Samen met BAM Woningbouw W&R-Renovatie, startte vermogensbeheerder en eigenaar MN in 2012 met het verduurzamen van een aantal wooncomplexen door heel Nederland. Het betreft 1044 naoorlogse woningen die per complex worden aangepakt. Inmiddels zijn drie projecten opgeleverd. In 2014 zal het laatste uit de reeks zijn afgerond. “We zijn in een trein gestapt waarmee we met een vast uitvoeringsteam en co-makers het hele land door trekken. Alles hoeft niet telkens opnieuw te worden uitgelegd”, zegt Martine van Duijvenbode, projectleider bij BAM Woningbouw W&R-Renovatie.
nr 2 2013 project16
Samen met BAM Woning-
bouw W&R-Renovatie,
startte vermogensbeheerder
en eigenaar MN in 2012 met
het verduurzamen van een
aantal wooncomplexen door
heel Nederland. Het betreft
1044 naoorlogse woningen
nederland 1044
naoorlogse woningen
project
tekst tosca vissers
foto's bam
die per complex worden
aangepakt. Inmiddels zijn
drie projecten opgeleverd.
In 2014 zal het laatste uit de
reeks zijn afgerond. "We
zijn in een trein gestapt
waarmee we met een vast
uitvoeringsteam en
co-makers het hele land
door trekken. Alles hoeft
niet telkens opnieuw
te worden uitgelegd",
zegt Martine van Duijven-
bode, projectleider bij
BAM Woningbouw
W&R-Renovatie.
Gert van der Heiden en Martine van Duijvenbode in gesprek met een bewoonster.
nr 2 2013project 17
"De reden om de woningen te verduurzamen is vooral ingegeven door
onze klant, het pensioenfonds Metaal en Techniek", gaat Gert van der
Heiden, technisch manager woningen Nederland bij MN, van start.
"Een maatschappelijke insteek, die uiteindelijk ook rendement moet
opleveren. Want we beleggen immers voor het pensioenfonds met een
goed en betaalbaar pensioen als doel." Het fonds heeft als groendoel-
stelling voor de woningportefeuille een vermindering voor ogen van de
CO2
-uitstoot en het energieverbruik. Ook moet een commerci?le
verhuurder, net als een woningcorporatie, woningen onderhouden en
verbeteren voor de woonconsument. "Verduurzamen van woningen
impliceert dat ze voor langere tijd goed verhuurbaar zijn en voorbereid
op toekomstige energiemaatregelen. Maar wij werken vanuit een ander
perspectief dan een sociale verhuurder. Want verhuren doen we niet
met het doel om mensen te huisvesten die niet in een hun eigen
woningbehoefte kunnen voorzien", vertelt Van der Heiden.
Projectleider Martine van Duijvenbode legt uit dat de aanpak in het
renoveren of verbeteren van woningen voor een commerci?le of sociale
verhuurder nauwelijks verschil maakt. "Uitgangspunt bij dit project is
om de woningen te verduurzamen en de investeringen binnen tien jaar
terug te verdienen. Gekozen is voor schilisolatie omdat dit voor de
bewoner lagere energielasten en een comfortabelere woning oplevert",
legt ze uit. BAM Woningbouw werd door MN geselecteerd op grond
van goede voorstellen en prijsvorming. "Het ging nadrukkelijk niet om
de laagste prijs", geeft Van der Heiden aan. "BAM had ook een bijzon-
der goed voorstel voor bewonerscommunicatie. Dat gaf voor ons de
doorslag om voor BAM te kiezen." MN kende de aannemer van
eerdere gezamenlijke projecten en was op de hoogte van de Toolkit
Bestaande Bouw, die BAM in 2008 ontwikkelde.
ReekS AAN pRojecteN
In 2012 is BAM gestart met de renovatiewerkzaamheden. De opdracht
bestaat uit een reeks aan projecten op verschillende locaties in Neder-
land, die na elkaar uitgevoerd worden. In totaal gaat het om het
verduurzamen van 1044 eengezinswoningen. Het zijn wooncomplexen
uit de jaren zestig en zeventig, vari?rend van 20 tot 164 woningen,
waarvan de meeste niet eerder zijn ge?soleerd. De volgorde van uitvoe-
ring is gebaseerd op de onderhoudscyclus van de woningen. "Een
mooi, natuurlijk tijdstip om een verduurzaming aan te koppelen met
slechts ??n keer steigers tegen de gevel", vindt Van der Heiden. BAM
neemt het hele traject voor haar rekening; van initiatief ? dus de eerste
oveR MN
MN beheert het vermogen van meerdere
pensioenfondsen. Een ervan is het pensioenfonds
Metaal en Techniek, waarvoor MN circa 4500
woningen in de verhuur heeft, verspreid over heel
Nederland. Het pensioenfonds beheert onder meer
de pensioenen van kleine metaalverwerkende
bedrijven, zoals installateurs, loodgieters,
fietsenmakers en autodealers.
