Acht maanden is Renda onderweg volgens de nieuw ingeslagen weg. Daarbij hoort helderheid en duidelijkheid. En dus een inhoudelijke terugkoppeling van de events van het eerste halfjaar. Wat zijn geleerde lessen? Welke aandachtspunten kan ieder die actief is in renovatie meenemen in de eigen praktijk? Renda schotelt het je voor.
lessons learned op een presenteerblaadje12 nr 3 2015
lessons learned
op een presenteerblaadje
Acht maanden is Renda
onderweg volgens de nieuw
ingeslagen weg. Daarbij
hoort helderheid en duide-
lijkheid. En dus een inhoude-
lijke terugkoppeling van de
events van het eerste half-
jaar. Wat zijn geleerde
lessen? Welke aandachts-
punten kan ieder die actief is
in renovatie meenemen in de
eigen praktijk? Renda scho-
telt het je voor.
REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP ANNO 2015
Aannemers, onderhoudsbedrijven en woningcorporaties willen af van
de prijsvechtersmarkt in aanbestedingen op prijs. Liever gaan ze voor
nieuwe vormen van samenwerken waarin opdrachtnemers hun exper-
tise laten zien en opdrachtgevers profiteren van die kennis. De rol van
de opdrachtgever is niet langer controlerend en voorschrijvend, maar
regisserend. Op 30 april tijdens Renda on Tour in Uden, kwam een
samenwerkingstraject van drie onderhoudspartijen en een corporatie
aan bod. Doel: het hele planmatige onderhoud van de opdrachtgever
bij drie onderhoudsbedrijven neerleggen. We sommen de belangrijk-
ste lessen voor je op.
Voor opdrachtnemers (onderhoudsbedrijven):
Je krijgt vertrouwen van je opdrachtgever door eindverantwoorde-
lijkheid te nemen
Investeer nu tijd en energie, dat levert opdrachtnemer en -gever
besparingen op
Het DNA van de consortiumleden moet verschillend ?n aanvullend zijn
Durf los te laten; je concurrenten opleiden en beter maken in hun
werk, blijft een lastig gevoel, maar is essentieel voor het opbouwen
van vertrouwen
Investeer tijd in elkaar, bijvoorbeeld door regelmatig een biertje te
drinken
Zorg dat in je bedrijf capaciteit en kennis genoeg is om deze vorm
van samenwerking aan te gaan
Verlies de lange termijn en continu?teit van het werk niet uit het
oog
Investeer nu in jezelf dan heb je de volgende keer een voorsprong
in dergelijke samenwerkingsprojecten
Voor opdrachtgevers (woningcorporaties):
Laat bedrijven zelf beslissen of ze willen meedoen met de aanbe-
steding
Schiet niet door in transparant zijn; het is soms moeilijk te accepte-
ren dat anderen zien dat je slecht scoort
Maak een duidelijk contract en vraag hoe het consortium dit garan-
deert
Heb oog voor de werkomvang en overvraag partners niet
Zorg dat je voorraadstrategie op orde is en ben berekend op het
beantwoorden van vragen en het verstrekken van informatie
Bepaal vooraf het beste scenario, voorkom tussentijds wisselen
Leg betrokkenen uit dat de nieuwe samenwerking in eerste instan-
tie meer werk oplevert en later pas minder werk
Blijf als initiator van het nieuwe concept lang genoeg aan boord om
de uitvoering te begeleiden
Organiseer contact tussen projectleiders en schilders op persoon-
lijk niveau
Streef naar uniformiteit binnen het consortium
Dirk Zuiderveld, Noorderberg & partners, aan het woord tijdens Renda on Tour in Best
renovatiebedrijfknaapengroep
tekst janneke klunder
lessons learned op een presenteerblaadje nr 3 2015 13
HOE MANAGEN WE NUL-OP-DE-METER?
Garandeer alleen dat wat je kunt garanderen. Bewonersgedrag hoort
daar niet bij. Dat was een van de belangrijkste conclusies van Renda
Proeflokaal op 9 april in Rotterdam. Volgens verschillende aanwezi-
gen is het moeilijk nul-op-de-meter (NOM) voor een lange periode te
garanderen. De learning points van deze bijeenkomst op een rij:
Het is heel lastig om langetermijngaranties af te geven voor
complexe materie als NOM vanwege de onvoorspelbaarheid van
beleid en bewonersgedrag. Garandeer daarom alleen dat wat je kunt
controleren. Bijvoorbeeld bij een project wel garantie geven op de
woningschil en de installaties, maar niet op het verbruik. "Want hoe
vaak mensen onder de douche gaan, kun je toch niet controleren."
