Om bewoners te betrekken bij keuzes en besluiten in renovatieprojecten, is het belangrijk bewust te zijn van de rol die een woningcorporatie heeft als maatschappelijk ondernemer. Deze bewustwording helpt bij het zoeken naar de geschikte vorm van klantgestuurd renoveren. Welke waarden creëert de corporatie daarmee en welke relaties met belanghebbenden (bewoners!) worden aangegaan? Dit hoofdstuk beschrijft de vier waarden van maatschappelijk ondernemers en de drie vormen van participatie met de bijbehorende relaties. Dit hoofdstuk is onderdeel van renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
klantgestuurd renoveren renda extra 7
2.1 Vier waarden Van maatschappelijk ondernemers
Maatschappelijk ondernemers in de volkshuisvesting werken bij alles
wat zij doen aan vier waarden: maatschappelijke waarde, financi?le
waarde, klantwaarde en vastgoedwaarde. Deze waarden komen in
meer of mindere mate terug bij klantgestuurd renoveren.2
MAATSCHAPPELIJKE WAArDE
Voor corporaties zijn de zes taakvelden uit het Besluit Beheer Sociale
Huursector (BBSH) leidend. Verreweg de belangrijkste maatschappe-
lijke waarde die corporaties cre?ren, is het mogelijk maken van goed
wonen voor bepaalde doelgroepen. Maar als maatschappelijk onderne-
mer wil de corporatie ook op andere fronten sociale meerwaarde reali-
seren. Bijvoorbeeld via maatschappelijk vastgoed, ingrepen in de open-
bare ruimte, organiseren van zeggenschap, en soms zelfs bijdragen aan
sociale stijging via opleidings- en arbeidsroutes. De ene corporatie blijft
Denken vanuit
de klantwaarde2
om bewoners te betrekken bij keuzes en besluiten in
renovatieprojecten, is het belangrijk bewust te zijn van
de rol die een woningcorporatie heeft als maatschap-
pelijk ondernemer. deze bewustwording helpt bij het
zoeken naar de geschikte vorm van klantgestuurd reno-
veren. welke waarden cre?ert de corporatie daarmee
en welke relaties met belanghebbenden (bewoners!)
worden aangegaan? dit hoofdstuk beschrijft de vier
waarden van maatschappelijk ondernemers en de drie
vormen van participatie met de bijbehorende relaties.
2 uit: projectresultaat `Waarde(N) van Wonen', programma Governance en Legitimatie,
Futura, 2011.
renovatiebedrijfknaapengroep
klantgestuurd renoveren8 renda extra
Markt
formeel
informeel
publiek
privaat
Staat
Gemeenschappen
non-profit
profit
Derde
sector
formeel
informeel
publiek
privaat
profit
Staat
MarktGemeenschappen
Derde
sector
non-profit
formeel
informeel
publiek
privaat
profit
Staat
MarktGemeenschappen
Derde
sector
non-profit
dicht bij `het vastgoed' en formuleert haar maatschappelijke doelen wat
smaller. De ander stelt zich ruimere doelen vanuit een brede opvatting
van wonen.
KLANTWAArDE
Het klantbelang is essentieel geworden voor de legitimatie die corpora-
ties soms ontberen. Wie individuele bewoners serieus neemt (en dat
kan haast niet anders in een tijd van individualisering), maakt in zijn
maatschappelijke onderneming de te realiseren klantwaarde tot een
eigenstandig perspectief. En daarbij gaat het niet alleen om bestaande
huurders, maar ook om nieuwe individuele klanten en nieuwe doelgroe-
pen. In dat geval is des te belangrijker te redeneren vanuit de waarde
die de klant toekent aan een product of dienst.
FINANCI?LE WAArDE
Het gezond houden van de financi?le huishouding en het in stand
houden van het revolving fund, zijn essentieel voor corporaties. Met
andere woorden: garanderen van continu?teit is de belangrijkste financi-
ele waarde. Tegelijkertijd zoekt een ondernemende corporatie zo groot
mogelijke ruimte om de investeringen te doen die voor een grotere
maatschappelijke waarde en klantwaarde zorgen. Belangrijk is dat de
sleutel tot het cre?ren van financi?le waarde niet alleen ligt in investerin-
gen en kosten, maar ook in het cre?ren van nieuwe baten. Deze opvat-
ting gaat dus verder dan redeneren vanuit louter bedrijfswaarde.
VASTGOEDWAArDE
Strikt genomen is vastgoedwaarde niet meer dan het geschatte bedrag
waarvoor een vastgoedobject op de datum van taxatie van eigenaar
verwisselt. De waarde van het vastgoed is voor corporaties de brand-
stof waarop de motor draait. Door goed te zorgen voor haar bezit stijgt
de waarde ervan. Enerzijds is dit een graadmeter voor de staat van het
bezit, anderzijds is dit constant te maken en kan vastgoedwaarde
worden vertaald in financi?le waarde.
2.2 Zeggenschap: de drie Vormen Van participatie
Het repertoire aan participatievormen is de laatste jaren toegenomen.
Echter is de invloed van de bewoner beperkt gebleven. Op zijn best
blijkt in de praktijk de formele participatie nog vooral te functioneren op
basis van inspraak. Aan coproduceren en het laten meebeslissen van
huurders komen nog weinig corporaties (structureel) toe.
