Als je aan materialen voor de bouw denkt, zal het metaal Magnesium niet als eerste boven komen. Dat is toch een materiaal uit de ruimtevaart? Toch zal het materiaal steeds vaker toegepast gaan worden door verbeterde verwerkingstechnieken. Het belangrijkste voordeel van het materiaal is het lage soortelijke gewicht. Magnesium is namelijk 75 procent lichter dan staal en 35 procent lichter dan aluminium.
Magnesium komt nauwelijks in zuivere vorm op aarde voor. Het wordt ge-
wonnen uit magnesiumverbindingen uit zoutlagen in de aardkorst, of uit de
zee door het indampen van zeewater. Het materiaal is zeer licht en is daar-
om uitermate geschikt voor bijvoorbeeld toepassing in met name de trans-
portsector. Een lichter voertuig levert immers brandstofbesparing op en de
mogelijkheid van een hogere beladingsgraad.
Het materiaal is niet nieuw, maar word nauwelijks in de bouwsector toege-
past. Dat lijkt nu te veranderen. Magnesium voorziet namelijk in een toene-
mende behoefte aan specifieke lichtgewicht constructies. Maar, dit is niet
de enige reden dat het in opkomst is; de verbeterde verwerkingstechnie-
ken spelen ook een belangrijke rol.
Bij de verwerking van magnesium werd voorheen vooral gebruik gemaakt
van giettechnieken, maar producten afkomstig uit kneedprocessen, zoals
extruderen (persen door een matrijs) hebben betere mechanische eigen-
schappen. De toepassing van met name ge?xtrudeerd magnesium zal
naar verwachting de komende jaren sterk toenemen. Magnesium extrusie
en de toepassing van magnesium profielen zijn nog volop in ontwikkeling.
Er zijn twee methoden gebruikelijk namelijk hydrostatische extrusie en di-
recte extrusie. Bij hydrostatische extrusie is het basismateriaal omgeven
door een vloeistof waardoor sneller kan worden ge-?xtrudeerd maar met
deze methode zijn geen complexe vormen mogelijk die wel kunnen wor-
den uitgevoerd met de directe extrusiemethode. Bij directe extrusie wordt
het basismateriaal verwarmd waarna het door een matrijs wordt geperst
die de vorm van het gewenste profiel heeft. Dat gaat met meer wrijving en
dus energie gepaard en het proces verloopt mede hierdoor ook trager.
Een interessante toepassing van magnesium in de bouw is bijvoorbeeld
gereedschap, steigermateriaal, lichtgewicht constructies waardoor eerder
of eenvoudiger kan worden voldaan aan de arbo-voorschriften met betrek-
king tot de maximale tilbelasting, maar ook indien het beperken van het ei-
gen gewicht van de constructie van belang is, zoals bij tentconstructies of
bij grote overspanningen. Dit alles maakt het materiaal voor de toekomst
een geduchte concurrent van andere lichtgewichtmaterialen zoals alumini-
um en composietmaterialen.
Ruime beschikbaarheid
Door de eigenschappen van magnesium en de ruime beschikbaarheid als
grondstof (magnesium is het op zeven na meest voorkomende element op
aarde) heeft het materiaal alles in zich om het metaal van de toekomst te
worden. Het materiaal is aanzienlijk lichter dan aluminium en zelfs vier keer
lichter dan staal. Bovendien is het lasbaar en verliest het, in tegenstelling
tot veel andere materialen zoals aluminium, tijdens het lassen geen sterkte.
Daarnaast is het materiaal goed te verspanen (frezen, boren, schaven, e.d.)
en eventueel te verlijmen. Er zijn legeringen die redelijk tot goed buigbaar
zijn, zoals ZM 21. Deze legering is ook erg goed te lassen en dus bij uitstek
geschikt voor constructiedoeleinden. Bij ge-?xtrudeerd magnesium zijn de
meest toegepaste legeringen: ZK 60 (hoge sterkte, niet lasbaar)-AZ 61
(goede sterkte, moeilijk vervormbaar) ? AZ 31 (gemiddelde sterkte, redelijk
vervormbaar) ? ZM 21 (gemiddelde sterkte en zeer goed vervormbaar).
2Lichter dan aluminium Artikel
Magnesium: bouwmateriaal van de toekomst?
