Ontstaan vanuit een koplopersgroep voor ketensamenwerking, heeft Lincubator de opdracht vernieuwende business modellen te ontwikkelen voor prettig en betaalbaar wonen voor lagere en middeninkomens, nu en in de toekomst. De groep, bestaande uit vier bouwbedrijven en vijf woningcorporaties, ziet noodzaak om ketensamenwerking in de bouw te versnellen. Kom meer te weten over Lincubator op de Provada, op 4, 5 en 6 juni.
1
Nieuwe modellen voor
betaalbaar wonen
30-05-2013
Ontstaan vanuit een koplopersgroep voor ketensamenwerking, heeft
Lincubator de opdracht vernieuwende business modellen te ontwikkelen voor
prettig en betaalbaar wonen voor lagere en middeninkomens, nu en in de
toekomst. De groep, bestaande uit vier bouwbedrijven en vijf
woningcorporaties, ziet noodzaak om ketensamenwerking in de bouw te
versnellen.
Tekst Sonja van Galen, de Alliantie
De markt van nu vraagt om vernieuwing. De klant van morgen vraagt om een nieuwe manier
van het ontwikkelen van betaalbare woningen. Bestaande structuren en verdienmodellen
hebben hun tijd gehad. Het is noodzaak om op korte termijn tot nieuwe concepten en
Bij het Lincubator-concept ,,Wij cre?ren de buurt bepalen de bewoners wat er met de buurt gebeurt.
2
producten voor woningbouw te komen, die passen bij de behoefte en de mogelijkheden van
de consument van morgen. "Innovatie vraagt om out of the box-denken. Hiervoor zijn we
gaan praten met veel innovatieve bedrijven, ook buiten onze branche, om idee?n op te doen.
Bijvoorbeeld WeTransfer, TUI en FoodValley", licht Timo Stoopman, een van de Lincubators
toe. "Momenteel zitten we niet alleen in een
woningmarktcrisis, maar er is meer gaande. Er is
een transitie gaande waarbij zorg, pensioen,
energieopgave en de financieringsopgave een
nieuw evenwicht zoeken."
Volgens Stoopman is het niet mogelijk dat de
,,systeemfouten op de woningmarkt, zoals hij ze
noemt, zomaar kunnen worden opgelost. "Wel
hebben we een aantal problemen of actuele
themas ge?dentificeerd en oplossingen ervoor
bedacht. Daarbij zien we bestaande wetten en
regels niet als kaders. Waar het om gaat, is wat de
klant wil. Op dit moment zitten we in de fase van
de eerste conceptmodellen; 18 ruwe diamanten
gaan we fijn slijpen. Daarover willen we
discussi?ren, en ze toetsen met klantenpanels en
partijen binnen en buiten onze branche. Na de
uitwerking is het de taak aan bouwbedrijven en
corporaties om de concepten verder te
ontwikkelen. Ze moeten innovatie in hun
bedrijfsfilosofie opnemen", vertelt Stoopman.
Een greep uit de 18 concepten. Ze spelen in op actuele themas.
Thema: De woningmarkt op slot
Concepten: Bureau doorstroming
en Aankopen en verhuren
"De woningmarkt zit op slot en
niemand doet er iets aan. Er zit voor
huurders een boete op verhuizen
omdat de huur soms verdubbeld
wordt", volgens Lincubator J?rgen
Klaassen. Het concept ,,Bureau
doorstroming moet ervoor zorgen
dat de markt in beweging komt door
verhuisgedrag in de sociale huur te
belonen. "Daarnaast zitten in een
deel van de sociale huurwoningen
bewoners met te hoge inkomens,
maar die kunnen nergens anders
heen omdat er geen aanbod is in het
middensegment. De prijzen van
koopwoningen zijn jarenlang explosief in prijs gestegen, maar zijn nu ingezakt. Daardoor ligt
de koopmarkt stil." De Lincubators denken in het concept ,,Aankopen en verhuren de
Lincubators op de Provada
In het najaar van 2012 is Lincubator
gestart als een initiatief van vier
bouwbedrijven en vijf woning-
corporaties. Dit zijn AM, de Alliantie,
Ballast Nedam, BAM Woningbouw,
Dura Vermeer, Eigen Haard, Era
Contour, Havensteder, Portaal en
Ymere.
Op het Corporatieplein tijdens de
Provada, op 5 juni om 11.00 uur,
organiseert Lincubator een
bijeenkomst. Bouwen aan relaties -
InnovatieKoffie over vernieuwende
concepten, wordt samen met de
Alliantie en Portaal georganiseerd,
in samenwerking met renda. Meer
informatie vindt u via
www.lincubator.nl.
Het concept ,,Bureau doorstroming moet ervoor zorgen dat de markt in
beweging komt door verhuisgedrag in de sociale huur te belonen.
3
oplossing te hebben voor dit probleem; ze lossen het op door de opgave in de huurmarkt te
koppelen aan de opgave in de koopmarkt.