Volgend wordt in beeld gebracht welke relaties de corporatie aangaat
met de bewoner van de woning. De drie figuren bovenaan de pagina
geven het werkveld van de derde sector aan, door de scheiding te duiden
tussen publiek en privaat, formeel en informeel, en profit en non-profit.3
klantrelatie burgerrelatie huurdersrelatie
Gebaseerd op Vermengen of verbinden?, Lessen uit het maatschappelijk middenveld, Brandsen, T., Van de Donk, W., Kenis, P., Meervoudig bestuur, p. 361-370, Lemma, 2006.
3 uit: `Zeggenschap in Zicht', programma Civiele Kracht, Futura, december 2011.
renovatiebedrijfknaapengroep
Het garanderen van continu?teit
is de belangrijkste financi?le waarde
voor corporaties
klantgestuurd renoveren renda extra 9
KLANTrELATIE: FEEDBACK VAN KLANTEN
In de klantrelatie gaat het om de kwaliteit van goederen en diensten.
Klanten worden uitgenodigd daar invloed op uit te oefenen. Corporaties
willen van hen weten met welk aanbod bewoners het best geholpen zijn
en hoe de aangeboden diensten worden gewaardeerd. Daarvoor
worden bijvoorbeeld (digitale) klantenpanels en enqu?tes ingezet.
Bewoners en corporaties treffen elkaar in een klant-leverancier-relatie.
BurGErrELATIE: MEEDOEN AAN DE SAMENLEVING
Meedoen aan de samenleving is primair een zaak van mensen zelf. Ze
kunnen daarbij een beroep doen op maatschappelijke organisaties en
de (lokale) overheid. Voor corporaties is het vooral zaak aan te sluiten
bij de behoeften van bewoners en hun zelforganiserend vermogen. Bij
veel corporaties (en gemeenten) zien we dit terug als een waaier van
activiteiten gericht op het versterken van actief burgerschap. De bijbe-
horende rol wordt wel coproducent genoemd.
HuurDErSrELATIE: MEDEZEGGENSCHAP
In de derde vorm van participatie gaat het over inspraak, be?nvloeding
van beleid (inclusief uitvoering) en besluitvorming. Dit is ge?nstitutionali-
seerde medezeggenschap, bestaande uit wetten en regels. Centraal
staat de zeggenschap die huurders hebben over de volkshuisvestelijke
prestaties. Dit wordt in de meeste gevallen huurdersparticipatie
genoemd, maar we noemen het ook wel participatie in formele en poli-
tieke zin.
2.3 geVolgen Voor renoVatie
Gegeven de positie van corporaties in het maatschappelijk middenveld,
is de driedeling van participatie herkenbaar en werkbaar. Er zijn drie
relaties met bijhorende typen participatie. Dit onderscheid in relaties is
belangrijk omdat elke sfeer haar eigen soort gesprek en discussie kent;
in een online forum worden immers andere zaken besproken dan aan
de vergadertafel van de bestuurder. De gesprekken die in de drie rela-
ties plaatsvinden, verschillen van elkaar. En dat is prima, zolang de
uitkomsten ervan op enig moment maar weer met elkaar geconfron-
teerd worden. Het netwerk en personen die verbinden, kunnen daar-
voor zorgen. Misschien wil iemand wel meepraten over het beleid en de
keuzes van de corporatie? En een gesprek over verbouwopties in de
badkamer kan een kans bieden om te bespreken of iemand kan aanslui-
ten bij bewoners die een straatfeest organiseren. Kortom: hoe kan
vanuit de klantrelatie bij renovatieprojecten een verbinding worden
gelegd met de bewonersrelatie en de huurdersrelatie? Daarmee is
direct gezegd dat het klantperspectief niet het enige is dat telt bij een
renovatie. De term klantgestuurd renoveren is daarom slechts een deel
van de totale participatiewerkelijkheid.
Een verbinding tussen de klant, de bewoner en de huurder kan tegelijk
dienen om te werken aan de brede doelstellingen van de corporatie. Om
hun doelen te realiseren, moeten maatschappelijk ondernemers waarde
zien te cre?ren. De vier waarden van wonen moeten continu tegen
elkaar afgewogen worden. Ze kunnen niet continu in gelijke mate
bediend worden. Daarbij is het geven en nemen, zoeken naar het
midden, en verbindingen leggen tussen deze maatschappelijke waarden.
Zeggenschap voor bewoners is nog geen vanzelfsprekendheid voor
corporaties. Enthousiasme over invloed en macht van bewoners zit nog
niet verweven in de bedrijfscultuur. Dit betekent namelijk minder macht
en invloed voor de werkorganisatie, de medewerkers en de bestuurder.
Bovendien is zeggenschap voor bewoners een onderwerp dat vooral
binnen de afdeling Wonen speelt. Andere afdelingen zoals Vastgoed en
Financi?n, staan verder van de bewoner af, hebben minder inzicht in de
(on)mogelijkheden, en zijn niet altijd voldoende op de hoogte van de
wensen van de klant. Het is een opgave voor ?lle corporatiemedewer-
kers om in te zien dat er veel mogelijkheden zitten in het betrekken van
de bewoner, de klant te laten kiezen, en de huurder de zekerheid te
geven van continu?teit van de organisatie.
Het is een opgave voor ?lle
corporatiemedewerkers om te
zien dat er mogelijkheden zitten
in het betrekken van bewoners
woonbedrijf
Reacties