Op 1 april werd het Bouwbesluit 2012 van kracht. Daarmee heeft de wetgever een einde willen maken aan de veelgehoorde klacht dat het Bouwbesluit herbestemmen van leegstaande gebouwen zou belemmeren. Tijdens de totstandkoming is door marktpartijen en het H-team van het Nationaal Programma Herbestemming flink gelobbyd voor aanpassing. Van de kant van gemeenten waren zorglijke geluiden te horen over het nieuwe verbouwniveau, dat het kwaliteitsniveau generiek verlaagt. Direct nadat de regelgeving van kracht werd, zijn enkele gemeenten en deskundigen gevraagd naar hun verwachtingen. De keuze is niet willekeurig: de drie gepeilde gemeenten, Nieuwegein, Amsterdam en Rotterdam, hadden de afgelopen jaren al maatregelen getroffen om de processen rond herbestemmen beter af te stemmen op de praktijk.
impuls voor herbestemmingwww.renda.nl
impuls voor
herbestemming
Op 1 april werd het Bouw
besluit 2012 van kracht.
Daarmee heeft de wetgever
een einde willen maken aan
de veelgehoorde klacht dat
het Bouwbesluit herbestem
men van leegstaande gebou
wen zou belemmeren. Tijdens
de totstandkoming is door
marktpartijen en het Hteam
van het Nationaal Programma
Herbestemming flink gelob
byd voor aanpassing. Van de
kant van gemeenten waren
zorglijke geluiden te horen
over het nieuwe verbouwni
veau, dat het kwaliteitsni
veau generiek verlaagt.
Direct nadat de regelgeving
van kracht werd, zijn enkele
gemeenten en deskundigen
gevraagd naar hun verwach
tingen. De keuze is niet
willekeurig: de drie gepeilde
gemeenten, Nieuwegein,
Amsterdam en Rotterdam,
hadden de afgelopen jaren al
maatregelen getroffen om de
processen rond herbestem
men beter af te stemmen op
de praktijk.
tekst en foto's sander gelinck,
id&dn | transformatieteam
impuls voor herbestemming www.renda.nl
In opdracht van het ministerie van VROM onderzocht id&dn | transfor-
matieteam in 2008 in hoeverre de regelgeving, waaronder het Bouwbe-
sluit in het bijzonder, het transformeren van kantoren belemmert. De
conclusie was dat het Bouwbesluit inhoudelijk voldoende ruimte bood,
maar de praktijk van ontheffingenbeleid door marktpartijen werd ervaren
als een bron van onzekerheid en vertraging. Onder het oude Bouwbe-
sluit moest een plan voor herbestemming aan nieuwbouweisen
voldoen, tenzij b en w wilde meewerken aan een verzoek om onthef-
fing. Dat principe van `nee, tenzij' was voor initiatiefnemers een groot
risico. Niet alleen op vertraging, maar vooral op onbeheersbare kosten.
Het Bouwbesluit 2012 verandert deze spelregel. Voor het leeuwendeel
van de kwaliteitsaspecten heeft het Bouwbesluit een verbouwartikel
gekregen met daarin de zin `dat wordt uitgegaan van het rechtens
verkregen niveau'. Vrij vertaald betekent dit: de kwaliteit die nu in het
gebouw aanwezig is. Daarmee geeft de wetgever initiatiefnemers
zekerheid vooraf, en geeft zij de praktijk meer ruimte om met haalbare
oplossingen te komen.
LOBBy
Er is flink gelobbyd voor aanpassing van het Bouwbesluit. "Onder
andere door het H-team (een team dat zich sterk maakt voor herbe-
stemming, red.) van het Nationaal Programma Herbestemming. Dat
heeft echt zijn tanden gezet in de teksten en gekeken of een aantal
praktijkcases er ook mee opgelost kon worden. Veel voorstellen
hebben het uiteindelijke Bouwbesluit gehaald", volgens Machteld Lins-
sen van het Nationaal Programma Herbestemming. "De lobby heeft
zeker goed gewerkt, ook die van de marktpartijen", vindt ook Jeroen
van Nistelrooy, co?rdinator van het team Bouwen dat zich bezighoudt
met alle Wabo-aanvragen in Nieuwegein. "Wij liepen als Nieuwegein al
op de nieuwe regelgeving vooruit. We vertelden ontwikkelaars vooraf
hoe we met de ontheffingsruimte in het oude Bouwbesluit omgingen.
