Na de renovatie staan de 102 portiekflatwoningen uit de jaren zestig aan de Engelandlaan in Haarlem er weer netjes bij. Het contrast met de toestand vóór de renovatie is groot; het waren ‘Oostblokflats’ met een verouderd verwarmingssysteem en een laag energielabel. Nu heeft het merendeel van de woningen een A-label en heeft de buitenzijde van de flats een eigentijdse uitstraling gekregen. Bewoners zijn tevreden, maar spreken wel over een ingrijpende renovatie.
nr 4 2013 project16
102 flats, verdeeld over drie complexen, goed was, besloot Ymere in
2010 tot renoveren. De werkzaamheden zijn in zomer 2012 begonnen;
de oplevering is gevierd op 27 september 2013.
acHterstallig onDerHouD
Na het besluit om tot renoveren over te gaan, wilde de woningcorpora
tie de panden meteen goed aanpakken. "De uitstraling van de
complexen aan de Engelandlaan was ouderwets en had wel iets weg
van oude Oostblokflats", vertelt Rob Kleijn, manager Klant en Vastgoed
na de renovatie staan de
102 portiekflatwoningen uit
de jaren zestig aan de enge-
landlaan in Haarlem er weer
netjes bij. Het contrast met
de toestand v??r de renova-
tie is groot; het waren `oost-
blokflats' met een verouderd
verwarmingssysteem en een
laag energielabel. nu heeft
het merendeel van de wonin-
gen een a-label en heeft de
buitenzijde van de flats een
eigentijdse uitstraling gekre-
gen. Bewoners zijn tevreden,
maar spreken wel over een
ingrijpende renovatie.
oostblokflats krijgen
eigentijdse uitstraling
project
tekst joop van vlerken
foto's architektenburo hans wagner
De appartementencomplexen aan de Engelandlaan van woningcorpora
tie Ymere stonden er in 2010 niet al te best bij. De flats hadden een
collectieve cvketel, een open geiser in de keuken, de vensters waren
van enkel glas, er was houtrot in de kozijnen, slechte isolatie en een
monotoon gevelbeeld. De corporatie stond dan ook voor de keuze:
slopen of renoveren? De drie portiekflats werden in de jaren zestig
gebouwd in het stadsdeel Schalkwijk in Haarlem en zijn ruim opgezet. In
die periode werd in de wijk veel hoogbouw neergezet om aan de grote
woonvraag te voldoen vanwege de bevolkingsexplosie. De straten in
het stadsdeel zijn breed en er is veel groen. Omdat de indeling van de
nr 4 2013project 17
bij Ymere in Haarlem. "Op een gegeven moment waren alle lapmidde
len op. Je kunt met planmatig onderhoud niet alles opvangen. De
gebouwen hadden te kampen met achterstallig onderhoud, en nog een
keer de kozijnen schilderen was daarom geen optie." En zo kwam
Ymere uit bij grootschalig onderhoud. Kleijn legt uit: "Een van de goede
dingen aan de flats was de plattegrond. Een groot deel van de wonin
gen heeft vijf kamers en een oppervlakte van 115 m2
. De andere wonin
gen zijn vierkamerflats met een oppervlakte van 83 m2
. Dat is toch een
behoorlijke oppervlakte voor appartementen uit die tijd."
