Renoveren is een werkterrein met veel variabelen. De opgave is deels technisch van aard, maar veel zaken worden veel meer door de context bepaald. Om binnen de bestaande bouw te kunnen opereren, heb je wel wat bagage nodig. Tegenwoordig begeven veel partijen zich op de renovatiemarkt; nieuwbouwactiviteiten nemen af en ‘bouwen is toch bouwen’. Maar is dat wel zo? Het betreft een complexe afweging waarbij je van veel onderwerpen iets af moet weten. Waar kun je die kennis opdoen? Leer je dit in een opleiding, kun je het met een avondcursus af, of is het een kwestie van praktijkervaring? Op dit moment is er geen opleiding tot ‘renovatiedeskundige’ meer. De vraag is dan hoe alle toekomstige studenten moeten weten dat het werken in de bestaande bouw een uitdaging is. Lees meer over het forum Renovatie & Onderhoud.
renda special 2013/1 samen zoeken naar het gouden ei54
samen zoeken
naar het gouden ei
Renoveren is een werkter-
rein met veel variabelen. De
opgave is deels technisch
van aard, maar veel zaken
worden veel meer door de
context bepaald. Om binnen
de bestaande bouw te
kunnen opereren, heb je wel
wat bagage nodig. Tegen-
woordig begeven veel
partijen zich op de renova-
tiemarkt; nieuwbouwactivi-
teiten nemen af en `bouwen
is toch bouwen'. Maar is dat
wel zo? Het betreft een
complexe afweging waarbij
je van veel onderwerpen
iets af moet weten. Waar
kun je die kennis opdoen?
Leer je dit in een opleiding,
kun je het met een avond-
cursus af, of is het een
kwestie van praktijkerva-
ring? Op dit moment is er
geen opleiding tot `renova-
tie-deskundige' meer.
De vraag is dan hoe alle
toekomstige studenten
moeten weten dat het
werken in de bestaande
bouw een uitdaging is.
tekst martin liebregts
en haico van nunen
renda special 2013/1samen zoeken naar het gouden ei 55
Reden om eens terug te kijken naar wat de kennis over het bestaande
vanuit de onderwijsinstelling heeft voortgebracht. Daartoe hebben we
een selectie gemaakt van honderd oud-studenten van de Technische
Universiteit Eindhoven, afgestudeerd tussen 1985 en 20101
. Er is
vooral gekeken naar de afstudeerrichtingen onderhoud, renovatie,
herbestemming en vastgoed. Daarnaast is ook gekeken naar mensen
die op dit moment werkzaam zijn binnen de bestaandebouwsector.
Vervolgens is aan deze groep van honderd mensen een korte vragen-
lijst, getiteld `50 vrienden', voorgelegd over hun studie. De belangrijk-
ste aspecten daarin zijn: a) wat is de kennis die het meest gedoceerd
werd, b) met welke vakgebieden hebben de ondervraagden vandaag
de dag het meest te maken, en c) op welk gebied hebben de oud-
studenten nog behoefte aan nieuwe kennis.
De reden om deze vragenlijst rond te sturen, is om te proeven wat
mensen vanuit hun opleiding meegekregen hebben en wat ze er in hun
dagelijkse praktijk mee doen. Het betreft maar een kleine steekproef
en lang niet alle jaargangen zijn vertegenwoordigd, maar het gaat erom
een indruk te krijgen van waar de afgestudeerden in de beroepsprak-
tijk terecht zijn gekomen en met welke kennis zij zich momenteel
bezighouden.
GeMiDDeLD 6,2
Aan de deelnemers werd gevraagd om een rapportcijfer te geven aan
hun studie. Het gemiddelde komt hierbij uit op een 6,2. Wat opvalt, is
dat er weinig spreiding zit in de antwoorden. Slechts enkelingen
beoordelen de opleiding zeer goed of juist helemaal niet goed. Uit de
aanvullende antwoorden van de ge?nqu?teerden blijkt dat specifieke
vakken niet direct meer gebruikt worden in de dagelijkse praktijk. Wel
is het zo dat de `academische werkwijze' ? het eigen maken van
kennis ? het belangrijkste is. Bij de meest recent afgestudeerden
wordt er ook gesproken over multidisciplinair werken of integraal
ontwerpen. Daar wordt de manier van kennis verwerven als bijzonder-
heid aangemerkt.
De respondenten die geantwoord hebben, zijn na hun studie in diverse
functies terechtgekomen. Grof gezegd, is ongeveer een derde van de
mensen op projectniveau aan de slag, bijvoorbeeld als projectleider of
projectmanager. De overige oud-studenten zijn op verschillende
niveaus actief, zoals (specifiek of generiek) adviseur, architect of juist
in een directieteam. Hiermee geven de resultaten een goede door-
snede van de praktijk. Mogelijk zal de kennisbehoefte hierdoor dan
ook vari?ren.
