Conceptueel bouwen (CB) biedt klanten keuze uit oplossingen die voor een doelgroep en dus projectonafhankelijk zijn ontwikkeld, maar die voldoende open of conceptueel zijn om per klant tot maatwerk te komen. Deze manier van werken vraagt van bedrijven strategische keuzes op meerdere gebieden. Dit artikel gaat in op de vraag hoe men een concept het beste kan vermarkten. Hierbij ligt het accent op het vermarkten en verkopen van concepten voor bouwwerken.
Het vermarkten van een
concept
28 Artikel
CB-aanbod
Businessmodel:
? Van afstandelijk kopen van
capaciteit naar samenwer-
ken voor beste oplossing
? Samenwerken aan meer
succes
Vermarkten en (ver)kopen:
? E?n loket met resultaatplicht
? Actief etaleren van
CB-aanbod (3D)
? Koopproces met turn key
en ruimte voor maatwerk
Productiesysteem:
? Flexibele standaard modules
? Vaste regie proces in
netwerk
? Toevoeging enkele unieke
elementen
Concept:
? `Totaal oplossing voor een
doelgroep
? Gedeeltelijk open voor
maatwerk per klant
In het klassieke marktmodel zoekt een opdrachtgever per project partijen
die helpen een bouwopgave te realiseren. Bij Conceptueel Bouwen loopt
dat anders. Klanten kiezen uit projectonafhankelijke `totaaloplossingen':
concepten ontworpen voor een doelgroep maar met ruimte voor maat-
werk per klant. Deze manier van werken plaatst de opdrachtgever voor
een aantal basisvragen:
Wanneer kies ik voor het traditionele dan wel het conceptuele bouwen?
Welke meerwaarde wil ik leveren ten opzicht van de traditionele manier
van werken en waarin is die uit te drukken?
Waar ligt het gewenste beginpunt van het nieuwe proces? Met andere
woorden: aan welk soort concept heb ik behoefte, voor een gebied,
een bouwwerk of voor een bouwdeel?
Hoe krijg ik zicht op het aanbod van concepten en hoe weet ik zeker
dat een concept past bij de behoefte en de locatie?
Hoe wordt het selectieproces transparant zodat de uiteindelijke keuze
goed te verantwoorden is?
Welke contractvorm past bij dit proces en biedt, nadat het concept is
gekozen, nog ruimte voor invulling van maatwerk?
Omdat CB nog een betrekkelijk nieuw verschijnsel is en aanbieders van
concepten nog weinig ervaring hebben opgedaan met het vermarkten,
blijkt het voor opdrachtgevers in de praktijk niet eenvoudig om op boven-
staande vragen een antwoord te geven.
Vermarkten
Conceptueel Bouwen staat voor minder zorg en meer snelheid tijdens het
proces en meer zekerheid over het eindresultaat. Opdrachtgevers dragen
daarvoor taken over aan de aanbieder van het concept en verliezen daar-
mee ruimte om de oplossing te be?nvloeden. Bij de keuze tussen traditio-
neel dan wel Conceptueel Bouwen geldt daarom een simpele vuistregel:
Als een project heel bijzonder is, bijvoorbeeld door de gewenste architec-
tuur (`haute couture') of door zijn inpassing in de omgeving, kan traditio-
nele bouw geschikter zijn. Wanneer `op maat gemaakte confectie' echter
voldoende is, zal werken met concepten de voorkeur verdienen. Traditio-
neel werken heeft immers ook nadelen. Er komen meer risico's bij de op-
drachtgever te liggen en het kost doorgaans meer geld en tijd.
Al vroeg bij de keuze van de doelgroep en het marktgebied wordt de basis
gelegd voor het vermarkten van een concept. Sommigen concepten lopen
hier al averij op omdat ze niet duidelijk kiezen of eigen opvattingen en tech-
nieken als vertrekpunt nemen. Verken daarom niet alleen de behoefte van
de opdrachtgever, maar die van alle belanghebbenden en vooral die van de
eindgebruiker. Onnodige tegenvallers kunnen worden voorkomen als con-
cepten worden bedacht in discussie met kernklanten en getoetst in pilots.
Traditioneel verkoopt een bedrijf zijn diensten in een persoonlijk contact en
laat daarbij een mooie folder achter met referenties en maakt met `past
performances' de capaciteit inzichtelijk. Bij concepten werkt dat zo niet.
Een klant wil kunnen kiezen. Men wil een goed beeld hebben van het to-
tale aanbod. Maak de klant daarom duidelijk wat er kan en wat de meer-
waarde kan zijn. Aardige voorbeelden zijn de sites met de Woonkarakter-
test van Goldewijk en de site van Trento Kameleon van Nijhuis Bouw waar
je een eigen huis kunt samenstellen. Het gebruik van sprekende merk- en/
of conceptnaam wordt hierbij steeds belangrijker.
Verkooporganisatie
Met enige fantasie is in de traditionele situatie de architect de verkoper van
de keten. Deze bepaalt met de klant de samenstelling van het cluster be-
trokken partijen en wie wat gaat leveren. Zijn focus is de individuele klant
waarvoor in principe alles mogelijk is. Eigen oplossingen worden niet ver-
markt en betrokkenen zijn vooral leverancier van capaciteit.