Vanwege die goede indeling maakte de corporatie de keuze voor verlen
ging van de exploitatie met ten minste 25 jaar. "Toen zijn we, samen met
de bewoners, met het plan aan de slag gegaan. We wilden van tevoren
goed nadenken over wat we wilden", zegt Kleijn. "Het was een hele
uitdaging en een ambitieus project. Omdat we de woningen langer willen
door exploiteren, vinden we het belangrijk dat er een goed energielabel
aan hangt. En aangezien de flats een Glabel hadden, was het duidelijk
dat we ingrijpend moesten renoveren. Dat wilden we zo duurzaam moge
lijk aanpakken, maar geld om bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen, was
er niet." Kleijn vertelt dat een meerderheid van de woningen, ondanks de
beperkte middelen, na de renovatie uitgekomen is op energielabel A en
een aantal woningen op label B. Naast de aanpak van de verwarmingsin
stallatie, de aanleg van mechanische ventilatie en de isolatie van de
gebouwschil, werden ook de kozijnen vervangen, kregen alle woningen
HR++glas, werden alle toegangsdeuren van de woningen vervangen en
werden er slimme meters geplaatst. Samen met de uitbouw van de
entree zorgen de ingrepen nu voor een nieuwe, eigentijdse uitstraling van
de flats. De renovatie was door deze maatregelen uiteindelijk niet goed
koop. "Maar nu kunnen de woningen er weer voor 25 jaar tegenaan. In
Haarlem staan nog meer van deze portiekflats, maar we weten nog niet
of het haalbaar is om daar ook eenzelfde vergaande renovatie uit te
voeren", aldus de manager Klant en Vastgoed. Omdat de woningen door
de renovatie flink verbeterd zijn, berekent Ymere wel een huurverhoging
door. "De huur gaat met 42 euro per maand omhoog. Maar doordat de
stookkosten gemiddeld met ongeveer 35 euro per maand omlaag gaan,
is de netto huurstijging erg klein."
lastige scHilisolatie
Om te komen tot een beter energielabel, is de schil van het gebouw
behoorlijk onder handen genomen. Dat was niet eenvoudig, weet Paul
Bos, projectleider bij Heddes Bouw & Ontwikkeling, aannemer van het
project. "We hebben eerst tempex tegen de buitenmuren geplaatst.
Daar overheen is een stuclaag gekomen en daar weer overheen
hebben we steenstrips geplakt", somt hij op. "Omdat was gekozen
voor deze manier van schilisolatie moesten we aan allerlei voorwaarden
voldoen. Zo mocht het gewicht van de steenstrips niet te groot zijn en
nr 4 2013 project18
konden we die alleen bij een bepaalde temperatuur bevestigen. Om de
schilisolatie volgens de voorwaarden en op de goede manier aan te
brengen, moest het overdag namelijk minimaal 5 ?C zijn en mocht het `s
nachts niet vriezen. Zo stond het hele gebouw in november in de stei
gers, maar moesten we het werk stilleggen omdat het te koud was
voor het aanbrengen van de isolatieschil." Dat laatste heeft volgens
Kleijn van Ymere veel problemen veroorzaakt in het eerste blok dat
gerenoveerd werd. Het leidde tot grote overlast voor de betreffende
bewoners. "Door de problemen met het aanbrengen, heeft het eerste
blok van november tot april in de steigers gestaan en kon er eigenlijk
niet gewerkt worden. Op een gegeven moment gaan mensen dan
natuurlijk toch klagen", vertelt hij.
Het plaatsen van een nieuwe hrketel leidde, in combinatie met de schi
lisolatie, in iedere woning tot een extra labelstap. "In de complexen was
??n centrale verwarmingsketel die het hele complex van warmte voor
zag", volgens Kleijn. "Dat systeem was ineffici?nt en verouderd. Door
de keuze voor een nieuwe hrketel in elke woning, werden de apparte
menten veel energiezuiniger en konden ook de oude, open geisers
vervangen worden. Die waren veel te oud en de risico's van die dingen
zijn te hoog. Daarom hebben wij als woningcorporatie het beleid om al
deze open geisers uit onze complexen te halen." Bos vertelt dat het
plaatsen van de hrketels een intensief proces was. "In iedere woning
moest een cvketel geplaatst worden. Dat moest binnen een dag
gebeuren, omdat de renovatie in bewoonde staat plaatsvond. En omdat
we ook meteen de rookkanalen moesten aanleggen, was het belangrijk
dat we gelijktijdig in drie appartementen onder elkaar konden werken.
Dat vereiste nogal wat planning en organisatie. Dat gold trouwens ook
voor het vervangen van de kozijnen, want die moesten er ook in ??n
dag uit en weer in", aldus de projectleider.
communiceren met BeWoners
Het lastigste aspect aan deze renovatie, was dat deze in volledig
bewoonde staat moest plaatsvinden, zo vindt aannemer Bos. Dat vereist
namelijk een andere manier van werken. "We kwamen er al snel achter
dat het heel belangrijk is om goede afspraken te maken", licht hij toe.
