Conceptueel Bouwen biedt oplossingen voor een complete doelgroep die voldoende open zijn om per klant tot maatwerk te komen. Het combineert dus de voordelen van standaardisatie en van maatwerk. Toch kun je als bedrijf niet van de ene op de andere dag met concepten aan de slag gaan. Het vraagt om een andere manier van werken en om een andere marktbenadering. BouwIQ spreekt met drie bedrijven die bezig zijn met concepten, elk op het gebied van energiebesparing en comfort.
32 ArtikelIedereen winnaar
De drie bedrijven ? Opstalan bv, Beton Son BV en Giesbers & van der
Graaf ? zijn begonnen met het ontwikkelen van concepten om meerwaar-
de te bieden. Frank Brokken, commercieel manager van Opstalan: "We
zijn groot geworden met het maken van eenvoudige dakelementen, maar
we kwamen tot het besef dat we meer wilden dan alleen vierkante meters
leveren. We zijn gestart met het ontwikkelen van concepten om extra toe-
gevoegde waarde te bieden aan de klant." Dit heeft geleid tot een aantal
concepten, waarvan het Energie Profijt Dak er een is. Dit concept bevat
ge?ntegreerde energiewisselaars die warmte of koude kunnen opnemen.
Ook het bekende WelWonen concept van Beton Son bevat warmtewis-
selaars en ook dit concept is ontstaan vanuit de wens meerwaarde te leve-
ren. Volgens Niels Bax, directeur van de productgroepen `Elementen' en
`Ondergrondse Infra' van Beton Son is de klimaatbeheersing samen met
de aandacht voor de klant de meerwaarde. Rene Giesbers, commercieel
directeur van Giesbers & van der Graaf, voegt hieraan toe dat het niet al-
leen gaat om meerwaarde voor de eindgebruiker, maar voor iedereen in
het proces. We hebben daarom samen met Itho een concept bedacht dat
een tegenhanger is van de concepten met warmtepompen van de ener-
giebedrijven. Deze bedrijven bieden collectieve warmtepompen en reke-
nen met het `niet meer dan anders principe', waardoor alleen zijzelf profite-
ren van de financi?le voordelen van de warmtepompen. Wij bieden
individuele pompen aan en nemen ook de exploitatie over. Daarnaast bie-
den we particulieren een garantie van 25 jaar. Wij hebben hierbij bewust
gekozen voor een constructie waarbij iedereen winnaar is."
Knelpunten
Ook al biedt het invoeren van concepten winst voor al de betrokken partijen.
Je kunt een concept niet van de ene op de andere dag invoeren. Brokken
verwoordt de knelpunten: "Bij het vermarkten van ons concept lopen we
tegen drie dingen aan: `onbekend maakt onbemind', de meerkosten en de
terugverdientijd. Aan de onbekendheid kun je natuurlijk iets doen met be-
hulp van goede communicatie, maar de andere twee punten zijn lastiger.
Wat betreft de meerkosten: de eindgebruiker investeert eerder in een keu-
ken of een badkamer in plaats van een duurzaam energiesysteem."
Conceptueel Bouwen
Iedereen winnaar
Conceptueel Bouwen biedt oplossingen voor een complete
doelgroep die voldoende open zijn om per klant tot maatwerk te
komen. Het combineert dus de voordelen van standaardisatie en
van maatwerk. Toch kun je als bedrijf niet van de ene op de andere
dag met concepten aan de slag gaan. Het vraagt om een andere
manier van werken en om een andere marktbenadering. BouwIQ
spreekt met drie bedrijven die bezig zijn met concepten, elk op het
gebied van energiebesparing en comfort.
Energie Profijt Dak
Het Energie Profijt dak van Opstalan bevat ge?ntegreerde energiewisse-
laars die afhankelijk van de buitentemperatuur de warmte of koude opne-
men. Deze wordt in de vloer of in de grond opgeslagen. De warmte kan
gebruikt worden voor lage temperatuurverwarming of om het water voor
een boiler (voor) te verwarmen. Door de warmte of koude op te slaan in
de vloer of ondergronds kan de warmte in de zomer worden opgevangen
om in de winter te gebruiken. De integratie van het bouwkundige- en het
energiewinnende deel van het dak is de specifieke kracht van het Energie
Profijt dak. Info: www.opstalan.nl.
