Hoe transformeer of renoveer je een wijk zo, dat bewoners er meer plezier aan beleven dan voorheen? En op welke manier boor je de kennis van bewoners aan en zet je die om in concrete plannen voor de wijk? Vijf adviezen voor een aanpak die – met realisme – uitgaat van wat bewoners willen en die iedereen nieuwe energie geeft.
zo krijg je bewoners in beweging! nr 2 2015 21
zo krijg je bewoners
in beweging!
Hoe transformeer of renoveer je
een wijk zo, dat bewoners er
meer plezier aan beleven dan
voorheen? En op welke manier
boor je de kennis van bewoners
aan en zet je die om in concrete
plannen voor de wijk? Vijf advie-
zen voor een aanpak die ? met
realisme ? uitgaat van wat bewo-
ners willen en die iedereen
nieuwe energie geeft.
tekst bas schoemaker, iris advies
illustraties jan metz
teit. Als burger geven ze invulling aan de door de Sliedrechtse gemeen-
teraad gewenste participatie. En als huurder is de dag een opstap voor
medezeggenschap, die een vervolg krijgt met deelname aan project- en
werkgroepen. Door met zo veel mensen samen aan de wijk te werken,
ontstaat nieuwe energie en richt de blik zich op de toekomst. Opeens
delen bewoners, corporatie en gemeente hetzelfde enthousiasme.
Ieders kennis en ervaring krijgt een plek. Zo verandert participatie van
een moetje in kansen om wijk en woning af te stemmen op wat
mensen willen. De vraag is hoe je als projectleider zelf die kennis
aanboort en hoe je de communicatie met bewoners opzet. Vijf aanbe-
velingen.
1. VERKEN HET SPEELVELD
Participatie start met een inventarisatie van het krachtenveld. Deze
maak je niet vanachter je bureau, maar in de buurt. Zie het als de
inwerkperiode voor een nieuwe baan. Je eerste gesprekspartners in de
buurt zijn meestal de leden van de bewonerscommissie en de informele
buurtburgemeester. Koester deze usual suspects, ze zijn goud waard
als schakels tussen buurt en project. Ga vervolgens ook op zoek naar
mensen die zich niet op de voorgrond stellen. Grote groepen laten zich
niet zien in commissies of bijeenkomsten. Wijken zijn smeltkroezen
geworden van mensen uit tientallen culturen. Elke groep vormt een
eigen netwerk. Vaak draait het om ??n spil of sleutelfiguur die jou kan
vertellen wat er leeft en hoe je in contact komt met mensen. Activitei-
ten vormen voor `onbereikbare' mensen vaak aanleiding mee te doen
aan een plan.
Op zaterdag 7 maart 2015 verzamelen tweehonderd bewoners van de
Staatsliedenbuurt in Sliedrecht zich in een schoolgebouw. Zij houden
vandaag een Ontwerpfestival. In acht workshops werken ze met
stedenbouwkundigen, medewerkers van corporatie Tablis Wonen en de
gemeente Sliedrecht aan een nieuw ontwerp voor hun wijk. De wijk
omvat ruim vierhonderd woningen die moeten worden herbouwd of
gerenoveerd. Ten grondslag aan de transformatie ligt een gezamenlijk
opgestelde inventarisatie en wijkvisie en vandaag maken ze een start
met een stedenbouwkundig plan. Vragen die aan de orde komen, zijn:
Wil je wonen in een hof of in een straat?
Hoe wil je daar spelen, parkeren en in wat voor omgeving met welk
groen?
Wat voor nieuwe woningen zijn nodig?
Wat kan en moet aan de huidige woningen worden verbeterd?
Welke architectuur past bij deze buurt?
Als bewoners de school na het festival verlaten, hebben ze het gevoel
dat er een nieuw moment is aangebroken. Met voorbeelden en uitleg
over wat mogelijk is, zijn ze uitgenodigd en gestimuleerd na te denken
en keuzen te maken over hoe ze straks willen wonen. Het festival levert
een helder beeld op van wat bewoners belangrijk en nodig vinden. Uit
alle inbreng komt de identiteit van de Staatsliedenbuurt naar voren:
realistisch, geordend, natuurlijk en saamhorig.
