Renovatieoplossingen in de praktijk kunnen zeer divers zijn. Dé oplossing bestaat niet. Daarom spelen referenties een grote rol in het zichtbaar krijgen van de mogelijkheden. Daarbij gaat het niet alleen om de technische mogelijkheden, maar evenzeer om de sociale component. Alfred van den Bosch, directeur vastgoed en advies van De Alliantie, weet dit. De woningcorporatie is zich bewust van de opgave die er ligt en speelt daar met haar beleid op in. “Er is zo veel te leren van collega’s. Ervaringen van andere projecten kunnen bijdragen leveren aan slimmer worden.”
zo veel te leren van collega's nr 1 2013 37
zo veel te leren
van collega's
Renovatieoplossingen in de
praktijk kunnen zeer divers
zijn. D? oplossing bestaat
niet. Daarom spelen referen-
ties een grote rol in het zicht-
baar krijgen van de mogelijk-
heden. Daarbij gaat het niet
alleen om de technische
mogelijkheden, maar even-
zeer om de sociale compo-
nent. Alfred van den Bosch,
directeur vastgoed en advies
van De Alliantie, weet dit. De
woningcorporatie is zich
bewust van de opgave die er
ligt en speelt daar met haar
beleid op in. "Er is zo veel te
leren van collega's. Ervarin-
gen van andere projecten
kunnen bijdragen leveren
aan slimmer worden."
tekst janneke klunder
foto de alliantie
"De bouwwereld staat bol van ketensamenwerking. Op allerlei manie-
ren zoeken partijen gezamenlijk naar slimmere oplossingen. De opval-
lendste voorbeelden lijken vaak over grote complexe projecten te gaan.
Maar misschien moeten we juist aan de andere kant beginnen: de
aanpak van de bestaande woningvoorraad waar woningtypen, los van
detailverschillen, toch in hoofdlijnen beperkt zijn", gaat Alfred van den
Bosch van start. "Wie herkent niet de woningen en flats uit de jaren
zestig, of de bloemkoolwijken van de jaren zeventig? De afgelopen
jaren is er sprake van een revival van de bestaande voorraad. Naast de
herontwikkeling van verschillende oude kantoor- en bedrijfsgebouwen
vraagt juist ook de eigen woningvoorraad om aandacht. Corporaties zijn
op dit moment vooral op zoek naar het slim combineren van ingrepen
met het verduurzamen van de woningvoorraad. Het zal in de toekomst
beter, sneller en goedkoper moeten", stelt hij.
BunDEling
Volgens Van den Bosch is bundeling van kracht, kennis en innovatie
essentieel om voortgang te boeken. Om die reden heeft De Alliantie in
2012 een stap gezet naar de bundeling van haar activiteiten rond de
bestaande voorraad. "We concludeerden zo'n anderhalf jaar geleden
dat we onze mensen te veel verdeeld hadden over vier verschillende
regio's waardoor ieder op een eigen manier de slimste werkwijze zocht.
In 2012 hebben we de verschillende onderdelen gebundeld in ??n orga-
nisatie Onderhoud & Renovatie. Binnen dit onderdeel zoeken we langs
de gedachte van productielijnen naar een verdergaande optimalisatie en
innovatie", legt hij uit. Met een kleine 60.000 woningen in bezit, onder-
houdt, verbetert en renoveert de corporatie jaarlijks zo'n 1500 wonin-
gen. "Door deze te clusteren naar type en ingreep willen we de uitvoe-
ring optimaliseren en de kwaliteit verbeteren. Al na een aantal maanden
zien we de eerste resultaten binnen de organisatie duidelijk worden."
gRotE DRuk
"Verschillende collega-corporaties zijn net als wij de afgelopen jaren al
aan het experimenteren geweest. Nu maken we de stap om onze
productie massiever in deze nieuwe methodiek in te zetten", vertelt
Van den Bosch, waarmee hij doelt op het samenwerken met marktpar-
tijen vanuit productielijnen. "De verandering moet snel gaan. Het inves-
teringsvolume van corporaties staat ? als gevolg van het overheidsbe-
leid ? helaas onder grote druk. Er wordt dus al veel ge?xperimenteerd,
maar de uitwisseling van kennis is onvoldoende. Ik zie nog te weinig
versterkende effecten van al die verschillende ervaringen.
