De bouw moet weer sexy worden en daar gaat Renda een rol in spelen. Dus meer aandacht voor vakmanschap, innovaties en opleidingen binnen Renda het aankomende jaar. Dat is één van de uitkomsten van de Renda Denktank van donderdag 24 september. Uiteraard is dat slechts het topje van de ijsberg aan goede en inspirerende ideeën die tijdens deze jaarlijkse sessie naar boven kwamen.
bestaande thema's, nieuwe accenten30 nr 4 2015
bestaande thema's,
nieuwe accenten
De bouw moet weer sexy worden en daar gaat Renda een rol in
spelen. Dus meer aandacht voor vakmanschap, innovaties en
opleidingen binnen Renda het aankomende jaar. Dat is ??n van
de uitkomsten van de Renda Denktank van donderdag
24 september. Uiteraard is dat slechts het topje van de ijsberg
aan goede en inspirerende idee?n die tijdens deze jaarlijkse
sessie naar boven kwamen.
DENKTANK
De Renda Denktank is een besloten jaarlijkse bijeenkomst van
Renda, waarbij het team, de redactie, partners en potenti?le partners
bijeenkomen om gezamenlijk de thema's voor het aankomende jaar
te bepalen. Deze thema's hebben een grote onderlinge samenhang
en komen onder andere tot uitdrukking in artikelen en events. De
thema's zoals we die in 2015 gebruikten, blijven staan. Inhoudelijk
verschuiven de accenten op sommige plekken. Renda is een
netwerk van vakmensen binnen de renovatiesector. Deze professio-
nals komen niet alleen informatie halen, maar ook brengen; in het
blad, in de digitale nieuwsbrief, op de website en tijdens events. De
volgende vijf redactionele thema's zijn vastgesteld voor 2016. Zelf
meepraten over de koers van Renda? Wordt dan partner.
`thuis, Portaal en Eigen Haard aangesloten. Diverse andere corporaties,
verspreid over het hele land, hebben een partnerschap in beraad.
Uiteraard waren er ook idee?n over hoe het nog beter kan. Die sugges-
ties hebben mede vorm gegeven aan de thema's voor 2016. De
inbreng van aanwezigen, partners en nieuwe partners, was daarin groot
en gevarieerd. Interessant om te zien dat de thema's van vorig jaar nog
steeds relevant zijn, maar dat op sommige plekken de accenten
verschuiven. Daarbij aangestuwd door actualiteiten zoals de vluchtelin-
genhuisvesting en het te verwachten capaciteitsprobleem in de bouw.tekst robert dingemans
beeld anneroos nigten
Tijdens de Denktank vorig jaar is besloten dat het roer om moest.
Daarom is in maart van dit jaar de nieuwe koers van Renda in gang
gezet. Hoofdredacteur Erna van Holland en Evamarije Smit (Concept-
manager) zetten kort de veranderingen uiteen. Zichtbaarheid van part-
ners en leden, plus het leveren van maatwerk voor partners zijn de
twee pijlers onder de vernieuwingen. Paul Terwisscha van Scheltinga
van Woonbedrijf stak zijn enthousiasme over de Renda Banenruil ? een
van die nieuwe rubrieken die daaruit voortkwam ? niet onder stoelen of
banken. "Echt heel leerzaam om een dagje met elkaar mee te kijken."
Renda wil de aantrekkingskracht op corporaties vergroten en ze verlei-
den tot een partnerschap. Dat werpt zijn vruchten af. Dit jaar zijn Area,
bestaande thema's, nieuwe accenten nr 4 2015 31
CONCRETE ACTIE'S 2016
Organiseren van Renda-workshops.
Nieuwe rubriek rondom passie voor je vak (vaklieden in
beeld).
Aandacht voor opleidingen in de bouw.
Best practises ketensamenwerking.
Meer delen eigen fouten tijdens events.
Meerdere innovaties/diensten bespreken op ??n
Renda-event.
Fabrieksbezoeken binnen inhoudelijke kaders als innovatie,
circulaire economie en TCO
Spreker uit andere sector om te inspireren.
Veel aandacht voor bewonerscommunicatie.
Inzetten van het Renda bewonerspanel.
DE THEMA'S VOOR 2016
BETAALBAARHEID VAN WONEN
De betaalbaarheid van wonen blijft onder druk staan. Corporaties
moeten het ? mede door de verhuurdersheffing ? doen met teruglo-
pende budgetten. De Woningwet brengt de corporatie terug naar de
primaire doelgroep, maar deze doelgroep wordt steeds groter. Ouderen
en hulpbehoevenden blijven langer thuis wonen. Door de toenemende
vluchtelingenstroom worden corporaties onder druk gezet om haast te
maken met de huisvesting van statushouders. Die druk op de sociale
woningmarkt noopt tot creatieve oplossingen, zoals het transformeren
van leegstaande kantoorgebouwen. Verhuurders opperden al om
vergunninghouders woningen te laten delen. Om huren ook voor de
laagste inkomensgroepen in de samenleving betaalbaar te houden,
wordt steeds vaker gekozen voor een gedifferentieerd kwaliteitsbeleid,
het mag ook wel wat minder. De discussie over wat daarbij het mini-
male kwaliteitsniveau is (Bouwbesluit of hoger), is een interessante.