contacten met de bewoners ? tot en met de nazorg. Inmiddels zijn drie
renovatieprojecten gerealiseerd in Amersfoort, Groningen en Oegst-
geest (zie kader). Binnenkort gaan de werkzaamheden ook van start in
Huizen, Oosterbeek, Prinsenbeek, Emmen en Nunspeet.
Van Duijvenbode noemt het ideaal dat BAM met deze serie projecten
een continu proces in gang kan zetten. "Toen wij definitief geselecteerd
werden, hebben een collega en ik de kaart van Nederland erbij gepakt
en aangevinkt waar we aan de slag konden. Bij het ad hoc uitvoeren
van projecten tuigen we telkens een hele organisatie op die moet
aansluiten op het project, met andere woningen, een andere aanpak en
andere materialen die door corporaties en architecten zijn uitgekozen.
Voor deze reeks aan identieke projecten zijn we in een trein gestapt
waarmee we met een vast uitvoeringsteam en co-makers het hele land
door trekken. We hoeven niet elke keer alles opnieuw uit te leggen.
Verspillingen en faalkosten nemen daardoor sterk af", vertelt Van Duij-
venbode. BAM weet als landelijk opererende partij de opdracht prima te
organiseren, zonder dat mensen onnodig ver hoeven te reizen. "In
Bunnik werken we aan het voortraject en organiseren we de projecten.
De daadwerkelijke uitvoering op locatie wordt verricht door vaste colle-
ga's in de regio's", legt Van Duijvenbode uit. "Daarmee houd je het
werk in de regio. En door de regio's aan te sturen met hetzelfde project-
team kunnen we leer- en verbeterpunten direct meenemen naar het
volgende project."
eNeRgIeBeSpARINg
Volgens de gezamenlijke aanpak wordt er per object gekeken hoeveel
energie bespaard kan worden. "Een woning met energielabel D, E, F of
G willen we verbeteren naar label B. We stellen vast welke energiebe-
sparing een verbetering oplevert. Hiervoor mogen we huurverhoging
vragen omdat na renovatie een woning meer comfort oplevert en lagere
energielasten kent", zegt Van der Heiden. MN maakt het voorstel van
maatregelen aantrekkelijk voor de huurders door heel nauwkeurig aan
te geven wat de daadwerkelijke energiebesparing voor de huurder
inhoudt. Hiervoor is informatie nodig over het werkelijke energiever-
bruik van de huurders, wat een klus is voor BAM. Het bedrijf stelt
enqu?tes op en vraagt bewoners hun individuele energieverbruik door
te geven. "Op basis van deze informatie kan voor elk huishouden een
gemiddelde energiebesparing worden vastgesteld. De besparingen
baseren we op het werkelijk gemiddelde energieverbruik van de wonin-
gen", volgens Van der Heiden. Van Duijvenbode kreeg voor de reeds
afgeronde projecten een goede respons op de enqu?tes. "We hebben
veel informatie binnengekregen. Prettig dat bewoners zo goed
meewerkten. Elke bewoner profiteert van de verbetering. Ook mensen
die altijd zuinig met energie omgaan, besparen energie en worden per
saldo niet geconfronteerd met hogere woonlasten", vertelt de project-
leider.
Na opname van de woningen stelt BAM een EPA op en bepaalt hier-
mee het huidige label van de woningen. Via deze berekeningsmetho-
diek wordt uitgerekend hoe de woning kan worden verduurzaamd naar
energielabel B. In de meeste gevallen betekent dat dakisolatie, spouw-
muurvulling, kruipruimte-isolatie en het vervangen van enkel glas door
HR++-glas. De energetische maatregelen en onderhoudswerkzaamhe-
nr 2 2013 project18
den worden toegepast in bewoonde staat. Indien nodig wordt het
metsel- en voegwerk van de gevels hersteld, de houten kozijnen
opnieuw geschilderd en wordt houtrot verwijderd.
BeWoNeRSeNqu?te
De bewonerscommunicatie voor de komende projecten is al gestart.