NIEUWE ENERGIE
Het Ontwerpfestival spreekt deelnemers aan op verschillende rollen,
zoals die zijn benoemd in de Renda Extra Klantgestuurd Renoveren
(september 2013). Als klant geven bewoners hun kijk op prijs en kwali-
Trek de cirkel rond een
renovatieproject groter dan
de eerste honderd meter;
maak de cirkel groter en
denk van buiten naar binnen
zo krijg je bewoners in beweging!22 nr 2 2015
DE CIRKEL GROTER MAKEN
In gesprekken met sleutelfiguren kun je onderliggende belangen,
nieuwe kansen en onverwachte invalshoeken naar boven halen. Vraag
hen om namen, knoop nieuwe gesprekken aan; zo breng je de spelers
en hun posities in kaart. Trek de cirkel rond het project groter dan de
eerste honderd meter. Inventariseer welke partijen buiten de wijk een
belang hebben bij een transformatie- of renovatieopgave. Ontdek welke
belangen winkeliers, scholen, bedrijven en verenigingen hebben. Door
het speelveld groter te maken, boor je een nieuw potentieel aan van
mensen die elkaar met oplossingen kunnen helpen. Welke stedelijke
initiatieven voor het verduurzamen van de leefomgeving kun je uitbrei-
den naar jouw wijk? Bij verkenning van het speelveld ontwikkel je een
netwerk waar je later veel plezier van gaat hebben. Want na een goed
gesprek kun je altijd op mensen terugvallen. Ook leer je onverwachte
medestanders kennen. De ene keer is het een directeur van een basis-
school die nieuwe leerlingen nodig heeft om te blijven bestaan. De
andere keer betreft het een Afrikaanse vrouw die met een meidendans-
groep een buurtcentrum wil oprichten. Je staat er niet meer alleen voor.
De opbrengst van je verkenning leg je vervolgens vast in een stakehol-
dersanalyse. Die is eigenlijk opgezet als een thriller van Agatha Chris-
tie; ze brengt motive (belangen), means (middelen) en opportunity
(kansen en communicatie) aan het licht.
PRAKTIJKTIP
Laat je vergezellen door een collega of een relatieve buitenstaan-
der. Hij of zij kijkt fris tegen de materie aan en kan de belangrijke
`domme' vragen stellen.
Waardeer het belang en de invloed van elke stakeholder op een
schaal van 1 (klein) tot 5 (groot). Dat hielp in Rotterdam om de
participatiegraad te bepalen met tientallen stakeholders, rond de
transformatie van het Zuidpleingebied.
2. GEEF DUIDELIJKHEID VOORAF
Als je wilt dat bewoners zich constructief opstellen, is het nodig dat je
ze ruimte geeft. Wees duidelijk over de kaders; elk plan kent financi-
ele, wettelijke en andere randvoorwaarden. Iedereen begrijpt dat.
Verwar duidelijkheid overigens niet met een dichtgetimmerd voorstel.
Participatie zonder ruimte om ergens over mee te praten, leidt tot
teleurstelling. Duidelijkheid aan de voorkant geeft ook rust in jouw
organisatie. Er heerst vaak koudwatervrees voor participatie; onerva-
renheid met de werking ervan en onzekerheid over het eigen optreden.
Komen we niet voor onredelijke eisen te staan? Juist daarom wil ieder-
een weten wat kan en wat niet. Zorg dat je vooraf helder hebt tot
hoever je als organisatie kunt gaan. En schat in wat voor bewoners
een minimum resultaat is. Daartussen ligt de ruimte waarin je overeen-
stemming kunt bereiken.
PRAKTIJKTIP
Maak van geld geen taboe. In Amsterdam-Oost krijgt het verou-
derde industrieterrein Cruquius een gemengde woon-werkbe-
stemming. Initiatiefnemer Amvest vermeldde bij haar plannen de
afspraken die zij met de gemeente maakte over een forse
erfpacht, zonder bedragen te noemen. Toen begreep iedereen
opeens dat de bouwplannen een voldoende grote omvang nodig
hebben zodat de erfpacht eruit wordt opgebracht.
3. BIED HOUVAST IN HET PROCES
Participatie is een dynamisch proces met verschillende mensen en
organisaties. Een helder processchema biedt iedereen houvast. De
hamvraag is steevast: wat wordt er met mijn opmerkingen gedaan? Het
schema helpt jou te laten weten wanneer een idee of reactie aan bod
komt. Over de besluitvorming hebben we het daarna. Voor verbetering
van de Wageningse wijk Patrimonium doorliepen corporatie, gemeente
en bewoners zes stappen (fig. 1). Elke fase werd afgesloten met
besluitvorming over een gezamenlijk opgesteld document.
WIE GAAT WAAR OVER?
Naast deze processtappen is een overlegstructuur nodig waarin alle
stakeholders een plek hebben. Doorgaans is de besluitvorming voorbe-
houden aan een stuurgroep met initiatiefnemers en overheid. Rechten
Zelfbestuur
Eigen
planvorming
hoog
aantalbetrokkenen
laag
Delegeren
Overdragen van zaken
Coproduceren/samenwerken
Gezamenlijke planvorming
bijvoorbeeld in projectgroep
Consulteren
Formele dialoog bijvoorbeeld in
klankbordgroep of workshop
Inspreken
Verkrijgen van respons uit bijvoorbeeld
inspraakreacties of enqu?te
Informeren
Verstrekken van informatie met bijvoorbeeld
persbericht of nieuwsbrief
laag
hoog
matevanparticipatie
Figuur 2. De participatiepiramide
PRAKTIJKTIP
De top van de piramide lijkt misschien wat ver weg, maar dele-
geren kan een hele praktische invulling krijgen. In Kanaleneiland-
Noord, Utrecht, heeft corporatie Mitros na offerte een groep
wijkbewoners formele opdracht gegeven huis aan huis een
inventarisatie te maken voor een renovatie. Normaal duurde
zo'n inventarisatie maanden door communicatieproblemen met
de overwegend Marokkaanse gemeenschap. De bewoners-
groep deed het in twee weken.