"Ondanks gemaakte afspraken, kunnen bewoners het niet altijd waarde
ren als er om zeven uur 's ochtends bij hen wordt aangebeld. Terwijl
onze mensen dan wel graag aan de slag willen. Je bent soms volledig
afhankelijk van de wil van de bewoner. Als die jou niet binnenlaat, komt
het project achter te liggen op schema. Daarom was het wel eens nodig
om een gesprek aan te gaan met bewoners en uit te leggen dat de bouw
vertraging op zou lopen als zij ons niet binnenlieten."
Op die momenten is het van belang dat er goed gecommuniceerd kan
worden met mensen. Daarom heeft Bos bij de samenstelling van het
renovatieteam rekening gehouden met de kwaliteiten van de werkne
mers. "Je kiest dan toch voor een team waarvan je weet dat de
communicatie met de bewoners goed zal verlopen. Ook onze uitvoer
der heeft ervoor gezorgd dat bewoners zich geholpen voelden, samen
met de opzichter van de woningcorporatie uiteraard. Zij waren bij cala
miteiten altijd bereikbaar."
Hoewel Heddes Bouw & Ontwikkeling aanvankelijk niet bij dit project
betrokken was, kwam de opdracht uiteindelijk toch bij de aannemer uit
Hoorn te liggen. Bos legt uit: "Aanvankelijk had Ursem Bouw deze aanbe
steding gewonnen. Maar dat bedrijf ging voor de start van het project
failliet. Omdat wij een deel van de opdrachtenportefeuille van Ursem over
namen en Ymere een bekende klant van ons is, kwamen wij op het project
aan de Engelandlaan terecht. Een groot deel van de voorbereiding van het
project was al gedaan, wat op zich gunstig was. Hierdoor konden we
direct aan de slag en liepen we nauwelijks vertraging op."
nr 4 2013project 19
Belangrijke rol voor BeWoners
De renovatie van de woningen aan de Engelandlaan was voor Ymere
een zogenoemde Niet Ingrijpende Woningverbetering (NIW), zoals de
corporatie dat noemt. "Die term kan enigszins misleidend overkomen,
omdat een renovatie natuurlijk altijd ingrijpend is. Maar voor ons bete
kent het dat we heel duidelijk kiezen voor de aanpak van de buitenzijde
van de woningen. De binnenzijde wordt dus nadrukkelijk niet meegeno
men. De bewoners krijgen bijvoorbeeld geen nieuwe badkamer, keuken
of wc", licht manager Kleijn toe. Een andere voorwaarde voor een NIW
project is dat de renovatie in bewoonde staat moet worden uitgevoerd.
"Dat betekent wel dat de impact van de renovatie op bewoners groot
is. Het is daarom logisch dat zij een belangrijke rol hebben gespeeld bij
de aanpak van deze renovatie. Er was nog geen bewonerscommissie in
dit complex en daarom heeft Ymere geholpen deze op te richten."
Vervolgens is de bewonerscommissie van de Engelandlaan nauw
betrokken geweest bij de ontwikkeling van het plan voor renovatie. Zo
is er, om de betrokkenheid van de bewoners te vergroten, een bewo
nersavond georganiseerd. Uiteindelijk bleek, ook na een aantal huisbe
zoeken, dat ruim 80 procent van de bewoners akkoord ging met de
renovatie. "Dat betekende voor ons in ieder geval dat we door konden
gaan. Door bewoners zo veel mogelijk te betrekken bij het proces en
het inrichten van een modelwoning, hebben ze zich een goed beeld
kunnen vormen van de plannen en een bewuste keuze kunnen maken",
vertelt Kleijn.
