“Ketenintegratie is history”, vindt Peter van Ieperen, directeur van de Van Ieperen Groep. Pardon? Ketenintegratie en -samenwerking beginnen net op gang te komen. Positieve voorbeelden te over. Dat ontkent Van Ieperen niet, maar toch gaat er iets helemaal mis in de bouw. “Het lukt ons niet de opdrachtgever ervan te overtuigen dat het anders moet”, stelt hij.
nr 2 2012 interview peter van ieperen4
"Het is hoog tijd voor
ketenintegratie 3.0"
nr 2 2012interview peter van ieperen 5
interview
"15 Jaar ben ik nu intensief bezig met ketenintegratie en -samenwer-
king maar zoals het nu gaat, loopt het spaak. De redenen zijn net zo
bekend als voorspelbaar", steekt directeur Peter van Ieperen van wal.
"Ten eerste heerst er nog altijd een diep geworteld wantrouwen ten
opzichte van de aannemer. En ten tweede zijn er nog geen feiten om te
onderbouwen dat wanneer je anders samenwerkt er ook kosten kunnen
worden bespaard. Je hebt domweg geen bewijs en er is geen vergelij-
kingsmateriaal want we hebben het vroeger nooit bijgehouden. Boven-
dien, had ik dat wel gedaan dan helpt het wantrouwen deze cijfers weer
om zeep. Want het zijn mijn cijfers, die van de aannemer. En aannemers
zijn niet betrouwbaar."
Als laatste belangrijke reden noemt Van Ieperen dat het in de praktijk
ook nogal tegenvalt dat wanneer de traditionele hi?rarchie in de samen-
werking ontbreekt, een alternatief heel lastig is. "Iedereen wordt er een
beetje zenuwachtig van. Hi?rarchie was gebaseerd op macht en
wanneer je op basis van gelijkwaardigheid samenwerkt, dan valt de
macht weg. En dan? Hoe pak je dan aan? Ik denk dat er maar weinig
mensen een idee hebben over de juiste vorm van samenwerken
wanneer de machtsbasis wegvalt."
Taai proces
Klinkt hier een verbitterd man? Een koploper met een gebroken nek?
"Nee dat niet. Ik hou van uitdagingen. Van grenzen verkennen en
verleggen", zegt hij met een licht ironische grijns. "Ketenintegratie en
-samenwerking zijn taaie processen. Je moet volhouden, er is geen
weg meer terug en we moeten nu doorpakken. Mijn boodschap is dat
er een volgende stap gemaakt moet worden. Het is hoog tijd voor
ketenintegratie 3.0! We moeten veel opener werken en nog transparan-
ter zijn in alles wat we doen. Als bouwer moet je in meerdere ketens
zitten en je niet focussen op slechts ??n keten. We moeten onszelf de
goede vragen stellen en inzetten op human resource en marketing. De
mensen in je bedrijf maken het verschil en dus moeten we steeds meer
op zoek naar de juiste mensen, die naast een technische achtergrond
ook andere competenties hebben en kunnen communiceren. Zij zijn nu
nog schaars in de bouw."
tekst en foto's eva-marije smit
"Ketenintegratie is history",
vindt peter van ieperen,
directeur van de Van ieperen
Groep. pardon? Keteninte-
gratie en -samenwerking
beginnen net op gang te
komen. positieve voorbeel-
den te over. Dat ontkent Van
ieperen niet, maar toch gaat
er iets helemaal mis in de
bouw. "Het lukt ons niet de
opdrachtgever ervan te over-
tuigen dat het anders moet",
stelt hij.
peter
van ieperen
www.renda.nl
nr 2 2012 interview peter van ieperen6
dan nog kunnen communiceren naar binnen en naar buiten toe. Het
lijken allemaal open deuren maar in de bouw staan we pas aan het
begin van het besef dat we dit echt moeten aanpakken. Er moet een
compleet nieuwe cultuur ontstaan. Dan slaagt ook de ketenintegratie
zoals die volgens mij is bedoeld."
Als liefhebber van boeken heeft Van Ieperen ook op zijn eigen bedrijf in
IJsselstein een bibliotheek ingericht. Maar hij constateert dat het ook
daar geen storm loopt. "Mensen zijn het niet gewend eens een boek
op te slaan en iets te leren over hun vaardigheden en capaciteiten, ver
weg van hun technische opleiding en interesse. Het loopt stroef.
Daarom moeten de opleidingen veel meer investeren in vakken als
psychologie, communicatie en marketing."
Teamspeler
Met de komst van complexe samenwerkingsverbanden in de bouw en
een veranderende marktvraag, is het projectbureau van zijn onderne-
ming voor 90 procent van mensen veranderd. "Dat is vrij heftig. We
hadden een compleet nieuw team nodig met mensen die elkaars eigen-
schappen aanvullen, in staat zijn te communiceren en teamspelers zijn.
