De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat het nooit meer wordt zoals het was. En deze uitspraak wordt niet gedaan vanuit nostalgische begoocheling of vanuit een negatieve verwachting over de toekomst. Integendeel, de crisis van de afgelopen jaren heeft ertoe geleid dat de ruimte voor herbezinning, over de posities en over de gewenste veranderingen in de bouw – in het bijzonder die van de aanpak van de bestaande bouw – is aangebroken. Dit heeft ook consequenties voor de rol van de architect/adviseur tijdens het plan- en bouwproces. En de term vernieuwend opdrachtgeverschap is geïntroduceerd.
programma20 nr 1 2011
programma
het vernieuwend
opdrachtgeverschap
De afgelopen jaren is duide-
lijk geworden dat het nooit
meer wordt zoals het was.
En deze uitspraak wordt niet
gedaan vanuit nostalgische
begoocheling of vanuit een
negatieve verwachting over
de toekomst. Integendeel,
de crisis van de afgelopen
jaren heeft ertoe geleid dat
de ruimte voor herbezinning,
over de posities en over de
gewenste veranderingen in
de bouw ? in het bijzonder
die van de aanpak van de
bestaande bouw ? is aange-
broken. Dit heeft ook conse-
quenties voor de rol van de
architect/adviseur tijdens
het plan- en bouwproces.
En de term vernieuwend
opdrachtgeverschap is ge?n-
troduceerd.
tekst martin liebregts en yuri van bergen,
BouwhulpGroep BV
programma nr 1 2011 21
Veranderingen van posities binnen de bouwkolom zorgen ook voor
diversiteit in samenwerkingen tussen de verschillende spelers in de
bouw. Opdrachtgevers/gebruikers, adviseurs (en architecten), uitvoe-
rende bedrijven, bouwmaterialen handelaren en de toeleverende indus-
trie (productleveranciers) gaan op steeds meer verschillende manieren
samenwerken. Binnen dit hele spel is het thema van het vernieuwend
opdrachtgeverschap van belang. In eerste instantie wordt hierbij
gedacht aan de rol van de professionele opdrachtgever in relatie tot de
bouwer, maar het zal verder gaan. Vari?rend van particulier opdrachtge-
verschap tot een aanbodmarkt met grote differentiatiemogelijkheden,
die de keuze meer bij de consument legt. De serie van ??n komt eraan.
In dit artikel wordt een schets van de aanleiding en de praktijk gegeven.
Bovendien worden de verschillende mogelijkheden in beeld gebracht.
Deze verkenning, die een nieuw perspectief voor de barri?res en vast-
geroeste posities moet geven, laat een beeld zien van mogelijke veran-
derende marktverhoudingen.
NIEuwE vErhouDINgEN
Er zijn vele redenen om als partij in de bouw ? in het bijzonder de
bestaande woningbouw ? op zoek te gaan naar nieuwe verhoudingen.
Het voortdurend zoeken op projectbasis naar een zo goed mogelijke
prijs heeft in de afgelopen decennia niet geleid tot een betere kwaliteit
of prijs. Zeker de kwaliteitsaanpassing van de bestaande woningvoor-
raad heeft mede door deze huidige ad hoc benadering geresulteerd in
een ongunstige prijs-kwaliteitverhouding, het ontbreken van continu?teit,
het achterwege blijven van innovatie, allerlei kwaliteitsrisico's, ondanks
de `hoge' overhead- en proceskosten.
De financi?le crisis, en ermee samenhangend de bouwcrisis, geeft op
dit moment een versnelling aan de heroverweging en maakt de betrok-
kenen nog bewuster van het belang van de langere termijn, zowel ten
aanzien van de kwaliteit als de samenwerking. Na het moment van
kwaliteitsaanpassing komen uiteindelijk tientallen jaren van beheer,
waarin de kwaliteit bewezen moet worden.
KouDwatErvrEEs
Zeker bij opdrachtgevers is bij het zoeken naar de nieuwe verhoudingen
nog vaak sprake van koudwatervrees. Nu de concurrentie op zijn
scherpst is door het grote aanbod van de beschikbare bouwcapaciteit,
zou men zich moeten herbezinnen. Maar moet men het tijdelijk voor-
deeltje laten schieten? Zeker als professionele beheerder van woningen
ligt het belang niet op de korte maar op de langere termijn. Nu is de tijd
aangebroken, met het oog op de huidige en toekomstige vraag, invul-
ling te geven aan het vernieuwend opdrachtgeverschap.
Vanuit de specifieke opgave van de kwaliteitsaanpassing van de
bestaande woningvoorraad zijn er drie bepalende argumenten, die
vragen om andere verhoudingen:
De ongunstige prijs-kwaliteitverhouding.
Zoals die al is aangegeven en waarvan de verbetering leidt tot verho-
ging van productiviteit en verlaging van de proceskosten.[1]
De roep om maatwerk.
