De bouwsector verkeert in grote nood. Er is een aanzienlijke overcapaciteit, terwijl de potentiële vraag aan kwaliteitsaanpassingen met ruim 7,2 miljoen woningen nog nooit zo groot is geweest. De praktijk van vijf jaar geleden, bij de start van de crisis, zal nooit meer terugkeren.
programma10 nr 2 2013
programma
nieuwe samenwerkingen
nieuwe selectiemethoden
De bouwsector verkeert in
grote nood. Er is een
aanzienlijke overcapaciteit,
terwijl de potenti?le vraag
aan kwaliteitsaanpassingen
met ruim 7,2 miljoen
woningen nog nooit zo groot
is geweest. De praktijk van
vijf jaar geleden, bij de start
van de crisis, zal nooit meer
terugkeren.
tekst martin liebregts
In de afgelopen periode zijn diverse initiatieven opgepakt om tot nieuwe
samenwerkingsverbanden te komen in de veranderende markt. De oude
posities zijn niet meer vanzelfsprekend en partijen zijn naarstig op zoek
naar nieuwe vormen, die een langere houdbaarheidsdatum hebben dan
die waar tot nu toe mee gewerkt is. Op dit moment verkeren we als
sector in een overgangsfase, waarin gezocht wordt naar het antwoord
dat meer crisisbestendig is. Natuurlijk is de bouw sterk afhankelijk van
externe omstandigheden, zoals woningmarkt en beschikbaarheid van
financi?le middelen. De bouw was en is conjunctuurgevoelig. Maar de
huidige situatie is anders dan dertig jaar geleden. De maatschappij is
sterk veranderd, terwijl de bouw nog bijna hetzelfde is gebleven. Zelfs is
de sector soms dingen vergeten, die in het verleden goed gingen.
NiEuwE positiEs EN vErbaNDEN
In dit artikel gaan we in op de samenwerkingsvormen en selectiemetho-
den die zich in de huidige praktijk voordoen. Ketensamenwerking is er
daar een van, en staat vaak op de agenda. Het gaat er niet om vast te
stellen wat de beste vorm of methode is. De keuze voor het een of het
ander hangt veelal af van de context of de specifieke vraag waarvoor
een aanbod geleverd moet worden. Van belang voor de sector is dat
allerlei nieuwe posities en verbanden aan het ontstaan zijn, die ervoor
moeten zorgen dat de klant/bewoner beter bediend gaat worden (meer
kwaliteit en keuze voor een passende prijs). De kunst zal in deze over-
gangsfase zijn om niet met z'n allen te proberen zich met alles te
bemoeien, maar de inbreng van de partijen af te stemmen op de wezen-
lijk toegevoegde waarde. Dit houdt onder andere in dat er een heldere
scheiding tussen vrager en aanbieder moet ontstaan. Juist in de
toekomst zal ? in de uitvoering van de taken met bijbehorende verant-
woordelijkheden ? de rol van vrager en aanbieder nog duidelijker
gescheiden zijn. Zeker in de bouw is en blijft dit vaak een groot
probleem, want (ver)bouwen kunnen we toch allemaal. Dat doet denken
aan de auto van vroeger. Ook toen dacht iedereen er verstand van te
hebben, zeker als het om repareren en aanpassen ging.
programma nr 2 2013 11
sElEctiEmEthoDE als basis voor samENwErkiNg
Veel gesproken en geschreven is er de laatste jaren over de innovatie
in de bouw. Ook allerlei selectie- en aanbestedingsvormen zijn hierbij
aan bod gekomen. Maar als je er even bij stilstaat, is het natuurlijk nog
steeds een archa?sche bedrijfstak waar alles projectgericht is en er
nauwelijks middelen besteed worden aan Research & Development
(R&D). Dit staat in schril contrast met de industrie, waar R&D en
octrooiaanvragen gangbaar zijn1
.
