De Gelderse woningcorporatie Vivare heeft in een rap tempo 24 vooroorlogse arbeidswoningen in Renkum opgeknapt. De bewoners kregen er een prachtige gerenoveerde woning voor terug. En dat niet alleen; intensieve partnersamenwerking leverde de corporatie én de bewoners ook nog een forse tijdswinst op.
renda special 2013/1 project50
In september 2012 startte Vivare met de definitieve renovatie-uitvoe-
ring van de jarentwintigwoningen aan de Reijmerweg en Sint Joseph-
weg in Renkum. In oktober waren ze klaar. Hans Koster, projectleider
bij Vivare, en Patrick Evers, uitvoerder en begeleider vanuit BAM
Woningbouw in Deventer, trokken samen op tijdens deze renovatie.
Niet alleen lag er een onderhoudsvraag waarbij het hoogst noodzake-
lijke onderhoud verricht moest worden, volgens Koster. De vraag was
daarnaast ook om de klantwaardering van de woningen te vergroten
door middel van een energetische opwaardering, het verbeteren van
comfort en een compleet nieuwe uitstraling.
In het geval van de twee straten in Renkum, ging het om het vervan-
gen van rottende kozijnen, het plaatsen van dakkapellen, isolerende
De Gelderse woningcorpo-
ratie Vivare heeft in een rap
tempo 24 vooroorlogse
arbeidswoningen in Renkum
opgeknapt. De bewoners
kregen er een prachtige
gerenoveerde woning voor
terug. En dat niet alleen;
intensieve partnersamen-
werking leverde de corpora-
tie ?n de bewoners ook nog
een forse tijdswinst op.
renkum reijmerweg
en sint josephweg
project
tekst tosca vissers
foto's bam en vivare
renda special 2013/1project 51
maatregelen, renovatie van keuken en toilet, het realiseren van een
compleet nieuwe badkamer, het aanbrengen van mechanische ventila-
tie en de vervanging van de complete cv-installatie. "De opgave was
om deze bijna honderd jaar oude woningen te laten voldoen aan de
eigentijdse eisen. Dus niet alleen een nieuwe aanblik, maar ook op
energetisch vlak moesten de woningen worden verbeterd", zegt
Koster. "De huizen waren niet ge?soleerd en we wilden de woningen
met minimaal twee energielabelstappen verbeteren." De woningen
worden verhuurd aan alle soorten doelgroepen. Ze zijn beter geschikt
voor tweepersoonshuishoudens dan voor gezinnen en de meeste
bewoners ervan zijn al behoorlijk op leeftijd. Van de 24 huishoudens
zijn er 16 na renovatie teruggekeerd.
InnoVatIEf aanbEstEDEn
Het vastgestelde budget was net toereikend voor groot onderhoud,
maar de corporatie was veel meer van plan. Koster legt uit dat in een
traditionele situatie meestal een bestek wordt gemaakt, die vervolgens
door bouwpartijen wordt doorgerekend. "Uiteindelijk wordt dan voor
de meest economische, ofwel goedkoopste aanbieding gekozen. Een
traject van traditioneel aanbesteden doen we nu liever niet meer. Dat
levert vechtprojecten op, waarmee geen eer te behalen is. En", stelt
hij vast, "waarom als opdrachtgever zelf alles uitdenken terwijl de
kennis juist bij aannemers en hun ketenpartners zit?", vraagt Koster
zich hardop af. "Vivare ziet meer toekomst in het innovatieve aanbe-
steden, zodat ook van de creativiteit van aannemers gebruikgemaakt
kan worden."
socIaal plan
De corporatie zette bij een aantal bouwpartijen de vraag uit voor hun
idee?n en plan van aanpak voor de renovatie in Renkum. Daarbij gaf
ze aan dat bewonerscontact als wezenlijk onderdeel moest gelden
binnen het plan. De bouwpartijen werd bijvoorbeeld gevraagd mee te
denken over de wijze van verhuizen van de bewoners tijdens de werk-
zaamheden, of over de toepassing van energetische maatregelen.
