Geen ruimte, hoek of stoel bleef onbenut in de voormalige huisvesting uit 1932 van de Veldhuizerschool in Ede (Gld). Er was slechts plek voor acht groepen, waarvan twee in een tijdelijke nevenvestiging waren ondergebracht. Ruimtegebrek, ouderdom van het gebouw en onderhoudskosten waren dan ook de voornaamste redenen om te kiezen voor een nieuw onderkomen. Het heeft de school de nodige tijd en inspanning gekost, maar het resultaat mag er zijn: frisse klaslokalen en een inspirerend en zeer energiezuinig gebouw. Opvallend detail is dat de nieuwe school geen gasaansluiting heeft en een deel van de warmte wordt geleverd door de aanwezigheid van de leerlingen en leerkrachten.
1
Passieve en frisse school
4-7-2012
Geen ruimte, hoek of stoel bleef onbenut in de voormalige huisvesting uit 1932
van de Veldhuizerschool in Ede (Gld). Er was slechts plek voor acht groepen,
waarvan twee in een tijdelijke nevenvestiging waren ondergebracht.
Ruimtegebrek, ouderdom van het gebouw en onderhoudskosten waren dan
ook de voornaamste redenen om te kiezen voor een nieuw onderkomen. Het
heeft de school de nodige tijd en inspanning gekost, maar het resultaat mag er
zijn: frisse klaslokalen en een inspirerend en zeer energiezuinig gebouw.
Opvallend detail is dat de nieuwe school geen gasaansluiting heeft en een deel
van de warmte wordt geleverd door de aanwezigheid van de leerlingen en
leerkrachten.
Tekst Jan Sijbrandij, foto's Richard Sterkeburg
"Het viel niet mee om afscheid te nemen van ons oude gebouw. Voor ouders, leerkrachten
en leerlingen was het natuurlijk ook erg spannend. Immers, bouwen aan een nieuwe school
zonder verwarming wordt toch als vreemd ervaren", zegt Geertje van de Put, directeur van
de Veldhuizerschool. "Maar nu de school eenmaal staat en we er al een tijdje zitten, zijn we
vooral heel erg trots."
2
De Veldhuizerschool in Ede is een basisschool met elf groepen (275 leerlingen) en de
behoefte was groot om alle elf de groepen op ??n locatie onder te brengen. In het oude
gebouw leek dat door ruimtegebrek niet langer mogelijk, maar vasthouden aan de oude
situatie leek wel een optie. Een verbouwing van het bestaande pand met een uitbouw zou
het probleem van het ruimtegebruik immers kunnen wegnemen. Aan de andere kant lonkte
het perspectief van nieuwbouw. Daarmee zou niet alleen het ruimtegebrek worden
aangepakt, maar zou de school tevens de luchtkwaliteit en de onderhoudskosten naar de
huidige standaarden kunnen tillen.
PassiefBouwen
Dat goede raad niet altijd duur hoeft te zijn, bleek wel toen Van de Put de problemen van de
Veldhuizerschool voorlegde aan ontwerpmanagementbureau HartmanBouwVisie. Het
schoolbestuur stond met name een duurzame, energiezuinige en gezonde school voor ogen,
en Ben Hartman, directeur HartmanBouwVisie, luisterde goed naar de wensen van de school
en keek naar de mogelijkheden die de omgeving bood. "Op basis daarvan zijn we
uitgekomen op nieuwbouw volgens het PassiefBouwen-concept", blikt Hartman terug. "Met
andere woorden: een gebouw dat geen gebruikmaakt van actieve energie via de
conventionele energievoorzieningen, maar juist van de natuurlijke, zogenaamde passieve
bronnen die de omgeving ter beschikking stelt." Hartman benadrukt dat het bouwen van een
passieve school geen primair doel is geweest. "De visie van de school en de omgeving zijn
leidend geweest gedurende het gehele bouwproces."
