Met 27 ha en meer dan 120.000 m2 vloeroppervlak in vijf rijksmonumenten en andere beeldbepalende gebouwen, is het stadsdeel Strijp in Eindhoven een van de grootste herbestemmingsoperaties van Europa. In 2007 gaf woningcorporatie Trudo haar visie op de transformatie de titel ‘Oude gebouwen, nieuwe ideeën’. Het citaat van Jane Jacobs verwijst niet alleen naar het hoogstedelijk milieu dat ze wil maken en de creatieve bedrijvigheid die daarvoor nodig is, maar ook naar een andere manier van ontwikkelen. Tijdelijk gebruik speelt daarin een belangrijke rol; kwartiermaken is het werkwoord dat erbij hoort. “We denken niet in blauwdrukken en eindplannen, eigenlijk managen we de tussentijd”, zegt Jack Hock, projectdirecteur voor de ontwikkeling van Strijp voor Trudo. Dit artikel vertelt over de manier waarop Trudo, huurders, bezoekers en alle partners Strijp S veroveren en transformeren in een uniek stuk stad.
renda special 2011/2van verboden stad naar moderne stadswijk 17
van verboden stad
naar moderne stadswijk
Met 27 ha en meer dan
120.000 m2
vloeroppervlak
in vijf rijksmonumenten en
andere beeldbepalende
gebouwen, is het stadsdeel
Strijp in Eindhoven een van
de grootste herbestem-
mingsoperaties van Europa.
In 2007 gaf woningcorpora-
tie Trudo haar visie op de
transformatie de titel `Oude
gebouwen, nieuwe idee?n'.
Het citaat van Jane Jacobs
verwijst niet alleen naar het
hoogstedelijk milieu dat ze
wil maken en de creatieve
bedrijvigheid die daarvoor
nodig is, maar ook naar een
andere manier van ontwik-
kelen. Tijdelijk gebruik
speelt daarin een belang-
rijke rol; kwartiermaken is
het werkwoord dat erbij
hoort. "We denken niet in
blauwdrukken en eindplan-
nen, eigenlijk managen we
de tussentijd", zegt Jack
Hock, projectdirecteur voor
de ontwikkeling van Strijp
voor Trudo. Dit artikel vertelt
over de manier waarop
Trudo, huurders, bezoekers
en alle partners Strijp S
veroveren en transformeren
in een uniek stuk stad.
tekst sander gelinck, id&dn | transfor
matieteam
foto's vera cerutti
Het Klokgebouw is verdieping voor
verdieping aangepakt en verhuurd aan
een mix van bedrijven.
Dit artikel is een onderdeel
van de Kennisagenda Tijdelijk
Gebruik van het Nationaal
Programma Herbestemming.
Zomer 2011 zijn twintig initia-
tiefnemers ge?nterviewd over
hun ervaringen met tijdelijk
gebruik van leegstaande
gebouwen. Op www.kennis-
bankherbestemming.nu/
kennisbank staan lessen uit
de praktijk, aangevuld met
informatie over wet- en regel-
geving, geschikte functies en
tips bij het organiseren. In de
komende uitgaven van renda
meer initiatiefnemers van tijde-
lijke projecten aan het woord.
renda special 2011/2 van verboden stad naar moderne stadswijk18
Philips heeft in Strijp op verschillende terreinen productiehallen en
kantoren staan. Deze gebieden zijn, gescheiden door wegen, opge-
deeld in de gebieden Strijp S, Strijp R en Strijp T. Als eind vorige eeuw
bekend wordt dat Philips zijn productiehallen in Eindhoven gaat verla-
ten, worden al snel plannen gesmeed voor een transformatie van Strijp
S. Ge?nspireerd door voorbeelden in Helsinki, Brooklyn en Londen
worden ontwerpen gemaakt om de in onbruik geraakte industri?le
monumenten een nieuw leven te geven als verzamelgebouw voor
culturele initiatieven en creatieve economie. In 2004 stelt het architec-
tenbureau West 8 een stedenbouwkundig plan op voor het Philips-
terrein, waarin de monumentale fabrieksgebouwen drager worden van
het gebied. Trudo werpt zich op als kwartiermaker van het gebied en
ontwikkelaar voor de vijf rijksmonumenten (Klokgebouw, Veemgebouw
en drie gebouwen die samen de Hoge Rug worden genoemd), het
Natlab (gemeentelijk monument) en nog een aantal beeldbepalende
gebouwen waaronder de Machinekamer en het Ketelhuis. Jack Hock:
"Met 120.000 m2
bestaande bouw en op termijn 100.000 m2
nieuw-
bouw is dat een behoorlijke vastgoedopgave. Maar het is vooral een
kans om iets toe te voegen aan Eindhoven, namelijk een uniek woon-
werkmilieu aan de rand van het centrum."
