In renovatieconcepten van de afgelopen jaren lag de nadruk vooral op het terugdringen van het energiegebruik door isolatie. Bewoners en gebruikers van gebouwen werden vaak vergeten. Daarom startte Velux met de ontwikkeling van de Active House-visie. “Gebouwen die volgens Active House worden gebouwd of gerenoveerd, zijn niet alleen zuinig, ze zijn ook nog eens erg prettig om in te wonen. Ventilatie en daglicht zijn essentieel voor het wooncomfort”, stelt Michel Sombroek, algemeen directeur van Velux Nederland.
nr 3 2013 interview michel sombroek6
"Met de huidige bouw-
materialen kunnen
nu al energiezuinige,
gezonde gebouwen
worden gecre?erd"
CV MiChel soMbroek
1961 geboren in Amsterdam
1986-1990 direct sales manager
Nashua B.V.
1990-2000 commercieel directeur
Mepal B.V.
2001-2002 algemeen directeur
kunststofdivisie Unic Group B.V.
2002-2004 algemeen directeur
Lakatex B.V.
2007-2010 bestuurslid Advisory
Board Velux Denemarken A/S
2004-heden algemeen directeur
Velux Nederland B.V.
Michel is gehuwd, heeft twee
kinderen en woont in Zeist.
nr 3 2013interview michel sombroek 7
interview
De kantelramen staan open voor frisse lucht in het jarentachtigkantoor
van Michel Sombroeks in De Meern. "Ik had ook de airco kunnen
aanzetten, maar frisse lucht is een stuk aangenamer. En het is ook nog
goed voor het milieu", vertelt de directeur lachend. Sombroek is sinds
2004 algemeen directeur bij Velux. E?n van de belangrijkste veranderin-
gen die hij daar doorvoerde, is de manier van communiceren met de
doelgroepen. Hij vertelt: "In het verleden richtten we ons voornamelijk
op consumenten terwijl die vaak maar ??n keer in hun leven een
dakraam kopen. Dat is schieten met hagel. Daarom proberen we nu
aannemers en zzp'ers via het Velux Montagepartner-netwerk aan ons te
binden, door ze te trainen in het monteren van onze producten en ze te
leren adviseren over de juiste toepassingsmogelijkheden. De aannemer
is vaak bepalend voor de keuze van de consument. Als hij een concur-
rent van ons noemt, zullen consumenten niet snel zeggen: `ik wil Velux'.
Want laten we eerlijk zijn; een raam is een low interest product. Er zit
geen emotie in. In de basis blijven het vier planken met een stuk glas."
Disney
Sombroek heeft geen achtergrond in de bouwbranche en kijkt en denkt
dan ook op een andere manier dan de meeste mensen in die sector.
Wel heeft hij veel ervaring met het neerzetten van sterke merken. En
daar was Velux naar op zoek toen hij negen jaar geleden bij het bedrijf
startte. Eerder werkte hij onder meer als directeur bij Mepal, bekend
van het onverwoestbare campingservies. Om meer van dit harde plastic
servies te kunnen verkopen, moesten er nieuwe dingen bedacht
worden. "Mepal was de eerste in Europa die contracten afsloot met
Disney om de tekenfilmfiguren op onze broodtrommels en drinkbekers
af te beelden. Op die manier hebben we op het continent een hele
nieuwe markt weten aan te boren, met enorme verkoopaantallen tot
gevolg."
DoorMoDDeren
Voor Velux is de renovatiemarkt erg belangrijk. In Nederland haalt het
bedrijf daar 80 procent van de omzet uit. Sombroek volgt de ontwikke-
lingen op renovatiegebied dan ook op de voet. "In Nederland is een
grootschalige renovatie van de bestaande woningvoorraad nodig.
Miljoenen woningen van meer dan dertig jaar oud voldoen niet meer
aan de normen van deze tijd." In deze opgave kan en moet de bouw-
tekst joop van vlerken
foto's velux
in renovatieconcepten van
de afgelopen jaren lag de
nadruk vooral op het terug-
dringen van het energiege-
bruik door isolatie. bewo-
ners en gebruikers van
gebouwen werden vaak
vergeten. Daarom startte
Velux met de ontwikkeling
van de Active house-visie.
