De nieuwe uitvraag is hot. Hoe vinden opdrachtgevers de juiste partijen met de juiste capaciteiten, terwijl zij tegelijk samenwerken met hun partners? Met ketensamenwerking als uitgangspunt in de uitvraag, wil woningcorporatie Wonen Limburg bovendien haar dienstverlening richting huurders verbeteren. Het aantal leveranciers voor dagelijks onderhoud heeft zij daarom inmiddels drastisch gereduceerd. Gevolg? “We stellen de huurder centraal en hebben meer zicht op de kwaliteit”, volgens Janine Gerardts, directeur vastgoed bij Wonen Limburg.
van 260 naar 8 onderhoudspartijen22 nr 4 2013
van 260 naar
8 onderhoudspartijen
Als grootste woningcorporatie van Limburg beheert Wonen Limburg
24.000 woningen plus maatschappelijk vastgoed en telt ruim 250
medewerkers. Naast het hoofdkantoor in Roermond zijn er door de
hele provincie buurtwinkels waar bewoners terecht kunnen voor vragen.
Voorheen hadden deze buurtwinkels hun eigen leveranciers voor het
onderhoud van de woningen, zoals voor nietplanmatig onderhoud, het
afhandelen van reparatieverzoeken en serviceonderhoud. De corporatie
was gewend te werken met 260 partijen die in meer of mindere mate
regelmatig werden ingeschakeld voor nietplanmatig onderhoud. Door
dit grote aantal was er nauwelijks zicht op de geleverde kwaliteit,
konden er geen heldere prijsafspraken worden gemaakt, en was er
geen samenwerking tussen de leveranciers onderling. Tijd om dit
anders te doen, vond de corporatie.
naar een vraaggestuurDe organisatie
Onder de noemer `Welkom Thuis!' is de corporatie een andere strategi
sche koers gaan varen. Ze wil zich zo ontwikkelen van een vastgoedge
stuurde naar een vraaggestuurde organisatie. "Daarin staat de mens,
de huurder, centraal. Er ligt meer nadruk op het behalen van maatschap
De nieuwe uitvraag is hot.
Hoe vinden opdrachtgevers
de juiste partijen met de
juiste capaciteiten, terwijl zij
tegelijk samenwerken met
hun partners? met keten-
samenwerking als uitgangs-
punt in de uitvraag, wil
woningcorporatie Wonen
limburg bovendien haar
dienstverlening richting
huurders verbeteren. Het
aantal leveranciers voor
dagelijks onderhoud heeft
zij daarom inmiddels dras-
tisch gereduceerd. gevolg?
"We stellen de huurder
centraal en hebben meer
zicht op de kwaliteit",
volgens janine gerardts,
directeur vastgoed bij
Wonen limburg.
van 260 naar 8 onderhoudspartijen nr 4 2013 23
tekst erik van de nadort
foto wonen limburg
pelijke doelen, waarbij vastgoed een middel is", legt Janine Gerardts
uit, directeur vastgoed bij de corporatie. De kwaliteit van de dienstver
lening staat voorop. Doordat Wonen Limburg tegelijkertijd transfor
meerde naar een centraal aangestuurde organisatie, ontstond binnen
de corporatie behoefte om met minder partijen samen te werken.
Gerardts: "Dit is overzichtelijker, zou de kwaliteit ten goede moeten
komen, en bovendien de dienstverlening verbeteren. Het doel was om
de 260 leveranciers in te perken naar een hechte, transparante groep
van twaalf bedrijven. De woningen in de regio's noord, midden en zuid
konden dan worden verdeeld en toegewezen aan vier bedrijven per
regio."
intensief selectieproces
Om tot de selectie van twaalf bedrijven te komen, heeft de corporatie
een zorgvuldig, transparant traject uitgezet dat bestaat uit verschillende
stappen. Een intensief proces, vindt Gerardts. In eerste instantie
konden alle bedrijven inschrijven op een uitvraag, mits zij aan enkele
harde criteria konden voldoen zoals een bepaalde omzet, een lokale
vestiging en een status als erkend leerbedrijf. Daarnaast werd gekeken
naar een aantal zachte criteria, bijvoorbeeld transparantie, samenwer
king en een proactieve houding.
