De woningbouw staat voor een gigantische opgave. De huidige voorraad moet de komende decennia aangepast worden aan de eisen van de eenentwintigste eeuw. Over vijftig jaar zal de woningbouw in Nederland voor een groot deel bestaan uit de huidige ruim 7 miljoen woningen met een aangepaste kwaliteit.
renda special 2011/2 perspectief voor innovatief renovatieaanbod42
perspectief voor
innovatief renovatieaanbod
Een groot probleem op termijn is tevens de beschikbare arbeidscapa-
citeit voor de totale woningbouw. Bij de huidige techniek is onderhoud
en renovatie zeer arbeidsintensief. De verwachting is dat nieuwbouw
de komende twintig jaar op het huidige peil blijft. Een deel is voor
uitbreiding en het resterende deel voor de vervanging. Dit houdt in dat
de kwaliteitsaanpassing van de bestaande woningvoorraad de sleutel
voor de kwaliteit in de toekomst is. Echter toename van onderhoud en
renovatie leidt bij de huidige wijze van produceren tot twee essenti?le
problemen:
De woningbouw staat voor
een gigantische opgave. De
huidige voorraad moet de
komende decennia aange-
past worden aan de eisen
van de eenentwintigste
eeuw. Over vijftig jaar zal de
woningbouw in Nederland
voor een groot deel bestaan
uit de huidige ruim 7 miljoen
woningen met een aange-
paste kwaliteit.
tekst en foto's martin liebregts en
yuri van bergen
Vergaande investeringen in de uitvoerende
bouw komen niet of nauwelijks voor. Iedereen is
gefocust op projecten, daar moet het nu of op
zeer korte termijn terugverdiend worden. De
consequentie is dat structurele innovaties
achterwege blijven.
renda special 2011/2perspectief voor innovatief renovatieaanbod 43
Een ongunstige kosten-kwaliteitverhouding (te duur in relatie tot
nieuwbouw).
Een te groot beslag op de beschikbare arbeidscapaciteit.
De verhouding loon-materiaal bedraagt bij renovatie 60:40 en is het
omgekeerde van nieuwbouw. Gezien de te verwachten groei, zou de
komende vijftien tot twintig jaar de arbeidscapaciteit op de bouwplaats
met 50 procent moeten stijgen of zelfs verdubbelen. Dit is menselijk
gesproken gewoon onmogelijk. Tegelijkertijd nemen de individuele
wensen van de bewoners toe. Zoals in de rest van de maatschappij,
willen ze een aanbod dat bij hen past. Een traditionele, collectieve
aanpak, zoals die jaren in de sociale huursector de praktijk was, past
hier niet bij. Eenzelfde verlangen heeft de eigenaar-bewoner die iets te
kiezen wil hebben tegen een redelijke prijs. Nieuwe vormen van
samenwerking ontstaan. Er verschijnen partijen op het toneel met een
gericht aanbod, mede om op die manier iets te doen aan de ongun-
stige prijs-kwaliteitverhouding van de kwaliteitsaanpassing van de
woningvoorraad. Maar er moet meer gebeuren om antwoord op de
huidige en toekomstige problemen te geven. Er zal projectoverstijgend
te werk moeten worden gegaan.
Nieuw aaNbOD iN beelD
Het zoeken naar een nieuw aanbod, is erop gericht om innovatieve
oplossingen in beeld te brengen die herhaalbaar zijn. Vanuit drie invals-
hoeken wordt er naar het `nieuwe' aanbod gekeken:
De bouw geeft tot nu toe geen
antwoord op de serie van ??n en is
ook redelijk passief als het gaat om
duurzaamheid. Weliswaar probeert
iedereen op zijn eilandje de beste
jongen van de klas te worden, maar
daarmee bereiken we nog geen duur-
zaamheid van de woning.
De auto is de woning aan het overwoekeren.
Er zijn meer auto's dan woningen en het straat-
beeld wordt steeds meer overheerst door de
auto. De fysieke plaats van de auto in de woonom-
geving wordt ??n van de centrale opgaven voor de
komende tijd. Er zijn niet alleen meer auto's
gekomen, ze zijn ook nog groter geworden.
Figuur 1.