Het zal duidelijk zijn dat samenwerken, groepssessies en nieuwe
aanbestedingsvormen niet direct leiden tot een structureel nieuw
aanbod op basis van R&D. Wat er gebeurt, is dat de bestaande praktijk
iets meer geoptimaliseerd, ofwel Lean-f?hig gemaakt wordt, om het
maar eens in gewoon Nederlands uit te drukken. Maar dit is de huidige
praktijk, niet meer en niet minder. De huidige selectiemethoden die
gehanteerd worden in de woningbouw, ook bij de kwaliteitsaanpassing
in de voorraad, sluiten grotendeels aan bij de huidige traditie van opti-
malisatie. Hier worden de vijf selectiemethoden besproken en er wordt
aangegeven voor welke situatie de betreffende methode zich leent als
het gaat om strategisch kiezen.
De vijf te onderscheiden methoden zijn:
1. Traditioneel aanbesteden op basis van bestek en prijs (al of niet
meervoudig onderhands).
2. Selectie Op basis van Kosten en Kwaliteit (SOKK). Naast de prijs
worden specifieke prestaties benoemd die een rol spelen bij de defi-
nitieve keuze.
3. Co-makership of ketensamenwerking, na selectie op prestaties ten
aanzien van product, proces en samenwerking (Bouwteam 2.0).
4. Construct & Build 2.0, aan de hand van een voorlopig ontwerp met
de bijbehorende vraagspecificatie.
5. Selectie op aanbod.
Los van alle aanbestedings- en samenwerkingsvormen, is er in alle situ-
aties op dit moment sprake van Lean. Want alle uitvoerende partijen zijn
op zoek naar een vergaande optimalisatie van de bestaande bedrijfspro-
cessen, plus de prijs staat sterk onder druk en dat dwingt tot betere
afstemming of perfectionering van het productieproces.
tussEN traDitiE EN aaNvullENDE EisEN
De eerste twee methoden ? op basis van bestek, al of niet in combina-
tie met aanvullende prestatie-eisen ten aanzien van de aanpak ? beho-
ren tot de meest traditionele vormen van selecteren en aanbesteden. In
de meeste gevallen vindt een voorselectie plaats en is er sprake van
meervoudig onderhandse aanbesteding. Tot nu toe kiezen partijen bij de
selectie alleen voor het prijscriterium op basis van een `technisch'
bestek. Dit kan echter uitgebreid worden met het waarderen van
andere prestaties, die voor een goed verloop van het renovatieproces
essentieel zijn. Te denken valt aan bewonerstevredenheid, planning of
kwaliteitsborging. Wordt ervoor gekozen om zowel (extra) kwaliteit als
de prijs te waarderen, dan moet expliciet aangegeven worden hoe een
en ander gemeten wordt en hoe het zich tot elkaar verhoudt. In het
laatste geval spreken we van Selectie Op basis van Kwaliteit en Kosten
(SOKK). Juist bij bewoond renoveren kan dit een ge?igende methode
zijn, omdat ondanks een degelijk bestek er meer speelt dat de renova-
tie tot een succes maakt2
.
co-makErship ofwEl bouwtEam 2.0
Deze vorm van selecteren en aanbesteden staat op dit moment volop
in de belangstelling en speelt een belangrijke rol in de discussie over
ketensamenwerking. De partijen zijn op zoek om via een projectoverstij-
gende samenwerking en de ermee gepaard gaande continu?teit in de
samenwerking, voordelen te realiseren ten aanzien van kwaliteit en
kosten. Bij een dergelijke samenwerking spelen zowel product, proces
als samenwerking een rol. De samenwerking beperkt zich niet tot die
van de opdrachtgever en hoofdaannemer, maar ook onderaannemers
en adviseurs spelen hierbij een belangrijke rol. Getracht wordt, door
bestaande bedrijfsprocessen te integreren en de kennisontwikkeling
extra aandacht te geven, op alle fronten tot een betere kosten-kwaliteit-
verhouding te komen. De selectie vindt plaats op basis van specifiek
benoemde prestatievelden en bij de start van de planontwikkeling is het
programma van eisen het stuurmiddel3
.