De omzetseis hangt samen met de criteria samenwerking en proactieve
houding. Het omzetcriterium is door de corporatie in principe vastge
steld om een waardering te kunnen geven aan het voortbestaan van de
onderneming zelf. Ook is het expliciet een oproep voor bedrijven met
een lagere omzet om toenadering te zoeken tot elkaar. "We willen
kleine bedrijven zeker niet uitsluiten, maar hen juist stimuleren een
consortium te vormen", vertelt Gerardts. "Dat is precies onze wens en
ook ons streven: ketensamenwerking om samen het beste resultaat te
leveren. Ik ben dan ook blij dat een consortium bestaande uit relatief
kleinere bedrijven de eindselectie heeft gehaald."
lokale BeDrijven
Naast samenwerking, is regionale ontwikkeling een thema waar de
woningcorporatie aan hecht. Werkgelegenheid, maatschappelijke betrok
kenheid en het stimuleren van de lokale economie zijn daar belangrijke
elementen in. Gerardts: "We willen nadrukkelijk werken met lokale bedrij
ven om samen tot optimalisering van onderhoudsprocessen te komen.
Naast de bereidheid tot samenwerken, transparantie en vertrouwen, is er
natuurlijk ook een praktische reden gezien de aard van de werkzaamhe
den. Dagelijks onderhoud vraagt om relatief korte aanrijtijden en er is veel
contact met de huurders. Dan is het wel zo fijn dat het mensen zijn die de
lokale omstandigheden en gebruiken kennen."
HuurDers in De selectiecommissie
Voor de corporatie is het niet noodzakelijk de laagste prijs te betalen,
maar wel om de beste dienstverlening te leveren aan haar huurders.
Volgens Gerardts is het dan ook niet meer dan logisch dat die huurders
een belangrijke rol in het selectietraject spelen. Vertegenwoordigers van
de huurdersvereniging nemen plaats in de selectiecommissie en geven
hun oordeel over de presentaties en rapporten van de leveranciers.
"Huurders weten als geen ander wat de huizen nodig hebben. Veelvoor
komende onderhoudstaken zijn door tal van bedrijven uit te voeren, maar
het gaat ons juist om die extra service. De rol van de huurder is daarin
van ongekend belang", licht zij toe. Ook neemt een huurdersvertegen
woordiging deel aan verschillende werkgroepen die als onderdeel van het
traject zijn gestart. Dit zijn groepen die kijken naar mogelijke vormen van
samenwerking tussen de partijen, hoe het reparatieproces moet verlopen
en op welke manier financi?n het beste geregeld kunnen worden.
feeDBack op anDere BeDrijven
Op de open inschrijving van Wonen Limburg volgens de nieuwe strate
gie, meldden zich 48 bedrijven die samen de longlist vormden. Op basis
van eerdergenoemde criteria is deze groep verkleind tot een shortlist
van negentien bedrijven. Zij kregen de kans zichzelf te presenteren om
zo een plek bij de laatste twaalf te bemachtigen. Voor deze laatste fase
werd, nadat ieder bedrijf een rapport had opgesteld en een presentatie
had gegeven, de presentatie gedeeld onder de andere leveranciers. Ter
lering en om feedback te kunnen geven, maar vooral ook om te zien
waar samenwerkingsmogelijkheden liggen. Na deze onderlinge evalu
atie mochten de bedrijven zich met het hernieuwde inzicht als extra
bagage nogmaals presenteren. "Dit was voor velen een ongewone
procedure, maar voor ons een bewuste stap", zegt Gerardts. "We
hebben dit vooraf ook duidelijk gesteld. We streven transparantie en
samenwerking na, dus waarom zouden we die presentaties dan niet
delen? Niet alle bedrijven konden zich hierin vinden, wat voor ons uiter
aard meewoog bij het maken van de uiteindelijke keuze."
partnerscHap
Uiteindelijk zijn er acht bedrijven overgebleven met wie Wonen Limburg
het partnerschap is aangegaan. De geselecteerde partijen worden gedu
rende een jaar uitgedaagd om mee te denken in het bepalen van de
kwaliteit, het inrichten van slimme processen en het analyseren van
kosten. Rond oktober 2014 wordt de definitieve groep leveranciers
bepaald, op basis van de tegen die tijd opgedane ervaringen. "Dit kunnen
dezelfde acht zijn, maar ook minder. We zijn in onze plannen uitgegaan
van uiteindelijk zes partijen, twee per regio. Hierbij hebben we gerekend
op een omzet in nietplanmatig onderhoud van 800.000 tot 1.000.000
euro per partner. Een effici?nte inrichting van het onderhoudsproces doet
hierbij een nadrukkelijk beroep op de bedrijven", volgens Gerardts. "Het
terugbrengen naar die zes uiteindelijke partners is echter geen must. Als
blijkt dat de acht gekozen partijen ons ideaalbeeld kunnen invullen,
houden we de samenstelling graag zoals hij nu is. De eerste ervaringen
zijn in ieder geval goed. De bedrijven begrijpen wat onze visie is en zijn
enthousiast om dit avontuur gezamenlijk aan te gaan", besluit zij.
Reacties