Het in stand houden van de huidige woningvoorraad en het flink investeren in renovatie, zijn met het oog op alle ontwikkelingen in de woningmarkt onontkoombaar. Wie zich daarbij kan onderscheiden met efficiënt werk tegen een scherpe prijs, is uiteraard flink in het voordeel. Reden waarom Prestatiegericht Samenwerken (PGS) steeds meer voet aan de grond krijgt. Deze aanpak wordt nog aantrekkelijker door de ontwikkeling van nieuwe software: Kwaliteit in Balans (KiB). De software wordt op 10 mei gepresenteerd tijdens een congres over Prestatiegericht Samenwerken.
1
Van a tot z transparant
8-3-2012
Het in stand houden van de huidige woningvoorraad en het flink investeren in
renovatie, zijn met het oog op alle ontwikkelingen in de woningmarkt
onontkoombaar. Wie zich daarbij kan onderscheiden met effici?nt werk tegen
een scherpe prijs, is uiteraard flink in het voordeel. Reden waarom
Prestatiegericht Samenwerken (PGS) steeds meer voet aan de grond krijgt.
Deze aanpak wordt nog aantrekkelijker door de ontwikkeling van nieuwe
software: Kwaliteit in Balans (KiB). De software wordt op 10 mei gepresenteerd
tijdens een congres over Prestatiegericht Samenwerken.
Tekst Foka Kempenaar, SBR
De initiatiefnemers Prestatiegericht Samenwerken ?n KiB hebben alles te maken met
ketensamenwerking. E?n van de professionals die daar alles over kan vertellen, is Hank
Herfkens, manager onderhoud bij woningcorporatie Havensteder. Herfkens komt uit de
aannemerswereld. In 2004 kwam hij voor het eerst in aanraking met de volkshuisvesting in
een grote stad, toen hij bij
Havensteder (toen nog
PWS Rotterdam) aan de
slag ging.
Hij verbaast zich erover
hoe er tijdens het
ontwerpen en uitvoeren van
een bouwproject geen
rekening wordt gehouden
met het beheer van het
complex op de lange
termijn. "Geen enkele partij
neemt de totale
verantwoordelijkheid voor
het gehele bouwproject. Ik
noem altijd de getallen 1-5-
200. E?n fout in het
ontwerp, zie je 5 keer terug
in de uitvoering en 200 keer
in de beheerfase. Jaarlijks
gaan er daarom in de
bouwwereld miljarden, en
in de renovatie en
onderhoudsbranche
honderden miljoenen euro's verloren aan faalkosten. Dat was en is voor mij de grootste
drijfveer om met ketensamenwerking aan de slag te gaan."
2
Pilot
Samen met Stichting Bouwresearch (SBR) en Smits Vastgoedzorg besloot Havensteder
enkele jaren geleden ketensamenwerking in de praktijk te brengen bij het schilderwerk van
een project. "Dat leidde tot de gewenste, kostenbesparende resultaten", volgens Herfkens.
"Onderhoud houdt echter niet op bij de gevel, het is hooguit een derde van het hele traject
wat je voor een complex doorloopt. Dus besloten we in 2008 met meerdere partners een
pilot te doen met het totale onderhoud, van
heipaal tot schoorsteen."
Naast de pilot is een digitale methodiek
ontwikkeld die zowel het aangaan van
kwaliteitsafspraken makkelijk maakt, als het
maken van opnamen van complexen. "Als je
verantwoordelijk bent voor een aanbesteding
van 50.000 woningen heb je behoefte aan
normen en indicatoren", legt Herfkens uit. Deze
methodiek is vervolgens binnen het consortium
PGS verder ontwikkeld tot KiB.
Op KiB kan online worden ingelogd en kunnen alle gegevens van projecten worden
ingevoerd. Met de software zijn voor elk complex de kwaliteitsuitgangspunten vast te stellen.
