Het onderzoeken van de zes inspiratiepraktijken heeft geleid tot inzichten over klantgestuurd renoveren. Alle cases kennen een vorm van klantgestuurd renoveren, en zijn daarmee voorbeelden van participatie en betrokkenheid van bewoners. Er is een veelvoud aan vorm, type en mate van deze betrokkenheid. Door een onderlinge vergelijking en een discussie hierover, kunnen ook daadwerkelijk lessen getrokken worden en kan bewustwording worden gecreëerd over de mogelijkheden van klantgestuurd renoveren. Dit hoofdstuk is onderdeel van renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
klantgestuurd renoveren12 renda extra
BEGIN VrOEGTIJDIG
Voor het verkrijgen van commitment is het belangrijk bewoners al vroeg
in het traject te betrekken. Opereer niet als professional die weet wat
de bewoner wil. Bewoners kunnen niet alleen meepraten en meebeslis-
sen over de uitvoering van een project, maar ook over het proces, de
uitgangspunten en de opzet van het project.
Zo gaf QuaWonen Bergambacht bewoners een concrete rol in de
besluitvorming over de aanbesteding, door hen onderdeel te maken van
de jury. Dat gaf hen de kans zich uit te spreken over de opzet van de
renovatie, met als gevolg dat de gekozen aannemerspartij niet als een
verrassing uit de hoge hoed van de corporatie kwam, maar dat het ook
de aannemer betrof die de bewoners hadden gekozen.
4.1 lessen oVer het contact met Bewoners
Op verschillende manieren hebben de corporaties bewoners betrokken
bij aanpassingen van hun woning en hun woonomgeving. In de zes
inspiratiepraktijken is op verschillende wijzen en verschillende momen-
ten gecommuniceerd en informatie uitgewisseld. Daarnaast zijn de
gesprekken vanuit diverse relaties aangegaan.
KIES DE GOEDE BENADErING
Wie zijn de bewoners? Wijkmedewerkers van corporatie of gemeente
en welzijnswerk kunnen dit prima verwoorden. Het is belangrijk om een
goed beeld te hebben van wie die bewoners zijn, om daarmee te bepa-
len hoe zij benaderd worden. Het is daarbij van belang om te durven
differenti?ren. Leeftijd, opleidingsniveau en culturele achtergrond bepa-
len of mensen een boodschap ontvangen.
Eigen Haard Amsterdam koos bewust voor de inzet van andere communi-
catiemiddelen dan een Nederlandse brief. Voor de allochtone bewoner
was het zinvoller om te kiezen voor brieven in een andere taal en persoon-
lijk contact te maken via de kinderen. Ook koos de corporatie voor bijeen-
komsten in verschillende samenstellingen en ? in vergelijking met andere
renovatieprojecten ? om minder via internet te communiceren.
ZIE DE BEWONEr ALS PArTNEr
Juist bij renovatie kunnen bewoners veel vertellen over de sterke en
zwakke punten van de woning. Zij zijn tenslotte de ervaringsdeskundi-
gen. Durf bewoners daarom echt bij een renovatie te betrekken. Dit
kan gaan over de inhoud, maar ook over het te volgen proces;
bespreek welke rol bewoners willen innemen en vraag hoe zij ge?nfor-
meerd willen worden.
Domijn Enschede maakte eerst goede afspraken met de belangenver-
eniging voor huurders over het proces en de spelregels, en sprak pas
daarna met bewoners over de inhoud van het project. En Eigen Haard
Amsterdam heeft zich ingezet om het hele gezin te betrekken. Juist de
allochtone moeder, die veel thuis is, is bezocht.
Geleerde
lessen
het onderzoeken van de zes inspiratiepraktijken heeft geleid
tot inzichten over klantgestuurd renoveren. alle cases
kennen een vorm van klantgestuurd renoveren, en zijn daar-
mee voorbeelden van participatie en betrokkenheid van
bewoners.4
er is een veelvoud aan vorm, type en mate van
deze betrokkenheid. door een onderlinge vergelijking en
een discussie hierover, kunnen ook daadwerkelijk lessen
getrokken worden en kan bewustwording worden gecre?erd
over de mogelijkheden van klantgestuurd renoveren.
