13 Column
Column
Het innovatiespel
Het innovatiespel
Nieuwe producten of systemen vereisen altijd aanpassingen in het proces
van de verwerker. Deze is terughoudend om het financi?le risico daarvan
(alleen) aan te gaan. Maar ook de opdrachtgever wil zekerheid over de
kwaliteit en economische waarde van het voor hem gebouwde. De vraag
is altijd of de nieuwe oplossingen voldoen; een onzekerheid die de accep-
tatie van innovatie in de bouw remt. Wat zijn de opties om structureel meer
managementaandacht en risicobereidheid voor innovatie te krijgen in de
bedrijfskolom?
En `innovatie' moet mijns inziens meer zijn dan een stapsgewijze verbete-
ring van een product-, systeem- of proces. Zo'n (kleine) verbetering kan
namelijk vrij eenvoudig door concurrenten worden overgenomen. Innovatie
bedoel ik hier als het zetten van grote stappen die een significant concur-
rentievoordeel met zich meebrengen. Dit is het geval als concurrenten het
niet eenvoudig kunnen overnemen of nabootsen.
Om deze voordelige situatie te bereiken in de bouw-
kolom heeft een leverancier van producten of syste-
men doorgaans meer mogelijkheden ter beschik-
king dan een verwerkende partij. Leveranciers
kunnen innoveren in het gebruik van grondstoffen,
in de samenstellingen, in het productieproces en zelfs in hun aanvullende
dienstenaanbod. Daartegenover staat dat de verwerkende partij zijn inno-
vatiekansen voornamelijk moet vinden in het (bouw)proces. Is hij hierin pro-
actief, kan het zelfs zo zijn dat hij sturend is in innovaties aan de zijde van
leveranciers. Is hij reactief, dan zal hij zich moeten richten op de innovaties
waar leveranciers mee komen.
Samenwerking
Wanneer het krachtenveld in de (Nederlandse) bouwkolom zich zou beper-
ken tot slechts twee spelers: de leveranciers en de verwerkers, dan zou-
den innovaties in de bouw veel makkelijker ge?mplementeerd kunnen wor-
den. Maar in de bouwkolom zijn nog twee partijen sterk bepalend voor het
slagen van innovaties: de opdrachtgever en de (ontwerpende) voorschrij-
ver. En als vijfde partij zou de politiek ook een grote invloed kunnen heb-
ben, maar deze laten we deze keer (bewust) buiten beschouwing.
De mate waarin opdrachtgevers het risico van nieuwe oplossingen accepte-
ren (voor een betere prestatie bij het vastgestelde budget of voor het be-
oogde tegen een lagere prijs), kan voor innovaties al doorslaggevend zijn. In
de PvE- en VO-fases zal dit al blijken.
Daarna ligt de sleutel in de juiste samenwerking tussen de (ontwerpende)
voorschrijver, de (hoofd)aannemer en de opdrachtgever. Alleen samen
kunnen zij in bouwteamverband de risico's van het toepassen van nieuwe
producten of systemen weloverwogen aangaan. De uiteindelijke prijs-/
prestatieverhouding is de drijvende kracht achter
deze besluitvorming. Leveranciers die innovaties in
de markt willen zetten kunnen bijdragen aan de ac-
ceptatie hiervan met optimale voorlichting, onder-
steuning bij de verwerking of zelfs enige vorm van
risicodeling.
Concluderend
Het is bijna te simpel om waar te zijn, maar de boodschap onderaan de
streep is (of eigenlijk blijft): `significante innovatie' in de bouwkolom kan niet
zonder durf en (management)commitment. De bereidheid hiertoe kan in
bouwteamverband tot stand komen. De invloed van leveranciers op `signi-
ficante innovatie' zal groter zijn, naarmate zij gericht invulling bieden aan de
behoefte van zo'n bouwteam. Significant innoveren in de bouw is dus altijd
een samenspel, waarin de meest proactieve speler de grootste invloed en
dus het grootste concurrentievoordeel mag genieten.
"Significant innoveren
in de bouw is altijd een
samenspel"
Helmar Schmidgall
Helmar Schmidgall is partner bij het
marketing- en communicatieadvies-
bureau Korteweg Communicatie, waar
hij werkt in de functie van beleidsadvi-
seur voor marketing- en communicatie-
vraagstukken. Info: www.korteweg.nl.
Reacties