Uitvoerders krijgen het tegenwoordig steeds drukker. Continue afstemming met opdrachtgevers en onderaannemers, toenemende regelgeving en instructie van de eigen bouwplaatsmedewerkers zorgen ervoor dat de tijd ontbreekt het bouwproject structureel te verbeteren. Anders organiseren is daarom noodzakelijk. Dit artikel beschrijft vier manieren waarop de uitvoerder meer tijd voor zichzelf kan organiseren, zodat hij aan de toenemende eisen kan voldoen. Maatregelen waardoor hij niet langer verwordt tot vlieg in het web, maar terugkeert in z’n rol van centrale spin.
Van vlieg naar spin in het web 34 c Artikel
In de bouwbranche is in het algemeen sprake van een grote mate van
specialisatie. Hoewel veel specialismen soms nog te vinden zijn binnen ??n
bouwbedrijf, is er in toenemende mate sprake van ??n bedrijf per specia-
lisme. Op de bouwplaats, waar alle specialismen samenkomen, is dit den-
ken in specialisme ook terug te zien in de aansturing van bouwplaatsme-
dewerkers. Deze manier van organiseren heeft de branche de afgelopen
zestig jaar bepaald geen windeieren gelegd. Echter, door de huidige veran-
derende eisen uit de markt, leidt deze manier van organiseren tot steeds
meer problemen.
Meedenken afgeleerd
Er is sprake van weinig ketenverantwoordelijkheid. Medewerkers worden
vooral aangestuurd op en ge?nformeerd over hun eigen werkzaamheden.
Daardoor ontstaat er een eenzijdige beleving over de zaken waarvoor zij
verantwoordelijk zijn. Dit resulteert in onderaannemers die vooral snel klaar
willen zijn. En als het ergens misgaat, slooft iedereen zich uit om vooral te
vertellen waarom het niet zijn fout is. Verder ontbreekt het de bouwplaats-
medewerker aan in- en overzicht over de verschillende stappen in de
bouwketen. Dit gebrek aan overzicht leidt tot verstoringen waardoor din-
gen onnodig misgaan. Het gebrek aan inzicht en informatie en de be-
voegdheid om zaken zelf bij te sturen, zorgen ervoor dat de bouwplaats-
medewerkers zelf weinig bijsturend vermogen hebben. Het gevolg is dat
de uitvoerder dit dus zelf moet doen en dat er zaken misgaan die voorko-
men hadden kunnen worden. Tenslotte leidt de huidige manier van organi-
seren tot een lage betrokkenheid en weinig motivatie. Bouwplaatsmede-
werkers die maar ??n taak uitvoeren, niets willen regelen en beslist geen
verantwoordelijkheid willen dragen, blijken vaak dezelfde mannen te zijn
die in priv?-tijd prima in staat zijn zelfstandig afspraken te maken met hun
`eigen klanten'. Dit geeft aan dat het hier niet gaat om `een ander soort
mens', maar dat de bouwplaatsmedewerker heeft afgeleerd om mee te
denken en mee te doen. Ofwel: de bouwpraktijk heeft ze aangeleerd om
hulpeloos gedrag te vertonen.
Vier principes
Dit moet anders om te voorkomen dat de uitvoerder overbelast en over-
spannen raakt. En gelukkig kan het ook anders. Procesbeheersing en be-
trokkenheid kunnen hand in hand gaan door het anders organiseren van
de bouwplaats. Hiervoor gelden vier richtinggevende principes.
Allereerst het denken in en organiseren van `complete' klussen. Dit houdt in
dat groepjes medewerkers vanuit verschillende disciplines zelf verantwoor-
delijk zijn voor een gezamenlijke, grotere klus. Die kan bijvoorbeeld betrek-
king hebben op verschillende stappen in het bouwproces. Denk hierbij aan
fundering, ruwbouw, ruwe afbouw, dak, gevel en fijne afbouw. Ook kan zo'n
klus gebonden zijn aan een bepaalde locatie, zoals een bouwdeel of een
verdieping. Meestal geldt zo'n klus voor meerdere dagen of zelfs weken.
Een tweede voorwaarde voor een succesvolle andere aanpak is het geven
van inzicht en informatie over de klus. Het voorbeeld uit de praktijk in de
kadertekst spreekt voor zich.