Vervolgens zijn deze te vertalen naar de opname, en is de impact van de maatregelen
(scenario) op de kwaliteitsuitgangspunten te volgen. Daarbij wordt een aantal modules
doorlopen. Herfkens: "Het gaat niet alleen om de techniek, maar ook om duurzaamheid,
leefbaarheid, het financi?le rendement en het beheer."
Lange termijn
Bij ketensamenwerking wordt gemeten op drie thema's: kwaliteit, kosten en
klanttevredenheid. "Traditioneel worden bestekken gemaakt achter de tekentafel", legt de
manager uit. "Als de ontwerper wordt uitgedaagd om aan `de voorkant' en over het beheer
op de lange termijn mee te denken, zie je dat er een heel ander product op tafel komt. Mijn
motto is: als je het verzint, dan moet je het maken, en als je het maakt, dan moet je het
onderhouden. Ontwerpers worden betrokken bij het beheer, de beheerders bij het ontwerp.
KiB maakt het mogelijk om al bij het ontwerp een onderhoudsscenario te maken om het
beheer ook op de langere termijn voorspelbaar en betaalbaar te houden. Dat is belangrijk,
want uiteindelijk draait het toch om geld."
Kwaliteitsniveau
Smits Vastgoedzorg en renovatie- en onderhoudsbedrijf Rutges Vernieuwt zijn namens de
kant van de opdrachtnemers betrokken bij de ontwikkeling van KiB. Ze zijn onder andere
druk bezig met het uitwerken van de content voor Kwaliteit in Balans. "Voorafgaand daaraan
is mede op ons initiatief het eerste handboek `Prestatiegericht Samenwerken bij Investeren
en Onderhoud' samengesteld, en is het KiB-traject opgestart", vertelt Marijn Hartog,
Handboek
Het handboek Prestatiegericht Samenwerken
bij Investeren en Onderhoud laat stapsgewijs
zien hoe er optimaal kan worden
samengewerkt bij renovatie- en
onderhoudsprojecten. Het handboek is
gebaseerd op ervaringen uit de markt en de
ontwikkeling van Kwaliteit in Balans. De
presentatie van de publicatie vindt plaats op
10 mei tijdens het symposium Investeren en
Onderhoud(en), Kontakt der Kontinenten in
Soesterberg. Meer informatie via www.sbr.nl.
3
projectontwikkelaar bij Smits Vastgoedzorg. "De complexvisie van de opdrachtgevers
proberen we op een zo hoog mogelijk niveau te formuleren, om zo de vraagspecificatie van
grof naar fijn en van hoog naar laag te kunnen opbouwen. In KiB werken we zeven
kwaliteitsthema's uit met prestatie-eisen (maatgevende indicatoren), gekoppeld aan
bouwdelen en ruimten van gebouwen. Op deze manier kun je de huidige kwaliteit objectief
afzetten tegen de gewenste kwaliteit. Vervolgens kun je weloverwogen keuzes maken", legt
zij uit.
Prestatie-eisen
Bijzonder is volgens Hartog dat je met KiB
prestatie-eisen vastlegt voor het gehele
complex, dus voor zowel exterieur als
interieur. "Je houdt hierbij rekening met twee
niveaus: het voorzieningenniveau of
referentiekwaliteit, en de onderhoudskwaliteit.
Dat is nieuw. We hebben daarbij aansluiting
gezocht bij zo veel mogelijk bestaande wet- en regelgeving zoals het Bouwbesluit bestaande
bouw, keurmerken (PKVW, Woonkeur) en dergelijke", aldus de projectontwikkelaar. Smits
Vastgoedzorg heeft met deze methodiek al in circa achttien projecten gedraaid. "We kunnen
op basis daarvan concluderen dat je kunt sturen op kwaliteitsniveau. Met als uiteindelijk
resultaat dat je faalkosten omlaag gaan en dat het bouwproces effici?nter wordt."
