Deze publicatie is het resultaat van een zoektocht naar de manier waarop betrokkenheid van bewoners bij renovatie georganiseerd kan worden. Die thematiek is actueel en urgent. Voor de legitimiteit van de corporatie (als maatschappelijke onderneming) is het noodzakelijk om vormen te zoeken, waarbij bewoners zeggenschap hebben over het beleid van de corporatie. Zeggenschap voor huurders over hun eigen woning is daarvoor een unieke kans; het sluit aan bij een duidelijk en herkenbaar belang. Bovendien kan het een aanzet zijn voor participatie in de wijk door het contact dat ontstaat tijdens onderhouds- en renovatieprocessen. Dit hoofdstuk is onderdeel van renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
klantgestuurd renoveren renda extra 15
De zes beschreven inspiratiepraktijken zijn verschillend van opzet en
uitvoering, wat ze maakt tot goede voorbeelden van klantgestuurd renove-
ren. Allen bieden ze een perspectief voor hoe vorm te geven aan zeggen-
schap van bewoners binnen renovatieprojecten. Het onderscheid tussen
de verschillende relaties die de corporatie heeft met de bewoner, klant en
huurder ineen, blijkt van belang te zijn. Dit is van invloed op de houding en
wijze van communiceren tijdens het renovatieproces.
Tijdens de bijeenkomsten van de Futura corporatiemedewerkers is veel
gesproken over de rol van de bewoner en het belang daarvan. Zij zien
daardoor meerwaarde in de discussie en in de toepassing van de
geleerde lessen in de praktijk. Daarnaast roepen huurders en belangen-
verenigingen de corporaties op om de bewoner een meer centrale rol
te geven in het proces, door bijvoorbeeld andere aanbestedingsmetho-
dieken toe te passen.
Het onderzoeken van de zes inspiratiepraktijken en de discussie met de
groep, heeft tot lessen geleid die we mee willen geven aan de lezer. De
lessen cre?ren bewustwording over belangrijke aandachtspunten bij het
organiseren van zeggenschap van de klant bij renovatieprocessen.
Deze worden niet gezien als absolute waarheden, maar als een bijdrage
voor de discussie over de wijze waarop bewoners meer sturing kunnen
krijgen bij de renovatie van hun woning. We zijn benieuwd naar uw
mening en ervaringen rondom klantgestuurd renoveren. Laten we daar-
over het gesprek met elkaar aangaan.
het
vervolg5
deze publicatie is het resultaat van een zoektocht
naar de manier waarop betrokkenheid van bewoners
bij renovatie georganiseerd kan worden. die thema-
tiek is actueel en urgent. Voor de legitimiteit van de
corporatie (als maatschappelijke onderneming) is
het noodzakelijk om vormen te zoeken, waarbij
bewoners zeggenschap hebben over het beleid van
de corporatie. Zeggenschap voor huurders over hun
eigen woning is daarvoor een unieke kans; het sluit
aan bij een duidelijk en herkenbaar belang. Boven-
dien kan het een aanzet zijn voor participatie in de
wijk door het contact dat ontstaat tijdens onder-
houds- en renovatieprocessen.
woonbedrijf
renovatiebedrijfknaapengroep
renda en Futura zijn benieuwd naar
uw mening over Klantgestuurd reno-
veren. Praat mee en deel uw stand-
punt en ervaringen op www.renda.nl/
klantgestuurdrenoveren.
Reacties