Het vergroten van het zelfstandig regelvermogen en problemen daar op-
lossen waar ze ontstaan, geldt als het derde richtinggevende principe. Als
een groepje medewerkers voor een grotere klus verantwoordelijk wordt, is
het mogelijk en ook logisch dat de medewerkers zelf ook meer zaken re-
gelen en organiseren om het werk in goede banen te leiden. Zij hebben
namelijk het overzicht en weten wat er van hen verwacht wordt. Het wordt
dan steeds minder de taak van de uitvoerder om ervoor te zorgen dat de
losse taken goed op elkaar aansluiten en het proces soepel verloopt. Daar-
voor zijn de medewerkers nu zelf verantwoordelijk. Het effect is dat de
uitvoerder minder hoeft te regelen, minder vragen hoeft te beantwoorden
en dus ontlast wordt.
Anders organiseren
cVan vlieg naar spin in het web
cBrend Seinen
Brend Seinen is werkzaam bij de ST-
Groep in Vlijmen. De ST-Groep bege-
leidt organisaties bij ontwikkelings- en
vernieuwingstrajecten. Ze hebben de
training ontwikkeld `De uitvoerder ont-
last' en onder de noemer van `Anders
Organiseren' meer dan dertig bouwbe-
drijven begeleid bij het verbeteren van
hun organisatie. Info: www.st-groep.nl.
Uitvoerders krijgen het tegenwoordig steeds drukker. Continue
afstemming met opdrachtgevers en onderaannemers, toenemende
regelgeving en instructie van de eigen bouwplaatsmedewerkers
zorgen ervoor dat de tijd ontbreekt het bouwproject structureel te
verbeteren. Anders organiseren is daarom noodzakelijk. Dit artikel
beschrijft vier manieren waarop de uitvoerder meer tijd voor
zichzelf kan organiseren, zodat hij aan de toenemende eisen kan
voldoen. Maatregelen waardoor hij niet langer verwordt tot vlieg in
het web, maar terugkeert in z'n rol van centrale spin.
Van vlieg naar spin in het web 35 c Artikel
Het cre?ren van meer zelfstandigheid kan echter niet los worden gezien
van het scheppen van duidelijkheid over de verwachtingen en het afleggen
van rekenschap over de geleverde prestaties. Dit houdt in dat er overeen-
stemming moet zijn over doelen en dat achteraf verantwoording afleggen
noodzakelijk is. Het betekent overigens niet dat eindeloos overleg noodza-
kelijk is. Daarmee is het sturen op het resultaat van de `complete' klus het
vierde en laatste richtinggevende principe.
Concluderend
Concluderend kan gesteld worden dat een grotere betrokkenheid en een
betere procesbeheersing voor een deel een kwestie is van het organiseren
van het werk. Daarnaast is het tevens een kwestie van het gestructureerd
doorlopen van de aansturingsscyclus. Met een dergelijke gestructureerde
aanpak is de uitvoerder niet langer bezig met continu brandjes blussen. Hij
is van vlieg terug in z'n rol van spin in het web. b
Praktijkvoorbeeld
Een middelgroot bouwbedrijf heeft de vier richtinggevende principes met succes
uitgeprobeerd. Na overleg is besloten de medewerkers samen een dak te laten
plaatsen. De uitvoerder heeft het project eerst uitvoerig besproken met zijn mensen.
Hij heeft ze alle benodigde informatie verstrekt, de werktekening doorgenomen en
aan ze meegegeven. Ook spreken de uitvoerder en de groep met elkaar scenario's
door over te verwachten problemen en de oplossingen daarvoor. Verder komt de
aanlevering van materialen aan de orde. Tevens heeft hij verteld hoeveel tijd voor de
klus beschikbaar is. De detailplanning en werkorganisatie laat hij aan de groep zelf
over. Ze moeten zelf de losse taken met elkaar verbinden en de afstemming en orga-
nisatie ervan op zich nemen. Het onderliggende effect van gezamenlijk in de keet de
klus bespreken, is dat er een gevoel ontstaat dat men het ook `samen' moet doen.
Binnen de gestelde tijd en de gemaakte afspraken heeft de groep de klus naar volle
tevredenheid van alle partijen geklaard.
IllusTrATIE:D.FuENgsHuNuT
Reacties