Techniek is niet het probleem van het NOM-concept. "De tech-
niek bestaat al lang, het enige verschil tussen EPC=0, energie-
neutraal en NOM is een paar zonnepanelen per woning."
Pas de salderingsregeling aan. "Als je het energieverbruik niet
meer kunt wegstrepen tegen de productie van de zonnepanelen,
is NOM straks niet meer nul-in-de-portemonnee."
NOM is geen doel op zich. "Het doel is verduurzaming van de
woningvoorraad. Of het gaat slagen, is afhankelijk van de gebrui-
ker want die bepaalt het succes van alle concepten."
Het gaat herhaaldelijk mis als techniek leidend is. "Het moet in de
eerste plaats gaan om een gezonde en comfortabele woning. Als
die dan ook nog energiezuinig is, is dat mooi meegenomen."
Wie neemt de verantwoordelijkheid? "De risico's voor als het
misgaat, liggen bij huurders en verhuurders. Waarom nemen
bouwers daar geen verantwoordelijkheid in?"
HOE PAKKEN WE EEN GOEDE SAMENWERKING AAN?
Netwerk Conceptueel Bouwen en Renda startten 28 mei met een
verkenning naar samenwerken, samen met hun achterban. Is samen-
werking mogelijk tussen de twee netwerken? En welk gemeenschap-
pelijk doel kunnen zij dienen? Met een verfrissende spiegel die prof.dr.
Sandra Schruijer, hoogleraar interorganisationele samenwerkingsrela-
ties, de aanwezigen voorhield, lijkt een voorzichtige start gemaakt. De
netwerken vinden elkaar in:
Samenwerken aan verbetering van betaalbaarheid van wonen
Omwille van de kwaliteit is het belangrijk dat dit op grote schaal
gebeurt
Gezamenlijk kan met meer slagkracht worden gewerkt om betaal-
baar, rendabel en goed wonen te verbeteren
Adviezen en aandachtspunten van Schruijer om goed samen te
werken:
Werk aan vertrouwen door te verdragen, niet te schrikken
Durf het verschil (een taakconflict) aan te gaan
Cre?er condities om van onderop samen te werken (horizontaal)
Leer door regelmatig te reviewen
Probeer zo lang mogelijk elkaar te begrijpen
Bekijk: hoe kunnen we samen de wereld veroveren?
Kapitaliseer en inventariseer de verschillen (om complementair te
zijn)
Waak voor een wij-zijgevoel
LEREN VAN WERKEN IN DE KETEN
In Best werkt corporatie 'thuis nauw samen met haar ketenpartners
bij een grondige opknapbeurt van 120 appartementen. Naar aanlei-
ding van Renda on Tour op de bouwplaats op 25 juni, kunnen een
aantal concrete learning points worden benoemd:
Kijk niet naar je eigen, maar benoem het gezamenlijk belang
Stel gezamenlijke doelen en vier ze met elkaar
Schrijf geen dik bestek, maar een uitvraag op hoofdlijnen
Geef de juiste mensen verantwoordelijkheid en laat dan los
Ga aan de slag en probeer van tevoren niet te veel vast te
leggen
Streef continu?teit van de keten na
Soms past een oplossing op maat beter dan een collectieve
oplossing
Zorg voor duidelijke communicatie onderling, bijvoorbeeld via een
verbeterbord
Maak foto's van dingen die zijn misgegaan of kunnen worden
verbeterd
Geef mensen op de werkvloer verantwoordelijkheid en ruimte om
met verbeterpunten te komen
Bedrijven die achter je zitten in de keten kunnen een hoop voor je
betekenen; draai je eens om en stel ze een vraag
Laat het sociale traject parallel lopen aan het technische
Spreek een re?el tijdspad af rond bewonerscommunicatie
Durf nee te zeggen richting de andere partners in de ketensamen-
werking
Tijdens de borrel napraten over regisserend
opdrachtgeverschap (30 april)
Reacties