Kamerleden met woonportefeuilles hebben de komende jaren genoeg omhanden met een woningmarkt die er beroerder voor staat dan ooit. Linda Voortman, Tweede Kamerlid voor Groenlinks, en Barbara Visser, haar VVD-collega, wijden uit over klassieke verschillen in aanpak.
renda special 2013/114
cV BarBara Visser
1977 geboren in Sibenik, Kroati?
1995-2001 financial business
economics, VU Amsterdam
2002-2006 beleidsmedewerker
Belastingdienst/FIOD-ECD,
ministerie van Financi?n
2005 lid van de VVD
2006-2010 gemeenteraadslid en
lijsttrekker, Zaanstad
2007-2010 executive business
consultant local government,
Atos Consulting
2010-2012 wethouder, Zaanstad
2012-heden lid Tweede Kamer
Barbara Visser woont in
Zaandam en is ongehuwd
cV linDa VoorTMan
1979 geboren in Enschede
1997 lid van GroenLinks
1997-2005 Engelse taal en letter-
kunde, RUG
1998-2007 literatuurwetenschap-
pen, RUG
2002-2008 gemeenteraadslid,
Groningen
2008-2010 vakbondsbestuurder,
FNV Bondgenoten
2010-heden lid Tweede Kamer
Linda Voortman woont
samen in Utrecht
renda special 2013/1interview 15
interview
gen. Want daar ligt het voornaamste probleem, namelijk de niet markt-
conforme huren. En dat heeft niets van doen met woningkwaliteit;
huurders betalen sowieso te weinig huur. Dat is slecht voor de inkom-
sten, belemmerend voor de doorstroming, en daardoor stagnerend
voor nieuwbouw", redeneert zij. Een bekend VVD-stokpaardje vormt
daarbij de veronderstelde ineffici?nte bedrijfsvoering: corporaties
zouden log opereren, weinig flexibel zijn en daardoor geld verkwisten.
"Gelukkig staan we in die mening allang niet meer alleen. Zelfs belan-
genbehartiger Aedes zegt dat er jaarlijks 800 miljoen euro besparing
haalbaar is, alleen door effici?nter te werken. Corporaties moeten
keuzes maken, doen waarin zij goed zijn. Zij moeten terug naar hun
kerntaak, namelijk bouwen, verbeteren en in stand houden van betaal-
bare sociale huurwoningen", zegt Visser.
Melkkoe
Dat die instandhouding en verbetering duurzaam dient te geschieden,
daarover zijn beiden het wel eens. Alleen de wijze waarop en mate
waarin verschilt. Visser vindt verduurzaming belangrijk, mits dit niet ten
koste gaat van groei. Voortman is veel ide?ler, noemt verduurzaming
van het bestaande woningbestand een belangrijk programmapunt van
haar partij. Een radicale mogelijkheid daartoe biedt de Green Deal in
wording, die Platform31 samen met een groep bouwbedrijven en
corporaties ontwikkelt. Als de partijen er uitkomen, wordt de deal 18
april aan minister Blok aangeboden. Kort gezegd beoogt het plan
aanwending van de energierekening voor investeringen naar energie-
neutrale woningen. Huurders kunnen rekenen op gelijkblijvende woon-
kosten (huur + energieverbruik), mits zij voldoen aan een vooraf vast-
gestelde verbruiksnorm. Inmiddels hebben experimenten aangetoond
dat het plan financieel haalbaar moet zijn; wooninkomsten blijken ruim-
schoots op te wegen tegen de noodzakelijke investeringskosten.
