Leegstaande gebouwen worden steeds vaker tijdelijk gebruikt. Meestal voor de ‘tussentijd’, in afwachting van definitieve plannen (en betere tijden). Een aantal initiatiefnemers gaat een stap verder en probeert met leegstaande gebouwen nieuwe activiteiten te laten ontstaan die meerwaarde bieden voor gebruikers, gebouw en omgeving. Een dubbelinterview met Jacqueline Sarton van Ymere over Garage Notweg in Amsterdam, en Ben ten Hove, werkzaam bij Urban Breezz, die namens Vestia kwartiermaakt in het HAKA-gebouw in Rotterdam. Voor beide gebouwen worden nieuwe formules uitgeprobeerd door toonaangevende woningcorporaties.
nieuwe economie in leegstaande gebouwen18 nr 1 2012
nieuwe economie in
leegstaande gebouwen
Leegstaande gebouwen
worden steeds vaker tijdelijk
gebruikt. Meestal voor de
`tussentijd', in afwachting
van definitieve plannen (en
betere tijden). Een aantal
initiatiefnemers gaat een
stap verder en probeert met
leegstaande gebouwen
nieuwe activiteiten te laten
ontstaan die meerwaarde
bieden voor gebruikers,
gebouw en omgeving.
tekst en foto's sander gelinck,
id&dn | transformatieteam
Een dubbelinterview met
Jacqueline Sarton van
Ymere over Garage Notweg
in Amsterdam, en Ben ten
Hove, werkzaam bij Urban
Breezz, die namens Vestia
kwartiermaakt in het HAKA-
gebouw in Rotterdam. Voor
beide gebouwen worden
nieuwe formules uitgepro-
beerd door toonaangevende
woningcorporaties.
Dit artikel is een onderdeel
van de Kennisagenda Tijdelijk
Gebruik van het Nationaal
Programma Herbestemming.
Zomer 2011 zijn twintig initia-
tiefnemers ge?nterviewd over
hun ervaringen met tijdelijk
gebruik van leegstaande
gebouwen. Op www.kennis-
bankherbestemming.nu/
kennisbank staan lessen uit
de praktijk, aangevuld met
informatie over wet- en regel-
geving, geschikte functies en
tips bij het organiseren.
rlittooij
nieuwe economie in leegstaande gebouwen nr 1 2012 19
Hoewel de verschillen tussen de formules groot zijn, ? in Garage
Notweg staat wijkaanpak voorop, HAKA-gebouw heeft een commerci?-
lere opzet ? zijn er ook veel overeenkomsten. Beide hebben een uniek,
gebiedspecifiek profiel en starten met organiseren van interactie tussen
mensen en bedrijven. Beide projecten blijken flexibel. Niet alles werkt
zoals verwacht en er zijn natuurlijk ook tegenvallers. Maar er zijn even-
eens kansen die alleen ontdekt konden worden omdat Ymere en Vestia
het aandurfden nieuwe wegen te bewandelen.
GEMEENScHAppELiJK REfERENtiEKAdER
"Het begint met een helder profiel dat past bij het gebouw. Dat begint
bij uitzoeken wat ons allen bindt, een gemeenschappelijk referentieka-
der van waarde", steekt Ben ten Hove van wal. "Op die plek en vanuit
het verleden. HAKA was een verbruiksco?peratie voor 1.400 winkels
met HAKA-producten; koffie, ma?zena, vermicelli. Zij brachten voor Jan
met de pet eerlijke producten voor een eerlijke prijs in de winkels.
Dat was in de jaren dertig, ook een crisistijd, maar ook een tijd van
enorme saamhorigheid. Het co?peratieve denken is ook de basis voor
wat we nu doen in HAKA. De saamhorigheid vind je terug in de focus
op community building, en in het feit dat we mensen die kansarm zijn
een plek geven. Een eerlijk product voor een eerlijke prijs zie je terug in
onze inrichting en in de keuze voor een langzame groeistrategie, omdat
die op termijn veel duurzamer is."