In eerste aanleg heeft onze nieuwe organisatie nu behoefte aan goed
en systematisch inzicht in de goede en slechte ervaringen vanuit de
praktijk. We willen weten welke renovaties een succes zijn en waar de
Het Ceramplein in de Indische buurt in Amsterdam is
een renovatieproject van De Alliantie.
zo veel te leren van collega's38 nr 1 2013
tevredenheid van de huurders het grootst was. Of wat de karakteristie-
ken zijn van een succesvolle samenwerking. Maar we willen ook zeker
weten van welke corporaties De Alliantie kan leren", voegt hij toe.
VEEl tE lEREn
"Uiteraard clusteren en evalueren wij onze eigen projecten, maar zelfs
een grote corporatie als De Alliantie is niet meer dan 2,5 procent van
de sector. Er is zo veel te leren van collega's. Ervaringen van andere
projecten kunnen bijdragen leveren aan slimmer worden. De voorberei-
dingstijd wordt korter, door de praktijkervaring wordt herhaling van faal-
kosten voorkomen, en doordat het denkwerk begint bij de laatste state-
of-the-art van een ingreepsoort is het makkelijker om de volgende inno-
vatieve stap te zetten. We zijn op zoek naar de goede systematische
aanpak. We werken op sommige onderwerpen met een beperkt aantal
koplopers samen, bijvoorbeeld met negen andere partijen in Lincubator,
waarmee we op zoek zijn naar het nieuwe betaalbare wonen. Daardoor
kan de ontwikkeling goed worden aangestuurd en zijn best practices te
ontsluiten", legt de directeur vastgoed en advies uit.
DAtABAsE
Een goede database is een belangrijk hulpmiddel in de zoektocht naar
de essenti?le karakteristieken van projecten, stelt Van den Bosch. "Het
is niet makkelijk om juist die karakteristieken voor renovaties en verbe-
teringen eenduidig te benoemen. Het verduurzamen van een jarenze-
ventigflat vraagt iets anders dan de renovatie van historische panden
binnen de ring van Amsterdam. Mijn gedroomde database ordent voor
verschillende onderdelen projecten op hun effect. Bijvoorbeeld de waar-
dering van onze huurders, het resultaat van de aannemers of het duur-
zame effect. Het Nationaal Renovatie Platform heeft vanuit zijn jaarlijkse
beoordeling van projecten voor de Gulden Feniks een breed inzicht in
bewonderenswaardige projecten, maar het zinvol ontsluiten blijkt nog
niet eenvoudig", constateert hij.
AAnknopingspunt
In de renda projectendatabase zijn ruim 120 verschillende projecten
gedocumenteerd. "Er is zelfs een behoorlijke aanzet gemaakt om te
kunnen selecteren, door een aantal criteria te benoemen zoals woning-
type, bouwperiode, onderdeel en ingreepsoort. Het geeft een kort alge-
meen inzicht in het project, maar mist een tool om juist de specifieke
punten snel naar boven te halen", vindt Van den Bosch. "Waar zitten
de opvallende innovaties of opbrengsten van de projecten in de data-
base? Voor ons is het in ieder geval een goede start en een aankno-
pingspunt om in het directieoverleg over onze projectopstart en
-analyse, de komende tijd steeds een referentieproject uit de database
ernaast te zetten. We zullen dan zien hoe ons kader zich verhoudt tot
andere vergelijkbare projecten in het land, en daarnaast kijken we naar
welke inhoudelijke of procesinput we kunnen meenemen in het vervolg-
traject. Maar voor een serieuze deling en ontsluiting van kennis via een
database is meer input nodig. Zouden er voldoende koplopers te vinden
zijn om zo'n stap vooruit te maken?", vraagt Van den Bosch zich af.
colofon
Colofon
Dit magazine is onderdeel van renda, kennis-
platform bestaande bouw. Het magazine
verschijnt 4x per jaar en 2x per jaar verschijnt
een themanummer.