Voortman klinkt enthousiast wanneer het plan ter sprake komt. "We
zijn het er allemaal over eens dat de woningmarkt weer op gang moet
worden geholpen. Een heffing van 1,7 miljard euro zoals de regering
beoogt, is bedoeld als melkkoe en legt een groot beslag op de inves-
teringscapaciteit. Het kan daarom niet anders dan dat die maatregel
tekst sjoerd meuleman
foto's photoworkx
kamerleden met woonporte-
feuilles hebben de komende
jaren genoeg omhanden met
een woningmarkt die er
beroerder voor staat dan
ooit. linda Voortman,
Tweede kamerlid voor
Groenlinks, en Barbara
Visser, haar VVD-collega,
wijden uit over klassieke
verschillen in aanpak.
voortman versus visser:
stimuleren of zelf doen?
Corporaties moeten terug
naar hun kerntaak, namelijk
bouwen, verbeteren en in
stand houden van betaalbare
sociale huurwoningen
Ingewijden beschouwden de be?diging bijna als een troostprijs, de
woonministerpost voor Stef Blok. De voormalige VVD-fractievoorzit-
ter had lof geoogst voor zijn formatiebijdrage, werd zelfs getipt alkan-
didaat-minister voor Sociale Zaken. Het liep evenwel anders, want de
beloning werd uiteindelijk gereduceerd tot Wonen en Rijksdienst. Even
slikken wellicht voor Blok. Tot de woningmarkt verder instortte. Dieper
en in een hoger tempo dan de somberste economen konden vermoe-
den. De gevolgen zijn bekend; een rondgang langs oppositiepartijen
leidde tot het ? zij het zwaarbevochten ? Woonakkoord. Ondanks de
daarin gedane concessies is partijgenoot en fractiewoordvoerder
Barbara Visser tevreden met wat er nu op tafel ligt. Zij noemt de
woningmarkthervorming historisch omdat de huurdersmarkt nu einde-
lijk drastisch wordt herzien. Heel anders in de materie staat haar
GroenLinks-collega Linda Voortman. Zij meent dat kansen zijn blijven
liggen, juist omdat alleen die huurdersmarkt wordt aangepakt.
GenoeG MiDDelen
Bijvoorbeeld de voorgenomen 1,7 miljard euro verhuurdersheffing voor
woningcorporaties. Is die wel zo'n goed idee? Visser vindt dus van
wel; de crisis moet nu eenmaal worden betaald, dus ook met bijdragen
van woningcorporaties. Wat haar ergert zijn geluiden over het niet
meer kunnen investeren. "Sinds de voorgenomen heffing klagen
corporaties steen en been. Investeren kan opeens niet meer, omdat
de heffing een te zware wissel zou trekken op de vermogenspositie.
Overdreven naar mijn mening, want corporaties hebben middelen
genoeg, of zouden daar in elk geval voor kunnen zorgen. Dit kunnen zij
doen door kostenbeheersing, maar meer nog door de huren te verho-
renda special 2013/1 interview16
averechts zal werken. Om die reden zou ik een koppeling met investe-
ringen toejuichen. Corporaties gaan weer investeren, doen dat
volgens afspraak duurzaam, en de huren kunnen laag blijven", legt
Voortman uit.
TeruG naar kernTaken
Visser heeft bezwaren in het geval de verhuurdersheffing zou worden
omgezet in investeringsgelden, zoals eerder een optie was voor de
samenwerkende Green Deal-partijen. Want behalve het feit dat daar-
mee wordt bijgedragen aan de schatkist, dwingt de heffing corporaties
namelijk tot wezenlijke hervormingen. "In louter omzetting naar een
groene investeringsagenda zie ik weinig. Maar worden die investerin-
gen gedaan uit eigen middelen met eventueel overheidsgeld als multi-
plier, dan kan ik daarmee leven. Aan de andere kant zijn er ook nu al
voldoende potjes beschikbaar die de hoogte van het energiebespa-
ringsfonds ruimschoots overtreffen. Het geld is er dus en het is aan de
marktpartijen om tot een goed plan te komen", reageert zij. Een kant-
tekening van de Green Deal noemt Visser bovendien de corporatie-
verantwoordelijkheid voor energielevering. Want die ontwikkeling is in
strijd met het huidige beleid. "De VVD wil dat corporaties teruggaan
naar de kerntaken; taakuitbreiding past daar dus niet in. Bovendien
geloof ik niet in woonlasten zonder wezenlijk onderscheid tussen huur
en energieverbruik. Alleen als mensen energieverspilling direct in hun
portemonnee voelen, zullen zij geneigd zijn hun gedrag te veranderen.