We zagen al dat bij CB het vermarkten van een concept veel aandacht
vraagt. Dit is vooral een centraal georganiseerde activiteit waarbij de doel-
Conceptueel Bouwen
Het vermarkten van een concept
Conceptueel bouwen (CB) biedt klanten keuze uit
oplossingen die voor een doelgroep en dus project
onafhankelijk zijn ontwikkeld, maar die voldoende open
of conceptueel zijn om per klant tot maatwerk te
komen. Deze manier van werken vraagt van bedrijven
strategische keuzes op meerdere gebieden. Dit artikel
gaat in op de vraag hoe men een concept het beste kan
vermarkten. Hierbij ligt het accent op het vermarkten
en verkopen van concepten voor bouwwerken.
COfICIENT
Conceptueel Bouwen beperkt oplossingsruimte door projectonafhankelijke keuzes.
Het vermarkten van een
concept
29 Artikel
CB in proces behoeftebevrediging
1. Herkenning
behoefte
2. Strategie
bepalen
3. CB-aanbod
afwegen
4. Contract-
vorming
5. Nadere
invulling
6. Levering
en service
Overleg over keuze concept en
invulling maatwerk
Gezamenlijke
evaluatie
Etaleren van CB-aanbod
Capaciteit
Niet aanwezig
Vermarkten
Centraal
Capaciteit
Niet aanwezig
Referenties
Uniciteit klant
Focus marketing
Beleving
Massaliteit doelgroep
`Alles kan'
Klantrelatie een op een
Verkopen/ontwerpen
Decentraal
Standaardopties
`Winkels'
Traditioneel Bouwen Conceptueel Bouwen Industrieel Bouwen
Pieter Huijbregts
Pieter Huijbregts is initiatiefnemer van
het Netwerk Conceptueel Bouwen en
directeur van Coficient BV, adviseur
voor innovatie en samenwerking in de
bouw. Info: www.conceptueelbouwen.
nl en www.coficient.nl. Dit artikel is een
onderdeel van een serie artikelen over
Conceptueel Bouwen.
Vaak gaat een klant op zoek naar een concept als het PVE klaar is. Toon in
die eerste fase klanten de meerwaarde op aspecten die de klant belangrijk
vindt, eerlijk en zonder propaganda. Uit angst niet geselecteerd te worden,
hebben aanbieders soms de neiging de grenzen van hun concept niet
duidelijk aan te geven en om hun meerwaarde te overdrijven. Onnodig te
zeggen dat verwachtingen die niet worden waargemaakt slecht zijn voor
de continu?teit.
Op het moment dat het stedenbouwkundig ontwerp en/of beeldkwaliteits-
plan klaar is, laat dan met een schetsontwerp zien wat er allemaal mogelijk
is, bij voorkeur met een visualisatie in 3D. Zie het als een prijsvraag tussen
aanbieders van concepten die bij winst resulteert in een turn key contract.
Kinderziektes
Conceptueel Bouwen is een jonge en zich ontwikkelende markt die nog
worstelt met kinderziektes. Er is nog onbekendheid en onbegrip in brede
lagen van de samenleving. Het beleid van de overheid en maatschappelijke
organisaties is nog impliciet gebaseerd op het klassieke marktmodel. Klan-
ten weten vaak niet dat er een keus is naast het traditionele bouwen en
worden vervolgens gehinderd door onvoldoende overzicht van CB-aanbod
in Nederland. Dat wordt weer veroorzaakt doordat aanbieders van con-
cepten niet goed genoeg weten hoe ze hier mee moeten werken. Hopelijk
draagt dit artikel bij aan de verbetering hiervan. Bij voldoende succesvol
aanbod zal het wantrouwen en het verzet van traditionele partijen vanzelf
slijten.
groep meestal landelijk is gedefinieerd. De feitelijke verkoop ligt dichter bij
de klant en is vaker regionaal georganiseerd. Daar vindt de feitelijke keuze
van het concept plaats en krijgt het maatwerk per klant gestalte. De verko-
per ontwerpt en bedenkt een arrangement van deelconcepten, vult die
eventueel aan met enkele unieke elementen en componeert zo de uitein-
delijke oplossing. Hij functioneert hierbij als het loket van de keten. De
noodzaak van het inrichten van zo'n front-office met een relatie naar de
back-office ontdekken veel leveranciers van concepten pas na verloop van
tijd. Ze ontdekken dan dat verkopen er niet zo maar even bij gedaan kan
worden.
Verkoopproces
Traditioneel wordt bouwen gezien als een ontwerp- en een productiepro-
ces. Dit is van grof naar fijn gestructureerd; van PVE tot oplevering. De
klant wordt gevraagd in dit proces mee te denken en besluiten te nemen.
Het proces bij Conceptueel Bouwen gaat niet uit van de stappen die wij
bouwers willen zetten, maar gaat uit van de stappen die klanten willen
nemen. Dit begint bij bewustwording van zijn behoefte. De volgende stap
is kijken hoe daarin is te voorzien. Door het CB-aanbod goed te etaleren
kunnen wij daarbij helpen. Als de keuze gemaakt is kan voor de levering
nog verdere invulling van het maatwerk nodig zijn. Klanten verwachten dat
u ze daarin bij de hand neemt in een gestructureerde aanpak. Na de leve-
ring is het goed om samen even terug te blikken om te zien of alles naar
wens is.
Variatie in verkooporganisatie en ?proces.De meerwaarde van Conceptueel Bouwen schuilt vooral in de procesaanpak.
Reacties