Sommige opknapbeurten monden uit in slepende gebeurtenissen met veel haken en ogen. Van een overtreffende trap is die aan de Schoolstraat in Amsterdam, een vernieuwingstraject dat zelfs tot forse koppen in de dagbladen leidde. Wonderwel staan na tien jaar geharrewar de voorgevels alsnog in de steigers.
1
Project Amsterdam
1-9-2011
Sommige opknapbeurten monden uit in slepende gebeurtenissen met veel haken en
ogen. Van een overtreffende trap is die aan de Schoolstraat in Amsterdam, een
vernieuwingstraject dat zelfs tot forse koppen in de dagbladen leidde. Wonderwel
staan na tien jaar geharrewar de voorgevels alsnog in de steigers.
Sjoerd Meuleman
Op het oog is het een doodgewoon straatje, de verbinding tussen Overtoom en Vondelpark. Aan beide
zijden tien pandjes op een rij, meer is het eigenlijk niet. Met om de hoek ervan een kroeg. Direct
ernaast ? op nummer 2A ? het onderkomen van de bekende Amsterdamse tafeltennisvereniging
Amsterdam ,,78. Bomen in de straat zijn niet of nauwelijks te zien. Ook de huizen zelf ogen op het
eerste gezicht niet heel bijzonder. Wat er dan nog staat tenminste, want de ene zijde is thans gesloopt,
terwijl de overkant in de steigers staat. W?l bijzonder is dat ze er ?berhaupt nog staan, die pandjes aan
de even zijde. Want als woningcorporatie Eigen Haard het voor het zeggen had gehad, waren ook die
verdwenen om plaats te kunnen maken voor nieuwbouw.
Afgedwongen
Jurgen van de Laarschot, projectontwikkelaar bij Eigen Haard, geeft onmiddellijk toe dat de renovatie
Schoolstraat een afgedwongen renovatieproject betreft. "Als het aan ons had gelegen, hadden we de
hele straat vervangen met nieuwbouw. Maar wanneer de politiek zich er eenmaal mee gaat bemoeien,
heb je weinig keus. Niemand was gebaat bij nog langer gesteggel." Hij spreekt dus over de even zijde
Schoolstraat 1994, rechts nummers 3 t/m 25. Gezien naar Overtoom.
2
van de straat. Net als aan de andere kant stammen de achttien nummers uit de laat-negentiende eeuw,
met voornamelijk huurders als bewoners. Het zijn kleine woningen met 30, hooguit 35 m2 aan
woonoppervlak. Te gering volgens de huidige woonmaatstaven.
Wanneer de woningen
vijf jaar terug na een
fusie Eigen Haards
eigendom worden, ligt
het goedgekeurde
sloopplan klaar. De
funderingen zijn verrot,
het achterstallig
onderhoud enorm ?
genoeg redenen voor
slopen en opnieuw
beginnen. Het wachten
is nog op de definitieve
klap. Toen al klonk er
kritiek op de slechte
staat waarin de straat
verkeerde. Dat er al
jarenlang niets aan werd
gedaan, begon steeds
meer zichtbaar te
worden. Van de
Laarschot erkent dat het beheer destijds geen schoonheidsprijs verdiende, al vindt hij enige nuance op
zijn plaats. "We hebben inderdaad lange tijd weinig aan de woningen gedaan. Maar vergeet niet dat we
op het punt stonden goedgekeurde plannen uit te voeren. Je kunt niet van ons verwachten dat we
uitgebreid gaan sleutelen aan een auto, die even tevoren compleet total loss is verklaard." Hij doelt op
de geaccordeerde sloop/nieuwbouwplannen die de vorige beheerder Ons Huis al op de plank had
liggen. Eigen Haard ziet na de overname van de woningen geen aanleiding om die te veranderen.
"Toen de pandjes in ons bezit kwamen, wilden we de ingezette lijn voortzetten", meent Van de
Laarschot. "Slopen voor nieuwbouw vonden wij de beste optie, vooral ook omdat comfortabele
woonprogrammas binnen bestaande bouw lastig te realiseren zijn. Bovendien waren de plannen
goedgekeurd. In feite konden we dus beginnen."
Weerstand
Dat verandert echter wanneer die sloop/nieuwbouwplannen algemeen bekend worden, zo omstreeks
2005. Buurt- en straatbewoners laten weten dat de gevels van ten minste de even zijde behouden
moeten blijven. Er wordt een stichting opgericht, die naar de Stadsdeelraad stapt. Opeens lijkt alles en
iedereen fel gekant tegen sloop, met als uiteindelijk gevolg dat de deelraad unaniem v??r behoud van
de pandjes stemt. Van de Laarschot sluit niet uit dat electorale motieven daarbij een rol speelden. "Je
ziet vaker dat volksvertegenwoordigers renovatieplannen omarmen. Misschien dat de verkiezingen die
toen speelden van invloed waren. Want hoe je het ook wendt of keert: bewoners zijn natuurlijk
kiezers."