Energieverbruik moet daarom te allen tijde zichtbaar blijven."
BreDere corporaTieTaak
Dit schetst een klassieke tegenstelling tussen beide partijen. De libe-
ralen zijn voor afslanking, zien de corporaties het liefst kleiner worden.
Terwijl GroenLinks een ruime sociale huurmarkt juist belangrijk vindt.
Het is dan ook niet vreemd dat Voortman een bredere corporatietaak
inspireert. "Ik ken de VVD-opvattingen, de partij ziet voor corporaties
een smallere taak weggelegd dan wij. Dat zit opgesloten in een partij
die zich van oudsher richt op eigen woningbezit. Maar als corporaties
voorheen al onvoldoende investeerden, zouden ze dat dan wel doen
na nota bene een verhuurdersheffing? De VVD denkt dat marktwer-
king de problemen wel rechttrekt. Ik geloof daar niet in, want in dat
geval was het wel eerder gebeurd", stelt Voortman. Wel is zij het
ermee eens dat corporaties effici?nter kunnen werken. Alleen is daar
meer tijd voor nodig. "Je moet daarin re?el zijn. Corporaties hebben
de kans gekregen log te worden, in tijden dat juist de VVD regeerde.
Een effici?ntiebesparing van 800 miljoen euro bereik je niet van
vandaag op morgen, daar gaat tijd overheen. Die moeten ze dan ook
wel krijgen."
enerGielaBel
De Green Deal zou het ultieme duurzame alternatief moeten worden
voor het in 2008 ingevoerde energielabelsysteem. Want volgens veel
ingewijden ? waaronder Platform31 ? schiet dat systeem tekort; 50
procent fossiele reductie in 2030 zou nooit haalbaar zijn. 15 procent
wordt gezien als het maximum, in het geval dat alle woningen worden
opgekrikt tot minimaal label B. Inmiddels heeft de Tweede Kamer inge-
stemd met het afschaffen van de verplichting van het energielabel.
Jammer, vindt Voortman, want het label zette aan tot verduurzaming.
"Je kunt discussi?ren over de kwalificaties, handhaving en vooraf-
gaande keuring, maar het energielabel was in elk geval een stap in de
goede richting. Helaas ziet een meerderheid verplichting als een te
grote bemoeienis met huiseigenaren. Ik zie dat anders, alleen al omdat
kopers mogen weten wat zij van het energieverbruik van een huis
kunnen verwachten. Bovendien prikkelt het label tot verduurzaming,
aangezien een energiezuinig huis nu eenmaal meer waard is", zegt zij.
Visser daarentegen is blij met het stopzetten van de verplichting. "Wel
of geen labeling is een zaak van de verhuurder of eigenaar zelf. Als zij
met een label willen aantonen dat de woning energiezuinig is, moeten
zij dat vooral doen. Maar opleggen, nee. Wij zijn geen voorstander van
regels, omdat het individu altijd verantwoordelijk is voor zijn eigen
gedrag", stelt Visser.
DoorGeschoTen
Nu de nieuwbouwproductie historisch diep is gedaald, lijkt aandacht
voor bestaande bouw urgenter dan ooit. Een aanzienlijk deel daarvan
verkeert echter in matige staat. Vooral de grote steden kampen nog
volop met woningen met enkel glas, niet of nauwelijks ge?soleerde
gevels en kieren onder kozijnen en deuren. Ofschoon nieuwe verkiezin-
gen nog ver weg zijn ? mei 2016 ? denken beiden Kamerleden na over
hoe de kwaliteit van die voorraad kan worden verbeterd. Als gezegd
vindt Visser dit allereerst een taak van corporaties en eigenaren zelf.