MakkElIjk zEMEn
Al meer dan 40 jaar wonen de heer en mevrouw
Elands met veel plezier aan de Reijmerweg. Na een
verbouwing in 1979, zijn zij verhuisd van nummer
63 naar 67. Dit is een hoekhuis, waar de moeder
van meneer Elands woonde. Nadat zij was overle-
den, heeft het echtpaar het hoekhuis overgeno-
men. "Het is een prettige, rustige buurt. Er was
veel veranderd na de verbouwing, omdat er veel
nieuwe mensen naar de wijk zijn verhuisd", vertelt
mevrouw Elands. De familie had door de jaren heen
zelf al het een en ander aan hun woning verbeterd;
het paar heeft dubbelglas laten zetten en de
keuken is verbouwd. De familie is tevreden over de
renovatie. "We zijn erg blij met de nieuwe ramen
en de badkamer. Dat is toch wel een stuk fijner dan
wat we hadden. Het nieuwe kozijn aan de voorkant
vinden wij prachtig geworden. Bovendien zeemt
het gemakkelijk", vindt mevrouw Elands. Tijdens de
verbouwing is het echtpaar maar negen dagen het
huis uit geweest. "Dat was misschien toch te krap.
Want toen we de sleutel kregen om terug te gaan,
waren er nog mensen aan het werk." Gelukkig
heeft het stel bij het opnieuw inrichten van de
woning veel hulp gekregen van familie en beken-
den, omdat alles binnen twee weken klaar moest
zijn. "Uiteindelijke hebben we zelf de muren
geverfd en het laminaat gelegd. Maar gelukkig
hebben we een forse vergoeding van de corporatie
gekregen. Die was ook nodig om nieuwe gordijnen
te kopen; de oude pasten natuurlijk niet meer op
het nieuwe kozijn", aldus mevrouw Elands.
renda special 2013/1 project52
"Prijs was daarbij zeker van belang", geeft Koster toe. "Maar in de
puntentelling hebben we ons niet blind gestaard op de kostprijs. We
hebben sterker op het plan van aanpak beoordeeld." Uiteindelijk zijn
vier partijen uitgenodigd om een presentatie te geven, waarna BAM
Woningbouw uit Deventer de klus werd gegund. Patrick Evers was bij
de presentatie aanwezig. Hij vertelt dat BAM de pitch heeft gewonnen
omdat veel aandacht is besteed aan planning en communicatie met
bewoners. "Renoveren is tweerichtingsverkeer. Goed communiceren
is vaak beslissend voor het succesvol doorlopen van een project",
vertelt hij.
Afspraken tussen Vivare en de bewoners worden gemaakt via een
sociaal plan, over hoe de renovatie, inclusief het individueel maatwerk,
wordt aangepakt. "Een plan van aanpak dat de buurt respecteert en
dat de belangen van de huidige en toekomstige bewoner centraal zet,
kan rekenen op draagvlak. Dat leidt altijd tot overeenstemming", weet
Evers uit ervaring. Koster voegt daaraan toe: "De bewoners hebben
we intensief betrokken tijdens de voorbereiding van het project. We
tillen zwaar aan klantwaarderingswaarde; tevreden bewoners die
enthousiast worden over hun verbouwde woning, dat is wat we
willen." De projectleider legt uit dat de werkwijze van BAM Woning-
bouw een `open' proces inhoudt met een vaste structuur van overleg-
momenten. "Hierin ontstaan vaak oplossingen op basis van idee?n
van bewoners, omdat zij, veel beter dan wijzelf, een inschatting
kunnen maken van de huidige situatie van hun woning. Informatie die
voor ons essentieel is om de kwaliteit van de woningen op niveau te
houden", zegt Koster.
altERnatIEVE wIssElwonInG
Eenmaal goedgekeurd door de bewoners is het sociaal plan heilig in
het project. Er staan duidelijke afspraken in over herhuisvesting en de
tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten. "E?n van de
belangrijkste onderwerpen dat naar voren kwam, was de tijdelijke
uithuizing naar een wisselwoning. Die heeft een enorme impact op de
bewoners", vertelt Koster. Volgens het sociaal plan van Vivare hadden
bewoners vier weken de tijd voor uithuizen en vervolgens de vier
weken na realisatie de tijd voor inhuizen. Onder meer door deze
verhuisperiode en het maximaal aantal wisselwoningen, was de uitvoe-
ring aanvankelijk in twee fases geknipt. BAM heeft advies gegeven
over de inzet van wisselwoningen, de fasering en doorlooptijd. Daarbij
is een alternatief aangedragen voor een wisselwoning. Het bouwbedrijf
kwam met het voorstel om het uit- en inhuizen door een verhuisbedrijf
te laten doen en de bewoners een compleet ingerichte woonunit aan
te bieden, als aanvulling op de wisselwoningen. Ook had het bedrijf
het idee om de bewoners met een vakantiecheque te belonen als ze
zelf een tijdelijk vakantie- of logeeradres regelden. "Ze hoefden alleen
hun koffer in te pakken en na twee weken konden ze alweer terug
naar hun nieuwe woning. De inboedel werd volledig verhuisd naar een
geconditioneerde opslag; ze werden ontzorgd", licht Koster toe. "Het
uit- en inhuizen moest wel op geplande dagen gebeuren. Maar de
verhuistijd werd ingekort tot twee weken zodat de 24 woningen in ??n
fase gerealiseerd konden worden. Uiteindelijk hebben zoveel bewo-
ners voor de alternatieve verhuisplannen gekozen ? waaronder de
vakantiecheque ? dat slechts vijf wisselwoningen nodig waren en de
woonunits niet ingezet hoefden te worden."