Samengevat was dit dat we op veiligheidsaspecten geen concessies
deden, maar op alle andere vlakken gaven we aan dat daarover viel te
praten en dat we daar op een redelijk resultaat uit wilden komen. Dat
sloot ook aan bij het beleid bestaande bouw dat de gemeente al had.
Ook daar gaat het vooral om veiligheid. Bouwbesluit 2012 maakt eigen-
lijk dezelfde keuze. Wij zien het als een bevestiging van onze lijn." "Dat
heeft uiteindelijk ook gewerkt, er is nooit een aanvraag op dit onder-
werp gesneuveld", vult Hans van den Ham aan, programmamanager
Woningbouw van gemeente Nieuwegein. Van Nistelrooy: "Er waren
zelfs gebouwen bij die verrassend geschikt waren. Daar kon je zo in."
"Dat was niet helemaal onze ervaring", vertelt Leonie Melchers,
projectmanager Aanpak leegstaande kantoren van gemeente Rotter-
dam. "Wij hebben een aantal jaren geleden met onze bouwinspecteurs
gekeken waar in eerdere projecten discussie over was. Daar zaten best
een paar lastige gevallen bij. Vervolgens hebben we op een rijtje gezet
hoe we in het verleden koersten ? waarvoor ontheffing is gevraagd en
ook verleend ? en daar intern een lijn in aangebracht. Ook hebben we
onze processen veranderd; er is een `transformer' aangesteld, een
specialist bij vergunningen die, als er een plan is voor transformatie,
een voorgesprek organiseert met indiener en architect waarbij iedereen
van onze kant betrokken is. Dus brandweer, bouwfysicus, bouwinspec-
teur, milieu, allemaal zitten ze aan tafel en dan wordt het plan punt voor
punt besproken. In de praktijk blijkt er dan veel meer mogelijk en kun je
oplossingen afstemmen. Het Bouwbesluit 2012 maakt de inhoudelijke
eisen veel transparanter en duidelijker voor de aanvrager. Dat is ??n
kant. Maar wij blijven werken met voorgesprekken, want dat versnelt
het proces pas echt."
NiVeAu
Tijdens de wetsbehandeling waren er zorgen dat het niveau te laag zou
worden. Volgens Van Nistelrooy is dit geen onderwerp waar nu nog
grote zorgen over bestaan bij gemeente Nieuwegein. "Wij verwachten
niet, zeker niet in de huidige tijd, dat marktpartijen de ondergrens
Dit artikel is een onderdeel van de
Kennisagenda Tijdelijk Gebruik van
het Nationaal Programma Herbe-
stemming. Zomer 2011 zijn twintig
initiatiefnemers ge?nterviewd over
hun ervaringen met tijdelijk gebruik
van leegstaande gebouwen. Op
www.kennisbankherbestemming.
nu/kennisbank staan lessen uit de
praktijk, aangevuld met informatie
over wet- en regelgeving, geschikte
functies en tips bij het organiseren.
Bij het verbouwen van
een zolder gelden
voortaan minimale
daglichteisen.
impuls voor herbestemmingwww.renda.nl
opzoeken", zegt hij. "De huidige markt vraagt juist om kwaliteit. Wij
hebben intern wel discussies gevoerd, en er zijn zeker punten waarbij je
twijfel kunt hebben over wat je nog kunt eisen. Voor geluid tussen
woningen is bijvoorbeeld helemaal geen eis meer. Maar in de praktijk
zie je in deze gevallen juist nieuwe, originele oplossingen verschijnen."
"Het klinkt tegenstrijdig, maar de huidige markt werkt in het voordeel
van transformatie", vindt Van den Ham. "Als je geen kwaliteit maakt,
raak je de woningen zeker niet kwijt. En aan de andere kant zijn
kantoorprijzen aan het dalen; daardoor ontstaat ook financi?le ruimte
om kwaliteit te bouwen."
