In juli 2009 is een breed pakket aan stimuleringsmaatregelen geïntroduceerd om eigenwoningbezitters aan te sporen om energiezuinige maatregelen te treffen. Een derde van de onderaannemers heeft niet van de maatregelen geprofiteerd. De partijen die dit wel deden, profiteerden vooral van het verlaagde tarief op isolatie. Structurele aanpassingen naar aanleiding van de stimuli blijken moeilijk voor de onderhoudssector. De maatregelen geven teveel administratieve rompslomp en zijn te kort voor langdurig beleid. Dit blijkt uit een onderzoek dat BouwKennis deed naar het effect van de regelingen voor de branche.
nr 6 2010 geen profijt22
Stimuleringsmaatregelen waarvan onderaannemer heeft geprofiteerd (in %)
Onderaannemer
Verlaagd btw-tarief vloer-, muur- en dakisolatie 35
Niet weten te profiteren 31
Korting op isolatieglas 27
Maatwerkadvies voor lager energieverbruik 5
Meer met Minder-regeling 7
Subsidie zonneboiler 1
Subsidie warmtepomp 1
Subsidie zonnecellen 1
Subsidie HRe-ketel 1
Anders 4
Weet niet/geen mening 11
Bron: BouwKennis, juli 2010
geen profijt
Huishoudens in Nederland worden steeds meer aangespoord energie-
zuinig te zijn. Een deel van de maatregelen die consumenten moeten
aanzetten om energiebesparende maatregelen te treffen voor hun
woning is in juli 2009 van start gegaan. Dit stimuleringspakket werd
ingezet tijdens de recessie en probeerde het stimuleren van energiezui-
nigheid en een economische injectie te combineren. Naast een aantal
bestaande energiesubsidieregelingen, zoals die op zonnepanelen, is er
sindsdien voor eigenwoningbezitters de mogelijkheid om subsidie te
krijgen op een maatwerkadvies en isolatieglas.
Btw
Ook is er sindsdien een btw-verlaging op isolatiewerkzaamheden aan
woningen. Woningeigenaren hoeven hierdoor nog maar 6 procent btw
te betalen over de arbeidskosten (en in beperkte mate voor materialen)
in plaats van 19 procent wanneer ze de woning laten isoleren. Het
aanbrengen van ramen, deuren en kozijnen inclusief isolatieglas viel tot
1 januari 2010 ook onder het 6 procenttarief. Vanaf 1 januari 2010 is
dat niet langer het geval.
Vanaf 1 oktober 2010 tot 1 juli 2011 geldt het verlaagd btw-tarief van 6
procent overigens niet alleen voor isolatiewerkzaamheden, maar voor
alle renovatie- en herstelwerkzaamheden die in en aan een woning
worden verricht. In het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011 is onder-
zocht in welke mate uitvoerende partijen hebben weten te profiteren
In juli 2009 is een breed
pakket aan stimulerings-
maatregelen ge?ntroduceerd
om eigenwoningbezitters
aan te sporen om energie-
zuinige maatregelen te tref-
fen. Een derde van de onder-
aannemers heeft niet van de
maatregelen geprofiteerd.
De partijen die dit wel
deden, profiteerden vooral
van het verlaagde tarief op
isolatie. Structurele aanpas-
singen naar aanleiding van
de stimuli blijken moeilijk
voor de onderhoudssector.
De maatregelen geven
teveel administratieve romp-
slomp en zijn te kort voor
langdurig beleid. Dit blijkt uit
een onderzoek dat Bouw-
Kennis deed naar het effect
van de regelingen voor de
branche.
tekst remco tuns
nr 6 2010geen profijt 23
van het in juli 2009 gelanceerde pakket. De btw-verlaging van 1 oktober
tot 1 juli is hierin niet meegenomen.
FOcuS Op rEnOvatIE
De focus op energiezuinigheid in de bestaande omgeving kan ervoor
zorgen dat organisaties zich meer dan eerst op renovatie zullen richten.
Van de partijen uit de bouwkolom geeft gemiddeld 41 procent aan dat
dit inderdaad voor hun organisatie geldt. De onderaannemers blijven
achter bij dit gemiddelde. Van deze marktpartij geeft ruim eenderde aan
zich meer op renovatie te richten door de focus van wet- en regelgeving
op energiezuinigheid in de bestaande voorraad. Anderzijds geeft 44
procent van de onderaannemers aan zich niet meer dan voorheen te
zullen richten op de bestaande woningvoorraad.
prOFItErEn van SuBSIDIE
Voor de in juli 2010 lopende maatregelen is gevraagd in welke mate de
uitvoerende partijen hiervan wisten te profiteren. Van alle marktpartijen
geeft gemiddeld 29 procent aan van geen enkele regeling te hebben
geprofiteerd. Van de onderaannemers geeft iets minder dan een derde
aan niet van de stimuleringsmaatregelen geprofiteerd te hebben.