Thema: Vraag en aanbod
Concepten: Wijkcarri?re-abonnement en De flexibele wijk
Tot 2040 groeit het aantal huishoudens in Nederland met ??n miljoen. Dit komt uit op een
gemiddelde aanvullende productie (zonder vervangingsvraag) van circa 35.000 woningen
per jaar. Twee derde van deze vraag bestaat uit eenpersoonshuishoudens. Daarna treedt er
landelijk een krimp van het aantal huishoudens op. Door een trek naar de stad doen zich nu
echter regionaal al grote verschillen voor in de woonvraag, waardoor er krimpgebieden
ontstaan. Het lineair doortrekken van de productie naar 2040 ? uitgaande van een
exploitatietermijn van 50 tot 100 jaar ? is niet verstandig en brengt een gezonde woningmarkt
op termijn in gevaar.
"Dit biedt kansen voor nieuwe verdienmodellen met onder andere nieuwe
exploitatietermijnen als de tijdelijke verplaatsbare woning, de uitbouwwoning, de
krimpwoning of de recyclewoning", licht Sanne Uiterwaal van Lincubator toe. "De opgave
voor de aanbieders is geen aanbodmarkt meer, maar het flexibel anticiperen op de vraag. Ze
moeten optimaal en snel tegemoetkomen aan de woonwensen van de klant. In de basis
komt dit neer op inzicht krijgen in de woonbehoefte van klanten in alle levensfasen. Dus bij
een wooncarri?re niet alleen uitgaan van groei, maar ook van teruggaan in ruimte. Partijen
die niet participeren op deze verandering worden rechts ingehaald door nieuwe partijen zoals
Ikea en worden de dinosaurussen van de woningmarkt. Voor beleggers en corporaties ligt
hier een kans."
Het concept ,,Wijkcarri?re-abonnement biedt volgens Lincubator zekerheid in huurprijs en
woonkwaliteit gedurende het hele leven. Dit vraagt om denken m?t de klant en niet v??r de
klant en een anticiperend vermogen van organisaties op de vraag. Het concept ,,De flexibele
wijk cre?ert ? door het loskoppelen van het gebouw van de grond ? voor corporaties en
beleggers de mogelijkheid de wijk flexibel mee te laten bewegen in de woonwensen van
bewoners. Gedacht wordt aan constructies als lease, als grondeigenaar het gebouw huren,
en de verplaatsbare of de wegwerpwoning.
Thema: De wijk
Concepten: Wij cre?ren de buurt en Ik blijf in de wijk
"Het wonen beperkt zich niet tot de muren van de woning. In het concept ,,Wij cre?ren de
buurt bepalen de bewoners wat er met de buurt gebeurt", vertelt Stoopman. "Daarnaast
komt er een vergrijzingsgolf op Nederland af; het aantal senioren verdubbelt de komende
jaren. Zij maken een grote aanspraak op de zorg, maar tegelijkertijd kleedt de overheid het
zorgpakket uit. Het ,,Ik blijf in de wijk-concept zorgt ervoor dat ouderen langer thuis kunnen
blijven wonen. De meesten willen dat ook graag. Dat vraagt echter om een branche-
overschrijdende samenwerking, waarbij de kostenbesparing idealiter teruggegeven wordt
aan de klant."
4
Thema: Betaalbaarheid
Concepten: All inclusive wonen en Energiemaatschappij als investeerder
De bruto woonlasten
stijgen door aanpas-
singen in de Huurwet, de
recente btw-verhoging,
groei in energielasten,
en de prijsstijgingen in
andere opslagen als
rioolbelasting en de
WOZ-aanslag. Ook de
zorgkosten zijn aan het
stijgen. Veel mensen zijn
het overzicht kwijt over
welke effecten dit heeft
op de woonlasten.
Daarentegen worden de
lonen gematigd en stijgt
de werkloosheid naar
een historisch hoogte-
punt. "Het ,,All inclusive
wonen-concept geeft
duidelijkheid en zekerheid in woonlasten waarbij de collectiviteit kansen biedt voor de
betaalbaarheid door een inkoopvoordeel. Bij de ,,Energiemaatschappij als investeerder
blijven de all inclusive-woonlasten lager en verbetert het wooncomfort door onder andere
woningisolatie", licht Barry van der Graaff toe, ook een van de betrokken Lincubators.
Thema: Financiering
Concepten: Woonbank en Financiering zonder banken
"Financiering heeft de komende jaren een ander speelveld dan we gewend waren. De
financi?le crisis laat zijn sporen na en de komende decennia staan in het teken van de hand
op de knip houden en het weer in evenwicht brengen van bankreserves en
overheidsreserves", aldus Bauke Geuzenbroek van Lincubator. "Het is daardoor voor de
klant lastiger de aankoop van zijn huis gefinancierd te krijgen. Welke criteria hiervoor gelden,
is voor de klant ook vaak onduidelijk. Het concept ,,Woonbank is transparant, geeft snel
duidelijkheid en werkt met een marktconform tarief. Bij ,,Financiering zonder banken
financieren bewoners zelf de verbeteringen in de wijk."
Het ,,All inclusive wonen-concept moet duidelijkheid en zekerheid geven in
woonlasten.
Reacties