"Gebouwen die volgens
Active house worden
gebouwd of gerenoveerd,
zijn niet alleen zuinig, ze zijn
ook nog eens erg prettig om
in te wonen. Ventilatie en
daglicht zijn essentieel voor
het wooncomfort", stelt
Michel sombroek, algemeen
directeur van Velux neder-
land.
omarm goede idee?n
uit de markt
nr 3 2013 interview michel sombroek8
financieel minder goed gaat, liggen alle goede plannen opeens in de
prullenbak. Velux is nog steeds een familiebedrijf met bepaalde waar-
den. Als wij ergens in geloven gaan we ermee door, of het nu hoog- of
laagtij is. Dat past ook bij mij. Ik wil niet het ene jaar iets beginnen en
dat dan het volgende jaar weer moeten afbreken. Je hebt natuurlijk te
maken met economische omstandigheden, maar het gaat ook om de
langetermijnstrategie."
Ook het initiatief voor het opstellen van de Active House-visie komt
voort uit het duurzame beleid van Velux. Sombroek benadrukt boven-
dien dat het een gedachtengoed is dat door iedereen gebruikt mag
worden. "Daarom is er een internationale alliantie opgericht om de visie
verder te ontwikkelen en het gedachtengoed te verspreiden. Iedereen
die de visie omarmt is welkom om zich bij de alliantie aan te sluiten." Hij
legt uit dat Active House geen tegenhanger is van het PassiefHuis-
concept. "Het is er eerder een aanvulling op. Active House gaat meer
uit van de bewoner en comfortabel wonen. Mensen zitten ongeveer 90
procent van de tijd in een gebouw, of dat nu hun huis is of een kantoor.
Dan is het cruciaal dat je je lekker en comfortabel voelt op die plek.
Daglicht en verse lucht zijn daarin belangrijke aspecten. Het is niet onze
bedoeling om het zoveelste concept op de markt te gooien; het is een
visie die breed gedragen moet worden. Architecten kunnen er hun eigen
draai aan geven, want het is een manier van denken over hoe je zou
kunnen bouwen. Binnen de visie blijft de relevantie van onze producten
bestaan, waarmee je daglicht en frisse lucht in de woning krijgt."
soCiAle huurwoninGen
Het gedachtengoed van Active House heeft Velux voor het eerst in de
praktijk toegepast in modelwoningen in verschillende landen. "Hiermee
hebben we laten zien dat het met bouwmaterialen die vandaag de dag
beschikbaar zijn, nu al mogelijk is energiezuinige, gezonde gebouwen te
cre?ren. Het LichtAktiv Haus in Hamburg is ??n van deze gebouwen.
Dat is een bestaande woning die een klimaatrenovatie volgens de
Active House-visie onderging. Daarin hebben we laten zien dat het
mogelijk is om zowel de energie-effici?ntie als het binnenklimaat van
een gebouw te verbeteren, met een minimale impact op het milieu",
vertelt Sombroek. "Het bijzondere is dat met de bewoners van de
modelwoningen is afgesproken dat we in het eerste jaar na oplevering
hun ervaringen met betrekking tot energieverbruik en wooncomfort
monitoren. In de eerste nieuwbouwwoning in Aarhus in Denemarken
werd bijvoorbeeld een kind geboren. Dat toonde aan dat een verande-
ring in gezinssamenstelling de behoefte aan koeling en verwarming
compleet verandert. Van de berekeningen vooraf bleef weinig meer
over. Dat liet zien hoe belangrijk het gedrag van mensen en de samen-
stelling van het gezin is voor het energieverbruik van een woning."
