Modern en klassiek komen samen in Museum de Fundatie in Zwolle. Bierman Henket architecten ontwierp in 2010 de uitbreiding voor het museum, die geplaatst is bovenop het voormalige neoclassicistische Paleis van Justitie uit 1838. De architect heeft twee werelden aaneen weten te schakelen tot een nieuw stedenbouwkundig geheel.
witblauw geglazuurde rugbybal schoonheidwww.renda.nl
witblauw geglazuurde
rugbybal
Modern en klassiek komen
samen in Museum de Funda-
tie in Zwolle. Bierman
Henket architecten ontwierp
in 2010 de uitbreiding voor
het museum, die geplaatst is
bovenop het voormalige
neoclassicistische Paleis
van Justitie uit 1838.
De architect heeft twee
werelden aaneen weten te
schakelen tot een nieuw
stedenbouwkundig geheel.
tekst janneke klunder
foto's joep jacobs
schoonheid
witblauw geglazuurde rugbybalschoonheid www.renda.nl
Contrast
In het interieur is een contrast
terug te vinden tussen de traditi-
oneel op elkaar aansluitende
rechthoekige museumzalen
beneden, tegenover de open
ruimten in het ellipsvormige
gebouw dat er bovenop is
geplaatst. Tussen het bestaande
gebouw en de expansie, op de
plek waar nieuw en oud raken,
loopt rondom een glazen gang.
Aan de ene zijde is zicht op het
atrium; aan de andere zijde op
de stad en de onderkant van de
betegelde opbouw.
GlaZen liFt
De oorspronkelijke entreehal is in de expansie naar
boven doorgetrokken als atrium, om zo de twee
museale werelden bij elkaar te laten komen. Er is
een glazen lift geplaatst en twee trappen, die
decentraal aan de buitenzijde van de verschillende
verdiepingen zijn gesitueerd. In de oudbouw zijn
deze statig en recht, in de nieuwbouw zijn ze vloei-
end gekromd.
witblauw geglazuurde rugbybal schoonheidwww.renda.nl
GouDen vreDesDuiF
De uitbreiding bovenop het voorma-
lige Paleis van Justitie is bekleed
met 55.000 driedimensionale
tegels. De aanbouw wordt ook wel
De Wolk genoemd, vanwege de
gem?leerde witblauw geglazuurde
tegels die samen een lichte wolk
vormen en zich in kleur verenigt met
de hemelkoepel. Blikvanger van het
museum is de `Grote Gouden Vette
Vredesduif', een kunstwerk van
Marte R?ling. Zij maakte het object
van 3,5 x 2 m in 2002 voor de
Floriade.
stalen koloMMen
Dwars door het bestaande gebouw zijn acht
stalen kolommen aangebracht die op een eigen
fundering staan. De kolommen dragen de
nieuwe uitbreiding met twee tentoonstellings-
vloeren van samen 1000 m2
. Aan de noordzijde
is een grote pui gerealiseerd die de twee
nieuwe tentoonstellingsvloeren van daglicht
voorziet, zonder directe instraling van zonlicht.
syMMetrisCH
Aan de stadskant ligt het oude gerechtsgebouw iets terug ten
opzichte van de aaneengesloten middeleeuwse gevelwand, wat
het gebouw een solitair karakter geeft. De singelzijde is ook op
zichzelf, maar meer in het groen gelegen. Dit klassieke, statische
pand loopt vloeiend over in de eigentijdse uitbreiding. De
opbouw is net als de onderbouw in twee richtingen symmetrisch,
maar heeft een vorm die doet denken aan een rugbybal.
expositie-
ruimte
expositie-
ruimte
glas
trappenhuis
nieuwe
kolom
garderobe
kabinet
Reacties