De meeste woningen hebben energielabel F, sommigen C. Duidelijk is
dat de gevelisolatietoepassingen uit de jaren zeventig slecht of niet
meer functioneren. Voordat hun woning wordt gerenoveerd, krijgen de
bewoners een brief van de beheerder met informatie over de voorgeno-
men verduurzaming. "De beheerder is de eerste contactpersoon van
de bewoners", zegt Van der Heiden. In de brief worden ook de mede-
werkers van BAM Woningbouw W&R-Renovatie voorgesteld, en kort
daarna volgt een brief van BAM waarin het plan in hoofdlijnen wordt
uitgelegd. De enqu?te met vragen zit erbij, met vragen over hoe lang
een bewoner er woont, wat de gezinssamenstelling is, wat hij goed en
minder goed vindt aan de woning en eventuele klachten over de wijk.
Daarnaast vraagt de aannemer de bewoners de energierekeningen van
de laatste twee jaren mee te sturen. "We krijgen ook hier weer veel
ingevulde vragenlijsten terug. Bewoners hebben we erop gewezen dat
bij zo volledig mogelijke ingevulde enqu?tes de meest realistische bere-
keningen voor energiebesparing gemaakt kunnen worden", zegt Van
Duijvenbode. "Deze informatie helpt ons in te zien waar de knelpunten
in de woningen zitten. Bij klachten over tocht of vocht in de woning, kan
de oplossing hiervoor in de planvorming worden meegenomen."
26 WoNINgeN IN gRoNINgeN
In Groningen zijn in maart 2013 26 woningen opgeleverd. Ze zijn
ge?pgraded van energielabel G naar C. Onder de begane grond is
bodemisolatie toegepast met polystyreen parels. De spouw is
gevuld met Supafill inblaaswol, en ook het plafond in de keuken is
nage?soleerd. De gevelplaten zijn nage?soleerd of vervangen en het
metsel- en voegwerk van de gevels is hersteld.
kIeReN geDIcHt IN oegStgeeSt
De daken van 35 woningen in Oegstgeest, zijn aan de binnenkant
ge?soleerd (bestaande RC
=3,48). De spouwmuren en de voor- en
achtergevels zijn nage?soleerd (RC
=1,36). De begane grond is ge?so-
leerd met zilverparels (RC
=2,0) en kieren zijn gedicht. Tevens is in elk
pand een CO2
-vraaggestuurd ventilatiesysteem aangebracht. Het
onderhoud aan deze woningen, opgeleverd in juni 2012, omvatte het
reinigen en hydrofoberen van de gevels.
AMeRSfooRt: ISolAtIe Met zIlveRpARelS
BAM verbeterde in Amersfoort 72 woningen. De binnenkant van het
dak is ge?soleerd met metalstud (RC
=3,72). De spouwmuren en
voor- en achtergevels zijn na-ge?soleerd (RC
=1,36), en de begane-
grondvloer is ge?soleerd met zilverparels (RC
=2,5). Ook zijn kieren
gedicht. Evenals in Oegstgeest zijn de gevels van deze woningen
gereinigd en gehydrofobeerd.
Gerenoveerde woningen in Groningen
nr 2 2013project 19
NIet oNMIDDellIjk vAN eeN leIeN DAkje
In een van de gerenoveerde woningen in Amersfoort woont Marieke
van der Kooij. Ze is zeer tevreden over de manier waarop de renova-
tie werd aangepakt. "Maar", zegt ze zelf, "dat ging niet onmiddellijk
van een leien dakje." Door voortdurend in gesprek te blijven met de
verhuurder en de aannemer, is de renovatie uiteindelijk goed verlopen
en woont ze nu met haar drie kinderen in een comfortabel en tochtvrij
huis. "Ik hoef de thermostaat niet meer op 21?C te zetten en dikke
truien aan om het binnen een beetje warm te krijgen", zegt ze.
Van der Kooij vindt dat ze bijzonder goed ge?nformeerd is door beide
partijen. De communicatie van BAM naar de bewoners is professio-
neel aangepakt. "BAM heeft in begrijpelijke taal een open en helder
verhaal bij ons neergelegd. Medewerkers zijn langs alle woningen
gegaan om te horen wat er aan de woningen mankeerde en om uit
te leggen wat ze van plan waren", vertelt Van der Kooij. Tijdens de
informatieavonden waren contactpersonen van zowel verhuurder als
aannemer aanwezig, en werden bewoners getrakteerd op lekkers en
attenties voor de kinderen. "Dat gaf een fijn, vriendelijk gevoel van
een warm welkom." Vragen konden worden gesteld en twijfels
werden zo veel mogelijk weggenomen. Van der Kooij opperde de
mogelijkheid om de zolder van haar woning, die toch ge?soleerd zou
worden, van een puntdak te voorzien voor meer ruimte. Verder wilde
ze weten of ze overal dubbel glas zou krijgen, ook in de uitbouw op
de zolder. "De verhuurder vond dat een prima idee", vertelt ze. Dus
zette ze haar handtekening onder het plan.