"Zestig procent van de bestaande voorraad bestaat uit koopwoningen,
waarbij de eigenaren zelf verantwoordelijkheid dragen voor onderhoud.
Voor corporaties geldt hetzelfde. En dat is mogelijk, want zij zijn te veel
doorgeschoten in allerlei kostbare nevenactiviteiten." Als voorbeeld
noemt Visser buurtverbeteringsprojecten, zoals spreekuren voor alloch-
tonen. "Leefbaarheidstrajecten zijn geen taak van corporaties, daar zijn
budgetten van gemeenten voor. Er wordt daar jaarlijks 350 miljoen euro
aan uitgegeven, geld dat beter kan worden besteed aan woningverbete-
ring. Elke sector, of het nu gaat om woningen, zorg of sociale zekerheid,
geeft te veel geld uit. Mede daardoor kampen we nu met het giganti-
sche begrotingstekort. De vragen moeten daarom altijd zijn: waar geven
we het geld aan uit, is dat nodig, en zo ja: kan het wellicht zuiniger? Voor
corporaties is dat niet anders."
Corporaties zijn
te veel doorgeschoten
in allerlei kostbare
nevenactiviteiten
Als corporaties voorheen al
onvoldoende investeerden, zouden
ze dat dan wel doen na nota bene
een verhuurdersheffing?
renda special 2013/1interview 17
VerGaanDe sTanDaarDiserinG
Om nieuwbouw te stimuleren, pleit Visser voor herziening van het
Bouwbesluit. Daar staan te veel regels in die hun doel voorbij schie-
ten, vindt zij. "Het Bouwbesluit frustreert veel nieuwe initiatieven.
Nieuwbouw moet hoe dan ook goedkoper, iets wat bijvoorbeeld kan
door een combinatie van ketensamenwerking en standaardisering. Er
zijn tegenwoordig woningbouwconcepten beschikbaar voor nog geen
ton per woning. Bouw ze dan, zou ik zeggen. Maar voorschriften over
plafondhoogtes, stopcontacten en daglichttoetreding halen die initiatie-
ven onderuit", volgens het VVD-lid. Een enigszins vergelijkbaar voor-
beeld stamt uit de tijd dat zij wethouder van Zaanstad was. "Het
Zaanse Hembrugterrein is een al jarenlang ongebruikt 42 hectare
groot industrieel erfgoed, met 120 gebouwen. Daarvan zijn er 62 een
monument. Heel Zaanstad wil daarin wonen maar verbouwen tot
woningen mag niet, omdat milieucontouren ? Schiphol en het Westelijk
havengebied ? dwarsliggen. Dat zijn dingen die ik wil veranderen. Ik
geloof in maatwerk, regels gelden niet voor iedereen in dezelfde mate.
Kwaliteitsverbetering is overal anders; Zaanstad kampte met palenrot,
Limburg met ontheemding van de provincie."
corporaTies Belonen
Voortman ziet juist een toekomstige actieve rol voor de overheid,
maar dan wel na bindende afspraken met betrokken partijen. Concreet
zal zij inzetten op een hernieuwde verplichte invoering van het ener-
gielabel, volgens de politica. Dat helpt verduurzaming en is bovendien
goed voor de werkgelegenheid. Daarnaast denkt Voortman aan belo-
ningen voor corporaties die ? bovenop de reguliere investeringen ?
werk maken van verduurzaming van het woningbestand. "Als zij zich
conformeren aan een woningbestand op het minimale niveau van label
B, is deels vrijwaarding van de verhuurdersheffing een mogelijkheid.