3
Extreme isolatie
En zo ging de bouw van een nieuwe,
frisse en passieve school zonder
radiatoren, gasaansluitingen of
lichtschakelaars in augustus 2010 van
start. Dankzij een extreme isolatie kan
het gebouw zijn warmte zo goed
vasthouden dat het 's winters in theorie
met enkele strijkijzers op temperatuur kan
worden gehouden. In de praktijk zijn het
de leerlingen en leerkrachten die in het
koude seizoen voor een deel de
verwarming verzorgen. Grootste
warmtebron is echter het grondwater,
want 's winters wordt energie aan het
relatief warme grondwater onttrokken en
door middel van warmtewisselaars
omgezet in warme lucht. In de zomer
voltrekt zich dit proces in omgekeerde
richting. Ook dan zorgt de goede isolatie
ervoor dat de koelte vooral binnen de
muren van het schoolgebouw blijft.
Laag energiegebruik
Het energiegebruik van de school is maar liefst 75 procent lager dan bij een conventioneel,
aan de minimumeisen van het Bouwbesluit voldoend, nieuw schoolgebouw. In 2011 is de
school dan ook in gebruik genomen als een van de eerste passiefscholen van Nederland.
Het licht en de ventilatie worden volledig automatisch gestuurd op basis van aanwezigheid in
de lokalen. De grootste
energiebesparing wordt
echter gerealiseerd door
de eerder genoemde
isolatie van het
schoolgebouw, die al
begint bij de ramen.
Deze zijn kleiner dan
gebruikelijk, drielaags, en
per lokaal kan slechts
??n raam worden
geopend. Dat laatste is
opmerkelijk want in de
oorspronkelijke plannen
zouden de ramen
hermetisch gesloten zijn.
Van onbekend naar bemind
Het PassiefBouwen-concept is in Nederland nog een
relatief onbekend fenomeen. De manier van bouwen
werd oorspronkelijk eind jaren tachtig ontwikkeld door
prof. Bo Adamson aan de Universiteit van Lund in
Zweden. Vooral in de afgelopen tien jaar nam de bouw
van passiefhuizen in het buitenland een hogere vlucht.
In Duitsland, Zweden, Oostenrijk en Zwitserland zijn
inmiddels meer dan 5000 passiefhuizen gebouwd. In
Nederland, Denemarken, Belgi?, Itali? en Frankrijk zijn
de afgelopen zes jaar de eerste passiefhuizen
gerealiseerd.
Betrof het PassiefBouwen-concept aanvankelijk alleen
de woningmarkt, tegenwoordig worden ook steeds
vaker ? net als de Veldhuizerschool in Ede ? scholen,
verzorgings- en verpleegtehuizen, kantoren en
bedrijfsgebouwen volgens de principes van dit concept
gerealiseerd. De laatste jaren groeit ook de
belangstelling voor de toepassing van deze technologie
bij renovatie van oudbouw.
4
Inspraak van de leerlingen en docenten leidde echter tot deze aanpassing.
Verdere isolatie wordt bereikt met een groen dak en muren van 30 tot 40 cm dik. Al met al
levert het een schoolgebouw op met een Rc van gemiddeld 10 m2
K/W en een luchtdichtheid
van 0,05 dm3
/m2
.s (de eis voor PassiefBouwen is 0,15 dm3
/m2
.s). De dikte van de muren
draagt niet alleen bij aan een goede isolatie van het binnenklimaat, maar zorgt er als
bijkomend voordeel voor dat het relatief stil en rustig is in de klaslokalen.
Nieuwe berekeningswijze
Martijn Geurts, directeur van INNAX Installatieadviseurs, weet eigenlijk niet precies waarom
het PassiefBouwen-concept in Nederland pas laat (zie kader) voet aan de grond begon te
krijgen. "Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat het toch te maken heeft met de
aard van onze bouwwereld. Die is over het algemeen vrij conservatief en PassiefBouwen
brengt verandering met zich mee."
Gevraagd naar de gevolgen van toepassing van het PassiefBouwen-concept voor ontwerp
en implementatie van de installaties, wijst Geurts er dan ook op dat het "voor alle
betrokkenen soms een leerschool was", zoals hij het noemt. "Voor ons als
installatieadviseurs was het een nieuwe ervaring, waarbij traditionele werkwijzen soms
overboord moesten worden gegooid. De grootste verandering zit `m in het denkproces. We
zijn bijvoorbeeld gewend om voor de bepaling van het verwarmingsvermogen onze
berekeningen uit te voeren met standaard rekenprogramma's. Die programma's sluiten
echter niet altijd aan bij de werkelijkheid. In het geval van de Veldhuizerschool was die
afwijking dusdanig groot, dat we op een andere manier moesten rekenen." Hij geeft een
5
voorbeeld: "In de traditionele rekenprogramma's wordt een standaardwaarde voor het
infiltratieverlies gehanteerd. Dat is de hoeveelheid lucht die door de gevel dringt en daarmee
extra verwarmingsvermogen kost. Een passief gebouw is echter dusdanig luchtdicht
afgesloten dat die standaardwaarden niet meer kloppen."
