Hoe kun je organiseren dat wensen van bewoners centraal staan bij een renovatieproject? Over die vraag debatteerden medewerkers van corporaties, bouwers, leveranciers én bewoners tijdens Rendakaffee. De methode Deep Democracy is ingezet om het thema 'bewoners aan de knoppen' verder uit te diepen.
1
Samen met bewoners
op idee?n komen
29-4-2014
Hoe kun je organiseren dat wensen van bewoners centraal staan bij een
renovatieproject? Over die vraag debatteerden medewerkers van corporaties,
bouwers, leveranciers ?n bewoners tijdens Rendakaffee. De methode Deep
Democracy is ingezet om het thema `bewoners aan de knoppen' verder uit te
diepen.
Tekst Joop van Vlerken, foto's Jill Quant
Restaurant Griftpark 1 in
Utrecht is 24 april de
locatie voor een Renda-
kaffee nieuwe stijl. Dertig
professionals en bewoners
zijn bijeen om in te gaan op
`bewoners aan de
knoppen'. Om dieper op
het onderwerp in te gaan,
heeft Renda voor een
andere discussievorm
gekozen: methode Deep
Democracy. Doel is men-
sen in beweging krijgen en
inspireren, zodat zij hun
werk beter kunnen doen.
Teamcoach Sandra
Boukaert begeleidt samen
met gespreksleider Eva-
Marije Smit de middag, om
dat doel ook voor elkaar te
krijgen. Zij hebben goede
ervaringen met de metho-
de, die de onderstroom in
groepen zichtbaar en
hanteerbaar maakt.
In de jaren negentig is de
werkwijze ontwikkeld in het
bedrijfsleven van Zuid-
Afrika en ze biedt hand-
vatten voor besluitvorming
met aandacht en
2
waardering voor andere opvattingen, zonder conflicten weg te poetsen. Deep Democracy
past goed bij het gekozen kaffee-thema, omdat het heel geschikt is om samenwerkings-
vraagstukken met diverse
partners te onderzoeken.
Inbreng van bewoners
Wat tijdens de sessie precies
naar boven is gekomen, blijft
binnen de vier muren van het
restaurant. Dat is van tevoren
afgesproken om deelnemers
te verleiden zo open mogelijk
deel te nemen. Het valt op dat
bewoners en huurders opval-
lend vaak aan het woord zijn
tijdens de discussies. En hun
inbreng beperkt zich niet tot
het leveren van kritiek; ze
denken constructief mee over
hoe corporaties hun werk
beter kunnen uitvoeren. E?n
van hen oppert bijvoorbeeld dat het goed zou zijn bewoners een budget te geven voor het
onderhoud aan de eigen woning. Zo krijgen ze volgens de huurder meer het idee dat de
woning ook echt van hen is. Andere onderwerpen die tijdens de groepsdiscussie aan bod
komen, zijn autocratie versus democratie, de bewoner als klant, commerci?le tegenover
sociale belangen, en de verschillen in belang en macht tussen corporatie en huurder.
Andere idee?n
Na afloop zijn vele bezoekers positief en wordt er
tijdens de borrel nog even nagepraat over het
onderwerp. Sean Vos, mede-eigenaar van
SlimRenoveren en een doorgewinterde Rendakaffee-
bezoeker, heeft zich weer goed vermaakt. "Ik vind het
Rendakaffee altijd interessant en deze methode was
zeker leuk voor de afwisseling. Je krijgt er ook
andere zaken mee naar boven", reageert hij. Ook
Nico van Ginkel, vastgoedontwikkelaar bij Portaal, is
te spreken over de middag. Hij heeft tijdens de
bijeenkomst het achterste van zijn tong laten zien en
heeft veel aan de bijeenkomst gehad. "Je komt zo
toch op idee?n die je normaal niet zo snel zou
bedenken."
3
Enkele conclusies
Jan Kammeyer, redactielid Renda en voormalig directeur Futura, heeft veel ervaring
met bewonersparticipatie. Hij heeft goed opgelet in Utrecht en de volgende
conclusies genoteerd:
Investeer in kennis over de strategie om bewoners bij beslissingen te
betrekken. Steek bijvoorbeeld je licht op bij bewonersorganisaties en de
Woonbond;
Ori?nteer je op wat bewoners echt beweegt;
Neem kennis van ervaringen met bewonersbetrokkenheid zoals Renda
extra, Klantgestuurd Renoveren, in samenwerking met Futura, september
2013;
Denk goed na of je een klant- of bewonersstrategie volgt. Bij een
klantstrategie passen meer duidelijke en vaststaande concepten en keuzen.
Bij bewonersbetrokkenheid gaat het vooral om vormen van zeggenschap en
medeverantwoordelijkheid in bijvoorbeeld beheer;
Differentieer je aanpak, afhankelijk van de complexiteit van de opgave, het
type wijk en het type bewoners;
Soms is het handig om een intermediair in te schakelen voor het proces van
bewonersbetrokkenheid;
Overweeg van tevoren waarom en tot op welk niveau zeggenschap is
gewenst dan wel mogelijk;
Communiceer de aanpak en het proces op heldere en transparante wijze;
Formuleer een procedure voor conflicten; en
Maak een afwegingskader over de kortetermijnbelangen van huurders en het
langetermijnbeleid van de corporatie.
Reacties