Tijdens renovatiewerkzaamheden staat een lift vaak gerust een week stil. Voor bewoners, zeker in seniorencomplexen, geen prettige omstandigheid. Er zijn wel oplossingen; een noodlift of een traphulp, maar die zijn duur of kosten de bewoner veel tijd. Voor corporatie Woonbedrijf en liftleverancier Kone reden om naar een alternatief te zoeken. Dat vonden zij in de vorm van tijdelijke besturing.
betrokkenheid leidt tot ontzorgen bewoners36 nr 3 2015
betrokkenheid leidt tot
ontzorgen bewoners
Tijdens renovatiewerkzaamheden staat een lift vaak gerust
een week stil. Voor bewoners, zeker in seniorencomplexen,
geen prettige omstandigheid. Er zijn wel oplossingen; een
noodlift of een traphulp, maar die zijn duur of kosten de
bewoner veel tijd. Voor corporatie Woonbedrijf en lift
leverancier Kone reden om naar een alternatief te zoeken.
Dat vonden zij in de vorm van tijdelijke besturing.
tekst robert dingemans
foto's kone
Tijdelijke besturing is vooral een uitkomst voor seniorencomplexen
Een vakbekwame liftmonteur zit aan
de knoppen van de noodbesturing
De samenwerking tussen Woonbedrijf en Kone stamt al van diep in de
vorige eeuw. Kortgeleden is dit verband ge?ntensiveerd. "In het verle-
den werkten we voor levering en onderhoud van liften samen met
meerdere aanbieders. Een aantal jaar geleden zijn we teruggegaan naar
twee partijen", legt Niek van Gennip, projectleider bij Woonbedrijf, uit.
Voor Kone rolde daar een driejarig onderhoudscontract uit. Ze wordt
niet meer per klus ingeschakeld, maar heeft over lange tijd zekerheid.
Henk Heijnen, fieldmanager bij de fabrikant, legt uit wat dat betekent.
"We zijn veel dichter bij de materie betrokken. Waar we vroeger
slechts af en toe de zaken bespraken, is er nu regulier overleg. Boven-
betrokkenheid leidt tot ontzorgen bewoners nr 3 2015 37
VOORDELEN VAN TIJDELIJKE NOODBESTURING:
Veilige oplossing
Minder overlast voor bewoners
Corporatie komt achter de voordeur
Lagere kosten
VIER PILOTS
Woonbedrijf en Kone testten de noodbesturing tijdens vier pilotpro-
jecten, voor het eerst bij werkzaamheden aan een seniorencomplex
in Eindhoven. "Met vier stopplaatsen een redelijk laag gebouw, dus
ideaal voor een pilot", zegt Niek van Gennip van Woonbedrijf. Mede
vanwege de doelgroep was goede bewonerscommunicatie hierbij
het belangrijkste speerpunt. "Daarom zijn we huis aan huis bij de
mensen langsgegaan." Bij het volgende project aan de Aletta
Jacobsstraat gingen ze verder de hoogte in met zeven stopplaatsen.
"Tijdens dit project werkten we het communicatieplan verder uit.
Alles wat we op het gebied van communicatie leerden in de eerste
twee projecten, is toegepast in het derde project: een flat met
negen stopplaatsen met als doelgroep senioren en hulpbehoeven-
den." In pilot vier vergden de partners het uiterste van de techniek.
"Dertien stopplaatsen. Hoger dan dat gaan we niet."
dien komen we vaker op locatie, waardoor problemen sneller zichtbaar
worden." Geplande stilstand was een duidelijke frustratie voor de
corporatie. Van Gennip: "Zeker bij hulpbehoevenden en senioren, zij
zijn voor hun dagelijkse boodschappen vaak afhankelijk van de lift. We
zochten naar een manier om de lift toch in gebruik te houden bij renova-
tie, maar zaten natuurlijk wel vast aan strenge wet- en regelgeving."
BEWONERSOVERLAST
De frustraties rond geplande stilstand waren steeds vaker onderwerp
van gesprek en dus was een oplossing noodzakelijk. "Met de behoefte
van Woonbedrijf in ons achterhoofd zijn we gaan puzzelen", zegt Roland
van Gameren, directeur regio oost van Kone. "Een noodlift plaatsen is
een mogelijkheid, maar dat kost al snel 20.000 per week. Vaak moeten
er ook nog bouwkundige aanpassingen worden gedaan om plaatsing
ervan mogelijk te maken. Dan heb je het al snel over een verdubbeling
van dat bedrag." De bewonershinder die een dergelijke noodvoorziening
met zich meebrengt, is misschien wel een groter obstakel. Dat vindt ook
Van Gennip. "Het plaatsen van een noodlift, zeker als er bouwkundige
aanpassingen moeten worden gedaan, brengt erg veel overlast met zich
mee. Niet alleen door de bouwwerkzaamheden, maar ook door de ruimte
die het kost en die bijvoorbeeld ten koste gaat van parkeerplekken."
