De crisis en de verhuurdersheffing gooiden roet in het eten voor sloop-nieuwbouwplannen in Breda. Dit werd te kostbaar voor de portiekflats in de wijk Doornbos. Woningcorporatie WonenBreburg moest daarom andere manieren bedenken om het woningaanbod in de buurt te diversifiëren. Het antwoord kwam in de vorm van drie verschillende renovatiestrategieën voor de 208 ongeveer gelijke woningen. Het aanbod – van heel eenvoudig tot behoorlijk luxe – bracht nieuwe bewoners naar Doornbos zoals jonge tweeverdieners. Renovatieproject Hooilaan, Mollenberg en Baliëndijk, Breda is opgenomen in de projectendatabase van Renda. Deze vindt u op projecten.renda.nl.
nr 5 2014 project16
De crisis en de verhuurders-
heffing gooiden roet in het
eten voor sloop-nieuwbouw-
plannen in Breda. Dit werd
te kostbaar voor de portiek-
flats in de wijk Doornbos.
Woningcorporatie Wonen-
Breburg moest daarom
andere manieren bedenken
om het woningaanbod in de
buurt te diversifi?ren. Het
antwoord kwam in de vorm
van drie verschillende reno-
vatiestrategie?n voor de 208
ongeveer gelijke woningen.
Het aanbod ? van heel
eenvoudig tot behoorlijk luxe
? bracht nieuwe bewoners
naar Doornbos zoals jonge
tweeverdieners.
tevreden bewoners
door ruime keuze
project
tekst joop van vlerken
foto's riesjard schropp, breda
Woning aan de Bali?ndijk in Doornbos na oplevering
Gemeente Breda schetste in 2012 in een structuurvisie haar plannen
voor de wijken Doornbos en Linie. "In die visie werd nog gesproken
over sloop-nieuwbouw van de portiekflats aan de Hooilaan, de Bali?n-
dijk en de Mollenberg", gaat Feicko Kooistra van start. Hij is projectlei-
der bij WonenBreburg. "Maar toen vanwege de crisis de bomen niet
meer tot in de hemel groeiden, hebben we toch besloten tot het betaal-
baar opknappen van deze portiekflats in Doornbos." Renovatie was
weliswaar niet de eerste keuze, maar heeft uiteindelijk wel goed uitge-
pakt. Dat vindt Maurice Verschueren, woonconsulent bij de corporatie.
"Architect Theo van Esch heeft er weer iets moois van weten te
maken. Dat merken we ook aan de reacties uit de wijk. Bovendien
hebben we met een goed product te maken dat we makkelijk kunnen
verhuren. Mensen wonen er graag en de huren zijn betaalbaar. Dat is
na de renovatie ook gebleken; we hebben er geen enkele moeite mee
de woningen opnieuw te verhuren."
nr 5 2014project 17
GROTERE DIVERSITEIT IN DE WIJK
Doornbos ligt ten noordoosten van het stadscentrum van Breda, net
voorbij het spoor. In de multiculturele wijk staan veel huurwoningen
van WonenBreburg. Een belangrijke voorwaarde in de gemeentelijke
structuurvisie is dat er een grotere diversiteit in het woningaanbod
wordt gecre?erd. Het doel is de buurt met gerichte ingrepen de
komende decennia aantrekkelijk te houden voor jong en oud. Deze
gewenste diversificatie in het woningaanbod heeft de corporatie
bereikt door het toepassen van drie verschillende renovatiestrate-
gie?n voor de in totaal 208 woningen in elf portieketageflats aan de
Hooilaan, Bali?ndijk en Mollenberg.
De meest intensieve renovatie ondergingen de twee flats aan de Bali-
endijk. Voor deze 32 woningen werd de plattegrond flink veranderd,
zijn zwevende geluidsisolerende dekvloeren aangebracht en is het
balkon vervangen en vergroot. Ook zijn de entrees vergroot en verbe-
terd. Het was nodig voor deze strategie om de zittende bewoners
tijdelijk uit huis te plaatsen. Van de 32 huurders zijn er uiteindelijk
negen teruggekeerd in de flat. "We hebben de bewoners een aantal
keuzen voorgelegd. Ze konden definitief doorschuiven naar een lege
woning in ??n van de flats aan de Hooilaan of Mollenberg, of definitief
verhuizen naar een andere woning in Breda", vertelt Verschueren.