Lichter dan aluminium
Als je aan materialen voor de bouw denkt, zal het metaal
Magnesium niet als eerste boven komen. Dat is toch een
materiaal uit de ruimtevaart? Toch zal het materiaal
steeds vaker toegepast gaan worden door verbeterde
verwerkingstechnieken. Het belangrijkste voordeel van
het materiaal is het lage soortelijke gewicht. Magnesium
is namelijk 75 procent lichter dan staal en 35 procent
lichter dan aluminium.
Magnesium Aluminium Staal
Soortelijk gewicht (kg/dm3) 1,738 2,700 7,870
Hardheid (Brinell) 55 60 290
Smeltpunt (?C) 650 652 1535
Kookpunt (?C) 1090 2200 3000
Warmtecapaciteit (J/kgK) 1025 896 470
Warmtegeleiding (W/mK) 156 154 50
Verwerkingstechnieken:
Gieten: de methode is vergelijkbaar met het gieten van aluminium, maar bij magnesi-
um zijn speciale voorzieningen noodzakelijk vanwege de snelle ontbranding van de
magnesiumdamp.
Thixomolding: spuitgieten van magnesium. Dit is vergelijkbaar met het spuitgieten
van kunststof. Het materiaal wordt kneedbaar in een matrijs geperst.
Extruderen: sterk in opkomst is het extruderen van magnesium profielen; dit kan ge-
daan worden op de extrusiepersen die ook voor aluminium worden gebruikt, maar
dit proces is langzamer en vergt veel expertise.
Vergelijking van de eigenschappen van magnesium, aluminium en staal.
BRON:MORGOALUMINIUMB.V.
Natuurlijk heeft magnesium ook nadelen ten opzichte van andere
materialen. Magnesium oxideert bijvoorbeeld erg snel en is minder
goed bestand tegen (atmosferische) corrosie dan aluminium.
Hierdoor is een nabehandeling meestal noodzakelijk. Het is daarom,
afhankelijk van de toepassing, sterk aan te bevelen het materiaal te
anodiseren of te poedercoaten.
De kosten van het basismateriaal (per kilo) zijn vergelijkbaar met die
van aluminium maar de kostprijs van het halffabrikaat is vooralsnog
hoger bij magnesium. Het prijsverschil wordt veroorzaakt door de
kleinschaligheid en de duur van het fabricageproces. Het extruderen
van magnesium gaat langzamer dan bijvoorbeeld het extruderen
van aluminium om scheurvorming te voorkomen. Verder wordt het
materiaal op een andere wijze voorverhit wat zorgt voor een lagere
verwerkingssnelheid.
Bij de verwerking en opslag van magnesium moet rekening worden
gehouden met extra veiligheidsvoorschriften. Zo mogen bij het ver-
spanen van magnesium geen watergedragen koelmiddelen worden
toegepast aangezien bij deze combinatie waterstofgas ontstaat. Bij
het (normaal) gebruik van magnesium eindproducten zijn er geen
extra risico's.
3Lichter dan aluminium Artikel
Mark Wemmenhove
Mark Wemmenhove is werkzaam als di-
recteur bij Morgo Aluminium B.V.. Info:
www.morgo.nl.
Legering AZ 31 B-F AZ 61 A-F AZ 61 A-F AZ 80 A-T5 AZ 80 A-F ZK 60 A-T5 ZM 21-F
Hol Massief
Dichtheid (kg/dm3) 1,77 1,8 1,8 1,8 1,8 1,83 1,8
Hardheid (Brinell) 49 50 60 82 67 88 nvt
E-modules (GPa) 45 45 45 45 45 45 45
Treksterkte UTS (MPa) 260 280 310 380 340 365 234
Vloeisterkte YTS (MPa) 200 165 230 275 250 305 152
Drukspannning CYS (MPa) 97 110 130 240 - 250 -
Smeltpunt (0C) 605 - 630 418 418 427 427 518 nvt
Breukgrens in 50 mm 15% 14% 16% 7% 7% 11% 8%
Kenmerken Gemiddelde Goede Goede Sterker dan Sterker dan Hogere sterkte, Goed vervormbaar,
sterkte sterkte sterkte AZ 61 AZ 61 niet lasbaar gemiddelde sterkte
Hier wordt het voorste deel van de
magnesium billet (het `basisblok') extra
voorverwarmd voordat deze door de
matrijs wordt geperst.
Materiaalspecificaties en eigenschappen
BRON:MORGOALUMINIUMB.V.
BRON:MATWEB.COM
Reacties