De periode dat voor alle woningen dezelfde oplossing wordt inge-
zet, is voorbij. Zowel de aard van de kwaliteitsaanpassing als het
moment zullen steeds individueler worden en vragen om passend
maatwerk. De referentie voor elke bewoner wordt de praktijk van de
eigenaar-bewoner.[2]
De noodzaak van continu?teit in samenwerking en in opgave.
De complexiteit van de opgave bij kwaliteitsaanpassing in de woning-
bouw is groter dan die bij nieuwbouw. Zeker als de aanpassingen
zich ook over een langere periode gaan uitspreiden, is het noodzaak
dat er continu?teit is in kennis, kunde en kwaliteit.
samENwErKINgsvormEN of bouworgaNIsatIEvormEN[3]
In de figuur `Bouworganisatievorm' worden veel voorkomende samen-
werkingsvormen tussen (professionele) opdrachtgever en bouwer gege-
ven. Het schema is in hoofdlijnen ontleend aan de publicatie Vernieuwend
opdrachtgeverschap [4]. Een vorm ? de aanbodmarkt ? is toegevoegd en
programma22 nr 1 2011
de beoordeling van de voor- en nadelen is naar eigen inzicht bijgesteld.
Maar in de markt beweegt zich meer. Ook de toeleverende industrie en
bouwmaterialenhandel begeven zich op de markt, zeker in geval van
eigenaar-bewoners. Als het om kwaliteitsaanpassing gaat, neemt de rol
van de eigenaar-bewoners een steeds dominantere rol in. Niet voor
niets is de doe-het-zelfmarkt de afgelopen jaren een steeds dominan-
tere speler geworden. Als je naar de markt van keuken-douche-toilet
kijkt, zijn de afgelopen twintig ? dertig jaar totaal nieuwe spelers op de
markt gekomen. Deze weten standaardisatie met maatwerk te combi-
neren en zijn aanbodgericht. Dit geeft aan dat de nieuwe praktijk, als
het om kwaliteitsaanpassing van de bestaande woningvoorraad gaat,
nog lang niet uitgekristalliseerd is. We zitten met ons allen in een trans-
formatiefase, waarbij zeker is dat het verleden niet meer terugkomt. Bij
alle vormen die bedacht zullen worden, zullen de eindgebruiker en de
kosten tijdens het gebruik een steeds dominantere rol gaan spelen.
DoElEN EN prEstatIEs
Aan welke overeenkomst je ook de voorkeur geeft, al of niet op basis
van een persoonlijke opvatting, het ontslaat je niet van de verantwoor-
delijkheid als opdrachtgever om expliciet te melden wat je doelen zijn
en welke prestaties essentieel zijn. Alleen dan kun je een rol vervullen
bij de toekomstige ontwikkelingen. Zo niet, dan reis je mee op de
wagen van anderen. Voor alle samenwerkingsvormen geldt dat er wordt
gestreefd naar een of andere vorm van ketenintegratie en de verbete-
ring van de gewenste prestaties.[5] De mate waarin deze aspecten in
de praktijk inhoud kunnen krijgen, wordt in sterke mate bepaald door de
te realiseren continu?teit in samenwerking.
Bij de ketenintegratie kan er worden gekeken naar het aanbod als zelf-
standige grootheid of naar de samenwerking tussen vraag en aanbod,
waarbij ook het beheer nog een rol kan spelen. Een bouwer kan er naar
streven zoveel mogelijk te werken met vaste co-makers (onderaanne-
mers, toeleverende industrie en adviseurs) en, afhankelijk van de vraag,
deze samenwerking zoveel mogelijk in te zetten. De aard van de
opgave of vraag kan dan sturend zijn, hoe hiervan gebruik wordt
gemaakt.
Een andere vorm van samenwerking tussen bouwer en opdrachtgever
is bijvoorbeeld de `alliantie'. Vaak wordt hier naar gestreefd door meer
programma nr 1 2011 23
continu?teit in de opdrachtverlening voor beide organisaties een effec-
tieve inzet van capaciteit en middelen te realiseren.
Elke samenwerkingsvorm zal ten eerste tot doel moeten hebben de
eindgebruiker beter te bedienen, wat een vertaling is van klantgericht-
heid. Tevens spelen ? zoals bij elke samenwerking ? vertrouwen, open-
heid en oog voor elkaars belangen en positie een belangrijke rol. Maar
er zijn meer prestaties, die in de praktijk gerealiseerd dienen te worden,
wil er sprake zijn van een `goede' samenwerking. Te denken valt aan:
toename van de klanttevredenheid;
hogere kwaliteit van het product;
betere samenwerking (effici?nt);
lagere faalkosten (effectief);
prettig samenwerken (human resources).
De kunst van het samenwerken is de juiste vorm voor de specifieke
opgave te kiezen, met oog voor de langere termijn.