coNstruct & builD 2.0
In de eerste drie selectievormen wordt de technische oplossing nog
sterk gestuurd door de traditionele verhoudingen. Hoewel er een
1 In NRC Handelsblad van 6 maart 2013 stond een overzicht van de top tien van octrooiaanvragen van
bedrijven in Europa. Per 1 miljard euro omzet bedroeg het aantal aangevraagde octrooien 37 stuks,
vari?rend van 15 tot ruim 100. De gemiddelde omzet van de top 10 bedroeg 65 miljard, met gemiddeld
zo'n 1600 octrooiaanvragen in 2012. Tegelijkertijd is het bijna regel dat 10 procent van de omzet
besteed wordt aan R&D. Natuurlijk betreft het hier veelal de elektronica-/telecomsector
2 Bij de waardering van prijs en extra kwaliteit of prestatie wordt vaak de verhouding 80:20 gehanteerd. Met
andere woorden: kwaliteit die boven het bestek uitgaat of aanvullend erop is, levert dan maximaal 20
punten van de 100. De spreiding in de praktijk ligt voor de verschillende deelnemers tussen de 12 en 18
punten (gemiddeld 15 punten). In die zin speelt de extra kwaliteit een essenti?le rol bij de definitieve keuze.
3 De resultaten die met deze vorm van samenwerken worden gerealiseerd, liggen voor de kosten op het
niveau van een reductie van 20 ? 30 procent. Daarnaast krijgen de arbeidsvreugde, kwaliteit van het
product en bewonerstevredenheid een stimulans. In principe is deze vorm van samenwerken te bestem-
pelen als `van moeten naar kunnen'.
programma12 nr 2 2013
herschikking heeft plaatsgevonden in de taken en verantwoordelijkhe-
den, bemoeit iedereen zich toch nog veelal met de technische uitwer-
king. Alle partijen hebben de behoefte voortdurend onder de motorkap
te kijken. Bij Construct & Build 2.0 liggen de zaken anders en is de
sturing veel meer de vraagspecificatie (een programma, eventueel met
beeldondersteuning van een voorlopig ontwerp). Juist deze vorm van
aanbesteden biedt de mogelijkheid nieuwe aanzetten tot innovatie te
geven. In de afgelopen decennia is op allerlei manieren vormgegeven
aan deze methode van selectie en aanbesteden. Voortdurend vindt een
actualisatie plaats4
.
sElEctiE op basis vaN coNcEptEN
De systeembouw uit de periode 1950 tot 1970 is een voorloper van het
projectoverstijgend aanbod, met ruimte voor maatwerk op locatie. In die
tijd domineerde nog op alle fronten de uniformiteit, of het nu om het
gezin, kerk en vakbond of de werkgever ging. In principe was toen het
leven van de wieg tot het graf benoemd. Nu, ruim vijftig jaar later,
proberen we de voordelen van de herhaling te combineren met de
vraag naar maatwerk. Bij de kwaliteitsaanpassing in de bestaande bouw
vallen dan termen als componentrenovatie en conceptueel renoveren.
Juist bij deze oplossingen is de markt aan het woord. De vragers stel-
len als het ware een boodschappenlijstje op met de bijbehorende priori-
teiten (waardeprofiel), en de markt etaleert het aanbod5
. Deze vorm van
marktbenadering biedt in principe de meeste ruimte voor innovatie.
mEErDErE wEgEN Naar romE
D? oplossing bestaat niet, dat zal duidelijk zijn. Constant vindt een
verschuiving plaats in de mogelijkheden. Dat houdt in dat opdrachtge-
vers op basis van de context voortdurend op zoek moeten gaan naar
die vorm van `marktselectie' die past bij de specifieke opgave. Dus
wacht je voor degenen die roepen dat er maar ??n oplossing is. Op dat
moment heb je niet te maken met (objectieve) informanten, maar is er
bijna sprake van `valse' profeten. Van belang is dat ? op basis van de
eigen rol als vragende partij op de markt ? de passende selectieme-
thode wordt gekozen, waarbij altijd zowel het aspect van kwaliteit als
van kosten een rol spelen. Uiteindelijk is en blijft het een kwestie van
strategisch kiezen.
4 In de praktijk worden er verschillende methoden gehanteerd om deze vorm van selecteren te ondersteu-
nen, namelijk MIAR (Methode Innovatief Aanbesteden en Selecteren) en Soft Selection.
5 In het kader van Conceptueel Bouwen is deze vorm van aanbesteden al veelvuldig toegepast.
Reacties