Met de blog van Jan Kammeyer
nr 6 2014 renda.nl14
Strategische
herori?ntatie bouwkolom
is nu nodig
Actuele thema's in de renovatiemarkt hangen nauw met elkaar
samen. Dat bleek tijdens Renda Denktank op 14 september.
Accenten in de discussie komen anders te liggen. Verheugend
is het te zien dat in het vernieuwingsdebat de samenhang in
denken toeneemt. Ik zie echter ook dilemma's. We zijn zo bezig
met samenwerken en grip krijgen op ketenintegratie, dat daar-
mee de vorm centraal komt te staan.
Daarbij gaat het meer om de wijze van organiseren, terwijl de con-
text waarin we werken steeds grondig wijzigt. De financi?le situatie
van corporaties wijzigt drastisch en betaalbaarheid wordt voor veel
huurders een probleem. Dat vraagt om fundamentele keuzen van op-
drachtgevers en om een strategische herori?ntatie van de bouwko-
lom. Steeds vaker zal het in de nabije toekomst gaan om minder
kwaliteit; in plaats van een renovatie wordt wat meer uitgesmeerd in
onderhoud. Da's even wennen. Vraag en aanbod moeten op een ef-
fectievere manier bij elkaar worden gebracht. Alhoewel, door ver-
schillende personen werd tijdens de Denktank gememoreerd dat in
projecten veel tijd wordt besteed aan het proces. Dat betekent
winst, maar ook gaat veel tijd verloren met het benadrukken van de
unieke situatie en oplossingen van de opdrachtgever. Terwijl we
vanuit de praktijk weten dat opbouw van de voorraad eenduidig in
elkaar zit. Er liggen nogal wat concepten op de plank, maar we zijn
er nog niet. Hoe brengen we die concepten tot leven? Dat vraagt
een andere ori?ntatie van partijen. Mijn hoop is dat opdrachtgevers
zich nog meer ori?nteren op marktoplossingen en daar expliciet om
vragen. En bouwers zullen zich moeten voegen in een andere rol;
de opgave voor hen wordt meer gedefinieerd vanuit gestandaardi-
seerde oplossingen. Het debat over de inhoud mag van mij wat
meer centraal staan. Bij een sterkere ori?ntatie op standaardisatie
blijft nog voldoende ruimte, energie, vakmanschap en werkplezier
over om specifieke problemen in specifieke situaties op te lossen.
Jan Kammeyer, oud-directeur Futura,
kernredactielid Renda
renda.nl
Online blogs lezen? Scan de QR-code of
ga naar www.renda.nl/blogs
Lees actuele informatie via de QR-code of ga naar
www.renda.nl/rendaontour.
Een uitstekende manier om interactie te cre?ren tussen ge?n-
teresseerde bezoekers en de uitvoerende opdrachtgever, aan-
nemer en leverancier van een renovatieproject. Dat is Renda
on Tour, een van de events binnen het kennisnetwerk.
VERDER OP RENDA.NL
Het complete archief met zowel online als magazine artikelen
Het laatste nieuws
Aanmelden gratis nieuwsbrief
Nieuws over events als Renda on Tour en Renda Proeflokaal
Renda op Twitter @rendatweet
Renda op LinkedIn
NOG GEEN LID?
Renda biedt u twee opties voor lidmaatschap:
Als basislid ontvangt u wekelijks de nieuwsbrief, 4x het
magazine, toegang tot het basisarchief en mag u 1x per jaar
naar een Renda event. (99,- p.j.)
Als expertlid krijgt u daarbovenop 2 expertedities, toegang
tot het expertarchief en bent u welkom op alle Renda events.
(249,- p.j.)
Ga voor meer informatie naar www.renda.nl/abonnement.
MEEST GERAADPLEEGDE ARTIKELEN OKTOBER ?NOVEMBER 2014
1. Een theemuts van goed isolerende elementen (Renda 2014/6)
2. Leegstand is kans voor grote woningnood
(Renda online artikelen)
3. De molensteen om de nek van de zorginstelling
(Renda online artikelen)
Reacties