Trudo neemt graag de rol van kwartiermaker op zich. "Wij hadden
inmiddels ervaring opgedaan met de Lichttoren en de Witte Dame,
twee gebouwen waar de commerci?le markt jarenlang haar tanden op
stukgebeten had, maar nooit uitgekomen is. Maar wij wilden dit vooral
omdat wij een visie hadden over wat we met dit gebied wilden", zegt
Hock. "Strijp is vooral een kans om een stedelijk milieu te cre?ren dat
internationale studenten, expats en de creatieve klasse uit het hele
land aantrekt, en waar studenten van TU/e en Design Academy willen
wonen en werken. Dan hoeven ze niet naar de Randstad voor een
inspirerende omgeving. Deze klantgroepen willen een grootstedelijke
leefomgeving: hoge dichtheid, hoge mix van functies, aantrekkelijke
voorzieningen en inspirerende mensen vlakbij. Hoewel je die stedelijk-
heid niet kunt maken, die moet ontstaan."
Van een deel van de
geplande nieuwbouw
op Strijp S is de
bouw reeds begon-
nen.
De witte gebouwen
van de Hoge Rug;
ANTON, GERARD
en de Apparatenfa-
briek. Helemaal links
het bruine Veem-
gebouw.
www.strijp-s.nl
renda special 2011/2van verboden stad naar moderne stadswijk 19
VErbODEn STaD
De eerste opgave was om Eindhovenaren kennis te laten maken met
Strijp. Toen de ontwikkeling van start ging was Strijp een verboden
stad achter hekken en alleen toegankelijk voor Philips-medewerkers.
"Philips heeft zich in tien jaar tijd gebouw voor gebouw teruggetrokken
en wij hebben het gebied langzaam maar zeker veroverd. De grootste
verovering was in 2009 toen we de portierloges hebben weggehaald.
Toen werd het gebied opengesteld voor de stad. Voordat dit
gebeurde, moest je langs de portier en dat was een ware kunst",
vertelt Hock. Met de opening van het Klokgebouw tijdens het oude-
jaarsfeest 2004 ging voor het eerst het hek open. Ruim 5.000 mensen
bezochten het feest. "Het voordeel van die oude gebouwen is dat ze
voor heel veel functies geschikt zijn", gaat hij verder. "Wij waren zo
eigenwijs om de beganegrondverdieping van het Klokgebouw, dat
volgens het stedenbouwkundig plan gesloopt zou worden, te verbou-
wen voor concerten, festivals en andere evenementen. Vervolgens zijn
we daar activiteiten gaan programmeren of hebben bestaande evene-
menten naar Strijp gehaald. Door de Dutch Design Week maakten in
2011 180.000 bezoekers kennis met Strijp en haar gebouwen. STRP
festival trekt een heel ander publiek, maar heeft in een week tijd wel
30.000 bezoekers voor de multimediale concerten en voorstellingen,
met alles er omheen aan kunst, cultuur, installaties en debat. Zo gene-
reer je roring en traffic en zet je het gebied op de kaart."
CrEaTIEVE fabrIEkEn
Het herbestemmingsproject Strijp S is ook opge-
nomen in de uitgave Creatieve fabrieken ? waarde-
creatie met herbestemming van industrieel
erfgoed, van Vera Cerutti. Creatieve fabrieken
vertelt het verhaal van de transformatie van tien
voormalige industri?le complexen in bruisende
plekken van creativiteit en innovatie. De verkennin-
gen van de verschillende terreinen leveren inspire-
rende transformatieverhalen op met opmerkelijke
overeenkomsten en effecten.