"Dit is uniek voor HAKA en vind je nergens anders. We combineren het
met een aantal basisprincipes. Ik houd van hightech, maar weet ook dat
het koud en kil is. Daar moet je als eerste high touch aan toevoegen.
In HAKA betekent dat werken met oude materialen, re?ntegratie en een
open, heel sociale manier van met elkaar omgaan. Het tweede is slow
growth. Dus niet de oude manier van met veel geld erin en er snel weer
uitstappen. Deze manier van ontwikkelen begint met vertrouwen geven
aan mensen, want dan pas kun je ook vertrouwen verwachten. Het gaat
dus om simpele contracten, korter, flexibel, omzetafhankelijke huren.
Als derde moet gezorgd worden voor ontmoeting. Er moet altijd goede
horeca zijn en je moet aandacht van buiten naar je gebouw halen.
Bijvoorbeeld met evenementen", zegt Ten Hove.
BEVLoGENHEid
"Ik hoor je ook zeggen: realiseer het m?t de mensen, bedenk het niet
voor ze. Dat bleek ook in Garage Notweg essentieel", reageert
Jacqueline Sarton. "We hebben bij dat project in intensieve samen-
spraak met de ondernemers aan een herprofilering gewerkt, omdat het
oude profiel wat betreft de matching met de buurt niet voldoende
aansloot. De ondernemers bleken veel gemeenschappelijk te hebben
en dat heeft het nieuwe profiel bepaald. Een aantal ondernemers was al
betrokken in de wijk, bij de grote maatschappelijke vraagstukken, en
hadden een enorme bevlogenheid met de buurt. Overeenkomst bleek
ook dat veel bedrijven regelmatig stageplekken hebben en leren en
werken combineren. Na een aantal maanden is daaruit het profiel
`Vliegwiel voor werkgelegenheid' gekomen. Dat bleken de genen van
Garage Notweg. Het mooie is dat het aanpassen van het profiel ook de
ondernemers heeft verbonden. Ze zeggen zelf dat er nu pas een wij-
gevoel is, en ze hiervoor een losse verzameling partijen waren.
Voor Ymere is een belangrijke les dat we de ondernemers open tege-
moet traden en daar de tijd voor namen. We zijn echt begonnen de
ondernemers te bevragen en niet zelf met oplossingen gekomen.
Ten Hove had het over vertrouwen geven. Wij moesten dat echt terug-
winnen. Dat doe je echt alleen door er zelf open in te staan en tijd te
investeren. Het zijn wel ondernemers waarvan je vraagt om schaarse
tijd, commitment en hun expertise met je te delen."
oNtStAAN VAN KANSEN
"Garage Notweg heeft meer verschillende soorten huurders dan het
HAKA-gebouw. Maar dat willen we ook", vervolgt Sarton. "In de
wijkaanpak moet je fysiek, sociaal en economisch proberen te verbin-
den. We zijn er wel achter gekomen dat niet alle soorten huurders even
goed bij elkaar passen. Mensen die bedrijfsmatig werken, hun eigen
inkomen moeten verdienen, zijn extern gericht. Dat verhoudt zich soms
niet goed met creatieve bedrijven die gesubsidieerd dingen doen en
Het interieur van
Garage Notweg in
Amsterdam. Op de
onderste foto de
serre.
Het HAKA-gebouw in
Rotterdam.
nieuwe economie in leegstaande gebouwen20 nr 1 2012
nogal op zichzelf zijn. Bedrijfjes en buurtwerk wringen soms ook een
beetje. Klaverjassende ouderen zijn in een andere levensfase, zij
hebben geen vliegwiel voor werkgelegenheid meer nodig.
Toch ontstaan er ook kansen doordat we dat rijkgeschakeerde palet
van mensen en organisaties in huis hebben. E?n van de ondernemers
produceert en verkoopt een bijzondere lamp die heel lastig in elkaar
te zetten is. In Garage Notweg is een naaiatelier gehuisvest, waarin
vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring opdoen.
Die gaan nu die lamp maken. De volgende stap is kijken of de oprich-
ting van een co?peratieve werkfabriek, gerund door diezelfde groep
vrouwen, haalbaar is", aldus Sarton.