Vergelijking van de
aanneemsom tussen
traditioneel en concep-
tueel. Voor elke euro
die in de bestaande
bouw wordt ge?nves-
teerd (60 procent
arbeid en 40 procent
materiaal) komt er
50 eurocent bij aan
proceskosten (over-
head plus). De
verwachting is dat een
projectoverstijgende
aanpak een besparing
van 25 procent kan
behalen.
renda special 2011/244
Het moet Slim&Snel zijn. Dat houdt in het optimaal gebruikmaken
van de bestaande techniek om de kosten-kwaliteitverhouding te
verbeteren, overlast te reduceren en aan de individuele keuze van
de gebruiker maximale ruimte te bieden.
Het moet integraal zijn. Dat wil zeggen dat het een antwoord moet
geven op de uiteenlopende vragen vanuit de markt en de erbij
behorende kwaliteitseisen (comfort, duurzaamheid, uitstraling et
cetera). En het moet positief anticiperen op de lange levensduur
van de woning door structurele verbetering van het bestaande, in
combinatie met ruimte voor aanpassingen in de tijd.
Figuur 2.
Negen prestatievelden
van Slim&Snel, integraal
en betaalbaar; een voor-
beeld van een potenti?le
aanbieder en zijn onder-
scheidend aanbod.
Innovatie moet de bouwwereld opnieuw
uitvinden. Dit begint met dat het niet gaat om
bouwproducten, bouwdelen, maar om compo-
nenten. Ofwel samengestelde bouwdelen, die
voorzien in een bepaald gebruik en die als
systeem geleverd en geborgd kunnen worden.
Naast standaardisatie is ruimte voor maatwerk
essentieel.
Bij de aanpak van de
bestaande bouw ontstaan er
nieuwe taken voor de archi-
tect/ontwerper en adviseur.
Nu ook bouwers zich op
deze markt begeven en het
totale dienstenpakket gaan
aanbieden, betekent dit dat
de ontwerper of adviseur op
een nieuwe manier zijn
kennis en kunde zal moeten
inzetten.
perspectief voor innovatief renovatieaanbod
renda special 2011/2perspectief voor innovatief renovatieaanbod 45
Het moet betaalbaar zijn. Dit geldt voor kleine en grote series. De
kostenreductie moet expliciet benoemd worden ten aanzien van de
reductie van de productiekosten en van het besparingspotentieel bij
gebruik (energie). Het zoeken naar de optimale serie van ??n.
Nieuwe sameNwerkiNgeN
In de publicatie Pamflet wordt gezocht naar de nieuwe mogelijkheden
die dit tijdsmoment van de bouwcrisis ons biedt. Om de kansen te zien
is het vaak nodig om voorbij de begrenzing van alledag te kijken, ofwel
de volledig omringende wereld in ogenschouw te nemen. De auto-
industrie wordt daarom als spiegel gebruikt om een gevoel met de
nieuwe mogelijkheden te krijgen en een beeld van de innovatie binnen
een aanbiedersmarkt van de renovatie op te roepen.
Vernieuwde samenwerkingsvormen spelen een belangrijke rol in de
ontwikkeling van dit nieuw aanbod, dat gericht is op de `unieke' klant
van alledag. De huidige praktijk, die de eerste stap op deze weg gezet
heeft, wordt tegen het licht gehouden van de genoemde visie
Slim&Snel, integraal en betaalbaar. Maar dit vormt niet het eindpunt.
Met een blik op de toekomst zal er morgen gestart moeten worden
met verdergaande ontwikkelingen. De tocht naar de serie van ??n is
begonnen. Het is een reis die vraagt om een nieuwe coalitie tussen de
(markt)partijen. Nog nooit heeft iemand alleen gebouwd in de huidige
wereld. De nieuwe samenwerking, waarbij in eerste instantie de
verbeelding het vertrekpunt is, zal hierin ruimte moeten bieden.
Het bruist in de bouwwereld en in het bijzon-
der op het terrein van de kwaliteitsaanpassing
van de bestaande woningvoorraad. De tijden van
afwachten zijn voorbij en op de markt verschij-
nen uiteenlopende concepten, die een eerste
afgewogen aanbod leveren op de huidige en
toekomstige vragen.
Figuur 3. Samenspel der marktpartijen en de verschillende (contract)vormen.
Pamflet, Renovatie als
Hollands-Herontwerp,
Liebregts, M. & Bergen,
Y. van, verschijnt begin
2012 bij Uitgeverij ?neas
en kost 9,95. ISBN
978-94-6104-020-6. Meer
informatie of direct bestel-
len: www.aeneas.nl/pamflet.
Reacties