KETENSAMENWERKING EN COMPONENTRENOVATIE
Ook op het gebied van ketensamenwerking blijft er behoefte aan het
delen van best practices die als voorbeeld kunnen dienen voor de
bestaande bouwsector. Die voorbeelden hoeven niet per se uit de
eigen sector te komen. Renda mag de blik verbreden. Het hoeft echter
ook niet allemaal positief te zijn. Van elkaars fouten kun je leren, dus
laat ook vooral zien wat er niet goed gaat. Ook de circulaire economie
vraagt om aandacht. Het begrip duurzaamheid wordt nog te vaak alleen
maar met energiebesparing geassocieerd en niet met materiaal- en
grondstoffengebruik. Met de verdere ketenintegratie komen er in de
bouwsector kansen voor het sluiten van materiaalketens. Hoe kunnen
we de bestaande voorraad als grondstoffenbank inzetten en zo waarde-
vermeerdering maximaliseren? En welke rol speelt de keten daarin? De
vraag wie er allemaal in de keten thuishoren, komt daarbij automatisch
op. Wat kun je met de leverancier; waar staat de opdrachtgever eigen-
lijk? In of boven de keten?
TECHNIEK EN VAKMANSCHAP
De crisis lijkt voorbij, maar wat hebben we er eigenlijk van geleerd? Niet
voor niets wordt gezegd: verspil nooit een goede crisis. Er zijn veel
vakmensen weggevloeid, wat als we hen straks weer nodig hebben?
We moeten met zijn allen de bouw weer sexy maken. Dat kan door
liefde voor het vak uit te stralen, door vakmensen in beeld te brengen.
Wat drijft hen? Waar ligt hun passie voor het vak? Ook goed om meer
zicht te hebben op opleidingen. Daarnaast ligt er ook op het gebied van
techniek een taak voor Renda. Professionals willen innovaties zien en
voelen en daarnaast ontdekken hoe het gemaakt wordt. Dat kan onder
andere door het organiseren van fabrieksbezoeken.
COMMUNICATIE, BEWONERS CENTRAAL
De bewonerscommunicatie blijft ook in 2016 een belangrijk thema op
de agenda. Het Renda Bewonerspanel is een goed initiatief, maar moet
zichtbaarder worden. D? bewoner bestaat niet. Hoe kun je er als
opdrachtgever en -nemer in slagen om betrokkenheid te cre?ren bij alle
projecten, voor alle doelgroepen? Daarnaast zijn er diverse manieren
om bewoners in te zetten voor de beheerfase. Wat kunnen en willen
ze? Als bewoners zelf beheertaken goedkoper kunnen uitvoeren dan de
corporatie; is daar dan iets op tegen? Verder: bij renovaties stoppen we
woningen vol met nieuwe techniek. Weet de huurder wel hoe hij of zij
met die techniek om moet gaan of is dat voor sommigen ? die bijvoor-
beeld de taal niet spreken ? te ingewikkeld? Waar is de gebruiksaanwij-
zing voor een huis vanuit het perspectief van de gebruiker?
ONTWIKKELINGEN WONINGMARKT EN REGELGEVING
Op 1 juli 2015 ging de Woningwet in. Dat betekent dat corporaties zich
vanaf 1 januari 2016 moeten richten op de primaire doelgroep met
recht op huurtoeslag en dat andere spelregels gelden voor het overige
vastgoed (niet DAEB). Er is een marge van 5% voor uitzonderingsge-
vallen. Is de woningvoorraad daarop berekend? En hoe verschilt dat per
regio? Daarnaast houden we de ontwikkelingen in binnen- en buitenland
in de gaten. Iedere regio kampt met zijn eigen opgave: zo hebben
Limburgse corporaties te maken met krimp en Groningse verhuurders
met aardbevingsschade. En hoe zorg je dat betaalbaar wonen mogelijk
blijft in de binnenstad van Utrecht of Amsterdam? Of moet je dat hele-
maal niet willen? We zoeken naar vergelijkingen in het buitenland. Ook
daar kunnen we van leren. En uiteraard blijven we de ontwikkelingen op
de woningmarkt en in de regelgeving en de invloed die dat heeft op de
bestaande bouw met interesse volgen.
Het Renda-team kijkt naar een nieuw jaar vol kennisdeling, ontmoeting
en inspiratie!
Reacties