Decennialang was het oude schoolgebouw uit 1884 aan de Van Oldenbarneveldtstraat in Amsterdam in gebruik door de gemeente. Maar de wijk, op de grens van Jordaan en West, is kinderrijker geworden waardoor de behoefte aan schoolruimte is gegroeid. En dus werd het gebouw in een jaar tijd – naar ontwerp van Kodde Architecten BNA in samenwerking met Martijn van der Hijden architecten – geheel gerenoveerd en uitgebreid met een moderne vierlaagsaanbouw aan de achterzijde. Inmiddels is het een dependance voor de Dr Rijk Kramerschool.
nr 2 2011 schoonheid18
schoonheid
in oude functie
hersteld
Decennialang was het oude
schoolgebouw uit 1884 aan
de Van Oldenbarneveldt-
straat in Amsterdam in
gebruik door de gemeente.
Maar de wijk, op de grens
van Jordaan en West, is
kinderrijker geworden waar-
door de behoefte aan
schoolruimte is gegroeid.
En dus werd het gebouw in
een jaar tijd ? naar ontwerp
van Kodde Architecten BNA
in samenwerking met Martijn
van der Hijden architecten
? geheel gerenoveerd en
uitgebreid met een moderne
vierlaagsaanbouw aan de
achterzijde. Inmiddels is het
een dependance voor de
Dr Rijk Kramerschool.
tekst janneke klunder
foto's kodde architecten bna
nr 2 2011schoonheid 19
AllEs-IN-??NMEuBElstuK
Een slimme vondst zijn de gezichts-
bepalende kastenwanden, met aan
twee zijden functies voor gang en
lokaal. De wandkasten zijn slimme
alles-in-??nmeubelstukken: ze
herbergen de kapstokken, computer-
werkplekken, wastafel en de kasten
van de leslokalen zelf. Via een glazen
strook valt extra licht in de gangen en
is er zicht op gangen en lokalen.
HOgE plAfONDs
Kenmerkend voor de restauratie en renovatie is
de combinatie van traditionele materialen en
verbindingsmiddelen met moderne technieken en
materialen. Zo is de oude gangstructuur met haar
hoge plafonds en togen weer zichtbaar gemaakt
en hersteld, en de voordeur met entreetrap is
opnieuw centraal gepositioneerd. Aan de voorge-
vel zijn de ontbrekende attieken met vaasorna-
menten teruggebracht naast de dakkapellen, en in
de kap zijn weer twee ossenogen geplaatst. De
ossenogen hebben nu de functie van luchtinlaten
voor de leslokalen. Met twee dakkapellen voor
extra daglicht is de zolder geschikt gemaakt voor
administratieve functies, werk- en vergaderplek-
ken voor de onderwijsstaf.
nr 2 2011schoonheid 21
VOORGEVEL
1 voordeur
2 ornamenten
3 osseogen
4 dakkapellen
5 lokalen +
voorzieningen
AchtERGEVEL
1
2
3
4
5
sMAl BOuWVOluME
De nieuwbouw aan de achterzijde bestaat uit een smal bouw-
volume van vier eigentijdse bouwlagen en door middel van
glasstroken onderscheiden van de oudbouw. het nieuwe deel
heeft een lift en bevat onder andere vier extra leslokalen en
ruimten voor remedial teaching en interne begeleiding. het
nieuwe deel is op zo'n wijze verbonden aan de achterzijde van
het centrale trappenhuis, dat de oude gevel nog te zien is.
Op elke verdieping van de boven elkaar liggende klaslokalen
geven grote schuifpuien een maximum aan daglicht. Bij mooi
weer zijn de lokalen geheel te openen. De zonneschermen zijn
van hout en geven de leslokalen een intiem karakter ? een
mooi contrast met de formelere sfeer van de oude leslokalen.
tOEgANKElIJK KARAKtER
De hoge zwarte plinten in de gangen met
hun bolarmaturen, de solide houten afwer-
king van de trappen, deuren, meubelstuk-
ken, en de hoge ruimten ademen de sfeer
van de oude school. De dierenprints op het
glas van de lokaaldeuren, de speels vormge-
geven wc-ruimten, de doorkijkjes en de
diverse koppelingen tussen de oud- en
nieuwbouw geven het geheel een toeganke-
lijk karakter, passend bij het nieuwe gebruik
als basisschool.
KENMERKENDE tRAppEN
het gebouw heeft twee nieuwe trappen gekregen, twee
kenmerkende elementen in het gebouw. De trappen slaan
een brug tussen de hoogteverschillen van de oud- en
nieuwbouw en betrekken de oude zolderverdieping met
monumentale kap nu ook ruimtelijk bij het gebouw.
Reacties