Moeten corporaties hun dagelijks en mutatieonderhoud uitbesteden? Op initiatief van renda gingen aannemers en woningcorporaties 27 mei de discussie hierover aan tijdens een werksessie. Verschillende corporaties, zoals Woonpartners in Helmond, hebben hier al ervaring mee. De conclusie van de bijeenkomst luidt dat uitbesteding mogelijk is, maar dan wel als duurzaam huwelijk onder huwelijkse voorwaarden en niet op basis van een onenightstand.
1
Geen onenightstand
maar een goed huwelijk
13-06-2013
Moeten corporaties hun dagelijks en mutatieonderhoud uitbesteden? Op
initiatief van renda gingen aannemers en woningcorporaties 27 mei de
discussie hierover aan tijdens een werksessie. Verschillende corporaties, zoals
Woonpartners in Helmond, hebben hier al ervaring mee. De conclusie van de
bijeenkomst luidt dat uitbesteding mogelijk is, maar dan wel als duurzaam
huwelijk onder huwelijkse voorwaarden en niet op basis van een
onenightstand.
Tekst Joop van Vlerken, foto's Eva-Marije Smit
Aanleiding voor de discussie over uitbesteding van dagelijks en mutatieonderhoud is een
nieuwe trend. Woningcorporaties worden gedwongen tot stevige bezuinigingen en
herbezinnen zich op hun rol. Daarom wordt er steeds vaker gesproken over uitbesteding.
Begin 2013 werd over dit probleem de discussienota `De regiecorporatie, naar een
doelmatige maatschappelijke verhuurder' geschreven. In dit document wordt de
regiecorporatie geschetst; deze heeft woningen in bezit, maar besteedt verhuur, onderhoud
2
en bouw geheel uit aan marktpartijen. Volgens veel corporatiebestuurders is dit een
ongewenste situatie, maar aannemers zien kansen.
Corporaties ontzorgen
In de vergaderruimte van
Eetalage 040 in
Eindhoven wordt al snel
duidelijk dat niemand
honderd procent tegen
het uitbesteden van
onderhoud is. Er zijn dan
ook veel argumenten die
pleiten v??r uitbesteding
van dagelijks en mutatie-
onderhoud. E?n van de
belangrijkste is dat onder-
houd niet tot de kerntaken
van een corporatie
behoort. Haar kerntaak is
namelijk het aanbieden
van een dienst: wonen.
De aannemer houdt zich
bezig met het product: de
woning. Dit betoogt om
onderhoud van woningen
uit te besteden. Zo
kunnen corporaties
worden ontzorgd, vertelt
Daan Dorr, business leader bij adviesbureau Atriv?. "Het is voor woningcorporaties lastig om
de productiviteit van hun onderhoudsdienst in beeld te krijgen. Ik denk daarom wel eens dat
je beter kunt uitbesteden. Bouwbedrijven kunnen niet alleen het onderhoud doen, maar ook
het hele reparatiegedoe overnemen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de telefonische
aanname van de reparatieverzoeken. Een aannemer kan dit proces bovendien makkelijker
optimaliseren", zegt hij.
Een aannemer kan onderhoud effici?nter uitvoeren,
vindt ook Chris Huppertz, sectormanager klant en
vastgoed bij corporatie Woonpartners. Hij heeft in
de afgelopen periode ervaring opgedaan met het
uitbesteden van dagelijks en mutatieonderhoud aan
aannemersbedrijf KnaapenGroep. "De zakelijkheid
die aannemers hebben, krijgen wij niet binnen vijf
jaar ge?mplementeerd in onze organisaties", denkt
Huppertz. Wel heeft de uitbesteding binnen zijn
organisatie voor veel opschud ding gezorgd.
"Werknemers zijn natuurlijk bezorgd om hun baan,
dat is logisch. Daarbij komt nog dat de interne
besluitvorming de gang van zaken bemoeilijkt omdat dit soort trajecten vaak niet binnen de
bestaande beleidsuitgangspunten past. Hierdoor is extra toelichting en afstemming nodig."
De deelnemers
Boven, van links naar rechts
Jan Anker ? bedrijfsleider onderhoud en beheer, Van Wijnen Groep
Janneke de Cort ? creatief bruggenbouwer, KnaapenGroep
Ephrem Davids ? manager wonen en leefomgeving, Wooninc
Daan Dorr ? business leader, Atriv?