NauWeLijks HeRbesTeMMiNG
Het afstudeertijdvak van de ge?nqu?teerden beslaat 25 jaar. Het is
dan ook logisch dat door de jaren heen het studieprogramma telkens
weer is aangepast. Vakken zijn anders ingericht, sommige vakken zijn
verdwenen en weer andere vakken zijn erbij gekomen. Het is opmer-
kelijk om te zien dat veel van de benaderde personen zijn afgestu-
deerd op een herbestemmingsonderwerp; een fysiek pand of complex
dat volledig herbestemd diende te worden. Het betrof vaak een mix
van begrijpen wat het verleden was, een architectuuropgave behande-
len, en dit vertalen naar een technische uitwerking. Dit is eigenlijk waar
de hedendaagse renovatiepraktijk ook om vraagt, maar dan niet voor
kenmerkende panden als een glaspaleis, kazerne of graansilo.
Herbestemming wordt als vak nauwelijks genoemd. Een mogelijke
reden hiervan is, dat dit onderwerp juist in het projectwerk naar voren
kwam. Techniek daarentegen is als rode draad terug te vinden in de
antwoorden. Het wordt door de meeste respondenten als eerste of
tweede onderwerp genoemd, gedurende alle 25 jaren. Dit is anders
voor bijvoorbeeld stedenbouw en architectuur, want daarbij zijn het
juist de oudere generaties (afgestudeerd voor 2000) die dit op de
eerste of tweede plaats noemen. In de periode na 2000 wordt het
nauwelijks meer genoemd. Rond 2000 worden er vakken genoemd als
vastgoed rekenen, volkshuisvesting of renovatie en onderhoud. Dit is
enkel in die periode zichtbaar. Tot slot komt er bij de meest recent
afgestudeerden productontwikkeling als vak bij.
Natuurlijk hebben deze accenten te maken met personen die op dat
moment het onderwijs verzorgden en thema's die actueel waren. Om
die reden is het vreemd om te zien dat er momenteel weinig aandacht
is voor renovatie en beheer, terwijl dit in de markt de laatste jaren een
actueel thema is.1 De enqu?te `50 vrienden' is verspreid onder honderd oud-studenten Bouwkunde van de TU/e, die zijn
geselecteerd vanuit de kenniskring van de initiatiefnemers. Zij zijn zelf oud-studenten en -docenten aan
de TU/e. Doel is een netwerk van in eerste instantie 50 mensen te cre?ren.
? Het vak techniek loopt als
rode draad door 25 jaar
onderwijs heen ?
renda special 2013/1 samen zoeken naar het gouden ei56
HuiDiG WeRkTeRReiN
Om een beeld te krijgen van waar mensen op dit moment mee bezig
zijn, is hen de vraag gesteld om deze kennisgebieden te benoemen.
Een eerste constatering die naar aanleiding van de geretourneerde
antwoorden gedaan kan worden, is dat vaak veel kennisgebieden
tegelijk zijn aangegeven. Dit duidt er nogmaals op dat renoveren een
breed vakgebied betreft, waarvoor een grotere behoefte is aan een
brede kennis dan aan diepgaande specifieke kennis. Als belangrijkste
wordt toch de (bouw)techniek aangegeven, gevolgd door bouwfysica.
Hierbij speelt natuurlijk een rol dat alle ge?nqu?teerden een technische
achtergrond hebben en daar nog steeds (nauw) mee verwant zijn.
Zelfs de respondenten die nu in een directieteam werkzaam zijn,
hebben techniek als kennisgebied aangemerkt.
Omdat er veel antwoorden zijn aangekruist, wordt het interessanter
om te kijken naar wat er niet is aangekruist op de antwoordlijst.
Stedenbouw wordt bijvoorbeeld nauwelijks genoemd. En bovendien
zijn het niet zozeer architecten die dit werkterrein benoemen, maar
vaker de projectmanagers en directieteamleden. Architectuur en de
geschiedenis worden ook in mindere mate genoemd, evenals de soci-
ale context. Hier zijn het weer directieteamleden die dit, samen met
adviseurs, aangeven.
keNNisbeHOefTe
Dezelfde kennisgebieden zijn voorgelegd, deze keer met de vraag waar
volgens de ge?nqu?teerden juist meer kennis over moet worden aange-
boden. Het beeld dat ontstaat uit de gegeven antwoorden, is dat er voor
techniek en bouwfysica ? de nummers ??n en twee van de huidige
werkterreinen ? redelijk in de kennisbehoefte wordt voorzien. We zagen
al dat techniek binnen de opleidingen vaak naar voren kwam, onder
meer in de vorm van detailleren. De behoefte voor (bouw)technische
kennis komt dan ook pas op een vijfde plaats. De grootste vraag om
kennis ligt op het vlak van de marktvraagontwikkeling, op de voet
gevolgd door aanbodontwikkeling. Eigenlijk gaan die twee kennisgebie-
den over de vraag wat er nu gebouwd moet worden, voor wie en hoe
we dat gaan doen. Alle vakinhoudelijke professionals zijn natuurlijk op
zoek naar het gouden ei. Wat is precies de renovatieopgave en op
welke manier kan er een passende oplossing worden gegeven met een
goede prijs-kwaliteitverhouding? Dit is dan ook direct het derde punt van
kennisbehoefte, namelijk inzicht in kosten, en dan zowel kosten op dit
moment als kosten in de tijd (total cost of ownership).
