Ontwikkelingen in verschillende bedrijfstakken verlopen via vaste patronen en elke bedrijfstak heeft een mentaal model, een zelfbeeld. Toni Sfirtsis doet onderzoek naar waarde-innovatie in de bouwsector. BouwIQ sprak met hem en vroeg hem naar dat zelfbeeld van de bouw en hoe hij de toekomst van de sector ziet.
"Dingen gebeuren niet zomaar,
ook in de bouw niet"
Foto:?neas
Ontwikkelen in meerdere
dimensies
9 c Visie Toni Sfirtsis
Toni Sfirtsis is werkzaam bij Van Spaendonck Management Consultants een bureau
dat zich bezig houdt met managementvraagstukken die te maken hebben met fun-
damentele veranderingen bij organisaties. Sfirtsis: "Hierover praten we als markten
radicaal aan het veranderen zijn. Denk hierbij aan andere klanten, nieuwe concur-
renten en compleet andere schakels in de waardeketen. Binnen dit bureau ben ik de
eindverantwoordelijke voor de sector Handel en Industrie waar we de bouwsector
onder rekenen. Ongeveer 20 procent van onze omzet is afkomstig uit deze sector."
Momenteel legt Sfirtsis de laatste hand aan een omvangrijk onderzoek naar waar-
de-innovatie in de bouwsector. Dit onderzoek is onderdeel van een groter geheel
waar hij op termijn op beoogt te promoveren. "Ik ben ondertussen elf jaar bezig met
consultancy in verschillende sectoren, in het begin met name in de financi?le
dienstverlening. Wat ik in die tijd heb geleerd is dat bedrijfstakken zich ontwikkelen
volgens vaststaande patronen. Ik zal dit toelichten aan de hand van een voorbeeld:
neem een bedrijf dat een succesvol nieuw product introduceert. In het begin stijgen
de om- en de afzet explosief, maar op een gegeven moment zien andere bedrijven
dit succes en introduceren een vergelijkbaar product waardoor het generiek wordt.
De volgende stap van het bedrijf is een aantal diensten om het product heen bou-
wen, om toch iets anders aan te kunnen bieden dan de concurrentie. Na verloop van
tijd wordt ook dit overgenomen door de sector en moet het bedrijf weer met iets
nieuws komen. Het zal meer vanuit de klant gaan redeneren en denken in termen
van oplossingen voor een probleem in plaats van producten aanbieden. Deze pa-
troonsgewijze ontwikkeling zien we terug in elke sector. Dingen gebeuren niet zo-
maar, ook in de bouw niet."
In bovenstaand voorbeeld is gekeken naar de ontwikkeling van een bedrijfstak naar
aanleiding van de manier waarop een product wordt vermarkt. "Maar, een bedrijfs-
tak ontwikkelt zich langs meerdere dimensies", claimt Sfirtsis. "En langs elk van
deze dimensies gebeurt dit volgens vaste patronen, op vaste manieren." Buiten de
besproken dimensie `Product' onderscheidt Sfirtsis de dimensies `Klant' (wijze van
klantbenadering), `Kanaal' (de inrichting van de distributie tussen leverancier en
klant), `Kennis' (de wijze waarop kennis wordt benut), `Organisatie' (de wijze waar-
op het bedrijf de organisatievorm aanpast op de situatie) en `Waardeketen' (de
wijze waarop een bedrijfsketen zich als geheel ontwikkelt). "Als je weet op welk
niveau een bedrijfstak zit (zie het figuur op pagina 10), dan kun je voorspellen wat
het volgende patroon zal worden."
Visie toni sfirtsis
cOntwikkelen in meerdere dimensies
cJoost BruystersOntwikkelingen in verschillende bedrijfstakken verlopen via vaste patronen en elke
bedrijfstak heeft een mentaal model, een zelfbeeld. Toni Sfirtsis doet onderzoek naar
waarde-innovatie in de bouwsector. BouwIQ sprak met hem en vroeg hem naar dat zelf-
beeld van de bouw en hoe hij de toekomst van de sector ziet.
