Conceptueel bouwen (CB) biedt klanten keuze uit oplossingen die voor een doelgroep en daarmee projectonafhankelijk zijn ontwikkeld, maar die ondertussen toch voldoende open of conceptueel zijn om per klant tot maatwerk te komen. Bedrijven die aan de slag willen met deze manier van werken moeten strategische keuzes maken op meerdere gebieden. Zo moet er een productiesysteem worden bedacht, het businessmodel gekozen, de verkoopsysteem bepaald en uiteraard moet het concept zelf worden ontwikkeld. Dit artikel gaat in op dat laatste.
Ontwikkel een concept 30 Artikel
CB-aanbod
Businessmodel:
? Van afstandelijk kopen van
capaciteit naar samenwer-
ken voor beste oplossing
? Samenwerken aan meer
succes
Vermarkten en (ver)kopen:
? E?n loket met resultaatplicht
? Actief etaleren van
CB-aanbod (3D)
? Koopproces met turn key
en ruimte voor maatwerk
Productiesysteem:
? Flexibele standaard modules
? Vaste regie proces in
netwerk
? Toevoeging enkele unieke
elementen
Concept:
? `Totaal oplossing voor een
doelgroep
? Gedeeltelijk open voor
maatwerk per klant
Conceptueel Bouwen is het realiseren van bouwwerken (soms met dienst-
verlening) vanuit projectonafhankelijke concepten. Bouwen is namelijk zo
complex geworden dat alleen projectoverstijgend (samen)werken nog mo-
gelijkheden biedt voor een effici?nt bouwproces met betere bouwwerken
en resultaatplicht. De balans verschuift van het unieke van een klant naar
de behoefte van een complete doelgroep. Een concept is hiermee een
oplossing voor een complete doelgroep met ruimte voor maatwerk per
klant. De oplossing wordt geleverd door ??n partij die de verantwoordelijk-
heid voor het geheel draagt. Er is dus ??n loket met resultaatplicht. Voor
het maatwerk kent ieder concept zijn eigen regels, vaak ontwerprichtlijnen
genoemd. Concepten zijn in alle sectoren van de bouw te vinden en ze zijn
er op drie schaalniveaus: voor gebieden, voor bouwwerken en voor bouw-
delen. Hoe meer deze drie onderling zijn afgestemd hoe `completer' de
oplossing kan zijn.
Schaalniveaus
Met gebiedsconcepten bedenken ontwikkelaars per gebied oplossingen
waarin alle functies op gebiedsniveau zijn te integreren: wonen, werken,
onderwijs, zorg, veiligheid, vervoer, enzovoorts. Hulpmiddel hierbij is de
inzet van moderne computerprogramma's waarmee het mogelijk is om wij-
ken virtueel op te bouwen. Knelpunten komen op deze manier vroeg naar
voren. De plannen kunnen eenvoudig worden aangepast totdat iedereen
zijn wensen voldoende (h)erkend ziet. In relatief korte tijd kan er consensus
worden bereikt over de invulling van een wijk. Als gebieds- en gebouwcon-
cepten op elkaar afgestemd zijn, dan kan zo'n gebiedsplan ook snel ?n
met resultaatplicht worden gerealiseerd.
Concepten voor bouwwerken komen in de praktijk vooral van bouwers of
architecten. Op basis van presentaties, referenties en eventueel een eerste
schetsmatige opzet, kiest de opdrachtgever het concept dat het beste
aansluit bij zijn behoefte. In dit proces kan hij de toekomstige kopers of
huurders betrekken zodat hij zeker weet dat zijn product aansluit bij hun
behoefte. Als de aanbieder zijn concept heeft opgebouwd met deelcon-
cepten van derden kan hij schaalvoordelen benutten.
Deelconcepten, of het nu gaat om daken, badkamers of gevelsystemen,
zijn vaak afkomstig van de toeleverende industrie, eventueel in combinatie
met gespecialiseerde bouwers. Het voordeel van deze concepten voor ar-
chitecten en bouwbedrijven is dat veel uitzoek- en ontwerpwerk al is ver-
richt. Zij zoeken de juiste mix van componenten bij de bouwopgave en
zorgen ervoor dat deze onderling goed worden verbonden. Met concepten
voor bouwdelen is het dus mogelijk om snel tot een gebouwontwerp te
komen dat zonder risico's kan worden gebouwd.
Ruim 80 procent van wat er gebouwd wordt, is geschikt voor het werken
met concepten. Dit maakt binnen Conceptueel Bouwen tal van aan-
bodstrategie?n mogelijk; vari?rend van exclusieve concepten met veel
maatwerk, tot eenvoudige met weinig maatwerk. Een voorbeeld van een
woningconcept met veel maatwerk is de Goldewijk Totaalformule. Eigen
architecten maken hier per woning een apart ontwerp. Zo'n exclusief con-
cept wordt ook wel omschreven als een `procesconcept'. Het ligt dichter
bij het traditionele bouwen. Het Flexline Futura concept voor starters en
studenten van de TEHA groep kent bijvoorbeeld minder maatwerk, maar is
door de vergaande standaardisatie weer goedkoper. Ook andere klant-
waarden, zoals bijvoorbeeld gebruik en comfort of duurzaamheid geven
ruimte om binnen ??n doelgroep te differenti?ren.
