Voor hoogniveaurenovatie met een grote energieambitie is het moeilijk om de vereiste 70 procent van de huurders te laten instemmen en eventueel verkochte huurwoningen mee te nemen. Eefje van der Werf onderzocht binnen het Slim&Snel-project van de SEV wat corporaties daaraan kunnen doen. Vooral tijdens het proces is veel te verbeteren. De belangrijkste punten uit het onderzoek op een rij.
renda special energiesprong januari 2012 voorzien in woonbehoeften62
voorzien in woonbehoeften
Waarom verzetten beWoners zich tegen een renovatie?
Bij de eerste aankondiging van een woningcorporatie voor renovatie
van woningen, kunnen bewoners al direct negatief reageren. Vaak is
de weerstand hiertegen niet direct gericht op de renovatie zelf, maar
op de verandering. Want verandering leidt tot gevoelens van onzeker-
heid waar de meeste bewoners niet van houden. Slim is om deze
reactie in te calculeren en hierop te anticiperen.
Een renovatie vergt veel tijd en energie van alle partijen. Voor de
corporatie en aannemer is dit werk waarvoor ze betaald worden. Dat
geldt niet voor bewoners. Wat voor bewoners voornamelijk als belem-
merend wordt ervaren, is de voorgestelde huurverhoging en de over-
last1
. Oudere bewoners kunnen opzien tegen de renovatie omdat ze
niet weten of ze het aankunnen.
voor hoogniveaurenovatie
met een grote energieambi-
tie is het moeilijk om de
vereiste 70 procent van de
huurders te laten instem-
men en eventueel verkochte
huurwoningen mee te
nemen. eefje van der Werf
onderzocht binnen het
slim&snel-project van de
sev wat corporaties daar-
aan kunnen doen. vooral
tijdens het proces is veel te
verbeteren. De belangrijkste
punten uit het onderzoek op
een rij.
tekst en illustraties eefje van der werf
1 Huurverhoging werkt belemmerend als er in de eerste fase direct over wordt gespro-
ken. Als een corporatie de weg bewandelt om bewonerswensen te inventariseren, en
tegemoetkomt aan een aantal wensen en behoeften, werkt huurverhoging juist betrok-
kenheid in de hand. "U hebt veel voordelen van de renovatie; logisch dat daar enige
huurverhoging tegenover staat."
Waarom kiezen beWoners voor renovatie?
Voor bewoners staat verlaging van de energierekening niet op de
eerste plaats. Het dagelijks gebruik en de beleving van de woning
maar ook van de buurt, is veel belangrijker. Comfort, uitstraling en
sociale veiligheid van de woning, het complex en de gehele buurt zijn
de thema's waar het voor bewoners om draait. Zo zijn verbeteringen
aan de algemene ruimten voor bewoners van meergezinswoningen
vaak belangrijker dan verbeteringen aan de woning zelf. De keuze van
de bewoner wordt maar deels ? en niet geheel, zoals rationeel gedacht
wel zou moeten zijn ? bepaald door wat het voor de bewoner in zijn
geheel oplevert. Een groot deel van de keuze van de bewoner wordt
bepaald door sociale factoren.
De belangrijkste reden dat bewoners van huurwoningen instemmen
met een renovatie, is omdat ze vinden dat de woningen opgeknapt
dienen te worden. Daarnaast bestaat nog vaak het gevoel dat ze wel
m?eten. Ze willen graag dat verschillende problemen worden aange-
pakt en als ze niet instemmen, zijn ze bang dat er niks wordt gedaan.
Hierdoor stemmen bewoners ook in als ze het niet eens zijn met de
voorgestelde aanpak.
renda special energiesprong januari 2012voorzien in woonbehoeften 63
Bouwtechnische
verbeteringen
Installatietechnische
verbeteringen
Procesverbeteringen
en meename woon-
behoeften
Tijd
Effectieverenovatie
Wat kan een corporatie Doen?