"We hadden onze poot stijf kunnen houden", vindt hij ook nu nog. "Omdat de peildatum was
afgegeven, stond Eigen Haard volledig in haar recht. Maar was daar iemand iets mee opgeschoten? Als
woningcorporatie heb je belang bij een goede verstandhouding met je buurtbewoners. Ook wilden we
de goede relatie met de deelraad in stand houden. Dan wordt het moeilijk om vol te houden." In 2007
Krakers hebben in 2008 de nummers 4, 10 en 16 bezet.
3
laat Eigen Haard daarom weten de even zijde alsnog te willen renoveren. Met de opbrengst van de
verkoop zal de sociale nieuwbouw aan de overkant bekostigd moeten worden. Het is een bekend
beleid, dat woningcorporaties vaker bezigen.
Verder kijken
Even klinken dan nog
buurtverzoeken om ook de woningen
aan de overkant te renoveren, maar
dat is de corporatie een brug te ver.
"Het was al een forse tegenvaller dat
we een compleet nieuw plan moesten
ontwikkelen. Nog meer op het
project toeleggen was niet
acceptabel", meent Van de
Laarschot. Hij wijst op de verschillen
met marktontwikkeling. "Als je als
marktontwikkelaar geld wilt
verdienen, dan herstel je de
funderingen en verkoop je de boel zo
snel mogelijk. Maar zo werkt het bij
woningcorporaties niet. Want wat gaat er dan met de woningen gebeuren? Verloederen ze verder, dan
schaad je gelijk je bezit aan de overkant ook. Soms moet je als woningcorporatie verliezen kunnen
nemen en verder kunnen kijken dan alleen naar morgen."
Kraakacties
Het is inmiddels 2008 en de straat ligt er vervallener bij dan ooit. Eigen Haard besluit om het
architectenbureau Hooyschuur uit
Wormerveer naar de tekentafel
terug te sturen, met de opdracht om
binnen de bestaande structuren
koopwoningen te ontwerpen in het
duurdere segment. Haast is
intussen geboden; krakers hebben
de nummers 4, 10 en 16 bezet, wat ?
niet overdreven ? voor een explosief
sfeertje zorgt. Om meer kraakacties
te voorkomen, besluit Eigen Haard
in de overige leegstaande woningen
antikrakers te plaatsen, wat weer tot
pesterijen vanuit de krakershoek
leidt. Omwonenden beginnen te
klagen over overlast. Nadat het
getreiter steeds meer toeneemt,
dreigt de boel zelfs uit de hand te lopen. Geregeld moet de politie in actie komen. "Je zou misschien
denken dat na onze tegemoetkoming het rumoer zou verstommen, maar niets bleek minder waar",
vertelt Van de Laarschot. "Toen de toenmalige burgemeester Job Cohen via zijn ambtenaren ging
verzoeken om vooral haast te maken, wisten we dat het bijna twaalf uur was." De politieke druk mist
haar uitwerking niet. In nauwelijks twee jaar tijd ontstaat een nieuw plan voor elf te renoveren
koopwoningen aan de even zijde, en twintig nieuw te bouwen huurwoningen aan de andere zijde.
De oneven zijde van de Schoolstraat is reeds gesloopt, de even zijde staat in
de steigers. Aan beide zijden stammen de achttien nummers uit de laat-
negentiende eeuw, met voornamelijk huurders als bewoners.
Nadat het getreiter steeds meer toeneemt, dreigt de boel zelfs uit de hand te
lopen. Geregeld moet de politie in actie komen.
4
Uitvoerend aannemer voor de renovatie wordt Bouwbedrijf Deurwaarder uit het Westfriese
Warmenhuizen. Begin 2011 gaat de renovatie dan toch van start.
Samenvoeging
Inpandig kiest de
corporatie voor
horizontale samenvoeging
van de woningen, op
nummer 14 na, dat als
compleet herenhuis zal
blijven bestaan. "Alle
pandjes hebben extreem
kleine beukmaten van
hooguit vier meter, met
dus heel smalle kamertjes.
Verticaal samenvoegen
was voor ons geen optie.
Dat zou zeker ten koste
gaan van de
afzetbaarheid", licht Van
de Laarschot de keuze toe.
Uiteindelijk ontstaat het
volgende woonprogramma: op de nummers 4 tot en met 8 komen 6 appartementen, waarvan de
onderste met twee lagen. De nummers 10/12 en 16/18 krijgen 4 woningen, elk met twee lagen. Het
herenhuis ten slotte blijft bestaan uit 4 aaneengesloten lagen, met eronder nog een souterrain. De
verwachte prijzen lopen flink uiteen: van drie ton voor de kleinste appartementen, tot circa negen ton
voor het herenhuis.