Naast de reeds gedefinieerde kennisgebieden, bood de vragenlijst
ruimte voor zelf in te vullen thema's. In deze categorie zijn onderwer-
keNNisGebieDeN
1 Bouwtechniek
2 Bouwfysica
3 Proces en bewoners
4 Aanbodontwikkeling
5 Kosten (total cost of ownership)
TOp
5
renda special 2013/1samen zoeken naar het gouden ei 57
pen genoemd als kennis over nieuwe contractvormen en financierin-
gen (ESCo's of DBFMO), duurzaamheid zowel op energetisch niveau
als op het niveau van materialen en levensduur, en (veranderende)
regelgeving.
syMpOsiuM eN 50 vRieNDeN
Het overheersende beeld is dat de kennis over de bestaande voorraad,
niet toereikend is voor de grote opgave die er ligt. Onderwijsprogram-
ma's zijn bedoeld om mensen voor te bereiden. Als we kijken naar het
renoveren, dan zien we dat de laatste jaren de kennis achteruit loopt
(lees meer hierover vanaf pag. 4). Hoe kunnen we zorgen dat hier
verandering in komt? Op onderwijsinstellingen als de TU/e zijn weinig
tot geen vakken meer die ingaan op onderhoud en renovatie. Dit zal op
andere onderwijsinstellingen niet veel anders zijn. Maar juist nu het
belangrijk wordt om weer iets te weten over de bestaande voorraad en
de gehele context die daarmee samenhangt, wordt het van belang om
mensen hier ook voor op te leiden. De werkterreinen waar de oud-
afgestudeerden mee bezig zijn, moeten op de onderwijsinstellingen
nieuw leven worden ingeblazen. Deze kennis wordt vandaag de dag al
door professionals gebruikt, dus waarom deze mensen niet over hun
werk laten vertellen aan de nieuwe lichting?
Aan de andere kant is er ook vanuit professionele zijde aangegeven
dat er nog kennisgebieden missen. Terug naar de schoolbanken zal
hier niet altijd de oplossing zijn, dus is het zaak te zoeken naar andere
manieren om kennis op te doen. Dit heeft geleid tot het organiseren
van het symposium `Onderwijs, de basis voor toekomstgerichte reno-
vatie'. Dit symposium wordt 22 mei 2013 georganiseerd als samen-
werking tussen TU/e, BouwhulpGroep en renda. De ge?nqu?teerden
zijn uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Het symposium is bedoeld
voor mensen met een gelijkgestemde achtergrond ? namelijk hun
opleiding ? en voor hen die actief zijn in de bestaande bouw. Het doel
is tweeledig: enerzijds het van gedachten wisselen met anderen, en
anderzijds het direct opdoen van kennis. Daarbij staat dit alles in rela-
tie tot de bestaande bouw.
Via deze weg wordt een netwerk gevormd van `50 vrienden'2
van het
forum Renovatie & Onderhoud. Het programma van het symposium
bestaat dan ook uit twee delen. In deel ??n is er ruimte voor kennis-
overdracht aan de hand van verhalen uit de praktijk, zowel algemeen
over de kennisbehoefte en -ontwikkeling van renovatie, als een speci-
fieke invulling op drie thema's. Het tweede deel is gereserveerd om
samen met de aanwezigen het manifest voor renovatie 2020 vast te
stellen. Hoe ziet de toekomst van renoveren eruit? Welke rol speelt
het onderwijs hierin? En hoe kunnen de professionals van nu hun rol
nog beter vervullen? Aan de hand van negen stellingen worden de
kaders van de toekomst van de renovatie benoemd. Met als resultaat
dat aan het einde van de dag die kaders met hulp van de 50 vrienden
zijn aangescherpt.
GeWeNsTe keNNisGebieDeN
1 Markt- en vraagontwikkeling
2 Aanbodontwikkeling
3 Kosten (total cost of ownership)
4 Proces en bewoners
5 Bouwtechniek
TOp
5
2 Met de titel `50 vrienden' wordt verwezen naar de eerste groep belangstellenden
voor het forum Renovatie & Onderhoud'. Op termijn zal deze groep groter worden.
tu/ebartvanoverbeeke
? Waarom de huidige professionals
niet over hun werk laten vertellen
aan de nieuwe lichting? ?
Reacties