Het geld is op, de opdrachtenstroom wordt kleiner. Nieuwbouw is niet meer hot. De opgave waar we in Nederland voor staan, is die van de renovatie van de bestaande gebouwenvoorraad. Kennis hebben van het renovatievak is dan een vereiste. Binnen de studie Bouwkunde aan de Hogeschool Utrecht, neemt dit vak een steeds belangrijker plaats in. Haydar Çay volgt deze studie. “De jonge vaklui kunnen praktijkervaren mensen goed bijstaan, om zo samen een integrale oplossing te bedenken”, vindt hij.
? DE STUDENT ?
renda special 2013/1de student 25
groot verschil tussen
theorie en praktijk
Het geld is op, de opdrach-
tenstroom wordt kleiner.
Nieuwbouw is niet meer
hot. De opgave waar we in
Nederland voor staan, is die
van de renovatie van de
bestaande gebouwenvoor-
raad. Kennis hebben van het
renovatievak is dan een
vereiste. Binnen de studie
Bouwkunde aan de Hoge-
school Utrecht, neemt dit
vak een steeds belangrijker
plaats in. Haydar ?ay volgt
deze studie. "De jonge
vaklui kunnen praktijkerva-
ren mensen goed bijstaan,
om zo samen een integrale
oplossing te bedenken",
vindt hij.
"Gedurende de opleiding wordt er veel aandacht besteed aan renova-
tie. In het tweede studiejaar wordt gestart met kleine projecten waarin
renovatie vaak wordt toegepast. Afhankelijk van het stagebedrijf kun
je ook in het derde jaar werken aan renovatieprojecten. Tijdens het
vierde studiejaar werk je aan een groot project voor herbestemming,
waarbij een groot kantoorgebouw getransformeerd wordt tot passieve
woningen. Daarna volgt het afstuderen.
BreDe Basis
Binnen de colleges wordt er theoretisch gekeken naar de bestaande
bouw. Deze theorie wordt deels aangevuld met een stuk praktijk in de
vorm van stages en excursies. Verschillende stromingen binnen de
gebouwde omgeving komen aan de orde, zoals ruimtelijke ordening,
civiele techniek, bouwtechnische bedrijfskunde, milieukunde en
geodesie. Zo biedt de opleiding een brede basis met voldoende theo-
rie- en praktijkervaring waar je verder op kunt bouwen.
Sommige praktijkaspecten zoals financi?n, zijn niet voldoende aan bod
gekomen tijdens de projecten. Aan de andere kant werden we als
studenten juist ingezet om te focussen op uitvoerbaarheid van projec-
ten, zonder rekening te houden met financi?n. Deze projecten waren
veelal gericht op renovatie, vari?rend van aanbouw in de eigen woning,
tot het herbestemmen van een groot kantorencomplex.
PassiefHUis
Andere aandachtsgebieden zijn innovaties, ketensamenwerking en
concepten als cradle-to-cradle en biomimicry. Dit blijft niet alleen bij
theorie: studenten worden gestimuleerd en in de gelegenheid gesteld
om de theorie in de praktijk toe te passen. Op die manier heb ik aan
een innovatief renovatieproject mogen werken. Dit project betrof het
passief herbestemmen van een kantoorgebouw met een budget van
tien miljoen euro, inclusief het vervaardigen van het complex. Daar-
naast waren er randvoorwaarden, zoals een bruto aanvangsrendement
van 5,5 procent. Het project is uitgewerkt tot het niveau van een tech-
nisch ontwerp. Voor een PassiefHuis gelden verschillende eisen waar-
bij nieuwbouw strengere eisen heeft dan renovatie. Onze uitdaging
was om de eisen van nieuwbouw te halen in het renovatieproject.
Daarbij hebben we een isolatiemateriaal toegepast met een RC
-waarde
van 11.6, kozijnen met driedubbele beglazing, en is het dak belegd
met zonnepanelen. Achteraf bleek een RC
van 11.6 te hoog te zijn, en
na berekening bleek dat er een overschot was aan zonne-energie. Het
project is afgerond met een bar van 5,6 procent en een kleine over-
schrijding van het budget.
ONmisBaar
Tussen theorie en praktijk zit een groot verschil: voor de uitvoering van
een project zijn praktijkervaren mensen onmisbaar als het gaat om het
beoordelen van tekeningen, de uitvoerbaarheid en de kostenbeheer-
sing. De oudere generatie renovatiedeskundigen heeft veel kennis en
ervaring van de traditionele bouwwijzen. Deze mensen zijn experts op
het gebied van renoveren en zijn daarom onmisbaar. De jonge vaklui
kunnen hen goed bijstaan, om vervolgens samen een integrale oplos-
sing te bedenken.
Dit zijn geen oplossingen in de zin van optoppen of aftoppen, maar
oplossingen als het samen cre?ren van een andere kijk op renovatie,
waarbij conceptueel bouwen ineens een belangrijke rol speelt. Dit laat-
ste is noodzakelijk om aan de grote vraag naar renovatie te kunnen
voldoen. Belangrijk hierbij is om nieuwe renovatieconcepten te ontwik-
kelen door middel van een integrale aanpak. Want daarmee kan het
bouw- en renovatieproces versneld en goedkoper worden.
Jonge vaklui zijn daarom eveneens onmisbaar."
tekst haydar ?ay
Naam Haydar ?ay ? Leeftijd 21
? Opleiding Bouwkunde ? Onder-
wijsinstelling Hogeschool Utrecht
? Huidig studiejaar 4, afstudeerfase
Reacties