EnERGIEMaatREGElEn
Tijdens de renovatie zoomde BAM vooral in op de kritische prestatie-
indicatoren. "Zoals de energiemaatregelen, die moeten zorgen voor
het upgraden van de woningen met minimaal twee labelstappen",
geeft uitvoerder Evers aan. "Wij hebben aan BAM gevraagd idee?n
aan te dragen over hoe we dit konden realiseren. Out of the blue;
vertel het ons maar. En uiteindelijk zijn woningen zelfs drie tot vier
labelstappen verbeterd", vertelt Koster. Het bouwbedrijf kwam met
het Waarde en Riant-concept (W&R), dat het al meerdere jaren
toepast voor de realisatie van waardevolle en riante, maar betaalbare
woningen. Het W&R-concept is gericht op de ontwikkeling van wonin-
gen met een optimale prijs-kwaliteitverhouding. "Het concept staat op
??n lijn met flexibiliteit, effici?ntie en innovatie", volgens Evers. "Het
biedt een vorm van ketensamenwerking die vroegtijdig inzicht
verschaft in de opbouw van de kosten, zonder dat de kwaliteit in het
geding komt." De woningen zijn standaard gerenoveerd tot label B,
met als optie label A. "Om label B te behalen is spouw-, beganegrond-
VlEERMuIskastEn
Gelegen aan de rand van de Veluwe besteedt
corporatie Vivare ook aandacht aan de flora en
fauna in het gebied, zoals de gierzwaluwen en de
vleermuizen die veel in de Renkumse wijk voorko-
men. Om ervoor te zorgen dat deze dieren niet
door de renovatiewerkzaamheden werden
gestoord, zijn tijdelijke voorzieningen getroffen.
Vleermuiskasten zijn bij de woningen opgehangen.
Ook zijn er nissen gemaakt aan de zijkant van de
dakkapel en de achterkant van de boeidelen,
waarin de dieren kunnen nestelen en broeden.
renda special 2013/1project 53
en dakisolatie toegepast, en is HR++-beglazing gebruikt; alle bouw-
kundige wijzigingen die nodig zijn om label B te kunnen halen. De extra
stap naar A hield een CO2
-gestuurd ventilatiesysteem in, maar daar
hebben we uiteindelijk niet voor gekozen", zegt Koster. "Op zich was
dat systeem niet veel duurder, maar het was veel te ingewikkeld voor
de bewoners om het gebruik ervan onder de knie te krijgen."
"De plattegronden zijn aanzienlijk veranderd", gaat Evers verder. "Pas
in de jaren zeventig kregen deze woningen een aanbouw, waarin een
keuken, cv-installatie en douchecel werden geplaatst." Koster geeft
aan dat deze situatie allang niet meer van deze tijd is. "De badkamer
en cv-opstelling zijn naar de eerste verdieping verplaatst, die extra
ruimte kreeg door de nieuwe dakkapellen. Tegen de voorgevels is over
twee verdiepingen een glazen pui geplaatst met portalen van massief
Accoya hout. In de aanbouw beneden konden de bewoners kiezen
voor een ruimere keuken of om de oude douchecel bij de bijkeuken te
betrekken", legt hij de nieuwe indeling uit. "Alle radiatoren en leidin-
gen zijn vernieuwd, de elektrische installatie is ge?pdatet, en oude
stoppenkasten zijn vervangen door nieuwe groepenkasten."
co-MakERs
In de voorfase van het renovatieproject in Renkum, hebben beide
organisaties samengewerkt met co-makers: een aantal vaste partijen
waarmee BAM nauw samenwerkt. Deze co-makers leverden in die
fase de juiste input voor maatregelen die het project praktisch uitvoer-
baar maakten. "Vroegtijdige betrokkenheid van partners zorgde ervoor
dat iedereen op de hoogte was van proces, materie en spelers", zegt
Evers. "Zo'n intensieve samenwerking zorgde ervoor dat we toepas-
singen hanteerden die al op elkaar waren afgestemd, dus we hoefden
vrijwel geen afstemmingsdiscussies meer te voeren. En het redu-
ceerde de faalkosten aanzienlijk."