"Voor dit laatste kozen veruit de meeste mensen, zij gingen vaak naar
een eengezinswoning. Een andere optie was tijdelijk verhuizen naar de
Hooilaan en daarna terugkeren naar de Bali?ndijk of er blijven wonen
en zelf tijdelijk elders onderdak regelen." De bewoners die terugkeer-
den naar hun appartement aan de Bali?ndijk kregen wel een huurver-
hoging van 100 voor hun kiezen. "Dat is een flinke stijging, maar de
bewoners hebben er ook heel wat voor teruggekregen. Ze mochten
bijvoorbeeld zelf het interieur en de indeling van keuken, toilet en
badkamer kiezen. En ook de energielasten zijn flink gedaald", aldus
Verschueren.
VAN LABEL E NAAR B
Naast die uitgebreide en luxe renovatie van de 32 woningen aan de
Bali?ndijk, waren er nog twee andere renovatiestrategie?n. De meest
eenvoudige aanpak werd bij 88 woningen toegepast. Deze hield in dat
de vervuilde betonrand werd schoongemaakt, er buiten werd geschil-
derd en de daken een nieuwe laag bitumen kregen. Door deze eenvou-
dige aanpak kunnen ze nog tien jaar worden verhuurd.
De andere 88 woningen blijven nog voor in ieder geval 25 jaar staan.
Voor deze renovatie werd de uitstraling van de gebouwen flink onder
handen genomen door het vervangen van balkonhekken en kozijnen en
het coaten van de gevel. Ook maakten de appartementen een label-
sprong van E naar B, door het isoleren van diverse constructieonderde-
len en het vervangen van de moederhaard door een hr-ketel. Uiteinde-
lijk kwamen de meeste woningen in deze strategie zelfs op een A-label
uit. Daarnaast werd in de keuken een vraaggestuurd mechanisch venti-
latiesysteem aangebracht en werden keukens, toiletten en badkamers
vervangen als dat nodig was.
VOORLICHTINGSFILM OVER OVERLAST
De laatste renovatiestrategie werd in bewoonde staat uitgevoerd, wat
betekende dat bewoners veel overlast zouden kunnen ervaren. Bewo-
nerstevredenheid tijdens het project gold dan ook als specifieke doelstel-
ling van de corporatie. Volgens Kooistra onderschatten bewoners de
hinder vaak vooraf. "Je kunt hen nog zo goed voorlichten, maar bewo-
ners zullen altijd overlast blijven ervaren. De manier waarop ze ermee
omgaan, wisselt bovendien sterk. Daarom hebben we een nieuw product
ontwikkeld; een voorlichtingsfilm over grootonderhoud die gemaakt is
tijdens dit project. Bij volgende projecten kunnen we deze gebruiken om
overlast in beeld te brengen. Dat spreekt bewoners veel meer aan dan
een brochure."
In de aanloopfase van het project werd, in de laatste maanden van
2012, gewerkt aan beperking van de renovatieduur per woning. "In de
kerstvakantie van 2012 hebben we nog eens goed naar de planning
gekeken. Hierdoor konden we het renovatieproces na de vakantie
verkorten van twaalf naar elf dagen, zonder dat de overlast daarbij
toenam", aldus Kooistra.
OOK NADELEN
Van elkaar afwijkende strategie?n waren nodig om de wijk aantrekkelijk
te houden voor alle bewoners. Verschueren: "We wilden niet 208
dezelfde producten aanbieden. Door variatie in het woningaanbod
breng je ook variatie in de wijk. In de flats aan de Bali?ndijk wonen nu
veel jonge tweeverdieners en in de andere flats bieden we genoeg
woningen voor mensen met een iets smallere portemonnee. Zij hebben
daar een heel aardige woning van meer dan 80 m2
voor rond de 500."