4
4 In dit hoofdstuk spreken we over bewoners. Zoals in hoofdstuk 2 beschreven, gaat het in sommige gevallen over klanten, soms over burgers en soms over huurders.
Dit hangt af van het onderwerp en de relatie die er is tussen huurder en corporatie. Vanwege de eenvoud spreken we consequent over bewoners.
klantgestuurd renoveren renda extra 13
VErDIEN VErTrOuWEN
Een onderhouds- of renovatieproject is voor veel bewoners niet het
eerste contactmoment met de corporatie. Bewoners hebben zich reeds
een beeld van de corporatie gevormd. Vaak zal dat positief of neutraal
zijn, maar het zal zeker ook wel eens uitgesproken negatief zijn, bijvoor-
beeld vanwege eerdere ervaringen met renovatietrajecten. Start een
participatie-inspanning dan ook vanuit het perspectief dat vertrouwen
nog gewonnen moet worden.
Onder bewoners van Eigen Haard in Amsterdam was veel wantrouwen
aanwezig. Zelfs zodanig dat brieven van de corporatie standaard niet
gelezen werden door bewoners. Door intensief contact te leggen en
problemen in de wijk (zoals muizenoverlast) gericht aan te pakken, is
gewerkt aan het winnen van vertrouwen. Bij KleurrijkWonen in Gelder-
malsen gingen bewoners met het projectteam op excursies naar verge-
lijkbare projecten van andere corporaties, om zo inspiratie op te doen.
CrE?Er JuISTE VErWACHTINGEN
Het is belangrijk dat bewoners hun rol kennen. Een corporatie moet
hierover vanaf de start van het renovatieproces duidelijk zijn en deze
duidelijkheid ook blijven geven. Zo ontstaan de juiste verwachtingen
van mogelijkheden die bewoners hebben om invloed uit te oefenen.
In een traject van KleurrijkWonen zijn de bewoners vanaf het begin
betrokken bij de zoektocht naar de keuze tussen renoveren of sloop-
nieuwbouw. Zij mochten een advies opstellen voor de corporatie, maar
duidelijk was dat de uiteindelijke keuze gemaakt zou worden door Kleur-
rijkWonen. Dit gaf duidelijkheid en geen valse verwachtingen.
MAAK BELANGEN ZICHTBAAr
Hoe begrijpelijk en belangrijk de doelstellingen van de corporatie ook
zijn om bewoners te betrekken bij renovatieprojecten, bewoners doen
alleen mee als het hen iets oplevert. Hoe concreter het belang, des te
eerder zij betrokken raken. Het belang heeft vaak weinig te maken met
een geldelijke beloning; waardering is veel belangrijker. Durf daarom de
successen te benoemen en geef bewoners de credits. Zorg voor quick
opereer niet als
professional die weet
wat de bewoner wil
renovatiebedrijfknaapengroep
woonbedrijf
klantgestuurd renoveren14 renda extra
wins, dat stimuleert en geeft energie. Bij KleurrijkWonen kwamen alle
voorstellen van bewoners tijdens de ontwerpateliers terug als keuzemo-
gelijkheid in de verbetercatalogus. Dit gaf een boost aan het (zelf-)
vertrouwen van de bewoners, evenals het gevoel van co-creatie in de
woning of wijk. Ze waren onderdeel van het proces.
4.2 lessen oVer organiseren Binnen de corporatie
Vanuit de zes verschillende praktijken hebben corporatiemedewerkers
te maken gehad met beleid, collega's en directeur-bestuurders. Hoe
kan bewonersbetrokkenheid het beste georganiseerd worden in de
corporatie?
BEN BEWuST VAN DE VErSCHILLENDE rOLLEN
Het is belangrijk te erkennen dat er een spanning zit tussen de belan-
gen van de corporatie als belegger (lange termijn) en als verhuurder
(korte termijn). Deze belangen komen terug in het gesprek met bewo-
ners. De huidige bewoner zal kiezen voor de korte termijn, terwijl de
toekomstige bewoner belang heeft bij de lange termijn. Naast klant-
waarde moet bij renovatie dus even goed gestuurd worden op vast-
goedwaarde en financi?le waarde. Door te sturen op het verhogen van
de vastgoedwaarde en door slimmer te ondernemen, wordt de bedrijfs-
waarde vergroot, zonder dat dit ten koste gaat van de klantwaarde.
