Bezoekers krijgen geen gladgestreken verhaal voorgeschoteld tijdens Renda on Tour naar Vestingstraat Breda. Er zijn tegenslagen en met name op gebied van bewonerscommunicatie liggen er grote uitdagingen. Voor de financiering is de methode Activity Based Costing door de aannemer toegepast. Renovatieproject Vestingstraat van Renda-partners WonenBreburg en Huybregts Relou, is een complexe casus met leerpunten voor iedereen. Bekijk ook de foto's van deze Renda on Tour.
1
Werken als ??n bedrijf
26-6-2014
Bezoekers krijgen geen gladgestreken verhaal voorgeschoteld tijdens Renda
on Tour naar Vestingstraat Breda. Er zijn tegenslagen en met name op gebied
van bewonerscommunicatie liggen er grote uitdagingen. Voor de financiering
is de methode Activity Based Costing door de aannemer toegepast.
Renovatieproject Vestingstraat van Renda-partners WonenBreburg en
Huybregts Relou, is een complexe casus met leerpunten voor iedereen.
Tekst Joop van Vlerken
2
Aline Zwierstra, directeur Vastgoed bij WonenBreburg, opent 18 juni de excursie in de
kantine van het corporatiekantoor in Breda. Ze benadrukt hoe belangrijk onderhoud voor de
corporatie is. "Van elke euro gaat bij ons twintig cent naar onderhoud." De renovatie van de
straat wordt nog voor de bouwvak van 2014 opgeleverd. Het project is niet zonder slag of
stoot verlopen. De corporatie kreeg te maken met woedende bewoners, die opgestookt door
politiek en pers het hoofdkantoor van de woningcorporatie bezetten. WonenBreburg heeft
ervan geleerd vertelt Eva Boon, communicatiemanager bij de corporatie. "Het is bijvoorbeeld
heel belangrijk om overlast visueel te maken. Je kunt brieven schrijven zo veel je wilt, maar
mensen begrijpen beelden veel beter."
Voor de Vestingstraat is dit onder meer toegepast
door in de modelwoning te werken met
ondersteunend beeldmateriaal. "Zo laten we een
oude vrouw zien in een woning waarvan de kozijnen
eruit zijn. Ze zit te midden van een hoop rotzooi.
Een betere manier is er niet om duidelijk te maken
dat het vervangen van kozijnen flink wat overlast
geeft." Een ander belangrijk aspect van het
renovatieproject is de Activity Based Costing (ABC)-
methode. Dirk Zuiderveld van Noorderberg en
partners heeft de methode samen met
hoofdaannemer Huybregts Relou toegepast in het
project. Hij gebruikt in zijn toelichting over ABC
onder meer de wet van Parkinson, die betekent dat
werk zich uitbreidt tot het de tijd vult die beschikbaar
is voor zijn voltooiing. Zuiderveld bedoelt hiermee
dat offertegestuurd werken leidt tot ineffici?ntie. Om
dat te voorkomen bepleit hij dat hoofd- en
onderaannemers in het project structureel denken
en werken als ??n bedrijf. "Je moet kijken naar
grensoverstijgende processen en hoe je die kunt
optimaliseren. Daarbij is het logisch dat de
deelnemende bedrijven transparant zijn over hun
kosten. Alleen op die manier is het mogelijk om het
proces in de keten integraal te blijven verbeteren.
Maar daar is wel vertrouwen voor nodig."
Standaard renovatie
Na de inleidende woorden van Zwierstra, Boon en Zuiderveld worden de bezoekers van
Renda on Tour opgesplitst in twee groepen. E?n groep maakt samen met projectleiders
Feicko Kooistra van WonenBreburg en Mark van Diessen van Huybregts Relou, een
wandeling naar de Vestingstraat. De andere groep wordt opgesplitst en blijft in het kantoor
van de corporatie. Deze deelnemers kunnen kiezen tussen uitleg over de ABC-methode of
het verhaal over bewonerscommunicatie.
Tijdens de tour naar het project wisselen bezoekers en projectleiders informatie uit over de
wijk en zijn bewoners. Kooistra licht toe dat de wijk vooral esthetisch is aangepakt en dat de
renovatie technisch niet bijzonder is. "Omdat we de huurverhoging heel beperkt wilden
houden, hebben we gekozen voor het standaardpakket bij deze renovatie. Het budget per
3
woning was met 35.000 aanvankelijk erg laag. Dat is opgehoogd naar 50.000 omdat we te
maken kregen met asbestsanering."
