Waardevolle octrooien kunnen geld in het laatje brengen en de groei van kleine innovatieve bedrijven versnellen. Er valt bovendien veel meer te octrooieren dan menig technicus denkt. Máár, er moet wel met beleid worden geoctrooieerd, vindt prof. mr. ir. Arnold Louët Feisser, hoogleraar octrooibeleid en kennisbescherming aan de Universiteit Twente en octrooigemachtigde in Amstelveen. “Hapsnap octrooien aanvragen kost alleen maar geld.” Welke mogelijkheden biedt het octrooisysteem eigenlijk en wat is het nut van octrooien voor kleine en middelgrote bedrijven?
38 c Octrooi
Bij veel innovatieve ondernemers in het midden- en kleinbedrijf leeft de
opvatting dat octrooien duur zijn en weinig opleveren. "Nee", zegt Lou?t
Feisser met nadruk, "octrooien zijn alleen duur als je verkeerd gebruik
maakt van het octrooisysteem. En het octrooisysteem w?rdt nogal eens
verkeerd gebruikt in het mkb." Een vorm van verkeerd gebruik die volgens
Lou?t Feisser veel voorkomt is de ondernemer die een slimme vondst heeft
gedaan, er octrooi op aanvraagt en er verder niets mee doet. "Dat kost
alleen maar geld en leidt tot de misvatting dat octrooien duur zijn." Volgens
de hoogleraar bieden octrooien, mits goed gebruikt, een gedegen be-
scherming en zijn ze niet duur. "Voor vaak minder dan vijfduizend euro
heeft een bedrijf een jaar lang zijn rechten wereldwijd gereserveerd; een
jaar waarin het de marktkansen van de vinding kan onderzoeken. En als
het alleen om Nederland gaat, zijn dat alle kosten om een twintigjarig mo-
nopolie te verkrijgen."
Mkb
Lou?t Feisser laat er geen twijfel over bestaan dat het octrooisysteem be-
halve voor grote ondernemingen, ook voor kleine en middelgrote bedrijven
van groot nut kan zijn. "Ook voor het mkb is het een goed bruikbaar sys-
teem. Voorwaarde is wel dat je het goed gebruikt. Philips bijvoorbeeld is
mede groot geworden door het octrooisysteem goed te benutten en ik
denk zelfs dat een onderneming die wil uitgroeien tot een groot bedrijf het
octrooisysteem niet links k?n laten liggen."
Lou?t Feisser stelt dat het kleinere innovatieve bedrijf zijn veelbelovende
innovaties met octrooien zal moeten beschermen om kapers van de kust
te houden en groei te waarborgen. "Juist bij de producten die bovenge-
middeld scoren en waar de groeimogelijkheden zitten, zullen anderen de
krenten uit de pap willen halen. Voor een klein bedrijf, dat vaak afhankelijk
is van ??n of enkele succesvolle ontwikkelingen, kunnen die krenten van
levensbelang zijn. Maakt zo'n bedrijf geen gebruik van het octrooisysteem,
dan heeft het weliswaar een voorsprong in de tijd, maar de concurrent kan
rustig uitkiezen welke delen van de ontwikkelingen hij overneemt. Het is
zaak om juist voor die delen octrooibescherming te hebben en bij een goed
gebruik van het octrooisysteem is dat goed mogelijk."
Bescheiden aard
De hoogleraar vindt dat er te veel octrooieerbare vindingen ongeoctrooi-
eerd blijven waardoor er groeikansen blijven liggen. Dat op goed octrooi-
eerbare zaken geen octrooi aangevraagd wordt, ligt aan de blijkbaar be-
scheiden aard van de technicus. "Technici vinden hun eigen vindingen altijd
heel gewoon en voor de hand liggend. Achter?f gezien lijkt een vinding in-
derdaad heel gewoon, maar technici moeten beseffen dat als ze hun ken-
nis op een nieuwe manier toepassen, er iets nieuws mee doen, het juri-
disch gezien al gauw een uitvinding is, zodat het met octrooien beschermd
kan worden. Beschermen kan dus veel vaker dan men denkt. Wat niet wil
zeggen dat je altijd m??r octrooien moet aanvragen, maar wel dat je vaak
de mogelijkheid hebt om te kiezen. Je moet dus heel bewust met die oc-
trooimogelijkheden omgaan."