Sommigen hebben we moeten ontslaan maar er zijn natuurlijk ook
mensen geweest die zelf vertrokken zijn omdat het hen duidelijk was
geworden dat de nieuwe manier van werken niet bij ze past", vertelt
Van Ieperen. "Veel jongeren zijn `gesneuveld'; ik ben op zoek gegaan
naar de senior medewerker. Mensen met levenservaring en met een
vakvolwassenheid. De salariskosten zijn dan weliswaar hoger maar het
rendement ook. Ik heb bovendien een scheiding aangebracht in de
verschillende processen: je hebt servicegerichte werkzaamheden, plan-
matig onderhoud en grote, duurzame renovaties. Dat zijn drie totaal
verschillende processen waarbij de complexiteit nogal verschilt. De
cultuur, de dynamiek van deze afzonderlijke processen is totaal verschil-
lend. De medewerkers dus ook."
BeroepsmiliTair
Graag was Van Ieperen beroepsmilitair geworden, omdat hij zich voelde
aangetrokken tot de lichamelijke uitdaging, het gevoel van kameraad-
schap en omdat hij voeding wilde geven aan steeds die behoefte om
grenzen te verleggen. Ook de ijzeren discipline van de militaire cultuur
sprak hem aan. Helaas liep het anders. Door een ongeluk op zijn toen-
malige werk, belandde hij in de AOW in plaats van bij de KMA.
Eenmaal gekozen voor het familiebedrijf, legt hij uit, bleek dat hij
dezelfde waarden ook in de bouw kwijt kan. "Discipline is voor mij
belangrijk. Afspraak is afspraak. Ik ben daar in het bedrijf best strak in.
Ik wil een goede afstemming, strakke processen en afspraken maken.
Ik heb er niks aan als die dan niet worden nagekomen", stelt hij. Met
zijn jongensdroom van een beroepsmilitair in het achterhoofd, doemt
het beeld op van een ongeduldige, autoritaire man. "Zo zie ik mijzelf
niet. Ik leg veel neer op de plek waar het moet gebeuren. Mijn stijl van
leiding geven is die van vrijheid en verantwoordelijkheid. Ik heb geduld.
Ik ken de processen in de bouw en ik denk mee als een medewerker
ergens tegenaan loopt. In veel processen ben je ook afhankelijk van
anderen. Ik heb daar begrip voor en je mag van mij ook leren. Tegelijker-
tijd is het een feit dat we weinig mensen in de bouw hebben met de
juiste competenties en de juiste communicatievaardigheden om
complexe processen de baas te worden. We hebben in het verleden
veel te weinig oog gehad voor de `zachte kant' van medewerkers. De
`harde kant' voerde de boventoon: werknemers waren techneuten en
hadden verstand van energetische maatregelen, brandveiligheid of
bijvoorbeeld logistiek. Het was al moeilijk genoeg om dat allemaal
soepel te laten verlopen in een bouwcultuur waar mensen vaak met de
botte bijl reageren", zegt Van Ieperen.
Vers BloeD
Terug naar ketenintegratie en -samenwerking, waar bij sommigen de
handen ook jeuken om denkbeeldig met de botte bijl een aantal zaken
recht te zetten. Of liever nog, uit te roeien. Het wederzijdse wantrouwen
bijvoorbeeld. "Veel corporaties sturen nog steeds op de laagste prijs. Er
is altijd wel iemand goedkoper dan ik en het lukt maar niet om corpora-
ties mee te nemen in een andere manier van denken. Ik heb corporaties
meegemaakt die gewoon zeggen: `die ketensamenwerking, dat levert
toch een besparing op van 20 procent? Haal die maar van de prijs af.' Zo
kun je niet werken. Waar het om gaat is dat we met dezelfde uitgangs-
punten en principes een project aanpakken", stelt de directeur.
Dat gaat naar de overtuiging van Van Ieperen alleen maar lukken als er
andere mensen in de bouw komen werken. "Doordat nu de `verkeerde'
mensen in de bouw werken, komt ketenintegratie niet van de grond.
Het blijft traditioneel werken als er geen vers bloed bij komt, zowel bij
opdrachtgevers- als nemers. Een slecht imago van de bouw ? hard
werken en slecht verdienen ? werkt dan niet mee. Maar niet alleen de
bouw verandert, de samenleving ook. Om de juiste mensen naar de
bouw te lokken moeten we wel ongelooflijk ons best doen, want zoals
iedereen weet zijn ze niet makkelijk te vinden", weet hij te vertellen.