Agressie van bewoners
Het project is zoals gezegd
vooral een uitdaging als het gaat
om bewonerscommunicatie.
Kooistra: "De mensen in deze
wijk communiceren op een heel
andere manier dan ik ben
gewend." Dat wordt later tijdens
de verdiepingssessie bevestigd
door Jeroen Jansen, de
uitvoerder van Huybregts Relou.
"De bewoners in deze wijk
communiceren niet op een
normale manier. Je moet daarom
heel duidelijk zijn over wat je wel
en niet gaat aanpakken in de
woning en de bewoners aan-
spreken op agressiviteit. Als je
dat op een goede manier doet,
neemt het begrip vanzelf toe."
Naast de uitvoerders en projectleiders van Huybregts Relou, krijgen ook de medewerkers
van WonenBreburg te maken met deze agressieve manier van communiceren. "We voeren
ordegesprekken met bewoners en maken duidelijk dat agressiviteit niet wordt getolereerd",
vertelt Boon tijdens de verdiepingssessie over bewonerscommunicatie. De aanleiding voor
de misverstanden met bewoners was een brief over asbest. "Op zich een heel onschuldige
brief, maar de bewoners werden er ongerust door en werden hierin nog verder opgeruid door
de SP en de pers. Vervolgens escaleerde de situatie en stonden ze hier opeens met
spandoeken in de kantine. Toen zijn we heel snel gaan kijken hoe we dit samen met de
bouwketen konden oplossen." Ze gaat verder: "Dit leidde ertoe dat we heel vlug een
modelwoning hebben ingericht en dat de communicatie met bewoners helemaal is
opengegooid. Door op alle signalen in te gaan en eerlijk en duidelijk te zijn naar hen toe,
proberen we nieuwe escalaties te voorkomen. Het motto van het project is daardoor
geworden: niet mauwe, maar bouwen!" Nina Viegers, vastgoedmanager bij WonenBreburg,
bevestigt het verhaal van Boon en Jansen en vertelt dat de corporatie iets heeft opgestoken
van het project. "We hebben geleerd dat we de bewoners niet over onze grenzen moeten
laten gaan en van tevoren veel beter moeten onderzoeken wie de doelgroep is. Het lukte ons
met deze mensen niet om in dialoog te komen. Dat hadden we van tevoren al kunnen
weten."
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
In de kantine krijgen de achterblijvende bezoekers een presentatie over de ABC-methode,
van Zuiderveld en Paul Uppelschoten van Huybregts Relou. Uppelschoten is tevreden over
4
de manier waarop de methode is toegepast. "Je leert met de hele keten denken en werken
als ??n bedrijf. En omdat iedereen een vooraf bepaald rendement krijgt, is er tijdens het
project geen gedoe over geld." Volgens de methode wordt open gecommuniceerd over
kosten en winst met open begrotingen. Dat is nog niet in de hele bouwsector gebruikelijk,
denkt Zuiderveld.
"Bedrijfscontinu?teit wordt
bij veel bouwbedrijven
gerealiseerd door het
toepassen van verborgen
opslagen. Deze manier
van begroten werkt binnen
ketensamenwerking
onnodig frustrerend.
Omdat iedereen bij deze
methode zijn beoogde
bedrijfswinst naar ratio
krijgt en alle gemaakte
kosten worden betaald,
zijn die opslagen niet
nodig. Maar daarvoor is
het wel nodig dat alle
partijen in de keten hun
kosten inzichtelijk maken."
Hij vertelt dat door het
toepassen van de ABC-
methode de kosten en
technische informatie
binnen het project boven tafel zijn gekomen. "Op basis van die gegevens hebben we de
tarieven berekend. Zo zijn we tot verdeelsleutels gekomen om de kosten voor arbeids-
krachten en middelen toe te wijzen aan de handelingskosten. Dat kan bijvoorbeeld voor het
aantal uren per handeling. Deze manier van werken leidt tot gewogen tarieven per proces en
specifieke tarieven", aldus Zuiderveld. De presentatie van beide heren wordt door verschil-
lende deelnemers als erg positief ervaren. Marian de Mortel, vastgoedontwikkelaar bij
Woonbedrijf, heeft aandachtig geluisterd. "Wat mij vooral aanspreekt is de manier van
samenwerken. Deze is gebaseerd op wederzijds vertrouwen tussen opdrachtgever en
aannemer en tussen aannemer en onderaannemers. De intensieve voorbereiding met veel
aandacht voor het werk en voor de bewoners, heeft geleid tot een renovatie met een hoge
klanttevredenheid en fijn werken voor de bouwvakkers."
Reacties