Kooistra beaamt dat deze woningen een goede plattegrond hebben en
mooi zijn opgeknapt, maar hij beschrijft ook de nadelen. "Er is bijvoor-
beeld geen lift in de panden. Die konden we voor het investeringsbe-
drag niet realiseren, want dan zou je al snel over de 100.000 per
woning schieten. Het is wel jammer; je kunt jezelf afvragen of een flat
zonder lift over 25 jaar nog verhuurbaar is." Hij duidt hiermee op de
vergrijzing die ook onder de huurders van WonenBreburg in de
komende decennia optreedt. Maar het ontbreken van een lift maakt de
woningen niet per se ongeschikt voor senioren, vindt Verschueren.
"Vitale ouderen kunnen best in de flats wonen. Maar we zullen dit
complex inderdaad nooit specifiek als seniorencomplex labellen."
Ook zijn de flatgebouwen in vergelijking met appartementen van een
recentere datum, behoorlijk gehorig. "In de woningen aan de Bali?ndijk
hebben we met zwevende dekvloeren het nodige aan verticale geluids-
isolatie gedaan. Dat geldt niet voor de andere gebouwen waar we
alleen isolatie aan de buitenzijde hebben toegepast", legt Kooistra uit.
Jos van Stiphout, uitvoerder van BAM Woningbouw, heeft het renova-
Op advies van een
bewoner is zilverzand in
de trapleuningen verwerkt
tegen geluidsoverlast
nr 5 2014 project18
toe. "In dit geval hebben we bijvoorbeeld gekeken welke partij met de
beste technische verbeteringen kwam op het gebied van energie,
mechanische ventilatie en balkonvervanging. BAM had volgens ons de
beste oplossingen. De aannemer had zich bovendien echt verdiept in
het project en hield geen standaardverhaal. Over de logistiek was echt
nagedacht, waardoor minder overlast zou ontstaan voor de buurt en de
bewoners. BAM heeft bovendien veel ervaring met Lean-planning. Die
manier van plannen geeft veel inzicht in hoeveel activiteiten op het
geplande moment worden uitgevoerd, zodat duidelijk is of moet worden
bijgestuurd. Goed toegepaste Lean-planning zou onderdeel van ieder
grootonderhoudsproject moeten worden."
Daar is Van Stiphout het mee eens. Dankzij zijn werk voor de aannemer
heeft hij veel ervaring met renovatieprojecten en heeft daarbij veel
kennis opgedaan over logistiek en planning. "We hebben bijvoorbeeld
bedacht dat als de kozijnen er toch uitliggen, we makkelijk alle materia-
len voor het aanpakken van de woning via de gevel naar binnen kunnen
brengen met een kraan. Omdat we dat we dat per woning hebben
gedaan, hoefden we niet allerlei materiaal buiten op te slaan. Door erva-
ring met dit soort projecten loopt het logistiek goed en dat bevordert de
snelheid." Bovendien is er volgens hem alles aan gedaan om samen-
werking in de keten te stimuleren. "Je wilt toch dat de neuzen in
dezelfde richting wijzen en dat onderaannemers als dat zo uitkomt ook
voor elkaar werken. Maar soms zien onderaannemers vooraf niet zo
veel in ketensamenwerking. Gaandeweg komen ze er dan achter dat
het optimaliseren van samenwerking veel oplevert, zowel in effici?ntie
als plezier in het werk."
STEM VOOR BEWONERS
Voor de renovatie hebben bewoners mee kunnen beslissen over de
keuze voor de aannemer. Verschueren van WonenBreburg: "Vooraf is
een verdeelsleutel vastgelegd waarin ook bewoners een stem hebben.
We doen dat om aan te geven dat we de mening van onze klanten
belangrijk vinden. Je kweekt er veel goede wil mee." De bewoners
waren tijdens het selectieproces erg tevreden over de manier waarop
BAM zich presenteerde. "Een belangrijk onderdeel van de kwaliteits-
vraag was hoe aannemers met hun aanpak de overlast voor bewoners
zouden beperken", vertelt Kooistra. "In de aanbestedingsronde hielden
de projectleider en de uitvoerder zelf de presentatie. Dat sprak bewoners
erg aan. Je merkt tijdens dergelijke presentaties toch vaak dat bouwers
zich op de woningcorporatie richten en allerlei vaktermen gebruiken."