Om belemmeringen voor huurders weg te nemen, is het belangrijk in
de eerste plaats de aanpak van het voorbereidingsproces van de
woningcorporatie te veranderen.
bewoners betrekken
Door bewoners eerder bij het proces te betrekken, kunnen hun belan-
gen beter worden meegenomen. Een bewonerscommissie vormt niet
altijd een representatieve afspiegeling. Door meer informele bijeen-
komsten kan een grotere groep bewoners bereikt worden en zien
bewoners beter wat een renovatie betekent. Daarbij werkt het zelf
ervaren van een voorbeeldwoning (overal aan mogen zitten en zien
hoe het werkt en bediend wordt) en vragen kunnen stellen aan experts
beter dan schriftelijke of mondelinge informatie.
aansluiten bij wensen
Wat een corporatie ook kan doen, is aansluiten bij de wensen van
bewoners, waarbij het behartigen van de belangen als uitgangspunt
wordt genomen. Dan zullen bewoners eerder instemmen met een
renovatie, meer overlast accepteren, meedenken over creatieve
oplossingen en trotser en zuiniger zijn op woning en woonomgeving.
Renovatie moet niet alleen technische problemen oplossen, maar ook
kansen bieden voor het vervullen van woonwensen van bewoners en
aansluiten op hun leefgedrag. Er moet zo weinig mogelijk overlast zijn,
reden waarom het werken met prefab onderdelen de voorkeur
verdient.
Bij het ontwikkelen van de oplossing is het allereerst belangrijk dat de
huidige klachten aan de woning worden verholpen, zoals tocht en
vocht, overlast, geluid, of een vurig gewenste nieuwe keuken. Nog
belangrijker is de woonbehoeften van alle partijen nu en in de
toekomst te inventariseren en te behartigen. Voor de renovatie zullen
integrale oplossingen bedacht moeten worden waarmee zowel in de
behoeften van de bewoners voorzien wordt, als de algemene doelen
gehaald worden. Techniek en woongebruik moeten niet in conflict met
elkaar zijn, maar elkaar aanvullen.
alle bewoners tellen
In de communicatie voelen veel bewoners zich buitengesloten door de
70-procentregeling. Men voelt zich al snel tot de 30 procent horen
waarop de renovatie niet specifiek gunstig toegesneden is. Ook al
stemmen deze bewoners v??r de renovatie (vaak om reden dat er
anders door de corporatie helemaal niets aan het pand gebeurt), dan
nog voelen de meeste mensen dat de renovatie van hogerhand is
opgelegd; meer voor de uitvoer van andermans belangen dan hun
eigen belang.
De communicatie met bewoners zou positiever kunnen verlopen via
de insteek dat de corporatie inventariseert en zo goed mogelijk tege-
moet wil komen aan alle belangen en behoeften voor de toekomst van
?lle bewoners. Er wordt dan dus niet alleen geredeneerd vanuit ener-
gieperceptie of de toestemming van bewoners. Als iedere bewoner
gehoord wordt en het idee heeft dat de renovatie ook bijdraagt aan het
eigen belang ter verbetering van zijn/haar woonbehoeften voor de
toekomst, is de betrokkenheid (en daarmee steun) voor de renovatie
vele malen groter.
huurverhoging vergroot betrokkenheid
Er zijn sterke aanwijzingen dat huurverhoging de betrokkenheid onder
bewoners vergroot. Door huurverhoging zal de bewoner inzien dat de
kwaliteit verbetert en zal hij beter opkomen voor zijn belangen. Bij
toestemming wordt de renovatie dan ook meer echt van de bewoner
zelf. Deze betrokkenheid speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke
eindwaardering en tevredenheid van de bewoner.
De betrokkenheid groeit ook als de corporatie gaat voor 100 procent
instemming in plaats van minimaal 70 procent. En energiebesparing
moet niet als middel gebruikt worden om de huurverhoging recht te
praten, maar als middel om andere doelen en kwaliteitsverbetering te
behalen.
overzichtelijke keuze
Alle bewoners vinden het belangrijk dat de afwerking van de renovatie
goed is en dat schadegevallen snel worden afgehandeld. Voor woning-
eigenaren moeten er standaardoplossingen zijn die overzichtelijk
worden aangeboden. Zij moeten kunnen kiezen en technische oplos-
singen kunnen vergelijken.
Reacties