Waar een traditioneel rekenprogramma ook geen rekening mee houdt, is het
verwarmingsvermogen van kinderen. Goed voor een vermogen van 1 KW, volgens Geurts.
"In een conventioneel gebouw zijn deze effecten verwaarloosbaar, maar in de
Veldhuizerschool, met een opgesteld verwarmingsvermogen van slechts 40 KW, zijn het
significante factoren." Ook de schaduwwerking van bomen komt er niet in voor. De bomen
zorgen voor schaduwwerking waarbij het koelvermogen kan worden beperkt. Geurts zocht
zijn toevlucht daarom in een nieuwe berekeningswijze. "Het PHPP-model is speciaal
toegespitst op PassiefBouwen en geeft een realistische uitkomst voor het benodigde
vermogen. Met een traditionele berekening zouden we op 100 tot 120 KW aan opgesteld
verwarmingsvermogen zijn uitgekomen. Nu is dat dus veel lager." De uitkomsten van de
PHPP-berekening werden in het bouwteam soms met enige argwaan verwelkomd.
"Begrijpelijk, want technici werken op basis van ervaring. Maar door de principes van
PassiefBouwen goed uit te leggen hebben we het team alsnog kunnen overtuigen", aldus
Geurts.
Respect voor omgeving
Tijdens de bouw van de Veldhuizerschool is rekening gehouden met de omgeving ervan. In
het ene geval werd de omgeving benut, in het andere geval noopte de omgeving juist tot
aanpassing van het gebouw. Zo zorgen de bomen om het gebouw voor koelte en schaduw,
6
waardoor zonneschermen in de zomer niet nodig zijn. Daarentegen werd, uit respect voor de
omgeving, de vorm van het nieuwe schoolgebouw aangepast aan de monumentale boom op
het schoolplein.
BIM
Het ontwerp van de school is volledig gemaakt met behulp van het BIM-pakket, met als
voordeel dat eventuele knelpunten al in een vroeg stadium konden worden opgelost. Ook is
bespaard op faalkosten en is de communicatie tussen adviseurs en opdrachtgever
geoptimaliseerd. "Werken met BIM brengt een gebouw in de ontwerpfase weer op een
andere manier tot leven", vindt Geurts. "Het doorrekenen van wijzigingen is een groot
voordeel. Daarnaast kun je sneller schakelen in het bouwproces omdat je beter kunt
anticiperen op de gevolgen van een wijziging."
Het realiseren van
een passieve school
vereist een beetje
lef, ook in financieel
opzicht. De extra
maatregelen die
bouwen volgens het
PassiefBouwen-
concept met zich
meebrachten,
betekenden een
extra investering
van circa 200.000
euro. Een deel van
dit bedrag (53.000
euro) betaalde de
school uit eigen middelen, en Gelderland droeg in het kader van de Beleidsregel
Subsidieverstrekking Klimaat een bedrag bij van 100.000 euro. Een bedrag van 53.000 euro
nam de gemeente Ede voor haar rekening en de rest werd aangevuld door subsidies van
gemeente en provincie. Door de extreem lage energiekosten is de investering snel
terugverdiend.
Spannend
Terugkijkend op het project zal schooldirecteur Van de Put niet ontkennen dat de nieuwbouw
intensief en spannend is geweest. Want hoewel diverse onderzoeken uitwijzen dat frisse
lokalen een betere werk- en leerprestatie opleveren, zal de praktijk het moeten uitwijzen.
"Iedereen is natuurlijk benieuwd of de school straks de besparingen en het comfort gaat
leveren die zijn berekend. Wij houden het uiteraard nauwlettend in de gaten. Maar tot dusver
is het simpelweg genieten", zegt een tevreden Van de Put.
Reacties