Voor onder andere Strijp S is
onderzocht hoe het proces van
herbestemming verloopt en
wat het oplevert; in ruimtelijke
kwaliteit, maatschappelijke
betekenis, creatieve inspiratie
en productinnovatie.
Uitgever C2Publishing, 27,50,
ISBN 978-90-817663-0-2.
renda special 2011/2 van verboden stad naar moderne stadswijk20
Tijdelijk restaurant in de Machinekamer
voor de Dutch Design Week.
renda special 2011/2van verboden stad naar moderne stadswijk 21
MIx Van bEDrIJVEn
Het Klokgebouw was ook het eerste gebouw dat werd getransformeerd.
Verdieping voor verdieping, scherp lettend op kosten en daarmee huur-
prijzen, is het aangepakt en verhuurd aan een mix van bedrijven. In
enkele jaren is het gebouw op die manier verbouwd en gevuld met 150
kleine bedrijven, vari?rend van echte incubators ? soms moeten de
mensen nog afstuderen ? tot meer gevestigde namen. Veel bedrijven zijn
actief in de wereld van design, maar ook veel architecten, fotografen en
kunstenaars hebben hun weg naar het gebouw gevonden. De bedrijven
worden aangetrokken door het karakter van het gebouw en de vrijheid
en flexibiliteit van de huurcontracten; een half jaar is de regel. Trudo
selecteert of een bedrijf aan Strijp kan en wil bijdragen en begrijpt dat
pionieren soms ook betekent dat niet alles loopt zoals gedacht.
De corporatie stuurt in de samenstelling van huurders per verdieping.
"Naast een juiste mix aan activiteiten, worden grote en kleine bedrij-
ven, startups en gevestigde bedrijven bij elkaar geplaatst om van
elkaar te kunnen profiteren", vertelt Hock. "Daarin gingen we heel ver.
Toch zou ik met de kennis van nu ??n ding anders gedaan hebben. We
hadden per verdieping wel ontmoetingsplekken gemaakt, maar dat zijn
er toch te weinig gebleken. Nu zou ik op de begane grond ??n
centraal plein maken waar iedereen 's ochtends binnenkomt, koffie en
een broodje kan kopen, bezoek kan ontvangen of even een praatje
maken. Ook wij blijven leren."
CulTuurfabrIEk
Het concept is flexibel. Het oorspronkelijke muziekfabriekidee is in 2007
ingeruild voor dat van een cultuurfabriek. Dat sluit beter aan bij de ambi-
tie om van Strijp niet zozeer een stadshart, als wel het kloppend hart
van Brainport te maken. De focus verschuift daarmee naar een ontmoe-
tingsplek van kennis- en creatieve industrie, cultuur, wetenschap en
design. Nieuwe huurders leiden tot nieuwe idee?n. De komst van
skaters in AreaFiftyOne skatepark opent de ogen voor andere urban
sports. De voortdurende aanpassing van het concept past bij de manier
van ontwikkelen van Strijp. "Een studiereis naar Milaan over de heront-
wikkeling van het Pirelli-terrein heeft onze ogen geopend. Het leidde
vooral tot nieuwe inzichten over de inrichting van het beganegrondni-
veau. Voor dit soort gebieden is het heel belangrijk dat levendigheid
ontstaat. Daarvoor moet je verrassing en intimiteit toevoegen en pleinen
en hoven verbinden. De wens tot levendigheid leidt ook tot aanscher-
ping van de programmering van de plint: liever 50 activiteiten op kleine
oppervlakten dan ??n of enkele grote huurders", volgens Hock.
Het Klokgebouw is inmiddels geheel gevuld met gewenste functies. Er
is nauwelijks verloop. Vertrekkende partijen blijken bij nader inzien
toch vooral ge?nteresseerd geweest in de goedkope ruimte. Goed
beheer blijkt essentieel, wat is te omschrijven als een mix van pampe-
ren en zakelijkheid. Ook pioniers willen zo min mogelijk overlast. Zo
moet na een dansfeest de omgeving glasvrij worden opgeleverd. De
gebouwen worden 24/7 beheerd door een beheerder die elke huurder
kent en meedenkt als er een deadline aankomt, terwijl net dat week-
end ook een groot feest georganiseerd wordt. In die gevallen wordt
werkruimte elders geregeld.