Aan verduurzaming van koopwoningen wil ik fiscale voordelen koppe-
len. Ik voorzie een overheid die actief is betrokken en niet ? zoals de
huidige regering ? het hele vraagstuk aan de markt overlaat", schetst
het GroenLinks-lid voor. Ook wil ze een minder rigide onderscheid
tussen kopen en huren: huurders moeten zelf het voortouw kunnen
nemen bij de verduurzaming van hun woning. "Huurders worden
beperkt in hun mogelijkheden. Zij zouden bijvoorbeeld zelf dubbel glas
moeten kunnen plaatsen, zonnepanelen installeren of spouwmuren
isoleren. Nu zijn ze daarvoor afhankelijk van verhuurders. En dat is
zonde, want elke kans op verduurzaming is er ??n."
heiliG huisje
Het Woonakkoord ziet Voortman als `een stapje' in de goede richting.
Er zitten elementen in die bevallen, althans in vergelijking met het
regeerakkoord, vindt ze. Zoals de btw-verlaging bij renovaties, al voegt
zij er gelijk aan toe dat die voor een langere periode zou moeten
gelden. Ook de verminderde huurverhoging en loslaten van aan WOZ
gekoppelde huren zijn volgens de woordvoerster positieve elementen,
maar niettemin blijft zij grote moeite hebben met het huidige beleid.
Haar grootste punt blijft de grotendeelse instandhouding van de hypo-
theekrenteaftrek. "Dat is unfair en niet meer van deze tijd. Mijn voor-
naamste kritiek is dat het kabinet wel de huurmarkt aanpakt, maar de
koopmarkt ontziet. Want aan de hypotheekrenteaftrek verandert
hoegenaamd niets. Dat blijft een heilig huisje. Instandhouding is een
farce, een schijnzekerheid. De VVD brult het hardst dat er te veel
wordt uitgegeven, terwijl de aftrek miljarden kost. Het is ook een
oneerlijk systeem. Ik werd Kamerlid, ging meer verdienen, maar kreeg
ook meer geld terug via de aftrek. Dat is onrechtvaardig, juist wanneer
je de huurmarkt w?l duurder maakt. Afschaffing zal heus niet leiden tot
bouwherstel, maar dat doet schijnzekerheid van instandhouding ook
niet. Als je stapsgewijs afbouwt ? nu boven de 5 ton, over 30 jaar alle
woningen ? is de schok te overzien. Het is een zure appel waar we
ooit een keer doorheen moeten bijten", is Voortmans overtuiging.
DuurzaaM BewusTzijn
De VVD krijgt nogal eens het verwijt dat de partij zich onvoldoende
inzet voor een beter milieu. Onterecht, vindt Visser. "Wij zijn voor een
duurzame samenleving, maar hoeven daarbij niet het beste jongetje
van de klas te zijn. Er moet oog zijn voor balans, duurzaam om het
duurzaam heeft niet zo veel zin. Je moet ook kijken naar wat er in het
buitenland gebeurt. Te veel restricties voor Nederlandse bedrijven zijn
slecht omdat die de internationale concurrentiepositie ondermijnen,
waardoor bij wijze van spreken niemand zijn geld meer kan verdienen.
En dat kan nooit de bedoeling zijn", meent Visser. Het VVD-lid noemt
zichzelf voldoende duurzaam bewust. Ze bewoont een nieuwbouwhuis
in de stad, goed ge?soleerd met daardoor een lage energierekening.
Wat vervoer betreft heeft ze een hekel aan fietsen en het openbaar
vervoer; ze neemt dagelijks de auto. Voortman laat de auto bij voor-
keur staan en reist dagelijks met de trein, omdat `je dat van een
GroenLinkser mag verwachten', vindt ze. Ook zij woont in een nieuw-
bouwhuis dat is voorzien van voldoende energiezuinige snufjes. Niet-
temin blijkt ook voor haar, als milieubewuste parlementari?r, verbete-
ring mogelijk: "Die zonnepanelen inderdaad, die moeten nog", sluit
Voortman af.
Als corporaties zich conformeren aan
een woningbestand op minimaal label B,
is deels vrijwaarding van de verhuurders-
heffing een mogelijkheid
Reacties