Onder, van links naar rechts
Marieke Hulsbosch ? manager technische diensten, BrabantWonen
Chris Huppertz ? sectormanager klant en vastgoed, Woonpartners
Jan Kammeyer ? directeur, Futura
Paul Terwisscha van Scheltinga ? adjunct directeur en manager vastgoed,
Woonbedrijf
3
De samenwerking met KnaapenGroep verloopt goed; bewoners zijn tevreden en het
onderhoud verloopt effici?nt. Maar Huppertz vermeldt daar wel bij dat het tot nu toe nog niet
geleid heeft tot een significante kostendaling. Dat heeft volgens hem te maken met de hoge
eisen die er binnen zijn corporatie gesteld worden, en met de controle van de
werkzaamheden van de aannemer.
Van dat laatste moeten we in Nederland volgens de
meeste discussiedeelnemers af. Als het onderhoud
uitbesteed wordt, moet er volgens hen ook
vertrouwen zijn dat het goed gebeurt. Sturing van de
aannemer moet plaatsvinden op basis van feedback
en niet door controle. Dat is ??n van de belang-
rijkste randvoorwaarden voor het geslaagd
uitbesteden van onderhoud.
Klantgericht en behoud van kennis
De meeste corporaties hebben ervaring met het uitbesteden van planmatig en groot
onderhoud. Dat doen ze al jaren en is dus niets bijzonders. Maar het dagelijks en
mutatieonderhoud is een ander verhaal. Dat is vaak nog in handen van de corporatie zelf.
Corporatie Woonbedrijf, waar Paul Terwisscha van Scheltinga adjunct directeur en manager
vastgoed is, heeft 80 mensen in dienst voor het onderhoud van de woningen. "Dat is een
heel bewuste keuze geweest. Wij zijn ervan overtuigd dat met een eigen ploeg het
onderhoud veel klantgerichter wordt uitgevoerd. De keten tussen klant en uitvoering is dan
korter", zegt hij. Ook de andere deelnemers aan de werksessie brengen voordelen in van het
in eigen beheer uitvoeren van dagelijks onderhoud. Zo behoudt bijvoorbeeld de corporatie de
kennis over een woning en is het voor de klant veel handiger en rustiger als er ??n
aanspreekpunt is. Een ander belangrijk voordeel is de sociale signaalfunctie.
Corporatiemedewerkers zouden eerder geneigd zijn sociale problemen, die zij tegenkomen
achter de voordeur van bewoners, aan te kaarten bij collega's. Daarnaast zijn de lijnen met
het eigen personeel korter, denken de corporatievertegenwoordigers, en op die manier is het
makkelijker om kennis over de woningvoorraad binnen de corporatie op peil te houden.
Marieke Hulsbosch,
manager technische
diensten bij corporatie
BrabantWonen, noemt
bovendien nog het btw-
voordeel van het
werken met eigen
werknemers. En naast
die zakelijke over-
weging speelt ook
gevoel bij haar een rol:
"Ik blijf wel juridisch
verantwoordelijk voor
de woning. En dan
moet ik alles uit handen
geven?", schetst ze.
4
Langetermijnrelatie
Jan Anker, bedrijfsleider onderhoud en beheer bij aannemersbedrijf Van Wijnen Groep,
benadrukt dat hij streeft naar een langetermijnrelatie met een corporatie. Op de korte termijn
valt er volgens hem
namelijk niet veel te
winnen. "Wij kunnen de
tegeltjes en schroefjes
misschien een kwartje
goedkoper inkopen, maar
het gaat natuurlijk vooral
om het terugbrengen van
de klachtfrequentie. Als
wij samen met de
corporatie het aantal
klachten per huurder
kunnen terugbrengen van
1,4 naar 1,2 per jaar, dan
is dat winst voor
iedereen", legt hij uit.
Janneke de Cort, creatief
bruggenbouwer bij
KnaapenGroep, bevestigt dat: "Ik wil beoordeeld worden op klanttevredenheidsparameters",
stelt ze. Anker gaat verder en legt uit dat een daling in de klachtfrequentie niet binnen een
jaar te realiseren is en dat hij daarom streeft naar langdurige relaties met corporaties. Voor
een `goed huwelijk', zoals hij het noemt, is het nodig dat de aannemer volledige openheid
van zaken geeft. Dat doet hij dan ook. De corporatie heeft inzicht in het computersysteem
van Van Wijnen. Ze kan zien wat er wanneer aan onderhoud is gedaan, omdat de bewoners
de uren van de vakmensen aftekenen. Zelfs over de financi?n met betrekking tot onderhoud
aan de woningen, is de aannemer transparant. "Als er winst gemaakt wordt, mogen wij er
best aan verdienen. Maar we kunnen de winst ook in een innovatiepot steken of vakmensen
laten delen in de winst bij goed resultaat", oppert Anker.
Wederzijdse transparantie is volgens de
bedrijfsleider nodig om het vertrouwen in de
relatie tussen corporatie en aannemer op te
bouwen. De overige discussiedeelnemers
bevestigen dat en voegen daar aan toe dat er
ook sprake moet zijn van gedeelde waarden.