"Ook wij zijn met een naaiatelier bezig", zegt Ten Hove. "Dat is het
soort economie dat overal om je heen is, maar veel mensen niet zien.
Er zijn veel mensen met idee?n, die graag iets willen doen. Als je ze
een beetje helpt en stimuleert, komen er allemaal economietjes van
de grond. Onze inrichting is getimmerd door mensen met afstand tot
de arbeidsmarkt. Stoelen, tafels, banken, geluidswerende voorzienin-
gen; die producten zijn heel goedkoop doordat we gebruikte materia-
len kiezen en via re?ntegratie werken. Als je die producten voor een
fair price in de markt zet, kun je daar een bloeiende meubelwerk-
plaats van maken. Nadat de renovatie achter de rug is, kunnen deze
mensen nog veel meer voor ons betekenen; schoonmaken, post
rondbrengen, parkeerbeheer, onderhoud aan de buitenkant."
co?pERAtiEVE wERKfABRiEK
"Zo probeer je dingen aan elkaar te knopen en geld te verdienen", legt
Sarton uit. "Het naaiatelier in Garage Notweg gaat waarschijnlijk de
bedrijfskleding voor de catering maken. Deze gaat waarschijnlijk weer
gerund worden door iemand die nu de keuken runt, en straks misschien
ondernemer is. In Notweg hebben we zes, zeven activiteiten benoemd,
die voor de co?peratieve werkfabriek interessant kunnen zijn. Marok-
kaanse bruidskleding produceren bijvoorbeeld, waar echt vraag naar is.
Als twee of drie mensen daar hun broodwinning van weten te maken, is
dat fantastisch. Soms moet je die mensen een beetje helpen. Maar het
moet uiteindelijk uit de mensen zelf komen. Het pampertijdperk is echt
voorbij, het gaat nu om gezond ondernemerschap en zelfredzaamheid."
"Vaak kom je er pas achter als je bezig bent", haakt Ten Hove hierop
in. "Toen ik hier kwam, was mijn eerste vraag: hoe is de digitale ontslui-
ting? Die was er niet. Met een aantal bedrijven hebben we voor elkaar
gekregen om 96 strengen glasvezel naar binnen te trekken, onwaar-
schijnlijk veel. Met die strengen sluiten we straks heel Stadshavens aan
op de digitale snelweg. Daar komen dienstverlenende bedrijven op af,
die bovenop die data willen zitten. Het plan is een datacentrum te
bouwen in de oude silo's. Die hadden geen functie, maar blijken nu heel
handig. Een traditioneel datacentrum vraagt namelijk enorme koeling, en
door gaten te maken in die silo's kan eenvoudig geventileerd worden.
Met de warmte kunnen we het hele gebouw verwarmen."
Garage Notweg
nieuwe economie in leegstaande gebouwen nr 1 2012 21
GARAGE NotwEG
In 2006 koopt woningcorporatie Ymere de voormalige Renault-
garage aan de Notweg 38 in Amsterdam Osdorp, met de intentie de
locatie te herontwikkelen. In 2008 worden die plannen tijdelijk in de
ijskast gezet, en ontstaat het idee om het gebouw gedurende vijf
jaar een tijdelijke bestemming te geven. Ymere zoekt hierin bewust
experimenteerruimte. Met externe partijen wordt een innovatief
concept ontwikkeld, gebaseerd op de wensen van de buurt. Het is
de tijd van social media en culturele interventies. Dat inspireert tot
andere manieren van ontmoeten en netwerkvorming. Oktober 2009
opent, na een interne verbouwing tot een broedplaats met een ruwe,
werkplaatsachtige uitstraling, Garage Notweg haar deuren als
`Creatieve Hotspot voor Social Design'.