De nieuwbouw aan de overkant kan wel doorgang vinden. Voor de huidige woningen komen 20
huurwoningen in de plaats, waarvan 12 stuks sociale huur en de overige 8 in de vrije sector. Onder de
nieuw te bouwen woningen komt een parkeergarage, waarvan ook een aantal huiseigenaren van de
overkant gebruik kan maken.
Een van de renovatie-insteken was het zoveel mogelijk ongemoeid laten van de bestaande bouwmuren.
Niet louter om financi?le redenen, zegt Van de Laarschot. "Iedereen weet dat doorbraken veel geld
kosten, maar daar was het ons niet alleen om te doen. Op zich waren de cascos ? op wat
herstelwerkzaamheden na ? nog goed genoeg om ze te laten staan. Forse doorbraken hadden de
constructieve staat zeker zwakker gemaakt."
Ook in architectonisch opzicht had hij redenen niet te veel aan de woningen te versleutelen. Alleen dan
immers kon het project aanspraak maken op de Beter Verbeteren-subsidie, een door de overheid
ingestelde subsidiepot voor behoud van beschermde stadsgezichten. "Zaak was, het aanzicht van de
pandjes exact terug te brengen naar hoe het vroeger was. Dan is het niet logisch om kamerbrede
ruimtes te cre?ren, terwijl de gevels smalle beukmaten vertonen. Het aanzicht van de buitenkant
moest kloppen met wat je binnen zou aantreffen."
Grondig
Bouwkundig onderscheidt het werk zich niet veel van soortgelijke renovaties. Om te beginnen krijgt
elke woning een nieuwe fundering. Die werkzaamheden zijn intussen al enige tijd achter de rug. Zoals
vaker bij binnenstedelijk werk gebeurde dit via trillingsarm heiwerk en in de muur opgelegde
constructievloeren. De verdiepingvloeren zullen worden opgekrikt tot ze weer waterpas liggen. Daarbij
5
zullen bestaande balklagen waar nodig worden verzwaard. De oorzaak, scheefstand, blijft verder
ongemoeid. Wel wordt die zoveel mogelijk aan het oog onttrokken.
Daarnaast worden ook de daken en het dakbeschot aangepakt. De shingles die er nu nog op liggen
gaan eraf, om plaats te maken voor precies dezelfde soort dakpannen die er ruim honderd jaar terug
ook op lagen. Uit de gevels verdwijnen de bestaande kozijnen, die vervangen zullen worden door
nieuwe hardhouten exemplaren, gevuld met isolatieglas. Authentieke detailleringen komen terug.
Verder krijgt het metselwerk een reinigingsbeurt, wordt het voegwerk vervangen, en vinden waar
nodig
reparatiewerkzaam
heden plaats. Wat
ontsluitingen
betreft krijgt elke
woning een
separate toegang
met een eigen
trappenhuis. Een
aantal voordeuren
wordt loos, omdat
er minder woningen
terugkomen dan
voorheen.
Positief
Nu het treintje
eenmaal loopt, gaat
het werk
voorspoedig. Van
de Laarschot
verwacht dat de woningen ergens in november dit jaar kunnen worden opgeleverd. De tien woningen
en het herenhuis zullen als bestaande bouw worden verkocht, met pre-sales als aanloop. Het zal nog
even duren voordat ook de nieuwbouw zover is. Graag had Van de Laarschot de woningen gelijktijdig
met de renovatie omhooggetrokken, maar de gecompliceerde (grond)waterstroom richting het
Vondelpark speelde daarbij parten. Onderzoeken wijzen uit dat de damwanden voor de parkeergarage
alsnog getrokken moeten worden. Wel is de sloop reeds enige tijd afgerond. Volgens verwachting zal
de nieuwbouw in oktober van start kunnen gaan.
Ofschoon het werk uiteindelijk geld zal kosten, wil Van de Laarschot niet van een slecht project
spreken. De corporatie heeft zijn goede wil getoond, waardoor de relatie met de buurt sterk is
verbeterd. Ook is de verstandhouding met het stadsdeel weer prima op orde. Zeker nu de renovatie
vordert, wordt hij hoe langer hoe positiever over het eindresultaat. "Als je er puur vakinhoudelijk naar
kijkt, is het eigenlijk een heel mooi project geworden. De woningen zullen hun oorspronkelijke charme
weer terugkrijgen ? op een uitzonderlijk mooie locatie bovendien. Dat we af en toe op projecten
moeten toeleggen, weten we. Maar we zijn een stabiele organisatie, die elke keer nauwkeurig blijft
kijken of ontwikkelingen haalbaar zijn. Alleen dan ben je in staat om ook in de toekomst te kunnen
blijven bouwen."
Reacties