Domijn Enschede voert het onderhoud uit binnen vastgestelde spelre-
gels, maar het moment waarop onderhoud plaatsvindt, wordt aan de
bewoner overgelaten. Op deze manier wordt de klantwaarde verhoogd,
zonder dat de vastgoed- of bedrijfswaarde afneemt.
SLuIT AAN BIJ DE BEHOEFTE
Het betrekken van bewoners is gedoemd te mislukken wanneer zij over-
vallen worden door een idee of top-down onderhoudsplanning van de
corporatie. Kansrijker lijkt de betrokkenheid van onderop. Niet vanuit de
(beleids)werkelijkheid van de corporatie, maar vanuit de leefwereld van
mensen. Waar is het vastgoedtechnisch gezien noodzakelijk ingrijpen te
doen, en waar hebben bewoners zelf ook behoefte aan ingrepen?
Woonservice Westerbork laat de bewoner zelf aangeven wanneer de
binnenrenovatie wenselijk is en faciliteert vervolgens het proces. De
ervaring leert dat veel bewoners niet zitten te wachten op projectmatige
vervanging van bijvoorbeeld een keuken. Een klantgestuurde vraag
betekent in dit geval dus minder werkzaamheden, minder kapitaalver-
nietiging en daarmee een flinke kostenbesparing.
KIES HET MOMENT
De natuurlijke houding van de corporatie is om pas iets te communice-
ren zodra er een besluit is genomen over het definitieve plan, om daar-
mee `vervuiling' van informatie te voorkomen. Meestal is dit een illusie
van sturing, want vaak is het verstandiger om bewoners veel eerder te
betrekken en hen mee te nemen in de zoektocht naar het uiteindelijk
plan. Belangrijker dan het antwoord op de vraag, is de vraag stellen. De
corporatie moet bewust kiezen op welk moment betrokkenheid van
bewoners begint.
Vrijwel alle voorbeelden uit dit onderzoek zijn succesvol vanwege het
vroeg betrekken van de bewoner bij de renovatieprocessen. Bij Portaal
Amersfoort is echter bewust gekozen om de bewoner op een later
moment te betrekken. Er is eerst gezorgd voor afstemming over de
Woning-APK met de belangenvereniging voor huurders, om daarna pas
de dienst aan te bieden aan de bewoner.
ZOrG VOOr SAMENWErKING IN HET PrOJECTTEAM
Bij het vormen van een (tijdelijk) projectteam is het vaststellen van
(persoonlijke) competenties en de bewaking daarvan, een grote toege-
voegde waarde voor een succesvolle samenwerking. Organiseer infor-
meel samenzijn van het projectteam. Bouw daarnaast tijdens het plan-
ontwikkelingstraject een aantal meetpunten in, waaruit blijkt dat de
bouwteampartners zoals afgesproken functioneren. Dit zal leiden tot
een betere samenwerking, onderlinge aansturing, communicatie en
verbetering van de teamprestatie.
Bij QuaWonen Bergambacht is een aanbestedingsvorm gekozen die
samenwerking stimuleert. Zowel binnen de gevormde consortia, als
tussen de consortia, de opdrachtgever en de bewoners in de wijk.
CrE?Er MEErWAArDE
Zoals eerder besproken, werkt de corporatie in het maatschappelijke
middenveld en vanuit de maatschappelijke waarde, financi?le waarde,
klantwaarde en vastgoedwaarde. renovatieprojecten worden meestal
vanuit financi?n en vastgoed ingestoken, terwijl de meerwaarde juist zit
in de verbinding met de overige twee waarden; maatschappelijke
waarde en klantwaarde. Door die twee waarden wordt de bewoner als
klant, burger ?n huurder gezien. Tijdens renovatieprojecten is het dus
belangrijk de behoefte van de bewoner op te halen en daarmee meer-
waarde te cre?ren.
Woonservice Westerbork laat zien dat het uitvoeren van werkzaamhe-
den op het moment dat de bewoner het wil, zorgt voor meerwaarde
voor bewoner ?n corporatie.
eigenhaard
Reacties