tieproject in Doornbos vanuit het bouwbedrijf begeleid. Hij is van
mening dat ook andere factoren van invloed zijn op de geluidservaring
van bewoners. "Door de thermische isolatie aan de buitenzijde van de
gebouwen komt er minder geluid van buitenaf. De nadruk ligt daardoor
op het geluid dat van binnen of van de buren afkomt. Hier hebben we
op een eenvoudige manier wat aan gedaan. Bijvoorbeeld de leuningen
in de trappenhuizen die erg veel geluid maken, zeker als mensen er met
een ring of andere sieraden langs aflopen. Een bewoner adviseerde ons
om zilverzand in de leuningen te verwerken. Een heel eenvoudige oplos-
sing, maar het werkte wel."
AANBESTEDING OP WAARDE
Het project was voor WonenBreburg de eerste aanbesteding op
waarde. Deze methode waardeert en weegt alle kwaliteitsaspecten in
euro?s. Hierdoor worden aannemers uitgedaagd zich te verdiepen en
alternatieven te ontwikkelen en zijn marktpartijen meer geneigd nieuwe
ontwikkelingen te delen en zich te focussen op procesverbetering.
Deze prikkel ontbreekt bij aanbesteden op prijs. "Naast prijs waren
technische uitwerking en plan van aanpak erg belangrijk. In het plan is
de prijs voor 70% meegeteld en de kwaliteit voor 30%", licht Kooistra
De voorgevel van het
gerenoveerde pand aan
de Bali?ndijk
Bewoonster Lisette Fr?rejean in haar nieuwe keuken. "Ik mocht allerlei dingen in
de keuken zelf kiezen en ik kreeg korting op inbouwapparatuur zoals een vaat-
wasser." (zie kader Terug onder moeders vleugels)
nr 5 2014project 19
Dat is precies de reden dat BAM dit soort presentaties laat doen door
uitvoerders en projectleiders, zegt Van Stiphout. "Zo leer je elkaars
gezichten meteen kennen. Het is voor bewoners belangrijk en handig om
van begin tot einde met dezelfde mensen te maken te hebben. Contact
met bewoners is sowieso erg belangrijk. Eigenlijk moeten we als uitvoer-
ders gewoon onderdeel worden van de wijk om te achterhalen hoe bewo-
ners over bepaalde zaken denken. Dat betekent wel dat je er vol voor
moet gaan." Ook Kooistra vindt dat de rol van een uitvoerder heel
belangrijk is voor een dergelijk project. "Hij is het gezicht van een project
en degene met wie bewoners te maken hebben. Jos (Van Stiphout, red.)
kreeg van de bewoners in dit project een dikke acht. Samen met hem
hebben we er alles aan gedaan om bewoners tevreden te stellen."
Dat laatste is gelukt. Dit blijkt uit een enqu?te die WonenBreburg
achteraf uitvoerde onder de huurders. De bewonerstevredenheid was
98%. Ook woonconsulent Verschueren heeft bewonerstevredenheid
hoog op zijn prioriteitenlijst staan. Zo zorgde hij er bijvoorbeeld voor dat
verhuisvergoedingen snel werden uitbetaald. "Als je zorgt dat bewo-
ners de verhuisvergoeding meteen op hun rekening hebben staan,
kunnen ze direct aan de slag met de inrichting van hun woning. Dat
vinden ze fijn", besluit hij.