Toegevoegde waarde
Omdat klanten niet langer een unieke oplossing voorgeschoteld krijgen,
biedt CB hen in de eerste plaats meer zekerheid en minder zorg doordat
risico's en taken worden overgenomen. Natuurlijk kiest de klant zelf welke
risico's en taken hij wil overdragen. Dit wordt vaak omschreven als `ontzor-
Conceptueel Bouwen
Ontwikkel een concept
Conceptueel bouwen (CB) biedt klanten keuze uit
oplossingen die voor een doelgroep en daarmee
projectonafhankelijk zijn ontwikkeld, maar die
ondertussen toch voldoende open of conceptueel
zijn om per klant tot maatwerk te komen. Bedrijven
die aan de slag willen met deze manier van werken
moeten strategische keuzes maken op meerdere
gebieden. Zo moet er een productiesysteem worden
bedacht, het businessmodel gekozen, de verkoop
systeem bepaald en uiteraard moet het concept zelf
worden ontwikkeld. Dit artikel gaat in op dat
laatste.
COFICIENT
Conceptueel Bouwen beperkt oplossingsruimte door projectonafhankelijke keuzes
Ontwikkel een concept 31 Artikel
ProductiesysteemProductieorganisatieBusinessmodelConcept
Uitvoeren
Uitvoering
overeenkomst
verzekeren
De aanpak
overeenkomen
Komen tot een
gedeelde
probleemdefinitie
De gevoelde noodzaak van Conceptueel Bouwen
Verkopen
Toetsen concept
en proces
Ontwikkelen
concept en
verkoopproces
Onderzoek
trends,
knelpunten,
behoeften
ProductarchitectuurVisie en missie
CB-onderneming
Bewaken en sturen, evalueren en verbeteren
VerankerenVermarkten
StandaardsUitwerken
contracten
InterfacesStrategie en
businessmodel
2. Systems integration1. Business development
Traditioneel
BouwenVeel
Weinig
Veel Weinig
Exclusiviteit
en maatwerk
Risico, geld en tijd
3
1
Goldewijk
Teha
Eenvoudigeconcepten
weinigmaatwerk
Exclusieveconcepten,
veel maatwerk
Industrieel
Bouwen
Traditioneel
Bouwen
Pieter Huijbregts
Pieter Huijbregts is initiatiefnemer van
het Netwerk Conceptueel Bouwen en
directeur van Coficient BV, adviseur
voor innovatie en samenwerking in de
bouw. Info: www.conceptueelbouwen.
nl en www.coficient.nl. Dit artikel is een
onderdeel van een serie artikelen over
Conceptueel Bouwen.
maar het is niet het enige wat ontwikkeld moet worden. Conceptueel Bou-
wen vraagt ook nieuwe competenties van de eigen onderneming die moe-
ten worden doorontwikkeld; ook wel business development genoemd. Het
vraagt daarnaast om duurzame samenwerking tussen de bedrijven die
voor het concept onmisbaar zijn, in vaktaal systems integration. Deze twee
processen, het ontwikkelen van een eigen strategie en het samenwerken
met anderen, gaan hand in hand en dat maakt het ontwikkelingsproces
complex.
Het ontwikkelen van een eigen concept is te vergelijken met het opzetten
van een nieuwe business. Het begint met een evaluatie van de eigen prak-
tijk. Vervolgens zal de visie verder groeien en worden vertaald naar een
nieuwe praktijk. Vaak verloopt dit als een spontaan zoek- en groeiproces.
Wie dit proces meer planmatig wil doorlopen, kan steun vinden in een
aanpak zoals te zien in de tweede afbeelding. De fasering is richtingge-
vend, maar zal in de praktijk zelden exact zo doorlopen worden. Het zal
meer een mix van planmatig werken en `leren in de praktijk' zijn.
gen' of `een totaaloplossing'. Ook op andere kwaliteitsaspecten is meer-
waarde mogelijk. Uitgangspunt voor het ontwikkelen van een concept is de
mix van klantwaarden waarmee men zich wil onderscheiden, inclusief de
variatie die men daarbinnen aan klanten wil bieden. Ontzorgen is vooral
van belang voor professionele opdrachtgevers. Eindgebruikers kijken meer
naar gebruik en comfort, beleving en uitstraling. De `klant' is dus m??r dan
degene die de rekening betaalt. Het is een cluster van belangen waarmee
in het waardeprofiel van een concept rekening moet worden gehouden.
Omdat concepten projectoverstijgend zijn is er bovendien gelegenheid te
investeren in duurzamer, veiliger en gezonder bouwwerken en in goed af-
gestemde processen met minder fouten. De schaal die ontstaat door her-
haling levert een betere prijs/kwaliteitsverhouding. Die differentiatie in op-
lossingen en klantwaarden maakt dat klanten keuze hebben en dat er voor
bedrijven ruimte is om zich op meer dan prijs alleen te onderscheiden. En
juist dat onderscheid maakt omzetgroei en rendementsverbetering moge-
lijk. Ondertussen ontstaat door de concurrentie tussen concepten een
meer transparante en competitieve bouwsector.
Ontwikkelen
Concepten hebben meerdere functies. Voor `klant' en andere belangheb-
benden maakt het snel de mogelijkheden en effecten van een oplossing
duidelijk. Voor medewerkers van de CB-aanbieders is het concept het ba-
sisgereedschap. Het legt de kennis van een bedrijf vast en biedt een kader
om deze kennis uit te breiden. Bedrijven krijgen hierdoor meer grip op ei-
gen activiteiten. Alle bij het concept betrokken bedrijven krijgen door het
concept zicht op de markt en op de te verwachten productie op termijn.
Daarmee wordt het concept een richtpunt voor het invullen en optimalise-
ren van het eigen deelconcept.
Het ontwikkelen van een eigen strategie voor Conceptueel Bouwen is voor
de meeste bedrijven iets nieuws. Het concept is de kern van de strategie,
`Fasen' in ontwikkeling van Concepten Positionering strategie
COFICIENT
COFICIENT
Reacties