REDACtiE
Martin Liebregts (hoofdredacteur)
Janneke Klunder (eindredacteur)
Tanja Bongers, Jan Willem van de Groep,
Sjoerd KlijnVelderman, Haico van Nunen, Bas
Sievers en Paul Terwisscha van Scheltinga
REAgEREn?
Heeft u een vraag/opmerking over het blad?
Of wilt u reageren op een bepaald artikel?
Neem dan gerust contact met ons op.
Wij horen graag van u. renda@aeneas.nl
AAn Dit nummER wERktEn mEE:
Wilbert Leistra, Nico Nieboer, Ad Straub en
Henk Visscher.
Bezorgklacht of onjuiste adressering? Laat
het ons weten en wij lossen het voor u op.
lezersservice@aeneas.nl
T 0411 65 00 83
uitgEVER
Fannie Groenen,
?neas, uitgeverij van vakinformatie bv
Postbus 101, 5280 AC Boxtel
T 0411 65 00 85
www.aeneas.nl, mail@aeneas.nl
mEDiA-ADVisEuR
Fannie Groenen, F.Groenen@aeneas.nl,
T 0411 65 00 87.
REnDA woRDt mEDE mogElijk
gEmAAkt DooR:
BAM Woningbouw
Faay Vianen
Itho Daalderop
Wienerberger
tRAffiC
Hanneke Schaap, H.Schaap@aeneas.nl,
T 0411 65 00 86.
VoRmgEVER
Rimke Bartels, Twin Media bv, Culemborg
liDmAAtsChAp
Basislidmaatschap (4x magazine): gratis
Standaardlidmaatschap (platform): 257,-
Prijs is exclusief btw. Buiten Nederland geldt
een toeslag voor extra porto. Indien u het
lidmaatschap betaalt d.m.v. automatische
incasso ontvangt u 3% korting. Een stan-
daardlidmaatschap loopt per jaar en kan op
elk gewenst moment ingaan. Opzegging moet
altijd schriftelijk gebeuren, uiterlijk twee
maanden voor vervaldatum.
ISSN 2211-5358
? ?neas, uitgeverij van vakinformatie 2013.
Niets uit deze uitgave mag worden over-
genomen zonder toestemming van de uitgever.
De algemene publicatievoorwaarden van de
uitgever worden verondersteld bij de auteur
bekend te zijn en zijn op aanvraag beschikbaar.
Hoewel de grootst mogelijke zorg wordt
besteed aan de inhoud van het blad, zijn
redactie en uitgever van renda niet aansprake-
lijk voor de gevolgen, van welke aard ook, van
handelingen en/of beslissingen gebaseerd op
de informatie in deze uitgave. Niet altijd kunnen
rechthebbenden van gebruikt beeldmateriaal
worden achterhaald. Belanghebbenden kunnen
contact opnemen met de uitgever.
Renda wordt tevens elektronisch opgeslagen
en ge?xploiteerd. Alle auteurs van tekstbijdra-
gen in de vorm van artikelen of ingezonden
brieven en/of makers van beeldmateriaal
worden geacht daarvan op de hoogte te zijn
en daarmee in te stemmen, e.e.a. overeen-
komstig de publicatie- en/of inkoopvoorwaar-
den. Deze liggen bij de redactie ter inzage en
zijn op te vragen.
Deel uitmaken van een trans-
parant netwerk?
toegang tot renda voor al uw
medewerkers?
uw projecten en die van ande-
ren zorgvuldig gedocumen-
teerd en inzichtelijk gemaakt?
Neem een Corporate lidmaat-
schap op renda. Hiervoor kunt
u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
Deel uitmaken van een
netwerk dat representatief is
voor de gehele bouwkolom?
Een communicatieadvies
op maat en meepraten over
de inhoud?
Word Partner of Premium
Partner van renda. Hiervoor
kunt u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
word gRAtis lid van renda en ontvang 4x per jaar
magazine renda en de wekelijkse digitale nieuws-
brief geheel gratis.
www.REnDA.nl/basislidmaatschap
Reacties