diScUSSiE
"Een profiel is pas af als je nee durft te zeggen tegen lucratieve klan-
ten", zegt Ten Hove. "Daarover heb ik soms een behoorlijke discus-
sie met Vestia. Als eigenaar wil zij het liefst een paar verdiepingen
ineens verhuren. Dat biedt zekerheid. Maar dan moet ik de discussie
aan dat een grote huurder de ontwikkeling van onderaf, de commu-
nity building, om zeep helpt. Een grote partij gaat niet met zijn allen
lunchen, maar met de eigen club. En zo innoveren ze ook. Die bedrij-
ven willen wel innoveren, sterker nog, ze zijn er misschien wel heel
goed in. Maar ze doen het liever zelf, niet open en bloot met andere,
onbekende kleine partijen. Daar komt veel politiek bij kijken die echt
typisch is voor grote bedrijven. Kleine, startende bedrijven denken
heel anders."
"Wij hebben recent nee gezegd tegen een beveiligingsbedrijf",
vertelt Sarton. "Dat doet nuttig werk, maar is vooral aan het in- en
uitvliegen. We hebben besloten dat niet te doen omdat we toch echt
vinden dat we met werkgelegenheid en maatschappelijke vraagstuk-
ken bezig zijn. Een dergelijk bedrijf past dan op een aantal criteria
onvoldoende in het profiel."
toEKoMSt
"Garage Notweg wordt niet binnen tien jaar herontwikkeld. Zolang het
aantoonbaar meerwaarde oplevert voor de buurt ? en dan bedoel ik
echt meetbaar, de missie van Ymere is niet voor niets `met ziel en
Een mix van ondernemers, ambachtslieden, kunstenaars en maat-
schappelijke instellingen gaat aan de slag. Blikvanger van het
gebouw is de serre, waarin enkele malen per week gekookt wordt
voor buurtgenoten. Vanuit Garage Notweg worden talloze creatieve
idee?n uitgevoerd, zoals een reisbureau met door kinderen uitge-
zette wandelroutes langs bijzondere plekken in de wijk.
De praktijk blijkt weerbarstig. Het informatiecentrum voor Far West
komt er niet omdat de herstructurering van de Westelijke Tuinsteden
wordt getemporiseerd. Subsidie van bureau Broedplaatsen levert
wel een bijdrage in de exploitatie, maar nieuwe huurders worden niet
specifiek geworven op het profiel. Veel activiteiten in en vanuit
Garage Notweg zijn origineel en prikkelend, maar de verwachtingen
van de wijk versus de activiteiten in het gebouw lopen verder uiteen.
Als daarnaast de inrichting niet optimaal blijkt en tot overlast leidt, de
exploitatie te wensen overlaat en duidelijk is dat het gebouw niet
binnen tien jaar gesloopt gaat worden, besluit Ymere dat een herpro-
filering nodig is.
Ymere neemt daarin de regie, samen met de ondernemers van
Garage Notweg. Deze blijken veel gemeenschappelijk te hebben.
Een aantal bedrijven is al actief in de wijk met de vraagstukken die er
spelen. Overeenkomst is ook dat veel bedrijven regelmatig stage-
plekken hebben en leren en werken combineren. Na een aantal
maanden is het nieuwe profiel `Vliegwiel voor werkgelegenheid'
uitgekristalliseerd. Voor het veranderproces is niet onbelangrijk dat
Ymere van meet af aan ten aanzien van de ondernemers een open
benadering heeft gekozen. Dat heeft vertrouwen gewekt, dat door
de ondernemers beantwoord is met tijd, commitment en expertise.
Het nieuwe profiel werkt intern verbindend, maar helpt ook om
extern te benoemen waarin Garage Notweg bijzonder wil zijn. Het
nieuwe profiel is vertaald in het gezamenlijke geformuleerde jaarplan
2012, waarin elke organisatie aangeeft welke aantallen stage- of
leerwerkplekken zij binnen het eigen bedrijf ?n in onderlinge samen-
werking wil realiseren. Het nieuwe profiel wordt al snel herkend door
stadsdeel Nieuw West.