CollECtIEf bouwmEEstErsChap
De komende jaren verandert er veel. Alle huidige partijen zullen op zoek
moeten gaan naar nieuwe posities, met de erbij behorende taken en
verantwoordelijkheden. In algemene zin zal er steeds meer sprake zijn
van een `collectief' bouwmeesterschap. Niet ??n `oude' partij zal de rol
op kunnen eisen. In alle nieuwe samenwerkingsvormen staat niet alleen
centraal wat de ander moet leveren, maar in eerste instantie wat de
eigen toegevoegde waarde(n) is(zijn) aan de nieuwe vorm. Alleen dan is
er in de toekomst ruimte om mee te mogen spelen.
Bronnen:
1 `Wat maakt componentrenovatie
`CR'', Yuri van Bergen en Martin
Liebregts, 19 juni 2009, kennisbank
Bestaande Woningbouw
2 `De toekomst ligt besloten in het
verleden', Martin Liebregts en Arie
Verheij, 29 januari 2010, kennis-
bank Bestaande Woningbouw
3 `Driestromenland: vernieuwingen in
de renovatiepraktijk', Martin Lie-
bregts en Jelle Persoon, 19 maart
2009, kennisbank Bestaande
Woningbouw
4 `Vernieuwend opdrachtgeverschap,
bestuurder van Woningcorporaties
reiken de bouwstenen aan', een
gezamenlijke uitgave van Stichting
Vernieuwing Bouw en Aedes,
Eerbeek, april 2010. De figuur
`Bouworganisatievormen' is groten-
deels ontleend aan deze publicatie,
met aanvullingen en wijzigingen op
onderdelen
5 `Op zoek naar nieuwe samenwer-
kingsvormen', BouwhulpGroep, mei
2010
6 `Collectief bouwmeesterschap als
netwerk', Martin Liebregts,
18 oktober 2010, kennisbank
Bestaande Woningbouw
7 `Na de Grote-Renovatie-Enqu?te
wordt alles anders', Martin Lie-
bregts en Yuri van Bergen, 31 mei
2010, kennisbank Bestaande
Woningbouw
bouworganisatievorm Kenmerken voordelen Nadelen
traditioneel bestek Strikte scheiding tussen ontwerp en
uitvoering
Maximale invloed op eindproduct, scherpe
prijs, bekende manier van werken, eenduidig
interpreteerbare eisen, effici?nt bij herhaal-
werk en een relatief simpele aanbestedings-
procedure
Deskundigheid is noodzakelijk, de uitvoerings-
kennis wordt niet tijdig benut, verantwoorde-
lijkheid blijft bij opdrachtgever. Belangente-
genstellingen tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer is (vaak) onvermijdelijk
bouwteam De opdrachtnemer treedt op als bouwer en
adviseur tijdens de ontwerpfase
Geld en tijd kunnen goed beheerst worden.
Bekende manier van werken
Minder marktwerking en minder duidelijke
scheiding in verantwoordelijkheden. Risico's
en de verdeling ervan moeten expliciet
benoemd worden
ge?ntegreerde
contractvormen
Design & build
(& maintenance)
Consortium
Opdrachtgever stelt eisen op. Opdracht-
nemer, al dan niet in samenwerking met
derden ? consortium ?, verzorgt ontwerp,
uitvoering en eventueel onderhoud
Keuze uit competitieve onderscheidende
marktoplossingen (projectgericht). De
opdrachtgever kan veel taken en verantwoor-
delijkheden overlaten aan de opdrachtnemer
en kan zich richten op het formuleren van de
gewenste prestaties
Opdrachtgever heeft minder invloed op het
bouwproces. Het doorvoeren van wijzigingen
is kostbaar en offertekosten zijn hoog of
moeten vooraf een onderdeel vormen van de
toekomst
aanbodmarkt
Coalitie
Idem als ge?ntegreerde contractvormen.
De opdrachtgever kan selecteren op basis
van bestaande projectoverschrijdende oplos-
singen, die een coalitie van marktpartijen
wordt aangeboden
Keuze uit competitieve onderscheidende
marktoplossingen, Het aanbod is projectover-
schrijdend met ruimte voor maatwerk. Het
aanbod heeft zich in de praktijk bewezen
Nog een beperkt aanbod op de markt.
Vereist van opdrachtgever goed inzicht in de
gewenste prestaties
alliantie Langdurige samenwerking voor soortgelijke
bouwopgaven. Opdrachtnemer treedt op als
bouwer en adviseur tijdens ontwerpfase.
Opdrachtgever participeert in uitvoering.
Winst en risico worden bijvoorbeeld op basis
van geformuleerde prestatie gedeeld
Verkorte bouwtijden. Flexibel reageren op
specifieke eisen. Benutting leereffecten.
Opdrachtnemer draagt morele verantwoor-
delijkheid voor problemen. Continu?teitsvoor-
delen
Continu?teit van projecten en relaties vereist
bijzondere vaardigheden opdrachtgever.
Minder marktwerking op korte termijn. Expli-
ciet benoemen van verantwoordelijkheden,
prestaties en risico's
Bouworganisatievormen[4]
Reacties