Het geld is op, de opdrachtenstroom wordt kleiner. Nieuwbouw is niet meer hot. De opgave waar we in Nederland voor staan, is die van de renovatie van de bestaande gebouwenvoorraad. Kennis hebben van het renovatievak is dan een vereiste. Binnen de studie Bouwtechnische Bedrijfskunde aan hogeschool Saxion in Enschede, vormt dit vak inmiddels een belangrijk onderdeel. “Om nieuwe opdrachten te genereren, moeten marktpartijen meedenken met opdrachtgevers en moeten ze weten hoe om te gaan met bestaande woningen”, zo stelt Stefan Maatman, die in augustus 2012 afstudeerde aan de hogeschool.
renda special 2013/1de afgestudeerde 35
? DE afgEstuDEErDE ?
positieve impuls
vanuit de jonge generatie
Uiteraard sluit de opleiding niet naadloos aan op de praktijk. Op het
moment dat ik ben gaan werken, besefte ik dat er nog veel valt te
leren, met name op vakinhoudelijk gebied. Wel denk ik dat het een
voordeel is, dat ik dankzij mijn studie gewend ben om breder te kijken
en denken dan alleen het technische aspect. Dit is voor met name
renovatieprojecten erg belangrijk. Bovendien ben ik gewend om inno-
vatief en vanuit de hele keten te denken, en daarbij van de traditionele
bouwmethode af te wijken. Het is makkelijker om te gaan met de
diversiteit van renovatieprojecten.
Positieve imPuls
In de jaren zeventig en tachtig is een groot aantal woningen gebouwd
dat nu aan groot onderhoud toe is, terwijl het aantal nieuwbouwprojec-
ten de laatste jaren erg snel afneemt. Om nieuwe opdrachten te gene-
reren, moeten marktpartijen meedenken met opdrachtgevers en
moeten ze weten hoe om te gaan met bestaande woningen. De jonge
generatie renovatiedeskundigen kan hieraan bijdragen doordat ze
minder gewend is te denken vanuit de traditionele nieuwbouwge-
dachte. Die generatie groeit op met de gedachte dat de hele woning-
voorraad moet worden gerenoveerd, vaak in combinatie met groot-
schalige projecten. Opdrachtgevers en marktpartijen zullen goed
samen moeten werken om een optimaal resultaat te behalen. De
jonge generatie weet dit en is vanuit deze gedachte opgeleid. Dit kan
een positieve impuls zijn voor de oudere generaties, die op hun beurt
specifieke kennis en -ervaring kunnen inbrengen."
Het geld is op, de opdrach-
tenstroom wordt kleiner.
Nieuwbouw is niet meer
hot. De opgave waar we in
Nederland voor staan, is die
van de renovatie van de
bestaande gebouwenvoor-
raad. Kennis hebben van het
renovatievak is dan een
vereiste. Binnen de studie
Bouwtechnische Bedrijfs-
kunde aan hogeschool
saxion in enschede, vormt
dit vak inmiddels een
belangrijk onderdeel.
"om nieuwe opdrachten te
genereren, moeten markt-
partijen meedenken met
opdrachtgevers en moeten
ze weten hoe om te gaan
met bestaande woningen",
zo stelt stefan maatman,
die in augustus 2012 afstu-
deerde aan de hogeschool.
tekst stefan maatman
"De focus lag tijdens mijn opleiding voornamelijk op het bouwproces,
met projecten en vakken op zowel juridisch, technisch, management als
financieel gebied. De opleiding bestond uit een vast traject van vakken
en projecten, dat de theoretische ondersteuning bood voor de praktijk-
ervaring tijdens de studie. In de beginfase van de opleiding werden vaak
nieuwbouwprojecten als voorbeeld genomen, maar gedurende de oplei-
ding werd vaker gesproken over renovatie en bestaande bouw.
In de tweede fase van de opleiding kon je ervoor kiezen om je bij deze
opdrachten te focussen op nieuwbouw of renovatie. Veel stage- en
afstudeeropdrachten hebben te maken met actuele thema's binnen de
bouw, dit was ook al zo toen ik begon met mijn studie. Ik merkte echter
dat opdrachten tegen het eind van mijn studie veel te maken hadden met
bestaande bouw, terwijl dit vijf jaar eerder veel minder was. Alle partijen
zien het belang in van vernieuwing van de bestaande voorraad en spelen
hierop in door stage- en afstudeeropdrachten op te zetten.
AANsluitiNg oP PrAKtijK
Na mijn afstuderen ben ik aan de slag gegaan bij stichting Pioneering.
Binnen de stichting werken 120 opdrachtgevers en -nemers samen
aan innovatieve projecten en initiatieven over actuele thema's binnen
de bouwsector. Zelf houd ik me bezig met projecten op het gebied van
klimaatneutraal renoveren en resultaatgericht vastgoedonderhoud.
Pioneering werkt veel samen met kennisinstellingen als Universiteit
Twente, Saxion en het ROC van Twente, waardoor studenten en
bedrijven bij elkaar worden gebracht. Dergelijke stichtingen en andere
kennisplatforms hebben een belangrijke functie bij de aansluiting van
opleidingen op de renovatiepraktijk. Want naast inhoudelijke diepgang,
is het voor een goede aansluiting belangrijk dat studenten in aanraking
komen met veel verschillende partijen en leren kijken naar projecten
vanuit verschillende invalshoeken. Vanuit de opleiding worden veel
projecten behandeld gezien door de ogen van ??n partij, bijvoorbeeld
een aannemer of een architect.
Naam Stefan Maatman ? Leeftijd 25
? Opleiding Bouwtechnische Bedrijfs-
kunde ? Onderwijsinstelling Saxion
Enschede ? Afgestudeerd augustus
2012 ? Werkzaam bij Pioneering
Reacties