Puntdak
Maar na de tweede informatieavond kreeg ze toch een minder goed
gevoel bij de voorgenomen uitvoering van de plannen, want in de
presentatie werd niet meer gerept van een puntdak en dubbel glas
op zolder. Ook de contactpersoon van MN wilde niets meer over de
eerder gedane toezeggingen zeggen. Zonder stennis te schoppen,
heeft Van der Kooij die avond een mailtje gestuurd aan beide partijen
waarin ze aankondigde het niet eens te zijn met de gang van zaken
en haar handtekening weer introk. Ze kreeg binnen een half uur een
telefoontje van BAM die haar gevoel van onrust zeer betreurde en
haar ook in het gelijk stelde. Binnen een paar dagen kreeg Van der
Kooij bericht van de aannemer dat het puntdak en het dubbele glas
op zolder geregeld werden. Het puntdak zou alleen gelden voor de
bewoners die er nadrukkelijk om gevraagd hadden.
Twee bomen
De verbouwing liep vervolgens vlekkeloos, vindt Van der Kooij. Over
de bouwvakkers heeft ze geen onvertogen woord. "De mensen van
BAM waren ontzettend bereidwillig om gemaakte schade te herstel-
len en een handje te helpen als je erom vroeg", volgens haar. Ze
vertelt dat ze een aantal jaren geleden een tweeling heeft verloren,
en als herinnering aan haar baby's heeft ze twee bomen in de voor-
tuin. Bij elke verhuizing neemt ze deze mee en plant ze opnieuw. Van
der Kooij vroeg de bouwvakkers er voorzichtig mee om te gaan. "En
dat deden ze. De bomen werden door die schatten volledig beschut
achter een stellage en voorzien van rood-witte linten, zodat er niets
mee kon gebeuren. Iedereen was van mijn verhaal op de hoogte. Je
bent als BAM wel erg goed bezig als al jouw medewerkers en onder-
aannemers weten dat dit zo belangrijk voor mij is. Dat heeft me
geweldig ontroerd", concludeert ze.
peRSooNlIjke geSpRekkeN
Na verwerking van de enqu?tes gaat een projectteam samen met de
regio-uitvoerder de woningen bezoeken voor opname. "Zo'n bezoek-
ronde in de wijk levert extra informatie op", meent Van Duijvenbode.
Van der Heiden benadrukt het belang van een goede bewonerscommu-
nicatie. "Als commercieel verhuurder komen wij met een voorstel voor
verduurzamen waarvoor we de huurder een huurverhoging vragen. Ik
begrijp heel goed dat bewoners in eerste instantie willen weten welke
voordelen die verbetering oplevert. Onze visie wordt niet altijd begre-
pen. Er worden zo veel mogelijk persoonlijke gesprekken met bewoners
gehouden om ze uit te leggen hoeveel ze kunnen besparen en hoe
comfortabel hun woning uiteindelijk wordt", legt Van der Heiden uit. Dat
klinkt logisch, maar er zijn ook bewoners die energiezuinig niet associ?-
ren met comfortabel. Ze betalen liever een huurverhoging voor een
nieuwe keuken of badkamer. "Het verbaast me soms hoeveel weer-
stand er ontstaat tegen een naar ons idee prachtig voorstel. Door
persoonlijk in gesprek te gaan, wordt die weerstand vrijwel altijd wegge-
nomen. Maar het vergt enorm veel tijd en energie, vooral van BAM, om
uiteindelijk 70 procent van de bewoners mee te krijgen", weet de tech-
nisch manager. "Dat klopt wel", beaamt Van Duijvenbode. "We hebben
een goed verduurzamingsplan met een reductie aan CO2
-uitstoot, dat
we in begrijpelijke bewoordingen uit moeten leggen om de bewoners
mee te krijgen. Toch snap ik die weerstand wel. Zo'n verbouwing komt
altijd totaal ongelegen. Mensen kijken op tegen overlast of snappen die
huurverhoging niet. Daarom steken wij veel energie in bewonerscom-
municatie. Dat moet ook wel, want zonder hun medewerking kunnen
we ons brood niet verdienen", besluit zij.
Gerenoveerde woningen in Groningen
Gerenoveerde woningen in Groningen
Reacties