De recente start van de nieuwe regering verleidt vele belangenorganisaties tot goedbedoelde adviezen aan de nieuwe bewindslieden. Met betaalbaarheid, de vastgelopen woningmarkt en de afzwakkende financiële kracht van woningcorporaties als belangrijkste aandachtspunten. Zinvol? Zeker is in ieder geval dat de gestegen bedrijfslasten van woningcorporaties om bezinning vragen, ongeacht de politieke kleur van de nieuwe regering.
nr 6 2010 proces
proces
extra online
vraaggestuurd
onderhoud
De recente start van de
nieuwe regering verleidt vele
belangenorganisaties tot
goedbedoelde adviezen aan
de nieuwe bewindslieden.
Met betaalbaarheid, de vast-
gelopen woningmarkt en de
afzwakkende financi?le
kracht van woningcorpora-
ties als belangrijkste
aandachtspunten. Zinvol?
Zeker is in ieder geval dat de
gestegen bedrijfslasten van
woningcorporaties om bezin-
ning vragen, ongeacht de
politieke kleur van de nieuwe
regering.
Tekst Dyon Noy
De auteur is directeur van Atriensis B.V.
Surf voor meer informatie naar www.
atriensis.nl. Reageer hier ook op dit artikel.
nr 6 2010proces
extra online
Veel corporaties verdedigen die stijging door te wijzen op onder meer
de enorme toename van noodzakelijke dienstverlening naar huurders.
Bijvoorbeeld de omslag van aanbodgericht naar vraaggestuurd onder-
houd aan de binnenzijde van de woning. Er komt niet meer gelijktijdig
het standaard keukenblok voor alle woningen binnen een complex,
alleen maar omdat de meerjaren onderhoudsplanning dit dicteert. Het
wordt een keuken naar keuze op het moment dat de huurder dit schikt.
Met vervolgens hoge rapportcijfers van het KWH als bewijs van goed
gedrag. Maar tegen welke prijs? En vragen huurders hierom?
Rage
Veel corporaties leverden aanzienlijke inspanningen voor deze transfor-
matie van aanbod- naar vraaggestuurd onderhoud. Dit gebeurde met
een invulling op een wijze alsof de huurder vergelijkbare rechten als een
koper heeft. Corporaties breidden hun huurdersbalie uit met show-
rooms gevuld met aantrekkelijke keukens, glimmende badkamers en
tegelwerk in alle kleuren en maten. De personele formatie van de
corporatie groeide om het bewerkelijke proces met al die individuele
klanten mogelijk te maken. En daarnaast stegen de uitvoeringskosten
fors. Het schaalvoordeel verdween doordat er geen inkoopvoordeel
meer was en veel hogere uitvoeringskosten. Helaas lopen momenteel
steeds meer corporaties aan tegen hun te hoge bedrijfslasten. De
vraag rijst dan of de klantwaardering voor dit vraaggestuurde onder-
houd in de juiste verhouding tot de gestegen kosten staat.
HuuRDeR
De vraag van de huurder valt uiteen in vijf deelvragen: (1) waaraan
wenst men een ingreep, (2) hoe wenst men in te grijpen, (3) wanneer
gebeurt dat, (4) door wie gebeurt dat en (5) hoe zijn de eventuele meer-
kosten te betalen (5). Het is niet verstandig om de huurders van alle
complexen complete ruimte te geven op alle vijf de deelvragen. Zo is
het bijvoorbeeld raadzaam om in gestapelde bouw met hoge mutatie-
graad keukenblokken op traditionele wijze seriematig te vervangen. Met
als enige keuze voor huurders de kleur van frontjes en grepen. Dat
zorgt voor minder overlast en een grote repetitiefactor. Bewoners zien
de woning als `tijdelijk' onderkomen. Daarentegen past een vergaande
vorm van vraagsturing mogelijk in kleine vroeg naoorlogse eengezins-
woningen met een verkooplabel. Bewoners zien de binnenkant van hun
woning als `eigen' bezit. Hier past veel ruimte voor eigen initiatief, maar
ook klusactiviteiten door bewoners. De invulling van vraaggestuurd
onderhoud vereist nuancering. Hoe kijkt de huidige huurder tegen zijn
woning aan? En welke toekomstvisie heeft de corporatie voor het
complex? Hieruit volgt het antwoord bij welke van de vijf deelvragen de
bal op zinvolle wijze bij de huurder ligt. Tegen acceptabele interne en
externe kosten.
Het verschil tussen huren en kopen maken we kleiner. Huurders
moeten net zoveel vrijheid hebben om hun woning in te richten en te
verbouwen als kopers. Dat vergroot het woonplezier.
Claus Martinot van Sit? Woondiensten op de eigen website, 2007
De ontwikkeling van de bedrijfslasten wordt door het CFV zorgelijk
genoemd omdat de verwachte bedrijfslasten in de periode van 2009
tot en met 2011 weer hoger zijn dan in voorafgaande prognoses.
Brief van de minister van VROM aan de Tweede Kamer, oktober 2010
Omnia Wonen verricht onderhoud aan de Slagen in Den Bosch
vraaggestuurd. Bewoners hebben uitgebreid inspraak. Bewoners
mogen zelf kiezen of zij meedoen aan de renovatie van het interieur
en wat zij dan willen laten renoveren: de keuken, de badkamer en/of
het toilet. Ook kunnen huurders zelf het tijdstip van de renovatie
bepalen.
Vraaggestuurd onderhoud, www.aedesnet.nl, 2009
Reacties