33 c ColumnInnovatie en faalkosten
in de bouw
Er zijn al pagina's over vol geschreven: innovatie in de bouw. De toon is
overwegend negatief. Innovatie verloopt er moeizaam en faalkosten lijken
een structurele bron van zorg... en van ergernis. Toch zijn er voldoende
voorbeelden van innovaties die navolging verdienen en zijn er succesvolle
projecten gerealiseerd waarbij de reductie van faal-
kosten een aandachtspunt was. Wat moet er ge-
beuren om behaalde successen een brede accep-
tatie en toepassing in de bedrijfskolom te geven?
Op hoofdlijnen kunnen we vier (markt)mechanismen
onderscheiden die vernieuwing van een markt sti-
muleren of de effici?ntie verbeteren: de werking van concurrentie (het vroe-
ge beslismoment in de bouw bemoeilijkt de werking van concurrentie als
marktmechanisme: de afnemer beslist op basis van een ontwerp terwijl de
werkelijke prestaties later blijken), veranderingen in het vraagpatroon van
afnemers (bijvoorbeeld de introductie van nieuwe technologie?n), verande-
ringen in de werking van de bedrijfskolom (voor- of achterwaartse integra-
tie, verschuiving van machtsposities of zelfs nieuwe distributievormen) en
veranderingen in de omgevingsfactoren.
De meeste vernieuwingen in de (Nederlandse) bouwpraktijk vloeien voort uit
meer en steeds veeleisender regelgeving. Milieueffecten van en arbeidsom-
standigheden op de bouw zijn daarbij leidende thema's. Daarnaast hebben
de beursgangen van veel bouwbedrijven bijgedragen aan vernieuwingsim-
pulsen. Veel van deze innovaties zijn echter niet branchebreed bekend en
worden soms niet eens binnen een bouwbedrijf universeel toegepast. Dit
komt hoofdzakelijk omdat `de bouw' een projectenmarkt is, waarbij in de
besluitvormingsfase beslissers concurrerende (prijs/prestatie)beloftes met
elkaar moeten vergelijken. De partijen die bijgedragen hebben aan de tot-
standkoming van deze `beloftes' zijn meestal onafhankelijke schakels in de
procesketen, elk met een eigen (beperkte) verantwoordelijkheid.
Vervolgens worden bouwprojecten voorbereid, geleid en uitgevoerd door
individuen. Hun kennis- en ervaringsniveau zijn van grote invloed op de
uiteindelijke kwaliteit van het op te leveren project. Door een strikte toepas-
sing van strakke managementsystemen tracht elk bouwbedrijf wel tot een
standaard kwaliteit te komen. In de praktijk blijkt dit
doel (een bijna industri?le reproduceerbaarheid van
het eigen bouwproces) moeilijk haalbaar. De bottle-
neck begint bij het (steeds veranderende) ontwerp
en loopt via de samenstelling van het (vaak verande-
rende) bouwteam tot en met de kwaliteiten van pro-
jectleiding en uitvoerders. Ook van grote invloed is
de mate van samenwerkingservaring die partijen met elkaar kunnen op-
bouwen.
Voor een effectieve werking van concurrentie als marktmechanisme in de
bouwbranche ontbreekt het aan `industri?le reproduceerbaarheid'. Deze
wordt groter als bouwbedrijven een strakke regie kunnen garanderen over
een bedrijfseigen, uniform toegepaste procesgang (van de ontwerpfase tot
de oplevering). In een bouwteam moet het bouwbedrijf dan altijd leidend
zijn. Zij selecteert de ontwerper, de onderaannemers en de overige toele-
veranciers, die allemaal hun deskundigheid in moeten zetten volgens de
procesvoorschriften van het bouwbedrijf. De aldus teruggebrachte risico's
van conflicten tussen ontwerp, realisatie en uiteindelijke prestatie brengen
een significante reductie van de faalkosten binnen bereik en maken ingrij-
pende innovaties vanuit het reproduceerbare proces haalbaar.
Bouwbedrijven die hun procesgang verrijken met vergaande voor- en ach-
terwaartse integratie binnen de bedrijfskolom, verkrijgen een uitgesproken
concurrentievoordeel. Zij kunnen hun projecten straks opleveren met een
integrale garantie wegens `industri?le reproduceerbaarheid van het pro-
ces', zelfs voor steeds wijzigende ontwerpen. b
"het ontbreekt
aan industri?le
reproduceerbaarheid"
cHelmar Schmidgall
Helmar Schmidgall is partner bij het
marketing- en communicatieadvies-
bureau Korteweg Communicatie, waar
hij werkt in de functie van beleidsadvi-
seur voor marketing- en communicatie-
vraagstukken. Info: www.korteweg.nl.
c Column
Innovatie en faalkosten in de bouw
Reacties