Een vinding geheim houden als vorm van bescherming beschouwt de
hoogleraar als een risicovolle optie. "Bedrijven die een goed octrooibeleid
voeren, zullen dat niet, of alleen in uitzonderingssituaties doen en dan nog
alleen voor een korte tijd. De enige reden om geen octrooi aan te vragen is
een financi?le, maar dan nog kun je selecteren en er voor kiezen om alleen
de essenti?le delen van de vinding te octrooieren. In beginsel moet je oc-
trooi aanvragen op aspecten van je ontwikkeling waarvan je verwacht dat
anderen die wel moeten toepassen om verder te komen. Dat zijn soms
details. Maar met kleine uitvindingen kun je vaak een heel sterke octrooi-
portefeuille opbouwen."
Het verwerven van een monopoliepositie, met als doel het domineren van
de markt, kan een bedrijf juist de greep op de zaak doen verliezen, weet
Lou?t Feisser. Volgens hem is een open octrooipolitiek vaak te verkiezen
boven een gesloten. "Bij een open octrooipolitiek scherm je de markt niet
af, maar verleen je licenties. Je laat de concurrent tegen betaling gebruik
maken van jouw ontwikkelingen. De voordelen zijn groot: je blijft marktlei-
der, je voorkomt dat zij aangezet worden om soortgelijke producten te
gaan ontwikkelen die misschien nog beter zijn dan de jouwe en je voor-
komt dure en tijdrovende processen als ze inbreuk maken op jouw octrooi.
In zekere zin controleer je op deze manier de markt. Die open octrooipoli-
tiek zie je steeds vaker."
Basiskennis
Lou?t Feisser raadt ondernemers met een nieuwe vinding aan om te allen
tijde een octrooigemachtigde in te huren en dit op het juiste moment te
doen. "In het octrooisysteem zijn dat de twee belangrijkste zaken. Het juiste
Octrooi
cOctrooikansen voor het mkb
Waardevolle octrooien kunnen geld in het laatje brengen en de groei
van kleine innovatieve bedrijven versnellen. Er valt bovendien veel
meer te octrooieren dan menig technicus denkt. M??r, er moet wel
met beleid worden geoctrooieerd, vindt prof. mr. ir. Arnold Lou?t
Feisser, hoogleraar octrooibeleid en kennisbescherming aan de
Universiteit Twente en octrooigemachtigde in Amstelveen. "Hapsnap
octrooien aanvragen kost alleen maar geld." Welke mogelijkheden
biedt het octrooisysteem eigenlijk en wat is het nut van octrooien
voor kleine en middelgrote bedrijven?
Octrooikansen
voor het mkb
Titel 39 c Octrooi
cJohan Sanches
moment van inhuren is nog voordat je je vinding wereldkundig
hebt gemaakt. In een vroeg stadium van een ontwikkeling kan
een octrooigemachtigde al adviezen geven waarmee je kunt
voorkomen dat anderen er vandoor gaan met de resultaten
van jouw ontwikkeling. Hij kan ook advies geven over de ma-
nier waarop het budget dat voor octrooibescherming beschik-
baar is, het meest effectief kan worden gebruikt." Het inhuren
van een deskundige betekent evenwel niet dat de ondernemer
ontspannen achterover kan leunen. Integendeel: de verant-
woordelijkheid voor het omgaan met het octrooisysteem ligt
geheel bij de ondernemer, niet bij de octrooigemachtigde. "Als
de ondernemer die verantwoordelijkheid niet neemt, dan be-
landt hij tussen wal en schip", waarschuwt Lou?t Feisser. Want
de octrooigemachtigde als ingehuurd adviseur k?n die verant-
woordelijkheid niet nemen. Het is dus van groot belang dat de
ondernemer het hele proces actief in de gaten houdt. De actie
moet van zijn kant komen. Hij moet bepalen op welk moment
hij de deskundige weer nodig heeft. Juist om die reden moet
hij over enige basiskennis beschikken."
"Hoewel het voor een klein bedrijf vaak niet mogelijk is om ac-
tief een volledig octrooibeleid te voeren, zou het wel met beleid
octrooien kunnen aanvragen, meent Lou?t Feisser. "De ideale
situatie is volgens mij dat de mkb-ondernemer een zekere ba-
siskennis heeft van het octrooisysteem. Die kennis hoeft niet
groot te zijn, maar de mkb-ondernemer moet wel zijn weg kun-
nen vinden in het octrooisysteem en zich goed bewust zijn van
de mogelijkheden en de onmogelijkheden." b
x Professor Lou?t Feisser heeft zijn ervaring die hij bij zowel grote
bedrijven als het mkb heeft opgedaan op schrift gesteld in het
boek `Octrooibescherming: Handboek voor het midden- en klein-
bedrijf'. Meer informatie over dit boek en de auteur is te verkrijgen
via de site: www.octrooibescherming.nl
x Orde van octrooigemachtigden: www.octrooigemachtigde.nl
Reacties