Borging
Borging
Borging
Borging
Borging
Samenwerking
? Samenwerkings-
overeenkomst
? Participatieplan
? Communicatie-
plan
? Uitgangspunten
Verzamelen
bouwstenen
? Bouwtechnisch
onderzoek
? Woonwensen-
onderzoek
? Woonomgeving
Conclusies
&
Programma
van Eisen
Oplossings-
richting
&
Sociaal Plan
Planfase Realisatie-
fase
Figuur 1. Zes processtappen voor een gestructureerd participatieproces
zo krijg je bewoners in beweging! nr 2 2015 23
van bewoners zijn formeel vastgelegd in de Overlegwet, soms aangevuld
met afspraken als een draagvlakmeting. Daarnaast kunnen zij invloed
uitoefenen tijdens de procedures voor bestemmingsplanwijziging en
vergunningen. Maar hoe krijgen bewoners vooraf invloed op voorstellen
aan de stuurgroep? Dat kun je meer of minder formeel regelen. In Wage-
ningen zitten afgevaardigden met een mandaat uit de bewonerscommis-
sie, in de projectgroep met gemeente en corporatie. De projectgroep
besluit op basis van consensus over de voorstellen die zij aan de stuur-
groep doet. In de praktijk komen tal van andere constructies voor. De
minimale variant is dat bewoners in een klankbordgroep hun advies
geven.
Per stap in het proces kun je met elkaar afspraken maken over de parti-
cipatie van bewoners en andere stakeholders. Je kunt daarbij putten uit
de participatieladder of -piramide (fig. 2).
4. FACILITEER ONDERHANDELINGEN
Soms hebben bewoners en corporatie of gemeente zich na een lange
voorgeschiedenis ingegraven. Hoe krijg je deze mensen weer in bewe-
ging en aan tafel? Zorg eerst dat de gevoelens die leven, worden gehoord
en erkend. Een gesprek over de inhoud heeft anders geen zin. Vervol-
gens kun je vanuit je stakeholdersanalyse laten zien wat de gemeen-
schappelijke belangen zijn en dat alle partijen elkaar nodig hebben.
Je kunt altijd een beroep doen op het basisprincipe van menselijke
omgang: behandel anderen zoals je zelf ook wilt worden behandeld. Dat
wil zeggen: met respect, op basis van gelijkwaardigheid, luisterend naar
elkaar en bereid tot onderhandelen over gezamenlijke oplossingen. Stel
een onafhankelijke procesbegeleider aan. Voor gemeenten, corpora-
ties, bouwers en ontwikkelaars is stadsvernieuwing gesneden koek.
Voor bewoners is alles nieuw. Een onafhankelijke procesbegeleider
zorgt dat iedereen voldoende inbreng kan hebben, maakt en bewaakt
de spelregels en legt de afspraken vast. In transformaties word je
geconfronteerd met de gelaagdheid van je rol als projectleider. Je dient
verschillende belangen: de vastgoedwaarde van het project, de financi-
ele huishouding van de corporatie, de maatschappelijke waarde en last
but not least de belangen van bewoners. Als je dit ook nog moet
combineren met het leiden van het samenwerkingsproces, kom je in
conflict met je loyaliteiten. Een onafhankelijke procesbegeleider geeft je
ruimte om ook jouw eigen belangen te vertegenwoordigen.
PRAKTIJKTIP
Absolute voorwaarde voor coproductie of samen plannen
maken, is de intentie bij iedereen om er samen uit te komen.
Voor de aanpak van een tuindorp in Wageningen kwam dat tot
uitdrukking in het motto `Wij vernieuwen samen Patrimonium'.
5. LAAT DE CREATIVITEIT STROMEN
Hoe maak je los wat vast lijkt te zitten? Ga eens buiten of op een
onverwachte plek aan het werk. Haal mensen uit de setting van verga-
deren en zaaltjesbijeenkomsten. Begin met brainstormen en stimuleer
met foto's de denkkracht van mensen. Laat tekenaars hun idee?n
verbeelden. Je zult zien dat er op deze manier veel energie loskomt.
TOT SLOT
Stel in het team het perspectief `van buiten naar binnen' centraal. Hier-
door verzamel je mensen om je heen die graag met deze visie willen
werken. Houd zicht op wat mensen willen: als je bewoners ernaar
vraagt, is de oplossing vaak eenvoudiger en dichterbij dan je denkt.
PRAKTIJKTIP
Koppel het processchema (fig. 1) en de participatie aan ruimte-
lijke procedures of formeel overleg. Als stelregel kun je hante-
ren dat er voor elke tervisielegging ten minste twee bewoners-
bijeenkomsten plaatsvinden. Tijdens de eerste denken mensen
mee. Tijdens de tweede bespreken zij voorstellen en plannen
die met een deel van de stakeholders zijn gemaakt.
Haal mensen uit loopgraven (links) en maak er een gezamenlijk succes van (rechts)
Reacties