Rutger Veldhuijsen is een van de leden van het Transformatieteam van
gemeente Amsterdam. Hij is benieuwd hoe dat nieuwe niveau in de prak-
tijk uitkristalliseert. "Bijvoorbeeld of je als lokaal bestuur straks geen
verwijten van burgers krijgt als mensen ineens de televisie van de buren
kunnen horen", schetst hij. "Mensen verwachten toch dat een nieuwge-
bouwde woning een zekere basiskwaliteit heeft. Er bestaat toch niet voor
niets zo'n Bouwbesluit, denken zij. Het raakt dus ook aan de betrouw-
baarheid van de overheid. In theorie kun je als gemeente aanschrijven
met artikel 1.13 van de Woningwet, maar wij, gemeente Amsterdam,
zullen dat niet snel doen. Ons bestuur wil juist dat er veel meer getrans-
formeerd wordt. Vorig jaar werd binnen de politiek zelfs een motie aange-
nomen die volgens de wet helemaal niet kan. Er stond in dat bij transfor-
matie woningen voortaan alleen nog maar aan bestaande bouw zouden
worden getoetst. Als gemeente hebben we toen inzichtelijk gemaakt
waar de ondergrens ligt per aspect. Overigens wel voor de stadsdelen,
want zij zijn in Amsterdam het bevoegd gezag."
Melchers is van mening dat het nieuwe Bouwbesluit vooral voor trans-
parantie en andere verantwoordelijkheden zorgt. "Bouwbesluit 2012
heeft een categorie Verbouw toegevoegd, maar er is nog altijd de
ondergrens van bestaande bouw. Voor mijn collega's en ook voor
burgers wordt het transparanter welke eisen bij herbestemmen
gelden", zegt zij. "Het besluit legt wel een grotere verantwoordelijkheid
bij marktpartijen. Gemeenten kunnen door het nieuwe Bouwbesluit veel
minder op de stoel van de ontwikkelaar gaan zitten. We moeten er dus
op vertrouwen dat ontwikkelaars goede dingen maken, zonder dat wij
vooraf bepalen hoe en wat. Als gemeente Rotterdam hebben wij een
aantal jaren geleden al gezegd dat we vooral processen moeten
stroomlijnen, onze eigen dienstverlening op orde moeten hebben. Wij
w?llen als overheid ook faciliterend zijn. Als een initiatiefnemer met een
goed project komt en het past binnen onze randvoorwaarden, prima.
Als overheid moet je ook los kunnen laten."
ONDuiDeLijkHeiD
"Ik verwacht nog wel pittige discussies over wat het rechtens verkregen
niveau is", voorspelt Veldhuijsen. "De voorbeelden die in de toelichting
genoemd worden, zijn soms wel erg eenvoudig. In de praktijk is het vaak
toch ingewikkelder." "Mee eens", sluit Van Nistelrooy zich aan bij
Grote, open ruimten zijn makkelijker te herbestemmen.
impuls voor herbestemming www.renda.nl
gemeente Amsterdam. "Vroeger had je een duidelijke bovengrens en
onduidelijkheid over hoever je naar beneden kon afdingen. Nu is er een
ondergrens die af en toe vaag is. Bijvoorbeeld wat het rechtens verkre-
gen niveau is over brandveiligheid bij oude kantoren van v??r het Bouw-
besluit. Toen werd vaak naar inzicht van de brandweer beoordeeld of iets
veilig is. Het hele denken in compartimentering en brandklassen is pas
iets van de jaren negentig. De vraag is dan hoe je dat vertaalt naar de
eisen van nu. Dat zou tot discussie kunnen leiden als de markt niet hoger
wil terwijl wij het als gemeente echt onder de maat vinden."
Gaan gemeenten daar ook beleid op maken? "Nee, wij wachten wel
even af wat er op ons afkomt", aldus Van Nistelrooy. "Beleid maken
wordt ook niet aangemoedigd door de wetgever. Dan ontstaan er weer
lokale verschillen. Laat de markt eerst maar zien waar ze mee komt. Ik
verwacht ook dat als wij bijvoorbeeld iets echt brandonveilig vinden, er in
de regelgeving wel aangrijpingspunten staan om dat te onderbouwen."