"Voor mij worden human resource en marketing de belangrijkste peilers
van de toekomst. Medewerkers moeten kunnen samenwerken in
teams, kunnen luisteren naar de klant, de juiste vragen kunnen stellen
aan de klant, de essentie van zijn probleem kunnen analyseren ? en
vooral niet alleen in technische zin. Bovendien moeten de medewerkers
Scan deze code met
je smartphone om de
roundtable te bekijken
waar Peter van Iepe-
ren aan deel heeft
genomen.
www.renda.nl
nr 2 2012interview peter van ieperen 7
Hem wordt regelmatig zelf een spiegel voorgehouden. "We hebben een
vrouw aangenomen in het managementteam", vertelt hij haast triomfan-
telijk. "Zij houdt ons elke week een spiegel voor want alleen van je fouten
kan je leren. Dat is ook precies de reden waarom mensen bij mij fouten
mogen maken. Alleen moet je ze wel op heterdaad betrappen; op dat
moment ingrijpen, coachen en ze meteen weer een goed gevoel geven."
culTuuromslaG
"Het begon voor mij allemaal in 1999, toen we een project deden in
Waddinxveen. Ik ging daar kijken en het leek wel oorlog. 13 Blokken
waren we aan het renoveren en overal stonden containers en steigers
en lag rotzooi. Ze waren bezig in blok 12 maar er moest in blok 1 nog
geverfd worden. Ik vroeg waarom dat niet eerst was afgemaakt; het
was omdat de kleur nog niet eerder bekend was. Ongelooflijk", vindt de
directeur van de Van Ieperen Groep. "In Japan beginnen ze niet eerder
met bouwen dan wanneer alles bekend is. Alles. Ik vind dat mooi. Het
woord aannemer is ook helemaal verkeerd: ik neem aan dat... Nee, je
weet zeker dat... Nog steeds is het een hele cultuuromslag, zeker als je
de werkvloer meetelt. Wat ik wil is het proces doornemen; de koppen
bij elkaar steken en afstemmen. Dat betekent vergaderen, een vies
woord in de bouw. De reactie is vaak: `we zijn geen ouwewijvenclub'.
Hier zie je ook dat mensen niet goed kunnen omgaan met gelijkwaardig-
heid. Dat de projectleider gelijk staat aan de loodgieter, de uitvoerder
en zijn baas, blijkt iets heel onnatuurlijks. Mensen weten zich niet goed
een houding te geven en vinden het lastig om als gelijkwaardige part-
ners om de tafel te gaan."
"Ik ben allergisch voor faalkosten. Waddinxveen is voor mij een nacht-
merrie. Dat sloeg helemaal nergens op. De opdrachtgever wil terecht
weten waar hij aan toe is. Ik ook. Corporaties willen ontzorgd worden
en vragen steeds vaker advies, bijvoorbeeld over risicospreiding, bewo-
nersbegeleiding, ict en sinds kort ook BIM. De corporatie zoekt zeker-
heden. Recent kreeg ik de vraag of ik ge?nteresseerd was om eigenaar
te worden van een aantal woningen. Als betaalmiddel. Daar zit ik niet op
te wachten omdat we daar totaal geen verstand van hebben, maar ik
moet er wel wat mee", aldus Van Ieperen.
scHaalVerGroTinG
"Naast de processen zijn dus ook de vragen een stuk ingewikkelder
geworden. Dat kan je als middelgrote aannemer eigenlijk niet behappen
en de verrassing was dan ook groot toen we vorig jaar totaal out of the
blue werden gebeld of we interesse hadden in aansluiting bij een grote
partij, Dura Vermeer", gaat hij verder. "We zijn gaan praten; we waren
ge?nteresseerd in schaalvergroting om al die complexe vragen en een
sterk veranderende markt te kunnen blijven bedienen. Nu kunnen we
`intern' meerdere ketens optuigen en voor allerlei ingewikkelde vragen
eigen mensen in een projectteam zetten. Deze stap illustreert ook
precies wat er gaande is: over een tijd zijn de bedrijven met een jaarom-
zet van tussen de 35 en 100 miljoen euro verdwenen. Die overleven
uiteindelijk niet.
Dura Vermeer heeft met deze stap in ??n klap een redelijk aandeel in de
renovatiemarkt, met de daarbij behorende competenties van mensen en
concrete concepten. We gaan toe naar een ? la carte-oplossing.
Door de schaalvergroting kan ik nog een recent probleem te lijf.
Woningcorporaties zetten tegenwoordig vraagtekens bij langdurige
samenwerking van partners in de keten. Ze zeggen: `worden jullie niet
een beetje te vertrouwd met elkaar? Hoe houden jullie elkaar scherp en
hoe blijf je marktconform?' Je kunt daarvan balen maar het antwoord is
dus dat je meerdere ketens moet kunnen aanbieden. Bovendien moet
je meerdere scenario's kunnen aanbieden die een verschillend kwali-
teitsniveau hebben. Je kunt eenvoudig renoveren en bloedje mooi reno-
veren", oppert Van Ieperen.
Reacties