In het Nederlandse Montfoort is het principe van Active House voor het
eerst op grotere schaal toegepast in een renovatieproject van sociale
huurwoningen uit de jaren zeventig. Velux is daar samen met woning-
corporatie GroenWest, architect BouwhulpGroep, warmtepompprodu-
cent Danfoss en aannemer BAM Woningbouw aan begonnen. "Groen-
sector een rol gaan spelen, vindt de directeur. Maar hij twijfelt aan het
innovatief vermogen van de branche. "Bedrijven proberen dat wat ze al
doen beter te doen, in plaats van nieuwe dingen te ontwikkelen. Er
wordt bovendien niet goed naar de consument geluisterd. Ze bouwen
op hun eigen manier omdat die het snelst en het goedkoopst is. Er zijn
natuurlijk uitzonderingen in de sector, maar de grote bulk blijft doormod-
deren en doet wat ze al twintig jaar doet", omschrijft Sombroek. Hij ziet
wel positieve uitzonderingen. "Dura Vermeer en BAM Woningbouw zijn
bijvoorbeeld aan het onderzoeken hoe ze die grote opgave kunnen
oppakken samen met de woningcorporaties. 40 procent van de
bestaande woningen is namelijk in bezit van corporaties. Er zijn dus
links en rechts wel initiatieven aan het ontstaan. Maar ik denk dat als
we miljoenen huizen willen renoveren, er nog heel wat moet gebeuren."
VentilAtie en DAGliCht
Een paar jaar geleden constateerde Velux dat bij het ontwerpen van
energiezuinige woningen te weinig rekening gehouden wordt met de
wensen van bewoners. Bovendien werden in de meeste energiezuinige
concepten de ramen steeds kleiner, of konden ze niet meer open. Dat
was geen gewenste ontwikkeling voor de producent van dak- en kantel-
ramen. "De trend in het Europese energiebeleid was op een gegeven
moment: isoleren, isoleren, isoleren. Die trend is op zich heel goed,
maar je moet er niet in doorslaan. Het is belangrijk om niet te vergeten
dat er ook mensen wonen in die huizen. En om een gezond binnenkli-
maat te cre?ren zijn ventilatie en daglicht essentieel", zegt Sombroek.
Daarom initieerde Velux samen met een aantal andere partijen de Active
House-visie, een energieneutrale visie op wonen waarin de bewoner
centraal staat. "Goed isoleren is belangrijk, maar voldoende daglicht en
ventilatiemogelijkheden ook. Daardoor krijgt de bewoner een fijner huis.
Daglicht is goed voor de gezondheid, dat is bewezen. Het concentratie-
en leervermogen neemt er bijvoorbeeld door toe. Daarnaast is verse
lucht cruciaal voor het binnenklimaat van een woning. Het schoorsteen-
effect bijvoorbeeld zorgt voor natuurlijke ventilatie. Hierdoor ontstaat
een luchtstroming in de woning en dat is nodig."
MAnier VAn Denken
"Het zit in ons DNA om maatschappelijk en duurzaam bezig te zijn",
richt Sombroek zich op het thema duurzaamheid. "Misschien is dat ook
wel een beetje Deens of Scandinavisch, maar sinds de jaren zestig gaat
een substantieel deel van onze winst naar goede doelen. Twee stichtin-
gen in onze holding zorgen daarvoor. Maatschappelijk verantwoord
ondernemen hebben wij heel lang geleden al omarmd. Zo wordt er
bijvoorbeeld voor elke boom die wij gebruiken een nieuwe geplant. Dat
doen we al zo lang als het bedrijf bestaat." De algemeen directeur voelt
zich ook om die reden thuis in de organisatie. Hij wil met een bedrijf
graag bouwen aan een langetermijndoelstelling. "Hiervoor werkte ik bij
een beursgenoteerd bedrijf. Niets ten nadele daarvan, maar die bedrij-
ven worden geregeerd door de aandeelhouder. Op het moment dat het
Er zijn uitzonderingen, maar
de grote bulk blijft doormodderen en
doet wat ze al twintig jaar doet
nr 3 2013interview michel sombroek 9
West zat werkelijk met die woningen in haar maag. De huizen moesten
echt opgeknapt worden, maar de woningcorporatie wist niet precies
hoe. De Active House-visie bleek precies bij haar wensen te passen.