Gemeente Amsterdam onderschrijft de lijn van het Bouwbesluit, meldt
Veldhuijsen. "Aanvullend beleid maken doen we sowieso niet. De
stadsdelen zijn autonoom en wij gaan niet op de stoel van de wetgever
zitten." "Wij willen in de eerste plaats onze dienstverlening verbete-
ren", zegt Melchers namens gemeente Rotterdam. "Ik verwacht niet
direct dat wij nog aanvullend beleid gaan formuleren."
MeeR TRANsfORMATie
Het nieuwe Bouwbesluit sluit beter aan op de praktijk, waardoor er in
de toekomst meer getransformeerd zal gaan worden, denkt Van den
Ham van gemeente Nieuwegein. "En ik zie dat bepaalde klantgroepen
die vroeger genegeerd werden, nu wel bediend worden. Alleenstaande
starters met weinig geld bijvoorbeeld, zij werden vroeger gewoon over-
geslagen. Als je vroeger 30 m2
vroeg, telde je niet mee. Datzelfde geldt
voor mijn gevoel ook een beetje voor wonen met zorg en voor corpora-
tiewoningen."
"Over tien jaar is transformeren heel normaal", denkt Melchers. "Nu
proberen we als gemeente een stuk of tien pilotprojecten te doen om
ervan te leren. Straks is het de normaalste zaak van de wereld. Dit Bouw-
besluit heeft van `nee, tenzij' geen `ja, mits', maar `ja, tenzij' gemaakt. Een
plan is goed, tenzij het niet voldoet aan die veiligheidsregels. Dat is een
grote stap. Het verbouwniveau maakt veel gebouwen makkelijker te
hergebruiken. Ook denk ik dat we over tien jaar zeggen dat dit besluit
gemeenten enorm heeft geholpen om klantvriendelijker te worden."
"Dit Bouwbesluit biedt veel meer ruimte voor oplossingen, zowel finan-
cieel als creatief", is ook de optimistische instelling van Linssen van het
Nationaal Programma Herbestemming. "Het is mooi om te horen dat er
zo veel positieve verwachtingen zijn. Het is nu zaak om te zorgen dat
die ruimte ook echt wordt benut. Papier is geduldig, de praktijk moet
het toch zelf doen. En herbestemmen, zeker als het monumenten
betreft, is en blijft een lastige en complexe opgave."
"Met het Bouwbesluit 2012 lijkt de wetgever dat ook te onderkennen",
gaat zij verder. "Dat is mooi, want er zijn nog wel een paar hoofdstuk-
ken regelgeving waar mensen tijdens projecten hun hoofd aan stoten.
Het horecabesluit bijvoorbeeld. De Utrechtse Domkerk kon geen hore-
cavergunning krijgen omdat er dan een afzuiginstallatie in moest. Kun je
je dat voorstellen in een kathedraal? Maar, terugkomend op het Bouw-
besluit, de ruimte is er om in projecten sneller tot haalbare oplossingen
te komen. Nu nog mensen die zich uitgedaagd voelen om te komen tot
innovatieve, creatieve en praktische oplossingen."
TOeLicHTiNg RegeLgeViNg
De nieuwe spelregels in het Bouwbesluit 2012
maken het eenvoudiger om een gebouw te verbou-
wen. Echt eenvoudig is de nieuwe regelgeving
echter niet. De komende maanden besteedt het
Nationaal Programma Herbestemming om die reden
een aantal keren aandacht aan het Bouwbesluit.
Aan de hand van concrete gebouwen wordt de
regelgeving toegelicht en wordt toonbaar gemaakt
welke ruimte het Bouwbesluit 2012 in de praktijk
biedt voor veelvoorkomende knelpunten bij herbe-
stemmen. Doel daarbij is ook om te laten zien dat
herbestemmen in de praktijk heel vaak tot (veel)
hogere kwaliteiten kan leiden dan het minimum
kwaliteitsniveau waar het Bouwbesluit aan toetst.
Vluchttrappen zijn
onder het Bouw-
besluit 2012 niet
altijd meer nodig.
Reacties