Van de onderaannemers geeft 35 procent aan van het verlaagde btw-
tarief voor vloer-, muur- en dakisolatie geprofiteerd te hebben. Iets meer
dan een kwart heeft geprofiteerd van de korting op isolatieglas. De
overige maatregelen worden minimaal genoemd. Deze zijn ook vooral
van toepassing op installatiemaatregelen en worden dan ook vooral
door de installateur genoemd.
GrOtErE aDvIESrOl
Hoewel een behoorlijk aandeel van de partijen heeft geprofiteerd van de
stimuleringsmaatregelen, heeft gemiddeld driekwart de bedrijfsvoering
hierop niet aangepast. Van de onderaannemers heeft 16 procent dit wel
gedaan. Een veel groter percentage ? 71 procent ? paste de bedrijfs-
voering niet aan op de stimuleringsmaatregelen. De rest weet het niet
of heeft geen mening. Gevraagd naar de manier waarop partijen hun
bedrijfsvoering wel hebben aangepast, blijkt dat er vooral meer focus is
op de adviesrol met betrekking tot de subsidies. Andere redenen die
worden genoemd zijn hier vaak ook naar terug te herleiden. Zo kiezen
veel onderaannemers ervoor samen te werken met partners die veel
kennis hebben op het gebied van subsidies.
tE vEEl rOmpSlOmp
Aan partijen die er niet voor hebben gekozen de bedrijfsvoering aan te
passen, is gevraagd waarom ze dit niet hebben gedaan. De meest
gehoorde reden om de bedrijfsvoering niet aan te passen, is dat de
maatregelen te veel administratieve rompslomp geven. Deze reden
wordt ook door 30 procent van de onderaannemers genoemd. Opval-
lend is ook dat bijna een derde aangeeft genoeg werk te hebben. Bijna
een vijfde van de onderaannemers geeft aan dat de maatregelen te kort
van aard zijn om de strategie er op aan te passen. Een iets lager
percentage geeft aan dat de maatregelen te complex zijn voor
opdrachtgevers.
tIjD nODIG
Het onderzoek onderstreept zowel de plus- als minpunten van een op
subsidies geschoold beleid. Een relatief groot aandeel van de onderaan-
nemers heeft van de regelingen weten te profiteren. Financi?le stimuli
richting de consument werken, zeker als het rendement direct zichtbaar
is. De regelingen zijn echter vaak te complex van aard. Dat blijkt uit de
genoemde administratieve rompslomp maar ook uit het hoge percen-
tage onderaannemers dat aangeeft dat de regelingen te complex zijn
voor opdrachtgevers.
Daarbij komt dat stimuli vaak van korte aard zijn. Dit mes snijdt aan
twee kanten. Consumenten hebben vaak tijd nodig om bekend te
worden met een regeling voordat ze een beslissing maken. Maar ook
voor uitvoerende partijen zijn stimuli te kort. Een ruime meerderheid
heeft de bedrijfsvoering niet op de regelingen aangepast. Van deze
groep geeft een vijfde aan dat de maatregelen te kort van aard zijn om
de strategie er op aan te passen. Een relatief simpele methode als het
aannemen van nieuw personeel is in die zin gewaagd. Een stimulerings-
maatregel kan op dit moment extra werk opleveren, maar de vraag is of
dit over een jaar ook nog zo is.
Voor bedrijven die zich op basis van de stimuli willen specialiseren geldt
hetzelfde probleem. Er kan kennis worden ingekocht, maar er moet
structureel werk zijn voor dit nieuwe personeel. Natuurlijk is het ook
een optie om het reeds aanwezige personeel om te scholen. Vaak is
een regeling echter afgelopen tegen de tijd dat het personeel omge-
schoold is. Zoals uit het onderzoek blijkt, vangen onderaannemers dit
op door samen te werken met partners die deze specifieke kennis wel
in huis hebben.
nu prOFItErEn
De eerder genoemde btw-verlaging voor alle renovatie- en herstelwerk-
zaamheden vanaf 1 oktober 2010 tot 1 juli 2011 lijkt het gewenste effect
te sorteren. Het aantal consumenten dat tijdens deze periode een
verbouwing gaat uitvoeren, is met 15 procent toegenomen dankzij deze
maatregel. Het aandeel dat momenteel overweegt om in deze periode
een verbouwing te laten uitvoeren, is zelfs met 31 procent toegenomen
door de btw-verlaging. Het is nu simpelweg goedkoper om een bouwbe-
drijf in te schakelen. Het is aan de onderhouds- en renovatiemarkt om de
voordelige situatie zoveel mogelijk duidelijk te maken aan de doelgroep
en zoveel mogelijk van de tijdelijke maatregel te profiteren.
Reacties