Het geld is op, de opdrachtenstroom wordt kleiner. Nieuwbouw is niet meer hot. De opgave waar we in Nederland voor staan, is die van de renovatie van de bestaande gebouwenvoorraad. Kennis hebben van het renovatievak is dan een vereiste. Binnen de studie Bouwkunde aan de Hogeschool Utrecht, neemt dit vak een steeds belangrijker plaats in “Een expert vanuit de beroepspraktijk is zeer leerzaam als terugkoppeling, omdat er dan aspecten aan bod komen die de theorie ons niet leert”, is de ervaring van vierdejaars student Jan Willem van der Knijff.
? DE STUDENT ?
renda special 2013/1de student 49
gedachteverandering
over de bouw
Het geld is op, de opdrach-
tenstroom wordt kleiner.
Nieuwbouw is niet meer
hot. De opgave waar we in
Nederland voor staan, is die
van de renovatie van de
bestaande gebouwenvoor-
raad. Kennis hebben van het
renovatievak is dan een
vereiste. Binnen de studie
Bouwkunde aan de Hoge-
school Utrecht, neemt dit
vak een steeds belangrijker
plaats in "Een expert vanuit
de beroepspraktijk is zeer
leerzaam als terugkoppe-
ling, omdat er dan aspecten
aan bod komen die de theo-
rie ons niet leert", is de
ervaring van vierdejaars
student Jan Willem van der
Knijff.
"Wat binnen mijn opleiding is behandeld over renovatie van de
bestaande gebouwvoorraad, heeft veel te maken met herbestemmen.
Tijdens mijn afstuderen kijk ik voor het eerst pas echt naar het renove-
ren van woningen tot betere woningen. Wel is al eerder een project
aan de orde geweest waarbij een woning herbestemd werd tot multi-
functionele gezondheidspraktijk, en een waarbij een leegstaand
kantoor herbestemd werd tot woningen. Met betrekking tot de reno-
vatietechniek heb ik geleerd hoe de kwaliteiten van de bestaande
bouw opgewaardeerd kunnen worden, zodat gebouwen voldoen aan
de huidige prestatie-eisen. In het curriculum van de Hogeschool
Utrecht is er veel tijd ingericht voor het renoveren, waarbij ook wordt
geleerd met bouwfysische aspecten als na-isolatie om te gaan.
Het analyseren van bestaande bouw is een competentie waar vanaf het
eerste jaar aandacht aan wordt besteed. Zeker met het perspectief van
veel renoveren, denk ik dat ik blij mag zijn dat ik dit al zo vroeg in de
opleiding heb geleerd. Onder analyseren valt ook het zoeken naar de
huidige vraag; een renovatie heeft meestal toch als doel dat een project-
ontwikkelaar er op ??n of andere manier geld mee wil verdienen.
TErUgKoppEliNg
In de studiepraktijk voor projecten worden bestaande gebouwen als
leerobject gebruikt. In een van de projecten die ik met mijn project-
groep heb gerealiseerd, was er een externe opdrachtgever aanwezig
bij onze presentaties. Een expert vanuit de beroepspraktijk is zeer
leerzaam als terugkoppeling, omdat er dan aspecten aan bod komen
die de theorie ons niet leert. Bij deze aspecten kan gedacht worden
aan de kostprijs van een product die soms een grotere invloed heeft
dan de kwaliteit van het materiaal, zeker als die de eisen van de
opdrachtgever overtreffen. Voor mij als bouwtechneut geldt vooral dat
ik de beste kwaliteit wil leveren, waardoor het kan voorkomen dat de
kosten in het geding komen.
In de afstudeerfase komen alle aspecten met betrekking tot de
toekomst van de bouw nog eens naar voren. In een collectieve afstu-
deeropdracht met verschillende disciplines, wil ik gaan afstuderen op
het renoveren van woningen, waarbij tegelijkertijd de behoefte van de
klant een grote rol speelt. Het is interessant om te zoeken waar de
vraag te vinden is; hier is een goede analyse voor nodig. Mijn afstude-
ren is vooral een technisch onderzoek. Maar het werken in een team
geeft een goed beeld van ketensamenwerking, een andere grote
ontwikkeling in de bouwcultuur.
gEDacHTEvEraNDEriNg
De ervaringen geven naar mijn idee een goed beeld van hoe het er in
de beroepspraktijk aan toegaat. Het is dan ook prettig om ze te
hebben, als ik binnenkort omringd word door mensen uit de praktijk
die allemaal dergelijke ervaring al hebben. Misschien is het belangrijk-
ste dat geleerd wordt tijdens de studie wel de gedachteverandering
over de bouw. In de opleiding staan renovatie en herbestemmen hoog
in het vaandel. Maar wat ook een grote invloed heeft op de toekomst
van de bouw, is ketenintegratie. Als studenten worden we al opgeleid
om met elkaar samen te werken en het maximale uit elkaar te halen.
Met behulp van de huidige technieken in BIM is het mogelijk om elk
moment in een project met elkaar mee te kunnen kijken, waardoor een
heleboel lastige punten al voorkomen kunnen worden.
Doordat de cultuur in de bouw op deze manier positief aan het veran-
deren is, kunnen onze gedachten zich verplaatsen. In plaats van het
verdedigen van ons standpunt ten opzichte van een participant in
hetzelfde project, kan er meer tijd worden gestoken in het ontdekken
van wat de klant zo graag wil. Want uiteindelijk zou de tevredenheid
van de klant toch boven alles moeten staan in een project?"
tekst jan willem van der knijff
Naam Jan Willem van der Knijff
? Leeftijd 20 ? Opleiding Bouw-
kunde ? Onderwijsinstelling
Hogeschool Utrecht ? Huidig
studiejaar 4, afstudeerfase
Reacties