Het verandertraject is begin 2012 nog niet helemaal afgerond. Er
worden weliswaar nieuwe huurders geworven op het nieuwe profiel,
maar het interieur zal nog moeten worden aangepast. De verbou-
wingsplannen voor de eerste helft van 2012 moeten de praktische
problemen van de ondernemers oplossen, maar zullen naar verwach-
ting ook zorgen voor een omslag in het exploitatietekort.
GEBoUwGEGEVENS
Adres Notweg 38, Amsterdam Osdorp
oude functie gebouw garage en showroom
oorspronkelijk bouwjaar onbekend
Nieuwe functie creatieve, commerci?le en maatschappelijke func-
ties. Onder andere een buurtrestaurant, diverse evenementen, klein-
schalige bedrijfsruimtes
oppervlakte 2.130 m2
tijdelijk gebruik sinds oktober 2009
Kwartiermaker Ymere
Verdienmodel huurinkomsten uit tijdelijke en permanente verhuur
van ruimte, subsidie bureau Broedplaatsen gemeente Amsterdam
(500.000 euro)
definitieve bestemming onbekend
De keuken van Garage Notweg.
nieuwe economie in leegstaande gebouwen22 nr 1 2012
HAKA-GEBoUw
Het HAKA-gebouw is in 1932 gebouwd als hoofdkantoor van de
Co?peratieve Groothandelsvereniging de Handelskamer (HAKA), die
in de crisisjaren aan arbeiders levensmiddelen van goede kwaliteit
voor een redelijke prijs leverde. Naast hoofdkantoor is het HAKA-
gebouw ook de plaats voor de verzameling, verpakking en expeditie
van de artikelen naar de 1.400 winkels. Het rijksmonument ? een
vooruitstrevend, industrieel gebouw met mooie glas-in-loodramen ?
kwam begin deze eeuw in slechte staat in het handelscircuit terecht.
Woningcorporatie Vestia koopt het gebouw in 2008 met twee doelen.
Het eerste doel is een begin te maken met de ontwikkeling van de
wijk Stadshavens. Het fraaie gebouw kan blikvanger en springplank
zijn voor de nieuwe stadswijk die de komende decennia gerealiseerd
wordt in de Rotterdamse fruithavens. Als tweede doel heeft Vestia
om een innovatiecluster op te zetten in het gebouw, dat met prakti-
sche innovaties komt voor het verduurzamen van haar bestaande
woningen. Urban Breezz wordt gevraagd door de corporatie om een
concept te ontwikkelen dat deze twee doelen dient en ruimte biedt
aan Clean Tech Delta, het samenwerkingsverband van Rotterdams-
Delftse bedrijven, kennisinstellingen en overheid dat technische inno-
vatie in duurzaamheid stimuleert en realiseert.
Het resultaat is een concept voor een Living Lab voor Clean Water &
Energy. Terwijl de buitenkant gerestaureerd wordt, wordt de begane
grond ingericht om het Lab van start te laten gaan. Mensen met
afstand tot de arbeidsmarkt realiseren open werkplekken die zijn inge-
richt met sloopmaterialen; de vergaderruimte bestaat uit 24 gebruikte
deuren. De inrichting nodigt uit tot samenwerking en interactie, die
essentieel zijn voor de beoogde community building en open-source-
innovatie. De koffiebar gemaakt van gesloopte kassen staat promi-
nent in het midden.
De andere beganegrondvleugel wordt ingericht voor bijeenkomsten
tot maximaal 150 personen. Geluidsschermen gemaakt van lompen
zijn een fraaie blikvanger en werken uitmuntend. Eind 2011 is de `sloo-
pinrichting' genomineerd voor drie inrichtingprijzen. De eerste bedrij-
ven ? klein, soms startend ? zijn reeds begonnen. De bedrijven wordt
een lage instaphuur aangeboden met de afspraak dat deze omzetaf-
zakelijkheid' ? is het een interessante formule", aldus Sarton over het
toekomstbeeld van Garage Notweg. "Je kunt een heleboel partijen
vragen om activiteiten rond participatie en werkgelegenheid voor je te
organiseren, maar die zijn daarna allemaal weer weg. Ik denk dat het
veel duurzamer is om mensen te faciliteren met ruimte in een gebouw
en het netwerk dat daarin opbloeit. Voor ons is nu wel actueel wie de
tent moet runnen en het profiel bewaken. Liefst zou ik zien dat de
ondernemers dat zelf doen, misschien met een beetje ondersteuning,
en ik zie ook dat ondernemers klaar zijn om die regierol te pakken.