Samenwerken
Hartog tekent hier wel bij aan dat het resultaat van PGS met KiB nog altijd staat of valt met
de kwaliteit van het ontwikkelteam. "En," voegt zij toe, "uiteraard met de wil om samen te
werken." Iets wat Andr? Ernst, adviseur bij woningcorporatie Mitros, beaamt, met de
onderkenning dat het vrijwel altijd renovatie- en onderhoudsprogramma's betreft met een
groot volume qua geld. Het langdurig een-op-een gaan werken met vaste partners is voor
maatschappelijke organisaties als corporaties all??n verdedigbaar als er een zorgvuldig
selectie en aanbestedingsproces aan vooraf is gegaan. De Utrechtse corporatie is later
aangehaakt bij de PGS-koplopersgroep en maakt inmiddels deel uit van het consortium. "Na
nodige ervaring met PGS binnen het planmatige onderhoud, hebben we recent voor de
eerste keer PGS toegepast binnen een investeringsproject. Dit betrof de zogenoemde `3,5
hoog-flats' in Overvecht, bestaande uit 640 woningen. Het project hebben we opgepakt met
Rutges en is nu volop in uitvoering", vertelt Ernst.
Grote opdrachtgevers
Ernst signaleert dat er vooral bij grote opdrachtgevers een ontwikkeling gaande is, waarbij er
helemaal aan het begin van het proces op basis van een vraagspecificatie een selectie van
partijen plaatsvindt. "Daarmee wordt het traject dan vervolgens doorlopen. KiB kan hiervoor
KiB-software
Kwaliteit in Balans (KiB) komt in het tweede
kwartaal van 2012 beschikbaar voor
woningcorporaties, andere vastgoedbeheerders
en bouw- en vastgoedonderhoudsbedrijven. KiB
kan standalone gebruikt worden, en kan
ge?ntegreerd worden met ALERT (bouwsoftware
van Centric) of worden gekoppeld met een ander
ERP-systeem.
4
een prima methodologische basis bieden", vindt hij. Mitros heeft volgens Ernst een ambitieus
portefeuilleplan, waarvoor ze overweegt om KiB in te zetten. "Dit geldt dan vooral voor ??n
geclusterd pakket, de zogeheten laagniveaurenovaties (LNR). Dit willen we gaan wegzetten
met een voor het product LNR algemeen gestelde vraagspecificatie aan de voorkant van het
proces. Met behulp van Best Value Procurement (BVP) als aanbestedingsystematiek gaan
we partijen selecteren om dit te doen. Komende zomer moet op basis van de gestelde
uitvraag de eerste partij geselecteerd zijn", vertelt hij.
KiB is niet bedoeld voor een
selecte groep in de
woningbouwbranche.
Integendeel, het consortium
vindt ketensamenwerking
pas geslaagd als heel
Nederland ermee gaat
werken. "We ontwikkelen
KiB steeds verder. SBR is
een goede partner om dit
systeem te vermarkten. Zij
heeft de materie
inzichtelijker, bereikbaar en
begrijpelijk gemaakt, zodat
het ondernemers uitnodigt
en uitdaagt", sluit Herfkens
van Havensteder zich aan bij
Ernst.
Investeringsruimte
Dennis Rutges, directeur van het gelijknamige bedrijf, onderstreept het verhaal van
Herfkens. "Als je volgens KiB werkt, vind je investeringsruimte die voorheen nog niet
zichtbaar was", stelt hij. "Dat komt onder andere doordat je niet alleen naar de ingreep nu
kijkt, maar ook naar de exploitatie daarna. Ik vergelijk het wel eens met een auto; daarbij kijk
je toch ook naar kilometerkosten? Door KiB krijg je creatieve mogelijkheden om opbrengsten
te genereren." Rutges Vernieuwt ziet op basis van projecten die zijn bedrijf met KiB
uitvoerde, dat er tussen de 8 en 12 procent meer investeringsruimte ontstaat. "En
tegelijkertijd gingen de woonlasten met circa 5 tot 10 procent omlaag. Je zoekt de juiste
balans, want je bent constant bezig met het ontwikkelen van scenario's, zodat op basis
daarvan de juiste keuzes gemaakt kunnen worden. Uiteindelijk is de uitdaging voor de
opdrachtgever om een balans te vinden tussen investeringen en opleveringskosten", besluit
hij.