Waardeketen
Klanten
Kanaal
Product
Kennis
Organisatie
Ideale lijn van visie op de bedrijfstak
Ruimte tot marktgerichte innovatie
4
5
1
2
3
0
1
2
3
VanspaendonckManageMentconsultants
Ontwikkelen in meerdere
dimensies
10 c Visie Toni Sfirtsis
Paradigma
Met deze kennis over de patroonsgewijze ontwikkeling van bedrijfstakken in het
achterhoofd is Sfirtsis het onderzoek in de bouw begonnen. "We zijn gestart met
het interviewen van toonaangevende personen in de bouwsector. Op basis van ei-
gen onderzoek en van deze interviews zijn we tot een enqu?te gekomen die aan
350 bouwbedrijven is voorgelegd. Met behulp van deze scan is ge?nventariseerd
welke patronen die bedrijven zien in de bouw en welke daarvan het meest promi-
nent zijn. We kijken hiermee in welke fase de bedrijven per patroonscategorie den-
ken dat de bouwketen zit. Dit levert het mentale model van de bouwsector. Het is de
manier waarop je naar de realiteit kijkt en het komt voort uit de manier waarop je
bent opgevoed, je ervaringen, je werkomgeving en ga zo maar door. Niet alleen
mensen hebben zo'n model, het grappige is dat ondernemingen en zelfs complete
bedrijfstakken er ook een hebben."
"Het resultaat van deze enqu?tes is weergegeven in het spinnenweb-figuur (zie het
figuur op pagina 9). Waarbij het grijze gebied het mentale model, ofwel het para-
digma, van de bouwketen is. Op deze manier doen we zaken in de bouw!"
In de bouwsector horen we vaak de klacht dat de klant onvoldoende in beeld is.
Als ik kijk naar uw figuur lijkt het dat er juist een heel sterke klantfocus is. Hoe
verklaart u dat?
"Dit figuur is een beeld hoe de sector zichzelf ziet. Het komt dus niet per se overeen
met de realiteit, maar het geeft aan waar de aandacht van de sector ligt. Als je kijkt
naar reacties op een stelling lijkt het soms wel of bedrijven met elkaar overlegd
hebben: men kopieert elkaar en praat elkaar na. Dat het beeld dat de sector van
zichzelf heeft niet klopt, blijkt uit de andere categorie?n. Want als ze daadwerkelijk
klantgericht waren, zaten de andere indicatoren op hetzelfde niveau en dat is niet
het geval. Bij dit klantniveau zou bijvoorbeeld een andere organisatiegraad horen,
namelijk die waar allianties worden gevormd."
"Wat je w?l ziet in het figuur, zijn de dimensies waarover men met elkaar concur-
reert. Dit gebied pakt niemand op dit moment" zegt hij wijzend op de drie rode
pijlen in het figuur. Deze pijlen geven de ruimte aan. Dit zijn gebieden waar onvol-
doende aandacht voor is in de markt. Op het moment dat een bedrijf zich nou echt
op deze groeimogelijkheden richt, doorbreekt het het businessparadigma en zet
een aantal dingen op zijn kop." Als voorbeeld hiervan noemt hij het bedrijf Dell dat
besloot de distributeur over te slaan en voortaan direct in contact te treden met zijn
klanten. Het succes van deze beslissing zal bekend zijn.
Vind er dan echt zo weinig innovatie plaats in de bouw?
"Er wordt veel geklaagd dat de bouw niet innovatief genoeg is, maar daar ben ik
het niet mee eens, tenminste als je het hebt over product- en procesinnovatie bin-
nen ondernemingen zelf. Op dat vlak gebeurt er juist heel veel. Ik ben het er wel
mee eens als het gaat om procesinnovatie met betrekking tot de waardeketen. Er
staan hoge schotten tussen de schakels van de bouwketen. De individuele schakels
kijken alleen naar de schakel voor zich en de schakel achter zich, naar de leveran-
cier en de klant. Maar, als je naar de keten als geheel kijkt is er veel meer te win-
nen, voor iedereen. Dit vraagt wel om andere samenwerkingsvormen." Als ??n van
de vroege voorbeelden van deze samenwerkingsvoorbeelden noemt Sfirtsis het
Reflex-consortium. Dit is een samenwerking tussen een tiental toeleveranciers,
bouwbedrijven, een woningcorporatie en verschillende kennisinstellingen. In dit
consortium worden dus drie belangrijke onderdelen van de markt samengevoegd:
de vraagkant, de aanbodkant en de kenniskant.
