Inmiddels is wel duidelijk dat woningcorporaties tegen hun financiële grenzen aanlopen. Vrijwel geen enkele corporatie zal ontkomen aan het neerwaarts bijstellen van ambities. Toch zijn structureel afnemende investeringsruimten vaak een voedingsbodem voor nieuwe creatieve en rendabele oplossingen. Zo ook bij corporatie WonenBreburg, die het selectieproces voor een grootonderhoudsproject in Tilburg anders aanpakte dan anders, volgens Nina Viegers, manager vastgoed. “Wij kozen voor een aannemer die snapte dat wij als corporatie alles weten van onze bewoners en dat we daarnaast weten hoe we woningen 50 jaar in bezit houden.”
nr 4 2012 interview nina viegers4
interview
Met 30.000 woningen verspreid over Breda en Tilburg, is WonenBre-
burg een echt Brabantse corporatie. Elke vestiging heeft een eigen
vestigingsdirecteur en team dat verantwoordelijk is voor haar eigen
wooneenheden. Nina Viegers is manager vastgoed bij de vestiging
Breda van de corporatie. In haar functie houdt ze zich bezig met renova-
tie en onderhoud van het bestaande bezit. Direct na haar aanstelling,
zo'n anderhalf jaar geleden, werd ze in het diepe gegooid met een groot
onderhoudsproject dat tijdens de uitvoering niet soepel verliep. Viegers
opperde destijds om hieruit lering te trekken en bepaalde verbeterpun-
ten vast te stellen. Bijvoorbeeld een andere manier van partijen selecte-
ren tijdens de projectvoorbereiding.
Onzichtbaar
"Ervoor zorgen dat je een huis realiseert ? van de brievenbus tot aan de
deurknop ? dat voldoet aan de wensen van bewoners, lijkt heel eenvou-
dig. Maar het is eigenlijk het moeilijkste wat er is", spreekt Viegers uit
ervaring. Viegers werkte hiervoor een aantal jaren als projectleider en
groeide door tot hoofd technisch beheer bij studenten- en jongerenhuis-
vesting SSH in Utrecht. Ze begon als projectleider en heeft het strate-
gisch voorraadbeheer in de praktijk geleerd. Wat totaalonderhoud en
strategisch voorraadbeheer inhouden leerde ze al doende, evenals
welke plannen eraan ten grondslag liggen om onderhoudsprojecten in
de wijk uit te kunnen voeren. Werken voor een corporatie heeft de
manager vastgoed altijd aangetrokken. De voldoening zit hem in het
opleveren van een project waarmee de bewoners uiteindelijk heel blij
zijn. "Interessant aan mijn werk is dat je als corporatie kunt bouwen
voor een doelgroep. Het is prettig om onmiddellijk feedback te krijgen
van bewoners", vindt Viegers. Volgens haar moeten alle bewoners de
ruimte krijgen om te laten weten of er iets niet aan hun woning klopt.
"Dat kunnen echt de meest basale dingen zijn. Door goed naar bewo-
ners te luisteren en precies te weten wat de huidige woningvoorraad is,
zijn best deals met bewoners af te sluiten om de juiste woning voor ze
te realiseren."
Groot verschil met haar vorige werkgever is, dat bij SSH de uitdaging
er lag om zo onzichtbaar mogelijk te zijn, en onderhoud te plegen waar-
van de studenten zo min mogelijk last ondervonden. "De aannemer
kwam daar dan ook ??n keer per jaar langs en verrichtte ineens al het
onderhoud en de controles op installaties die nodig waren. Studenten
blijven daar echt niet voor thuis", weet Viegers. "Bij studentenwonin-
tekst tosca vissers
foto's photoworkx
inmiddels is wel duidelijk dat
woningcorporaties tegen
hun financi?le grenzen
aanlopen. Vrijwel geen
enkele corporatie zal ontko-
men aan het neerwaarts
bijstellen van ambities. toch
zijn structureel afnemende
investeringsruimten vaak
een voedingsbodem voor
nieuwe creatieve en renda-
bele oplossingen. zo ook bij
corporatie Wonenbreburg,
die het selectieproces voor
een grootonderhoudsproject
in tilburg anders aanpakte
dan anders, volgens nina
Viegers, manager vastgoed.
"Wij kozen voor een aanne-
mer die snapte dat wij als
corporatie alles weten van
onze bewoners en dat we
daarnaast weten hoe we
woningen 50 jaar in bezit
houden."
interview
nina viegers
nr 4 2012interview nina viegers 5
"In tijden van
crisis is er voor
corporaties
absoluut een
efficiencyslag
te behalen"
nr 4 2012 interview nina viegers6
andere manier voor te bereiden. Bijvoorbeeld
door op een andere manier een aannemer te
selecteren. Als corporatie moeten wij eerst goed
nadenken over wat we nu precies willen in een
wijk. De aannemer moet vervolgens met idee?n
en oplossingen komen over de uitvoering van het
project. In tijden van crisis en financieel beperkte
mogelijkheden, is er voor corporaties absoluut
een efficiencyslag te behalen door niet meer in
detail voor te schrijven hoe een aannemer zijn
werk moet verrichten", stelt Viegers.