5
Prestatiegericht Samenwerken
Het consortium Prestatiegericht Samenwerken (PGS) is in 2010 opgericht en bestaat uit de woningcorporaties
Havensteder, Mitros en Portaal, vastgoedonderhoudsbedrijven Smits Vastgoedzorg en Rutges Vernieuwt,
kennisplatform SBR, en Vijverberg Consulting. Doel van het consortium is om PGS en de discussie over
kwaliteit verder vorm te geven en praktisch hanteerbaar te maken.
Uitgangspunt bij PGS is de balans tussen middelen en techniek, maar ook de resultaatgebieden veiligheid,
gezondheid, wooncomfort, leefbaarheid, energie, milieu en toekomstwaarde. Daarbij wordt bekeken hoe zwaar
kwesties als energieverbruik, duurzaamheid en bewonersbelangen meewegen. Opdrachtgever en -nemer
vergelijken diverse scenario's en vinden de balans die het beste past. Daarmee levert PGS maatwerk. De
opdrachtnemer wordt al in de initiatieffase geselecteerd en hij blijft in principe betrokken bij het gehele proces,
dus tot en met de beheerfase.
Initiatieffase: samenstellen projectteam waaronder selectie van aannemer, vastleggen taken en
planning. Indien nodig wordt specialistisch onderzoek verricht onder leiding van opdrachtgever of -
nemer.
Planontwikkeling: formuleren en aanscherpen van marktvisie door opdrachtgever. De uitgangspunten
voor zowel de renovatie- als beheerperiode worden vastgelegd. Deze werkt het team uit in functionele
specificaties, onder andere op het gebied van veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en
energieprestatie. Daarna volgt de uitwerking van prestatie-eisen per bouwdeel. De opdrachtnemer
stelt vervolgens aan de hand van deze eisen vast wat de huidige situatie is van het beoogde complex.
Planuitwerking: de opdrachtnemer bepaalt welke maatregelen nodig zijn om de prestatie-eisen te
halen. Hij werkt verschillende oplossingen voor onderhoud en renovatie uit in scenario's, die daarna in
het ontwikkelteam met de opdrachtgever worden besproken. Zo kan prijsvorming transparant
plaatsvinden, op basis van een open begroting. Voor ieder scenario worden ook de onderhoudskosten
in de beheerfase uitgerekend. Er vindt niet alleen doorrekening plaats op basis van geld, maar ook
voor energie, milieu, gezondheid, wooncomfort en veiligheid. Opdrachtgever en opdrachtnemer vinden
samen de juiste balans voor het betreffende complex.
Opdrachtverstrekking: het definitieve scenario wordt gekozen, de definitieve begroting vastgesteld. De
offici?le opdrachtverstrekking vindt plaats en de aannemer start met de voorbereidingen op het werk.
Uitvoeringsfase: er wordt maximaal rekening gehouden met de klanttevredenheid van de bewoners
door beperking van overlast en juiste communicatie.
Projectoplevering: naast een aanvangskeuring wordt er een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd
en vindt er een grondige evaluatie plaats door het ontwikkelteam.
Beheerfase, exploitatieperiode: opdrachtgever en -nemer bekijken gezamenlijk de kosten, efficiency,
gerealiseerde kwaliteit en tevredenheid van klant en bewoners. Als de opdrachtgever dit wenst, blijft
de opdrachtnemer ook gedurende (een deel van) de exploitatieperiode verantwoordelijk en betrokken
voor een complex.
Reacties