"Tijdens de voorbereidingsfase hebben we snel een modelwoning
opgebouwd. Dat werkt altijd erg goed", legt Evers verder uit. "Eventu-
ele problemen werden hierdoor direct opgespoord en de bewoner kon
zien wat er met zijn woning ging gebeuren. Vervolgens verliep de
uitvoering vrij soepel omdat iedereen wist welke rol hij moest spelen in
het team. We kennen elkaar als collega's. Dat bracht een zekere
routine met zich mee waardoor voldoende ruimte overbleef voor
mogelijke verstoringen en de uitzonderingen." Evers krijgt als uitvoer-
der volop tijd voor de sociale aspecten van de uitvoering. "Olie in de
machine van het renovatieproces", noemt hij het. "Bewoners merken
dat afspraken worden nagekomen en dat schept een band." Volgens
Koster was Vivare sterk onder de indruk van de razendsnelle planning.
"Iets wat BAM zelf aankaartte en ons, maar vooral ook de bewoners,
een fors voordeel opleverde", zegt hij.
koRtE DooRlooptIjD
Volgens het concept van W&R is het een psychologisch gegeven dat
een renovatie van acht dagen door bewoners als snel en prettig wordt
ervaren. "Dus we wilden de verbouwing ook in acht dagen realiseren",
zegt Evers. Dat lukte ten dele. "Bouwkundig waren de woningen in
acht dagen klaar, maar het laatste stuc- en schilderwerk werd net niet
gehaald op de achtste dag. In overleg met Vivare hebben we er tien
dagen van gemaakt." Niettemin was die doorlooptijd een stuk korter
dan de corporatie had geraamd. "Wij hadden zelf berekend dat de
uitvoeringsduur per woning zes weken zou zijn", reageert Koster.
"Daarbij kregen bewoners vier weken de tijd om uit te huizen en naar
een wisselwoning te verhuizen, plus vier weken om terug te keren. In
totaal zou het dan veertien weken per woning duren, plus dat wij al die
tijd als corporatie in de wijk aanwezig moesten zijn met een project-
consulent, huurdersbegeleider en een opzichter. Bovendien hadden
we geen 24 wisselwoningen beschikbaar." Maar de doorlooptijd werd
gereduceerd tot twee weken en de planning is met vier maanden inge-
kort. "We hadden gedacht dat we in maart 2013 pas klaar zouden zijn,
terwijl het project al in oktober vorig jaar is opgeleverd. De bewoners
zijn heel blij dat ze niet zo lang hun huis uit hoefden en dat ze geen
omkijken hadden naar hun huisraad", besluit Koster.
DIE bonus was noDIG
"Een plezierige buurt met fijne buren", dat vindt
mevrouw Eleveld van de wijk, waar ze al twintig jaar
met echtgenoot en twee zoons woont aan de
Reijmerweg. "Hoewel je in de zomer meer contact
hebt met buurtbewoners dan in de winter. V??r de
verbouwing was ons huis helemaal niet ge?soleerd.
Nu merken we in koude tijden wel verschil. De
warmte blijft veel langer in huis hangen." Haar
gezin is zeer te spreken over de nieuwe badkamer.
"Eerst hadden we een douchecel achter de
keuken, maar inmiddels hebben we een complete
badkamer op de eerste verdieping", vertelt ze. De
familie Eleveld heeft zes weken in een wisselwo-
ning gebivakkeerd, langer dan de meeste bewo-
ners in de wijk. "Het liep inderdaad een beetje uit.
Er was namelijk asbest gevonden in onze woning,
waardoor de corporatie meer tijd nodig had om
voldoende voorzorgsmaatregelen te kunnen
nemen. We moesten daarom ook eerder dan de
andere bewoners ons huis verlaten." Om de
woning opnieuw in te richten, kreeg ook de familie
Eleveld een vergoeding. "Die bonus hadden we
ook echt nodig", stelt mevrouw Eleveld vast. "Het
tikt toch aardig door als je laminaat moet laten
leggen. In de slaapkamer hebben we het daarom
zelf gelegd."
Reacties