Maar dat betekent niet dat Ymere zich terugtrekt. Wij hebben inmiddels
wel geleerd dat je een vinger aan de pols moeten houden om te zorgen
dat het profiel niet verwatert."
"HAKA wordt een prominent gebouw in Stadshavens", voorspelt
Ten Hove. "Hoe precies en hoe lang dat duurt is onbekend. Voor
deze manier van ontwikkelen is de Donner-discussie ? wat mogen
corporaties meer doen dan woningen verhuren voor lage inkomens ?
wel een lastige.
hankelijk is. De samensterkergedachte komt tot leven in gezamenlijk
lunchen, uitwisselen van kennis, onderlinge dienstverlening en geza-
menlijke acquisitie. De begane grond is inmiddels geheel gevuld.
Nieuwe ge?nteresseerden kunnen weer bediend worden op de verdie-
pingen, zodra de restauratie van het HAKA-gebouw is afgerond. Naar
verwachting is dat medio 2012.
GEBoUwGEGEVENS
Adres Vierhavensstraat 38, Rotterdam
oude functie gebouw hoofdkantoor van Co?peratieve Groothandels-
vereniging de Handelskamer (HAKA)
oorspronkelijk bouwjaar 1932
Rijksmonument Nieuwe Bouwen
Nieuwe functie creatieve, commerci?le en onderzoekende bedrijven
op gebied van water en energie, laboratoria, congresruimte
oppervlakte 10.000 m2
tijdelijk gebruik sinds oktober 2009
Kwartiermaker Urban Breezz in opdracht van Vestia, Rotterdam
Verdienmodel omzetafhankelijke huren, kostenbesparing door herge-
bruik materialen, re?ntegratie, faciliteren digitale dienstverlening
definitieve bestemming onbekend
Een van de kantoren in het HAKA-gebouw.
Die discussie kan ertoe leiden dat HAKA versneld verkocht moet
worden, waarna de eigenaar het natuurlijk zo snel mogelijk vol wil
hebben. Dat gaat ten koste van de opbrengsten, en de huidige groep
huurders gaat dan ergens anders naartoe. Dat zou jammer zijn. Vooral
omdat je er dan misschien nooit achterkomt of de langzame manier van
ontwikkelen zo veel duurzamer is, dat je uiteindelijk ook in harde euro's
hoger uitkomt. Ook voor Vestia zou dat erg zuur zijn. De corporatie heeft
hier haar nek durven uitsteken en moet er ook van kunnen profiteren."
GEzoNd BoERENVERStANd
"Diezelfde discussie speelt natuurlijk ook voor Ymere", beaamt
Sarton. "Toch kan ik me niet voorstellen dat Ymere ineens zegt: we
hebben het licht gezien, we gaan weer helemaal in stenen denken en
investeren. Daarvoor zit het integrale, het willen verbinden van het
fysieke, sociale en economische, te diep. Tegen andere corporaties
zou ik zeggen: bedenk eerst de inhoud en dan wie je daarvoor nodig
nieuwe economie in leegstaande gebouwen nr 1 2012 23
hebt. Neem de tijd om een goed concept of
profiel uit te werken, en vergelijk dat eens met
mensen buiten je vakgebied, die er met gezond
boerenverstand naar kijken. Denk vanuit kansen
en mogelijkheden en ontdek wat cocreatie voor
alle betrokkenen kan betekenen." "Ik geloof dat
de toekomst is aan deze vormen van ontwikke-
len", zegt Ten Hove. "Kleinschalige nieuwe
economie zien en ontwikkelen. Dat gaat van
onderaf en is niet kopieerbaar. Maar de essentie
is dat je mensen en bedrijven weet te verbinden,
dat er een wij-gevoel ontstaat. Er zijn heel veel
plekken waar men zegt dat ze dat ook doen, maar
als je beter kijkt, staat geld verdienen gewoon op
de eerste plaats en hebben de bedrijfjes niet zo
veel met elkaar. Mijn tip is: zet een stip aan de
horizon en morgen direct beginnen."
colofon
coLofoN
Dit magazine is onderdeel van renda, kennis-
platform bestaande bouw. Het magazine
verschijnt 4x per jaar en 2x per jaar verschijnt
een themanummer.