TIJDELIJKE NOODBESTURING
Geen klantvriendelijke oplossing dus, maar andere tussenoplossingen
zijn dat evenmin. Neem een traplift, waarbij bewoners verdieping voor
verdieping en een voor een naar boven en beneden worden getranspor-
teerd. Dat kost veel tijd. "Uiteindelijk kozen we voor een oplossing
waarbij bewoners gewoon met de bestaande liften worden vervoerd",
vertelt Heijnen. "Dat betekent dat we op gezette tijden de werkzaam-
heden aan de lift stopzetten en hem aansluiten op een tijdelijke noodbe-
sturing. Een vakbekwame liftmonteur zorgt voor de besturing die is
voorzien van een frequentieregelaar. Deze regelt dat de lift op een
geleidelijke manier stopt op de goede hoogte."
Onderzoek onder bewoners bracht naar voren dat de tijdelijke noodbe-
sturing als veiliger wordt ervaren dan andere noodoplossingen. "Logisch
ook. Ze stappen in hun eigen vertrouwde lift", vindt Van Gennip. Uiter-
aard is het systeem ook uitgebreid gekeurd. Zo werd de lift ontwikkeld
in samenwerking met keuringsinstantie T?V, die de installatie testte
voordat de pilot van start ging. Van Gameren: "De mobiele oplossing
voldoet aan de laatste veiligheidsnormen. Dat blijft prioriteit ??n."
EENOPEENGESPREKKEN
Bedoeling is dat de lift drie keer per dag (om 7.30, 12.00 en 16.30 uur)
wordt gekoppeld aan de noodbesturing. De lift werkt dan een halfuur
als pendeldienst. "Daar zijn we vrij dynamisch in", zegt Heijnen. "Bij
noodgevallen kunnen we de tijdelijke besturing snel in werking stellen.
Bovendien is een van onze monteurs 24 uur per dag beschikbaar voor
calamiteiten. Buiten onze normale storingsdienst om, zodat we binnen
een half uur ter plekke zijn." Bewoners kunnen dus driemaal daags
gebruikmaken van de lift. "Dat is beter dan niets, maar nog steeds een
ongemak", beseft ook Van Gennip. "Erg belangrijk dat je bewoners van
tevoren laat weten wat ze te wachten staat. Je kunt het nooit voor
iedereen goed doen; er zijn altijd mensen die voor dag en dauw hun
krantje willen halen. In een-op-een-gesprekken kom je daar meestal wel
uit. Het is van belang dat ze inzien dat het een vooruitgang is. Bewo-
ners van een van de pilotflats hebben toevallig nog niet zo heel lang
geleden onderhoud aan de flat gehad, waarbij de liften er helemaal uitla-
gen. Zij waren hartstikke blij met deze vooruitgang."
KLOPPEN OP DE LIFTDEUR
Tijdens de pilots werd de oplossing ook nog op enkele praktische vlak-
ken doorontwikkeld. Hoe weet je bijvoorbeeld op welke etage iemand
staat te wachten? Het drukpaneel om de lift op te roepen werkt immers
ook niet meer. Van Gennip: "Bij de eerste pilot ging dat nog wel, dat
waren maar vier stopplaatsen. We spraken af dat bewoners op de lift-
deur klopten als ze stonden te wachten." Het werkte prima en het
systeem werd doorgetrokken naar de tweede pilot. "Hier hadden we
echter meer stopplaatsen en het was voor de liftmonteur al snel een
probleem bij te houden waar iedereen stond. Daarom besloten we het
anders aan te pakken. Bewoners konden een nummer bellen als ze op
een verdieping stonden te wachten. Dat werkte prima, maar was wat
omslachtig; niet iedereen heeft een telefoon bij de hand." Nu werkt
Kone aan een losstaand, draadloos systeem. "Zo ontwikkelen we
telkens een stukje verder", aldus Heijnen.
ONGEPLANDE STILSTAND
De oplossing voor tijdelijke noodbesturing werkt ongeveer voor 80%
van de liften. "Dat heeft te maken met de aandrijving. We kunnen de
tijdelijke besturing niet aansluiten op hydraulische liften. Hij werkt
alleen op asynchrone motoren", legt Van Gameren uit. Daarmee lijkt
het voor het grootste deel van de liften een goede oplossing. "In plus-
minus vier uur kunnen we de noodbesturing aansluiten. De kosten zijn
ongeveer 25% van die van een noodlift." De pilot bracht de leveran-
cier op het plan de oplossing ook in te zetten voor ongeplande stil-
stand. "Iedereen kent verhalen van defecte liften die weken stilstaan.
De tijdelijke noodbesturing kunnen we ook inzetten bij liften met een
elektronisch probleem. Binnen een paar uur kun je de lift weer in
gebruiknemen", zegt Heijnen. Van Gameren: "Daarmee zetten we de
oplossing breder in. Dat hebben we mede te danken aan Woonbe-
drijf."
Reacties