Op DE kaarT
Gedurende 15 jaar zet Trudo het Klokgebouw in om kwartier te
maken. Het belangrijkste doel daarvan is om gebied en gebouw op de
kaart te zetten. Financieel heeft de corporatie als doel om met het
Klokgebouw over de periode van 15 jaar alle gemaakte kosten terug
te verdienen. Daarna wordt het gebouw definitief herbestemd, waarbij
het voor de oorspronkelijke aanschafwaarde wordt ingebracht.
De starttarieven voor tijdelijke verhuur bedroegen in de beginjaren
35,- tot 50,- euro per vierkante meter. In de jaren erna is de kwaliteit
van de verhuurde ruimten naar een hoger niveau gebracht en zijn ook
de huurprijzen gestegen. Voor het kwartiermaken is bij de start van de
ontwikkeling een budget vrijgemaakt. Daaruit worden beeldbepalende
evenementen als de Dutch Design Week door Trudo ondersteund
door niet-kostendekkende prijzen te vragen. Als iconen in hun vakge-
bied, zoals Amaro Creative Industries, kunnen worden verleid naar
Strijp te verhuizen om daar bijzondere activiteiten met grote uitstraling
uit te voeren, wordt die meerwaarde vertaald in lagere huurstelling uit
de post kwartiermaken.
anTOn En GErarD
Voor de gebouwen ANTON (voorheen SBP) en GERARD (voorheen
SAN) ? de eerste twee witte gebouwen van de Hoge Rug vanaf de
Beukenlaan gezien ? zijn aanvankelijk plannen gemaakt om de gebou-
wen tijdelijk, voor een periode van 15 jaar, te transformeren en na die
periode te ontwikkelen tot woon-werklofts. Dat blijkt echter hoge
investeringen te vragen die alleen op een termijn van minimaal 25 jaar
terug te verdienen zijn. In het nieuwe plan zijn de gebouwen hernoemd
tot ANTON en GERARD. "Deze twee gebouwen zetten we nu wel in
??n keer om. We maken goede, maar wel flexibele plattegronden
waarin de niet-dragende wanden eenvoudig te verwijderen zijn, zodat
het gebouw in de toekomst ook andere functies dan wonen kan
herbergen. Het verschil met traditioneel ontwikkelen is dat hier de
doelgroep flexibel is. We richten ons nu op de pioniers en early adop-
ters en passen daar ook de huurprijs op aan. Maar over 15 jaar kan
een heel andere doelgroep de gebouwen gebruiken. Dan is zelfs
verkopen of dure huur heel goed denkbaar", voorspelt Hock.
DE apparaTEnfabrIEk
Sneller dan gepland gaat Trudo ook met de Apparatenfabriek, het
derde monumentale gebouw aan de Hoge Rug, aan de slag. Het
gebouw wordt ingezet voor dezelfde doelgroep, kleine en grote bedrij-
ven, met ??n verschil. "We kwamen erachter dat de huren in het Klok-
gebouw voor sommige bedrijven nog aan de hoge kant waren. In de
Apparatenfabriek houden we het meer basic, dus geen vloerverwar-
ming en wko", legt Hock uit. "Alles is gericht op een zo laag mogelijke
De Machinekamer
renda special 2011/222
TuSSEnTIJD ManaGEn
Het belangrijkste wat Trudo geleerd heeft bij ervaringen met de Licht-
toren en op Strijp S, is dat denken in blauwdrukken en eindplannen
niet past bij herbestemmen van oude gebouwen en gebieden. "Eigen-
lijk managen we de tussentijd. Daarover hebben we fikse discussies
met de andere opstalontwikkelaars en onze aandeelhouders. Zij
denken nog erg in eindplannen en denken dat dit gebied over tien jaar
klaar is", legt Hock uit. "Daar geloven wij niet in. Je moet tijd nemen
en het gebied langzaam maar zeker laten ontwikkelen. Dat vraagt een
ander type ontwikkelaar. Je moet lang bij een gebied betrokken willen
zijn, ook echt een visie hebben voor het gebied en accepteren dat het
wel even duurt voordat je je rendement gaat halen. Heel belangrijk
daarbij is tijd, aandacht en energie te steken in die visie. Je moet
weten wat je wilt, welke doelgroepen, welk DNA het gebied heeft, en
hoe dat te bereiken. Visie ontwikkelen doe je niet alleen, dat is vooral
een kwestie van heel veel communiceren met anderen. En van leren
van andere projecten. Dat hebben wij ook gedaan; je ziet goede
projecten en projecten waar dingen niet zijn gelukt. Ook van het laat-
ste kun je heel veel leren. Maar het allerbelangrijkste is volhouden en
geloven in eigen kracht", concludeert Hock.