"Gelukkig zijn op dit vlak voorzichtig de eerste bewegingen waar te nemen. Je ziet
dat er al vaker alliantievorming plaatsvindt. Verschillende partijen, zoals bijvoor-
beeld een ingenieursbureau, een bouwer, een projectontwikkelaar, een gemeente
WaardeketenTraditioneel
Opkomend
Dimensie
Activiteit-
geori?nteerd
Proces-
geori?nteerd
Systeem-
geori?nteerd
Netwerk &
allianties
geori?nteerd
Dynamisch
Anticiperen
(flexibele/flu?de
organisatie)
Kennis van
product
Kennis van
het proces
Kennis van
de diverse
klantgroepen
Kennis van
de individuele
klant
Kennis van
de context
van de klant
Concurrentie
o.b.v. product-
kenmerken
Prijs/kwaliteits-
ratio
Product/diensten/
oplossingen
Beleving/
Portfolio
Waarde-
innovatie
(Herdefinitie
van TW)
Expansie
huidig kanaal
(aantal outlets)
Meerdere
kanalen naast
elkaar
(selectie)
Rationalisatie/
Concentratie
Multi-Channel
management
Convergentie
van technologie?n
(Opkomst nieuwe
intermediairs)
Massa
Differentiatie
80/20 regel
(selectie rendabele
klanten)
Differentiatie
op basis van
behoeften
(nichemarketing)
Differentiatie
o.b.v. interactie
(bedienings-
concepten)
Co-creatie
(waardecreatie
samen met de
klant)
Toename schaal-
grootte in
waardeketen-
activiteiten
Verticale
integratie/
Versterking
schakels
`Squeeze'
van waarde-
ketenschakels
Waardeketen-
overschrijdende
procesintegratie
Nieuwe waarde-
ketens
Klant Kanaal Product Type Patroon
VanspaendonckManageMentconsultants
Ontwikkelen in meerdere
dimensies
11 c Visie Toni Sfirtsis
en een zorginstelling, vormen samen een juridische entiteit en gaan gezamenlijk
het hele trac? in."
"De redenen voor samenwerking zijn divers. Dit kan zijn door de afwezigheid van
kennis op een bepaald vlak, vanwege de toegang tot bepaalde klanten of markten,
of om de (onderzoeks)kosten te delen. Ook zie je dat er vanuit de opdrachtgever
vaker gevraagd wordt om een integrale aanbesteding, dan moet je wel met ver-
schillende partijen aan tafel gaan zitten. Het zoeken van partners om allianties mee
te vormen gebeurt nog wel te veel ad hoc. Het gaat meestal om projectgedreven
allianties, die niet structureel zijn. Hoe vaker je met een bepaalde partij samen-
werkt, hoe beter de samenwerking zal zijn."
Toekomst
Hoe ziet u de toekomst van de bouwwereld. Waar staan we over tien jaar?
"De alliantievorming zal doorzetten en de allianties zullen op termijn steeds struc-
turelere vormen krijgen. Wat je zal zien is dat de grote bouwondernemingen redelijk
wat schakels in de keten over zullen nemen en hun positie zullen verstevigen. De
middelgrote bedrijven gaan het zwaar krijgen. Ze worden gedwongen te kiezen
voor een specialisme en anders zullen ze hun hoofd niet boven water kunnen hou-
den. De toeleveranciers zullen achterwaarts integreren en steeds meer complete
producten en oplossingen leveren."
"Als je het hebt over scenario's voor de toekomst van de bouw, dan zijn twee vragen
heel erg wezenlijk. De eerste vraag is of de bedrijfstak in staat is om de keten als
??n bedrijfsproces te zien en de keten te optimaliseren. Dus de vraag is of het be-
drijven lukt om over de keten heen te kijken en de schotten tussen de verschillende
schakels weg te halen en te denken vanuit de toegevoegde waarde voor de eind-
klant. De andere vraag is: Bij wie komt de regie in de sector te liggen? Is dit bij ??n
of een beperkt aantal partijen, bij meerdere, of blijft de bouw projectgebonden? Het
meest ideale model is dat er niet een of meerdere partijen de sector domineren ?n
dat de schotten tussen de keten worden afgebroken. Dat levert de meest gezonde
markt. Of dit gehaald zal worden?" Na een lange denkpauze volgt een resoluut "ja,
uiteindelijk wel!" b
Foto:?neas
Reacties