Het puur en alleen aanbesteden op de laagste
prijs is hierbij niet de juiste manier van handelen,
zo bleek. "We hebben ervaren hoe belangrijk het
is dat een aannemer die een grootonderhouds- of
renovatieproject in de wijk moet uitvoeren, goed
kan communiceren met de mensen die er wonen.
Het risico van aanbesteden exclusief op prijs, is
dat een aannemer wordt geselecteerd die welis-
waar ervaring heeft in renovatie- en grootonder-
houdsprojecten, maar zich zo laag inschrijft dat hij
genoodzaakt is om samen te werken met goed-
kope onderaannemers die vrijwel geen ervaring
hebben. Maar renoveren in bestaande situatie is
een vak apart", zegt Viegers. "Niet iedere stuka-
door die gewend is om seriematig de muren van
honderd nieuwe leegstaande woningen te stuka-
doren, is geschikt om een bestaand woonhuis te
stukadoren met de bewoners thuis." Het aanbe-
steden op de laagste prijs had als gevolg dat de prijzen fors kelderden,
vergeleken met de jaren ervoor. Volgens de manager vastgoed kan dat
kiezen voor de laagste prijs weliswaar een financieel voordeel opleve-
ren, maar kan het evengoed risico's met zich meebrengen. "Laagste
prijs houdt ook in dat niet bewust op kwaliteit wordt gestuurd. Als de
enige prikkel is om het project zo goedkoop mogelijk uit te voeren,
kunnen er allerlei problemen ontstaan. Zoals werknemers op de bouw-
plaats die nauwelijks op elkaar zijn ingespeeld, overlast kunnen veroor-
zaken, afspraken niet nakomen, en weinig affiniteit hebben met het
opknappen van woningen in bewoonde staat", legt Viegers uit.
testcase
Het is haar overtuiging dat een corporatie deze situaties voortaan kan
voorkomen door een goede aannemer te selecteren, samen met een
team dat met hem samen zal werken. "We moeten van tevoren goed
weten wie we in huis halen. En we moeten een goed gevoel hebben bij
een aannemer die samen kan werken met een team dat wij goed
vinden." Zo geschiedde. Bij het volgende project dat Viegers uitzette,
werd eerst het nadrukkelijke verzoek bij de aannemer neergelegd om
zijn uitvoerder en projectleider aan de corporatie uit te leggen hoe zij
dachten het project aan te pakken. "Voor ons een testcase om erach-
ter te komen of ze het in de vingers hebben. Als hun verhaal op ??n lijn
zou staan met de wijze die wij voor ogen hadden, kregen zij de opdracht
om het werk uit te voeren", legt ze uit. "Voor dit gesprek werd ook een
afvaardiging van de bewoners uitgenodigd, om met elkaar kennis te
gen lag voor ons de uitdaging om als beheerder zo onzichtbaar mogelijk
te opereren en het onderhoud zo goed te organiseren, dat studenten
slechts ??n keer lastig werden gevallen. Bij huurders van andere
woningcorporaties ligt dat heel anders. Daar heb je immers te maken
met andere doelgroepen, die bijvoorbeeld graag willen dat een corpora-
tie zichtbaar is."
Daarbij ondervond Viegers bij SSH, dat een corporatie niet alles zelf
hoeft te doen, maar dat specifieke taken aan andere professionele
bedrijven overgelaten konden worden. Een corporatie heeft specifieke
en unieke kennis in huis over haar doelgroep en het beheer van wonin-
gen, en dat over een langere periode. "We hebben bij SSH andere,
professionele partijen zo veel mogelijk oplossingen laten bedenken voor
onze vragen. Gezamenlijk werken aan het beste resultaat en hiervoor
intentieovereenkomsten aangaan met elkaar was toen vrij uniek", blikt
ze terug.