Tien woningen in het project zijn uiteindelijk gerenoveerd van energiela-
bel E naar A++, terwijl dit soort sociale huurwoningen normaal hooguit
tot energielabel C wordt gerenoveerd."
sleCht GebouwD
Ketensamenwerking heeft een belangrijke rol gespeeld bij het renova-
tieproject De Poorters van Montfoort. "Het was voor ons de eerste
keer dat we een dergelijk project op deze schaal uitvoerden in Neder-
land. Je krijgt te maken met een lang proces waarin samenwerking met
partijen uit de hele keten noodzakelijk is", legt Sombroek uit. En omdat
het voor Velux het eerste renovatieproject van deze omvang was,
kwam het bedrijf veel nieuwe dingen tegen. "We zijn stap voor stap het
project ingegaan. Het zijn huizen uit de jaren zeventig die heel slecht
gebouwd zijn. Ze waren nog bewoond, dus de mensen moesten er alle-
maal voor een bepaalde periode uit. De woningen zijn helemaal gestript
en daarna weer opgebouwd. De oude bergzolder, die alleen via een
vlizotrap bereikbaar was, is door de opbouw veranderd in een extra
leefruimte compleet met dakterras. Aan de achterzijde zitten boven de
dakterrasvensters zonnecollectoren en aan de voorzijde zijn zonnepa-
nelen en dakramen geplaatst. Door een goede positionering van de
ramen in deze huizen kan in de winter optimaal gebruik worden gemaakt
van de zonnewarmte. En door het open trapgat komt de zon ook op de
eerste etage binnen. Dit scheelt 's winters in de verwarming van de
huizen. Door de rolluiken wordt die warmte 's nachts binnenhouden. En
in de zomer kun je door de rolluiken de warmte juist buiten houden,
waardoor de ruimten minder gekoeld hoeven te worden. De systemen
die ervoor zorgen dat de rolluiken automatisch open- of dichtgaan,
kunnen weer afgestemd worden op het klimaat waarin je woont."
Crisis
Er zitten nog meer duurzame renovatieprojecten zoals dat in Montfoort
in de pijplijn, maar volgens de directeur van de raamproducent durven
zowel woningcorporaties als bouwbedrijven op dit moment niet te
investeren door de aanhoudende economische crisis. "Woningcorpora-
ties hebben dit soort projecten nu allemaal on hold gezet. Met Groen-
West waren we gelukkig al in gesprek voordat de recessie begon. Zij
wilde dus wel doorzetten. Maar de recessie is op dit moment de groot-
ste hindernis om dit soort projecten uit te voeren." Ook Velux heeft
momenteel veel last van de crisis, zegt Sombroek. "2012 is voor ons
een moeilijk jaar geweest. We hebben mensen moeten laten gaan om
het bedrijf gezond te houden. Tot en met 2011 groeide de winst nog,
eigenlijk tegen de markt in. Maar het kon niet uitblijven dat ook wij last
kregen van de crisis die de bouwsector op dit moment hard treft",
verklaart hij.
Het mag dan niet honderd procent goed gaan met het bedrijf, steun
vragen bij de overheid ziet de directeur helemaal niet zitten. "Ik geloof
niet in subsidie. Dat is een schijnmethode om iets overeind te houden.
Wel hebben we een brief geschreven aan minister Blok. Daarin vragen
we om maatschappelijke aandacht voor de concepten die door de
markt bedacht worden op het gebied van energieneutraal bouwen. Op
die brief hebben we nog geen reactie gehad", lacht Sombroek. "We
vragen niet om subsidie, maar willen gewoon dat hij eens komt kijken,
bijvoorbeeld bij ons project in Montfoort. Er zijn echt wel goede idee?n
in de markt, maar die moeten dan wel erkend en omarmd worden door
de overheid." Hij vindt het voor de hele bouwsector erg vervelend dat
corporaties door bezuinigingen investeringen moeten uitstellen. "40 tot
45 procent van de woningvoorraad is in het beheer van woningcorpora-
ties. Op het moment dat zij renovaties uitstellen, raakt dat niet alleen
ons, maar bijna de hele bouw. Als jij een huis hebt van dertig jaar oud,
moet er uiteindelijk wel een nieuwe keuken in. Maar als er geen geld is,
lukt dat niet. Dat geldt natuurlijk ook voor dakramen. We praten wel
over dingen veranderen, maar als mensen niet durven en het geld is er
niet, dan is dat een grote belemmering", besluit hij.
De recessie is op dit moment
de grootste hindernis om
duurzame renovatieprojecten
uit te voeren
Reacties