Vendu-concept
Vendu, een samenwerkingsverband tussen Itho b.v. en Giesbers & van der Graaf,
heeft een concept ontwikkeld waarmee het de toepassing van duurzame energie in
de woningnieuwbouw willen stimuleren. Iedere bewoner krijgt zijn eigen warmte-
pomp die 25 jaar in bedrijf wordt gehouden tegen vaste kosten. De individuele
warmtepomp is bij eengezinswoningen aangesloten op een eigen bron en bij appar-
tementen op een collectieve bron. De warmtepomp gebruikt elektra die de bewoner
bij verschillende bedrijven kan inkopen. Het concept concurreert met de collectieve
warmtepompen van de energiebedrijven waarbij de warmtekosten rechtstreeks zijn
gekoppeld aan de aardgastarieven. Info: www.giesbers.com.
33 ArtikelIedereen winnaar
Eindgebruiker
Ontwikkelaar
Architect
Bouwer Onderaannemer
Handel
Industrie
Eindgebruiker Ontwikkelaar
Architect
Concept
leverancier
Bouwer
Pieter Huijbregts en
Joost Bruysters
eens hoe de installatie werkt en onderhouden moet worden. Op deze ma-
nier gaat het systeem voor de klant niet leven."
Andere manier
Het werken met concepten vraagt om een andere manier van werken, om
een ander benadering van de markt. Bax: "Van origine zijn we leverancier
en leveren we `massa'. Als leverancier wordt je in een laat stadium van het
bouwproces ingeschakeld. Met ons concept leveren we niet alleen meer
de massa, maar leveren we een oplossing voor de klimaatbeheersing.
Hierdoor wordt je veel vroeger in het proces betrokken. Dit vraagt om een
andere, aandachtsintensievere, manier van werken."
Het werken met concepten heeft ingrijpende gevolgen voor een bedrijf.
Het is niet iets wat je zomaar naast je corebusiness kunt doen, zonder je
bedrijf er op in te richten. Dit is de reden dat het concept van Opstalan
volgens Brokken `verdere verdieping verdient'. "De hoge mate van aan-
dacht waar de concepten om vragen past niet goed bij de massaproduc-
tie. We zullen deze twee activiteiten dus uit elkaar moeten halen."
Beton Son is deze stap al aan het voorbereiden. Bax: "Met het conceptge-
deelte van het bedrijf leveren we toegevoegde waarde terwijl onze mas-
saproductie de ruggengraat van ons bedrijf blijft." Giesbers & van der Graaf
is nog een stap verder gegaan en heeft samen met Itho zelfs een volledig
losstaand exploitatiebedrijf opgericht dat zich ook bezighoudt met de fi-
nanciering.
Volgens Bax is het daarom van groot belang dat je inzichtelijk maakt wat
de klant krijgt voor deze extra kosten. "Je moet je richten op de waarde die
je cre?ert. Elk concept is in eerste instantie duurder. Je moet daarom zor-
gen dat je meerwaarde biedt en de klant als het ware niet om je heen
k?n."
Het derde knelpunt dat Brokken noemt is de terugverdientijd. "Het systeem
verdient zich bijvoorbeeld in zeven jaar tijd terug, terwijl veel mensen maar
een jaar of vijf ergens wonen. Bewoners willen niet het idee hebben te in-
vesteren voor een toekomstige bewoner." Dat is volgens Giesbers precies
de reden dat je duurzame maatregelen nooit moet inbrengen vanwege de
terugverdientijd. "De terugverdientijd is te onzeker. We weten bijvoorbeeld
absoluut niet wat de gas- en olieprijs op termijn zullen doen. Je moet
daarom denken in termen van meerwaarde. Je levert comfort en dit com-
fort vertegenwoordigt een waarde bij de verkoop."
De reden dat een goed energiesysteem nu onvoldoende op waarde wordt
geschat, in tegenstelling tot badkamers en keukens, ligt volgens Giesbers
in de communicatie. "De klant krijgt niets uitgelegd en weet doorgaans niet
WelWonen
Het concept WelWonen is het antwoord van Beton Son BV
op de hoge energieprijzen, strengere EPC-eisen en toene-
mende comfortwensen. De prefab funderingspalen worden
gebruikt als warmtewisselaars. De bodem rond de heipaal
fungeert hierbij als buffer waarin warmte of koude tijdelijk wordt
opgeslagen. De palen geven de warmte of koude via een
warmtepomp door aan het ingebouwde circulatiesysteem in
prefab vloeren. Dit leidt tot een hoog comfortniveau en een
lager energieverbruik. Info: www.betonson.com.
Serieel proces Conceptueel bouwen
Conceptueel bouwen leidt tot een
verandering in de bouwketen. De
conceptleverancier communiceert met
iedereen in de keten.
Reacties