selectieprOces
Toen Viegers bij WonenBreburg aan de slag ging, ondervond ze een
compleet andere aanpak van beheer en onderhoud. "Binnen deze
corporatie leefde de overtuiging dat we de kennis over techniek in huis
moeten houden. We schrijven aannemers graag voor hoe een kozijn in
de gevel vastgemaakt moet worden. Het liefst gaan we dat controleren
ook", chargeert ze. "Maar dat kan ook anders. We kunnen taken ook
verdelen en bepaalde zaken overlaten aan andere professionele
partijen. Ik stelde voor om onderhouds- en renovatieprojecten op een
nr 4 2012interview nina viegers 7
maken en om van de aannemer te horen wat er met hun woningen zou
gebeuren. Dan konden ze hierover vragen stellen. De bewoners moch-
ten aangeven wie zij de beste aannemer vonden. Uiteindelijk hebben
we gezamenlijk gekozen voor de aannemer die zich het meeste had
verdiept in de wijk, de woningen en in de bewoners zelf. Deze aanne-
mer wist ook precies uit te leggen welke aanpak voor deze wijk nodig
zou zijn." Viegers merkt op dat er ook aannemers zijn die niet mee
willen doen aan dit soort voorrondes. "Deze bouwbedrijven snappen
het dus niet. We zijn juist op zoek naar die betrokkenheid van mensen
die het project uitvoeren", zegt zij.
cOmmunicatie
WonenBreburg bereidt het voortraject van alle projecten die ze wil
uitvoeren, degelijk en grondig voor. Nagenoeg alle projecten krijgen
groen licht omdat in al die gevallen meer dan 70 procent van de bewo-
ners erin toestemt. "Zoals de meeste corporaties besteden we uitge-
breid aandacht aan zorgvuldige communicatie. Er worden brochures
gemaakt en vooral de huisbezoeken zijn essentieel, waarbij de opzich-
ter en aannemer langs gaan bij iedere individuele bewoner om zijn thuis-
situatie door te spreken. Eerder gebeurde dat allemaal vanuit de corpo-
ratie zelf. Nu is er al samenwerking met de aannemer in het communi-
catie- en kwaliteitstraject. Deze aannemer voert het werk voor ons uit,
en hij gaat dus mee op bezoek bij bewoners thuis. Essentieel is dat we
ons als corporatie in de toekomst meer bezig moeten gaan houden met
het bepalen van de gewenste kwaliteit vooraf,
dan met controle van de werkzaamheden
achteraf", redeneert Viegers.
KetensamenWerKing
WonenBreburg is aangesloten bij Futura, een
samenwerkingsverband van vier Brabantse
woningcorporaties: AlleeWonen, Cascade, Zayaz
en WonenBreburg. Deze groep zet zich in voor
de professionalisering en ontwikkeling van aange-
sloten corporaties in hun rol als maatschappelijk
ondernemer. Binnen Futura werken mensen uit
verschillende lagen van verschillende corporaties
samen, eventueel met externe partijen. De orga-
nisatie zoekt naar oplossingen voor vraagstukken
over het huidige maatschappelijke en financi?le
klimaat en hoe invulling gegeven kan worden aan
de volkshuisvestelijke opdracht. Uit dit netwerk
haalde Viegers informatie over verschillende
samenwerkingsverbanden met aannemers. "Dat
bracht me op het idee om een grootonderhouds-
project van WonenBreburg in de Outshoornstraat
in Tilburg als pilot te nemen voor een vorm van
ketensamenwerking. We mikten op ketensamen-
werking zoals die in de boeken staat. Het kiezen
van de juiste aannemer had meer weg van een
sollicitatiegesprek", omschrijft Viegers.
Het onderhoudsproject betrof 65 eengezinswo-
ningen die opgeknapt moesten worden. De
woningen moesten opgeschaald worden naar energielabel B en mini-
maal 25 jaar onderhoudsvrij zijn. "Verschillende aannemers werden
uitgenodigd. Wij kozen voor een aannemer die snapte dat wij als corpo-
ratie alles weten van onze bewoners en dat we daarnaast weten hoe
we woningen 50 jaar in bezit houden. Van de aannemer wilden wij horen
hoe we binnen deze kaders de woningen konden renoveren. Uiteindelijk
kozen we een aannemer die dit gezamenlijk met ons wilde oppakken en
waarmee het bijzonder goed klikte. Over de prijs werd in dit vooronder-
zoek nog niet gesproken, maar er was wel een budget vastgesteld.
Voor een aannemer is het al een hele openbaring als het budget wordt
vrijgegeven. Maar deze aannemer had snel door dat er een kentering
plaatsvond in de traditionele manier van uitvoering, waarin van hem
oplossingen werden verwacht", vertelt Viegers.
In oktober 2012 eindigde WonenBreburg als tweede van de vijf corpo-
raties in regio Zuid-Nederland, in de voorronde voor de verkiezing van
`Meest vernieuwende opdrachtgever van Nederland'. Opdrachtnemer
Huybregts Relou nomineerde de corporatie vanwege de projectuitvoe-
ring bij het groot onderhoud in de Outshoornstraat op basis van keten-
samenwerking. "Voor ons is ketensamenwerking een modelvoorbeeld
van het bedenken van nieuwe creatieve en rendabele oplossingen, die
in tijden van financi?le beperkte mogelijkheden winstpunten voor de
corporatie weten te behalen", besluit Viegers.
Reacties