Log in
inloggen bij
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Uitgelicht

Mitros’ badkamerchallenge

30 september 2016

Een renovatiedoorbraak. Je kunt erop wachten, maar opzoek gaan is beter. Woningcorporatie Mitros startte op 29 september een internationale innovatie challenge met als doel: sneller, beter en goedkoper renoveren.

Eén van de meest ingrijpende onderdelen van een renovatie is de badkamer. De gestelde uitdaging luidt: renoveer een badkamer in één dag. Uiteindelijk betekent dit dat duizenden mensen een nieuwe badkamer krijgen zonder de huidige overlast. Een week in de herrie en rommel zitten zonder bruikbare badkamer, moet snel verleden tijd worden.

Renovatie aan het SpinozaplantsoenDe badkamerchallenge is slechts het begin. In de toekomst zal ook naar innovaties gezocht worden op andere onderdelen van renovatie in huis. Het verbeteren van renovaties heeft een enorm effect. Alleen Mitros renoveert jaarlijks al 1.000 badkamers. Dit kost de corporatie circa 5 miljoen euro en duurt dus een week per badkamer. Mitros renoveert de komende tien jaar ruim 6.000 woningen voor gemiddeld € 55.000 per woning. En in heel Nederland staan meer dan 2 miljoen sociale huurwoningen die ook om de zoveel jaar aan renovatie toe zijn.

Renoveren in 2020

Henk Peter Kip, directeur Mitros: “We deden, doen en zullen duizenden woningen per jaar renoveren. Ik geloof erin dat deze er in 2020 heel anders uit zien. De challenge moet innovaties opleveren die het mogelijk maken dat een badkamer heel snel gerenoveerd kan worden, met minimale overlast en liefst ook ‘met één tegelijk’. Dus niet meer met de hele buurt of flat tegelijk, maar wanneer het de bewoner uitkomt. Op deze manier kunnen we méér mensen een betere badkamer geven én is de overlast een stuk minder.Hierdoor zijn huurders blij met hun huis en met Mitros.”

Mitros roept universiteiten en hogescholen, uitvinders, ontwikkelaars, fabrikanten en alle individuen en organisaties vanuit alle richtingen, in Nederland en daarbuiten, op om mee te doen met deze challenge. De voorstellen mogen variëren van 3Dprinting en prefab-oplossingen tot nieuwe materialen.

80.000 euro

Omdat Mitros jaarlijks  5 miljoen euro aan badkamerrenovaties besteedt en het duizenden huurders raakt, vindt de corporatie het de moeite waard om voor de innovaties in renovaties een geldbedrag te betalen. Kip: “Hiermee maken we het voor meer en voor grote partijen interessant om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor onze uitdaging.” Nieuwe badkamer aan het Spinozaplantsoen

  • Maximaal 4 deelnemers maken kans op een geldbedrag tot € 10.000 als zij een waardevolle innovatie tonen.
  • De twee meest veelbelovende voorstellen worden in de praktijk gedemonstreerd en krijgen hiervoor een extra geldbedrag ter waarde van € 20.000 per finalist.
  • Beide maken bovendien kans op verdere samenwerking met Mitros. Mitros doet tot 1.000 badkamerrenovaties per jaar, wat een contractwaarde van € 5 miljoen per jaar kan opleveren.
  • De kans om de oplossing ook voor te stellen aan andere woningcorporaties, die in hun totaliteit jaarlijks meer dan €400 miljoen spenderen aan renovaties.

Mitros zegt deze bedragen graag te investeren wanneer renovaties voor de huurders beter en prettiger worden, óf wanneer renovaties simpelweg goedkoper worden waardoor de corporatie  meer huurders een nieuwe badkamer kan bieden.

Meedoen?

Inzendingen kunnen worden opgestuurd tot en met  1 december. Begin 2017 zijn de (maximaal) vier finalisten bekend. Maximaal twee van hen gaan hun innovatie met hulp van Mitros in de praktijk bewijzen door middel van een proef. Mitros belooft de innovatieve uitkomsten te delen met andere woningcorporaties of belangstellenden. “Hoe meer mensen hiervan profiteren, hoe beter het is.”

Meer informatie

Reacties

bekijk ook

Nieuws

Renda ©2025. All rights reserved.