Omdat er meer portiekflats uit de jaren zestig in Nederland staan die
nog gerenoveerd moeten worden, heeft de manager Klant en Vastgoed
nog wel een paar tips voor andere corporaties. "Het is heel belangrijk
om goed te overleggen met bewoners. Als er een bewonerscommissie
is, maak daar dan gebruik van. Dat kan een heel goede ingang zijn om
met bewoners in gesprek te raken. Je kunt natuurlijk niet alle eisen van
de bewonerscommissie inwilligen. Dat moet je ook goed kunnen uitleg
gen", weet hij. Kleijn vindt dat zijn corporatie haar uiterste best heeft
gedaan om het de bewoners zo veel mogelijk naar de zin te maken. "Zo
hebben ze inspraak gekregen in de groenstroken voor en achter de
woning, en hebben we op hun verzoek een aparte ingang gemaakt voor
fietsers die direct naar de bergingen loopt."
verBeterpunten
De samenwerking tussen de aannemer en de woningcorporatie is goed
verlopen, vinden ze zelf, maar had geen innovatief karakter. "Dit project
is nog traditioneel aanbesteed. Sinds het begin van dit jaar worden al
onze NIWprojecten in comakership gerealiseerd, maar dit project
kwam daarvoor te vroeg", zegt Kleijn. Beide partijen zijn erg tevreden
over de samenwerking tijdens het project, met name vanwege het feit
dat er ondanks het faillissement van Ursem Bouw geen grote vertragin
gen zijn ontstaan. Gevraagd naar wat hij de volgende keer anders zou
doen, heeft Bos nog wel een verbeterpunt. "Een volgende keer zou ik
het project in twee fases opdelen, zodat er een weersafhankelijke en
een nietweersafhankelijke fase ontstaat. Dan kan de weersafhankelijke
fase in het gunstige seizoen worden gerealiseerd. Doordat de fases
elkaar nu zo snel opvolgden, leek het voor de bewoners of ze doorlie
pen. Het geeft meer rust als zij tussen twee fases in even geen overlast
ervaren", sluit hij af.
cHaotiscHe renovatie
Al 35 jaar wonen Hein Kramers (75) en zijn vrouw (65)
aan de Engelandlaan. Het echtpaar heeft er zijn kinderen
opgevoed, maar die zijn inmiddels de deur uit, vertelt
Kramers. Hij is voorzitter van de bewonerscommissie van
het gerenoveerde complex. Hoewel het gezin achteraf erg
tevreden is over de renovatie, is er ook kritiek over de
manier waarop deze verlopen is. "Ik wil het nooit meer
meemaken. De eerste fase van het renovatieproject is
ronduit chaotisch verlopen", zegt Kramers. "Dat kwam
met name doordat de bouw lang heeft stilgelegen in de
winter, waardoor het eerste blok van november tot april in
de steigers heeft gestaan. Het is eigenlijk van de zotte
dat zo'n project in bewoonde staat wordt uitgevoerd. In
het begin was er veel overlast, in de latere fases van de
renovatie is dat wel sterk verbeterd."
Uiteindelijk is Kramer blij met de stijging van het comfort in
zijn woning. "Je merkt wel dat de isolatie zijn werk doet.
Verder is het fijn dat we nu allemaal een eigen cvketel
hebben. Dat merk je bijvoorbeeld als je onder de douche
staat, de straal is veel krachtiger", vindt hij. Ook de uitstra
ling van de buitenzijde van de flats is volgens Kramer
verbeterd. Met de bewonerscommissie, waar hij voorzitter
van is, hebben ze best wat voor elkaar gekregen. "We
hebben bijvoorbeeld mee mogen denken over de voor en
achtertuintjes van het complex, en we hebben ervoor
gezorgd dat de voorschotten voor de oude verwarming
werden terugbetaald. Ook is de onkostenvergoeding voor
bewoners dankzij ons verhoogd van 250 naar 450 euro.
Hoewel dat voor sommige mensen nog niet genoeg was,
omdat ze bijvoorbeeld nieuwe gordijnen moesten kopen",
somt de 75jarige Haarlemmer op.
De voorzijde van de
woningen voor (l) en
na (r) de renovatie.
Reacties