REdActiE
Martin Liebregts (hoofdredacteur)
Wilbert Leistra (vakredacteur)
Janneke Klunder (eindredacteur)
Tanja Bongers, Jan Willem van de Groep,
Sjoerd KlijnVelderman, Haico van Nunen, Bas
Sievers en Paul Terwisscha van Scheltinga
REAGEREN?
Heeft u een vraag/opmerking over het blad?
Of wilt u reageren op een bepaald artikel?
Neem dan gerust contact met ons op.
Wij horen graag van u. renda@aeneas.nl
AAN dit NUMMER wERKtEN MEE:
Sander Gelinck, Sjoerd Meuleman, Eva-Marije
Smit en Tosca Vissers.
Bezorgklacht of onjuiste adressering? Laat
het ons weten en wij lossen het voor u op.
lezersservice@aeneas.nl
T 0411 65 00 83
UitGAVE
?neas, uitgeverij van vakinformatie bv
Postbus 101, 5280 AC, Boxtel
T 0411 65 00 85
www.aeneas.nl, mail@aeneas.nl
MEdiA-AdViES
Fannie Groenen; F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
RENdA woRdt MEdE MoGELiJK
GEMAAKt dooR:
BAM woningbouw
Faay Vianen
Itho Daalderop
Wienerberger
tRAffic
Hanneke Schaap; H.Schaap@aeneas.nl;
T 0411 65 00 86.
VoRMGEViNG
Twin Media bv, Rimke Bartels, Culemborg
LidMAAtScHAp
Basislidmaatschap (4x magazine): gratis
Standaardlidmaatschap (platform): 250,-
Los nummer special 49,95
Buiten Nederland geldt een toeslag voor extra
porto. Een standaardlidmaatschap loopt per
jaar en kan op elk gewenst moment ingaan.
Opzegging moet altijd schriftelijk gebeuren,
uiterlijk twee maanden voor vervaldatum.
ISSN 2211-5358
? ?neas, uitgeverij van vakinformatie 2012.
Niets uit deze uitgave mag worden over-
genomen zonder toestemming van de uitgever.
De algemene publicatievoorwaarden van de
uitgever worden verondersteld bij de auteur
bekend te zijn en zijn op aanvraag beschikbaar.
Hoewel de grootst mogelijke zorg wordt
besteed aan de inhoud van het blad, zijn
redactie en uitgever van renda niet aansprake-
lijk voor de gevolgen, van welke aard ook, van
handelingen en/of beslissingen gebaseerd op
de informatie in deze uitgave. Niet altijd kunnen
rechthebbenden van gebruikt beeldmateriaal
worden achterhaald. Belanghebbenden kunnen
contact opnemen met de uitgever.
deel uitmaken van een trans-
parant netwerk?
toegang tot renda voor al uw
medewerkers?
Uw projecten en die van ande-
ren zorgvuldig gedocumen-
teerd en inzichtelijk gemaakt?
Neem een Corporate lidmaat-
schap op renda. Hiervoor kunt
u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
deel uitmaken van een
netwerk dat representatief is
voor de gehele bouwkolom?
Een communicatieadvies
op maat en meepraten over
de inhoud?
Word Partner of Premium
Partner van renda. Hiervoor
kunt u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
word GRAtiS lid van renda en ontvang 4x per jaar
magazine renda en de wekelijkse digitale nieuws-
brief geheel gratis.
www.RENdA.NL/basislidmaatschap
De ontvangstbalie van
het HAKA-gebouw.
Reacties