"Vertrouwen is transparantie maal
vakmanschap maal betrouwbaarheid, gedeeld door eigenbelang", zo laat Terwisscha van
Scheltinga er een formule op los. Deze formule heeft hij geleend van de CFO van ASML,
Peter Wennink. "Er kan veel vakmanschap, betrouwbaarheid en transparantie zijn, maar als
het eigenbelang niet gedefinieerd is, zal het vertrouwen nul zijn. Naast honderd procent
transparantie tussen opdrachtgever en -nemer, is het van belang dat er sprake is van
toegevoegd vakmanschap en voorspelbaarheid. Bovendien moet ieders eigenbelang goed
geduid worden en vertaald worden in winst- en verliesafspraken."
"Vertrouwen is transparantie
maal vakmanschap maal
betrouwbaarheid, gedeeld
door eigenbelang"
5
Onbeslist
De uitkomst van de discussie is onbeslist. Er zijn situaties waarin het uitbesteden van
onderhoud gunstig is, maar er zijn ook gevallen waarin uitbesteding niet opportuun is. De
meeste deelnemers zijn het daarover eens. Hulsbosch wil het liefst het beste uit twee
werelden pakken en pleit voor een hybride vorm, waarbij intensief wordt samengewerkt en
de kennis over en weer gedeeld wordt. Daarnaast bepaalt de situatie of het uitbesteden van
dagelijks onderhoud verstandig is. Van belang is bijvoorbeeld de omvang van de corporatie;
verschillende deelnemers bevestigen dat het in huis hebben van een eigen
onderhoudsdienst eigenlijk alleen is weggelegd voor grote corporaties.
Jan Kammeyer, directeur Futura, een samenwerkingsverband voor corporaties, vindt de visie
van de regiecorporatie een verkeerde ingang om de discussie te voeren. "De regiecorporatie
is een technocratisch, weinig op waarden doordacht concept. Het moet om
procesoptimalisatie draaien. Dat is volgens mij de belangrijke conclusie van dit debat. En bij
optimalisatie van je bedrijfsprocessen kun je vervolgens overwegen om onderhoud uit te
besteden", legt hij uit. Ook De Cort pleit voor procesoptimalisatie. "Aan de ene kant heb je de
regiecorporatie die alles uitbesteedt, en aan de andere kant de corporatie die alles zelf doet.
Ik denk dat beide opties niet goed zijn. Het gaat om samenwerking en de optimalisatie van
het proces", vindt ze.
Randvoorwaarden succesvolle uitbesteding
Goede onafhankelijke leider: zowel bij aannemer als corporatie moet er sprake zijn van
goed en onafhankelijk leiderschap om te komen tot procesoptimalisatie.
Vaste ploeg mensen: de aannemer moet met een vaste ploeg mensen werken die het
onderhoud van de corporatiewoningen uitvoert. Zo is duidelijk wie er aan de deur komt en
dat is heel belangrijk voor de bewoner. Bovendien wordt zo kennis over de woningen
opgebouwd.
Ict-systeem: er moet gekozen worden voor computersystemen waar zowel aannemers als
corporaties mee kunnen werken, en die de productiviteit verhogen.
Langetermijnrelatie: er moet de intentie zijn om lang samen te werken. Pas dan ontstaat de
wil aan beide kanten om maximaal te investeren in procesoptimalisatie.
Type aannemer: niet iedere aannemer is geschikt voor het uitvoeren van onderhoud voor
corporaties. Er moet chemie zijn tussen aannemer en corporatie, gebaseerd op continu?teit
en gedeelde waarden.
Van controle naar feedback: er moet vertrouwen zijn tussen beide partijen. Hierdoor wordt
controle overbodig en ontstaat meer behoefte aan feedback.
Begeleiding uitvoerende medewerker: de aannemer moet goede begeleiding en training
geven aan zijn vakmensen.
Psycholoog: ook de gevoelens van medewerkers moeten gemanaged worden.
Uitbesteding kan voor extra onrust binnen organisaties zorgen.
Transparante boekhouding: op basis van vertrouwen moeten aannemer ?n corporatie de
bedrijfsvoering openstellen.
Pad van implementatie beschrijven: uitbesteding hoeft niet in ??n keer. Bekijk stap voor
stap wat het beste is voor de beide organisaties.
Vertrouwen krijgen: voor meer vertrouwen en een betere samenwerking is het goed om af
en toe samen koffie te drinken, of soms zelfs een biertje.
Steun van de directie: de directies van corporatie en aannemer moeten achter de
procesoptimalisatie en eventuele uitbesteding staan.
Reacties