PROJECTGEGEVENS
Naam en plaats Hooilaan, Mollenberg
en Bali?ndijk, Breda
Aantal woningen en type Hooilaan en
Mollenberg strategie I en II 176 portieke-
tageflatwoningen
Aantal woningen en type Bali?ndijk
strategie III 32 portieketageflatwoningen
Bouwjaar 1960
Eigenaar WonenBreburg
Architect Theo van Esch, de architecten-
werkgroep tilburg
Aannemer BAM Woningbouw Breda
Uitvoering/planontwikkeling 2011-2013
Projectfase opgeleverd
MAATREGELEN IN HOOFDLIJNEN
VOOR STRATEGIE III
I SCHIL
1 Dak isoleren, verwijderen beton-
nen schoorstenen, W?d?flex
dakbedekking
2 Dichte gevel kopgevels isoleren
en van steenstrips voorzien
3 Gevelopeningen kunststof kozij-
nen vervangen door houten kozij-
nen met hr++-glas
4 Balkon loggia balkon betrekken
bij woonkamer, klein balkon
vervangen door groot balkon
II WONING INTERN
5 Keuken verplaatsen naar
vergrote woonkamer, keuze uit
twee indelingsvarianten
6 Badkamer verplaatsen naar
keuken
7 Toilet vergroten voor zwevend
toilet en plaatsing fonteintje,
asbest standleiding vervangen
8 Vergroting casco balkon uitge-
bouwd op externe onderheide
staalconstructie
III INSTALLATIES
9 Cv-/mv-units moederhaard en
geiser vervangen door hr
cv-combiketel, mv in woning via
bestaand ventilatiekanaal, CO2
- en
vochtgestuurd
IV GEMEENSCHAPPELIJKE RUIMTEN
10 Entree vergroot onder nieuw
balkon, glas aangebracht aan
achterzijde
11 Trappenhal en/of galerij nieuw
kleurenplan
12 Bergingen e.d. aangepast op
nieuwe gevel
V WOONOMGEVING
13 Inrichting omgeving/achterpaden
e.d. toegangsgebied voorzien van
gekleurde tegels en mogelijkheid
fietsen te stallen
KOSTEN PER WONING VOOR
STRATEGIE III (PEIL 2013)
I Schil 23.200
II Woning intern 29.000
III Woninginstallaties 5600
IV Gemeenschappelijke
ruimten 22.000
V Woonomgeving 200
Aanneemsom incl. btw,
totaal per woning 80.000
TERUG ONDER MOEDERS VLEUGELS
De Bali?ndijk in Breda is sinds 2007 het thuis van de
36-jarige Lisette Fr?rejean (foto). Haar flat is inmid-
dels helemaal opgeknapt, maar daarvoor moest ze
wel weer even terugkeren naar haar ouderlijk huis.
"Tijdens de renovatie heb ik vier maanden onder
moeders vleugels doorgebracht. Ik had ook wel
elders onderdak kunnen krijgen, maar op deze manier
heb ik wat geld kunnen sparen voor mijn nieuwe
thuis. Dat is overigens nu vele malen beter dan voor
de renovatie. Het is echt een wereld van verschil. Het
aanzien van de flat is beter, ik heb veel nieuwe buren
gekregen en de geluidsoverlast is veel minder",
vertelt Fr?rejean.
Ze heeft geen moment overwogen om uit de buurt
weg te gaan. "Het is een fijne plek in Breda, dichtbij
het centrum en het station. Het is niet een heel sociale
wijk, maar je zegt elkaar gedag en ik kan gewoon
alleen over straat. Als ik bijvoorbeeld op stap ga, kan
ik prima alleen met de fiets. Ik ben ??n van de weinige
mensen in mijn gebouw die is gebleven. Ik zag er
eigenlijk enkel de voordelen van in." In haar nieuwe
woning heeft Fr?rejean nu veel meer luxe dan voor de
renovatie. "Ik mocht allerlei dingen in de keuken zelf
kiezen en ik kreeg korting op inbouwapparatuur zoals
een vaatwasser. In de badkamer heb ik voor een ligbad
gekozen, dat vind ik echt heel fijn." Ook wat betreft de
plattegrond is de woning flink verbeterd, vindt ze. "Het
balkon aan de achterzijde is bij de woning getrokken,
zodat de woonkamer een stuk groter is geworden. En
ik zat toch nooit op dat balkon omdat het in de scha-
duw lag. Het balkon aan de voorzijde van de woning is
juist groter gemaakt. Daar zit ik nu regelmatig, ook
omdat het in de zon ligt."
Renovatieproject Hooilaan, Mollenberg en Bali?ndijk, Breda is
opgenomen in de projectendatabase van Renda. Deze vindt u op
projecten.renda.nl.
Breda, Bali?ndijk, keuzeoptie indeling appartement eerste etage
1497960243
1340
1250
1000
702390
884
612600
1203
5002698300600
360 660
h>1300
Bali?ndijk
plattegrond keuken optie 2
verdieping 1
Reacties