prijs. Dat kon omdat het gebouw vlak ervoor door Philips nog gebruikt
werd als kantoorruimte. In de Apparatenfabriek kunnen bedrijven tijde-
lijk ? tot 2015 ? tegen lage kosten hun activiteiten ontplooien. De
ruimte is flexibel en per dagdeel te huren, waarbij de kleinste unit in
een gedeelde werkruimte 110,- euro per maand kost. Eigen ruimte is
te huur vanaf 20,- euro per vierkante meter voor een onverwarmde
ruimte. De huurprijs loopt op tot 95,- euro per vierkante meter voor
gerenoveerde ruimte." Ook de Apparatenfabriek wordt vleugel voor
vleugel aangepast, en stuurt de corporatie op de mix aan huurders, zij
het minder dan voor het Klokgebouw. Dat heeft als keerzijde dat er
ook minder interactie en synergie lijkt te ontstaan in het gebouw. Eind
2011 echter is ook dit gebouw grotendeels verhuurd aan kleinere en
grotere gebruikers, zoals Seats2Meet.
Voor de Machinekamer, dat tussen het Klokgebouw en het Veemge-
bouw in ligt, is een restauranteigenaar gevonden. Het voormalig
NatLab zal op den duur worden aangeboden aan startende design- en
technologiebedrijven. Niet alles lukt. De economische crisis leidt tot
vertraging van de plannen voor het Veemgebouw, dat met een super-
markt/foodcourt, dakrestaurant, stijlfabriek en bijzondere parking een
trekker voor Strijp S zou moeten worden.
Projectgegevens
Adres Strijp S, Eindhoven
oude functie gebouwen productie
hallen Philips
oorspronkelijk bouwjaar Klokge
bouw 1928, gebouwen Hoge Rug 1927
nieuwe functie creatieve bedrijvig
heid en evenementenhallen (Klokge
bouw) en startende bedrijven (Appa
ratenfabriek). ANTON en GERARD
zijn elk 15.000 m2
groot en worden op
de etages getransformeerd tot loft
woningen, boven 5.000 m2
voor
publieke functies in de plint. Op het
dak komen daktuinen en mogelijk op
termijn twee extra woonlagen.
oppervlakte 27 hectare
tijdelijk gebruik sinds 2004
Kwartiermaker Trudo, Apparaten
fabriek, Torenallee 34, Eindhoven
grondexploitatie Park Strijp CV
(Gemeente Eindhoven en Volker
Wessels)
Functiemenging commercieel,
cultureel, maatschappelijk. Zowel
ruimtelijk, in tijd als in doelgroep
keuze is flexibiliteit georganiseerd.
DeFinitieve bestemming
Klokgebouw niet definitief, waar
schijnlijk broedplaats voor startende
bedrijven, geen wonen
Apparatenfabriek, Anton en
gerArD loftwoningen met publieke
voorzieningen in plint
Ketelhuis tijdelijk in gebruik door
Amaro Creative Industries
machinekamer wordt in loop van
2012 verbouwd tot restaurant
Voor het Veemgebouw staan onder andere een
supermarkt, dakrestaurant en stijlfabriek gepland.
Reacties